Európai Unió Duna Régió Stratégiája / EUDRS 1a. sz. prioritás: komplex, integrált víziút-, hajózás-, kikötőhálózat-, infrastruktúra-, információ-rendszer-, szakmai képzés, oktatás-fejlesztés!
Kedves Kollégák!
Az Európai Unió Duna Régió Stratégiájának / EUDRS-nak 1.a. sz. prioritása (PA1a) - osztrák-román főkoordinátorok vezetésével, az Irányító csoport / SG-Steering Group, és az 5 Munkacsoport / WG1-5 - Working Groups keretében - foglalkozik komplex és integrált módon, a víziközlekedés, hajózás témakörével, amelyben magyar részről, "nemzeti kapcsolattartóként" Berencsi Miklós, a Közlekedési Koordinációs Központ / KKK, közút-tervezéssel foglalkozó munkatársa (!) került kijelölésre! (?)
Tekintettel arra, hogy az EUDRS-val foglalkozó, hivatalos magyar honlap a mai napig nem készült el, hiánypótlásként, kisérletet teszünk, szerény eszközeink segítségével, ennek legalább részbeni pótlására. (A rendelkezésre álló dokumentumok zöme, kizárólag angol és német nyelven érhető el, az automatikus, nyers fordítások használhatatlanok!)
A Duna-stratégia előzményeiről, a 2011. első félévi soros magyar EU-elnökség végéig, korábban már - lehetőségeinkhez mérten - beszámoltunk, amelyekkel foglalkozó irásaink a
www.realzoldek.huhonlapon, dokumentumokkal, fényképekkel, térképekkel, videó-, és hangfelvételekkel együtt, megtalálhatók! (A lengyel és a dán EU-elnökség óta, szinte se kép, se magyar hang!)
A mostani irásunkban, a 2011.10.27-28-i, Bukarestben megtartott nemzetközi konferenciaprogramjáról, és - terjedelmi okokból - az ott elhangzott előadások legfontosabb témáiról csak, egy "mozaikos" kivonatot tudtunk összeálítani. (akiket érdekel az összes angol és német-nyelvű előadás, hozzászólás, azok az interneten megtekinthetik!)
A téma Magyarország és Budapest, a "Duna királynője" számára is nagyon fontos lett volna, kár, hogy a mindenkori kormányok a Duna és a Tisza hajózhatóságának, árvíz-, belvíz- aszály-, jégár-, vízszenyezés elleni védelmének biztosítását, vízenergiájának többcélú hasznosítását, vízi-, és vízparti-, kikötő-, és kerékpárút-hálózatának, valamint terület-, és vidékfejlesztésének, integrált tervezését, és komplex fejlesztését, és ezzel egyidejűleg a kormányprogramban megígért munkahelyteremtést, az értelmes foglalkoztatást és szakmai képzést, ill. az energia-függőségünk, valamint az üvegházhatású gázkibocsájtás / ÜHG csökkentését, stb. valójában, a gyakorlatban nem tekintik nemzetgazdasági érdeknek és stratégiai kérdésnek!
Miközben az általunk - érthető okokból - sokat bírált Európai Unió - felismerve az egységes belvízi hajózóút-hálózat fejlesztésében rejlő lehetőségeket - támogatást ad(na) a fenntarthatóság érdekében is, a környezetbarát közlekedési módok fejlesztéséhez, a megújuló energiák hasznosításához, addig Magyarországon a víziút-, kikötőhálózat-, hajózás-, hajó-gyártás fejlesztésről csak beszélünk, a vízenergia nem számít "megújuló"nak, a duzzasztás, vízlépcsőépítés - Bős-Nagymaros óta - változatlanul, "tabu", klímaváltozás ide, klímaváltozás oda! (lásd: Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv, Duna és a Tisza hajózhatósága, árvízvédelme, Duna-Tisza-közi Homokhátság, stb.)
A Duna-vízgyűjtő országainak jelentős része - akár EU-tag, akár nem EU-tag ország - már rég rájött arra, hogy a víz kincs, amit - lehetőség szerint - meg kell tartani, okosan kell, és lehet hasznosítani nemzeti-, nemzetgazdasági érdekből, és ugyanannak az EU Víz Keretirányelvnek / VKI és Stratégiai Környezeti Vizsgálatnak / SKV-nak az alapján, mint amelyre (tévesen!) hivatkozva, mi magyarok, nem csinálunk semmit! A fentiekre jó példa az ISRBC és az érintett országok által, közösen készített, a Száva Integrált Vízgyűjtő-gazdálkodási Terve, ill. annak 2012. végéig történő felülvizsgálata! (lásd: korábbi irásaink, és a bukaresti konferencia vonatkozó dokumentuma!)
A Nemzetközi Duna Bizottság (DB székhelye: Budapest!) képviseletében, Pjotr Suvorov, 2011.10.28-án tartott előadást (lásd: mellékelt kivonatok, hajóút osztályok, vízlépcsők, stb.)
A Duna-menti országok - főleg a Rajna-Majna-Duna transzkontinentális víziút üzembe helyezése óta - megkezdték a hajózási szűk keresztmetszetek felszámolására (pl. Straubing-Vilshofen), ill. avízenergia töbcélú hasznosítására vonatkozó terveik (pl. 2 komplex vízlépcső, hidak, kikötők, stb. a Duna román-bolgár közös szakaszán, EU támogatással, stb.) elkészítését, ill. megvalósítását, stb.
Érdemes lenne végre végiggondolni, hogy érdemes-e továbbra is - kormányzati presztizs-szempontok miatt, makacsul - "szembe menni" saját nemzeti-, nemzetgazdasági érdekeinkkel, és ezzel, egyúttal Európával, és a Duna-menti országokkal is?
Kellemes hétvégét kíván,
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértőmobil:
+36 30 319 2033