2012.04.16. Enpol 2000 Társulat 118. Energiapolitikai Hétfő Esték. Atomenergiáról Fukushima után. II. rész. Kérdőjelek: teljes életciklus analízis-, szénlábnyom-, ökológiai lábnyom-számítás? Vízlábnyom miért nincs? Péteri László
2012.04.16. Enpol 2000 Társulat 118. Energiapolitikai Hétfő Esték. Atomenergiáról Fukushima után. II. rész. Kérdőjelek: teljes életciklus analízis-, szénlábnyom-, ökológiai lábnyom-számítás? Vízlábnyom miért nincs?.
Kedves Kollégák!
Az Energiapolitika 2000 Társulat 2012.04.16-i rendezvényén, a 118. "Energiapolitikai Hétfő Esték" keretében, Hamvas István és dr. Rónaky József tartott előadást, az "Atomenergiáról Fukushima után II. rész" címmel, amelyet - a már máshol szokásossá vált, hivatalos rendezvényektől eltérően! - még az előadók jelenlétében, és aktív részvételükkel, kérdések és válaszok követtek, és mindezek történtek az interneten, bárki számára elérhető, nyilvános videófelvétel mellett! Lásd:
2012.04.16. Enpol 2000. 118. Atomenergiáról Fukushima után II. rész.
http://www.youtube.com/watch?v=6IJ2By15yUo&feature=relmfu 13:24
1. Bevezető. Járosi Márton
http://www.youtube.com/watch?v=bdzb0qHWRGw&feature=youtu.be 40:36
2. Hamvas István előadása.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=NaaTd5Q7ItQ 1:00.31
3. Kérdések – válaszok. Hamvas István, Rónaky József, Járosi Márton.
A fenti rendezvény előzménye dr. Rónaky József 2012.02.13-i, nagysikerű előadása volt, az "Atomenergiáról Fukushima után I. rész.". A nagy érdeklődésre való tekintettel, az írásban előzetesen is feltehető kérdések alapján, ill. az előadók, ennek figyelembe vételével összeálított előadásai alapján került sor, a fenti rendezvényre.
Az elhangzott kérdésekből - terjedelmi okokból - most csak néhány aktuális kérdést, ill. megoldandó, általános, elvi és néhány gyakorlati problémát emelek ki. Nevezetesen:
- az un. "teljes életciklus analízis / LCA" elkészítését csak az atomenergia, ill. a Paksi Atomerőmű üzemidő-meghosszabbítása kapcsán írták-e elő, vagy elkészítették, és nyilvánosan közzétették-e pl. az összes "megújuló energia" fajta (szél-, nap-energia, biodízel - kukorica - mezőgazdasági termékár-növekedés, stb.) esetében is? És ha igen, akkor mi lett az eredménye? (lásd: MTA-KSP "Megújuló energák hasznosítása" c. dokumentum, és az azt megalapozó tudományos előadások kritikai megállapításai!)
- az un. "energia-mix" összeállításánál a fenntartható, megújuló, tiszta vízenergiát, valamint a "szivattyús (víz)energia tározó" (pl. Prédikálószék!) létesítését számításba vették-e az illetékesek?
- az "energia-mix" kapcsán számításba vehető energia-termelési módok integrált tervezése, komplex fejlesztése és többcélú hasznosítása kapcsán az érintett ágazatok összefogása, együttműködése - a tudományos eredmények, MTA, szakértők bevonásával folytatott szakmai párbeszéd-sorozat, stb. alapján, ill. figyelembe vételével - Magyarországon elképzelhető-e?
A válaszok ismeretében azonban, további megvizsgálandó kérdések, ill. még megoldandó - alapvető szemlélet-, és paradigmaváltást, tárcaközi koordinációt, szakmai párbeszédet igénylő - problémák merülnek fel, amelyek megválaszolása azonban összkormányzati hatáskörbe tartozik, és nemzetközi - két-, és többoldalú - együttműködési kérdéseket is érint!
Ezek közül, jelentőségénél fogva - közvetve az atomenergiát is érintően - a vízenergia többcélú hasznosítása biztosításának megoldását, ill. a Duna és a Tisza vízenergiája, korrekt műszaki-, gazdasági-, és társadalmi szempontokat is figyelembe vevő, "teljes életciklus analízis/elemzés" elvégzésének szükségességét emelem ki. Amelynek megoldása Magyarországon - ellentétben a nemzetközi, és európai gyakorlattal - a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos, Hágai Nemzetközi Bíróság ítéletének végrehajtása, jogi-, közgazdasági szabályozása, stb. teljesen megoldatlan!
Ennek alapvető oka a "Duna-mozgalmak"-nak a mindenkori magyar kormánypolitikát befolyásoló, többévtizedes "áldásos" tevékenysége! (Ennek dokumentumai a www.realzoldek.hu honlapon is megtekinthetők!)
Ennek következménye, hogy Magyarországon, hivatalosan, a tiszta, fenntartható vízenergia nem számít "megújuló"-nak, a vízi-közlekedés / hajózásvalójában nem számít "környezetbarát"-nak, államilag támogatottnak, ezzel szemben, a hivatalosan "megújuló" energiának minősített energia-fajták közül, több esetében, időközben már kiderült, hogy nem minden "zöld", amelyet egyesek "zöld"-nek szeretnének láttatni, parciális érdekből, állami támogatás reményében!
Az ökológiai-, és a szén-lábnyom mellett - amelyekkel kapcsolatban számos elméleti és gyakorlati probléma van (lásd: melléklet) - ideje lenne már a "víz-lábnyom"-mal komolyabban is foglalkozni! (Lásd: Gunter Pauli / Római Klub: "The Blue Economy / Kék Gazdaság" / magyar fordítás: PTE Pécsi Tudomány Egyetem - Ulbert József előadása, stb.)
A fentiek alapján, teljes mértékben egyetértek Járosi Mártonnal, az Enpol 2000 Társulat elnökével, aki - ezekben az ügyekben is - felvetette az értelmiség és a média szerepét, és felelősségét! (Erről korábbi cikkeinkben már írtunk, hivatkozva dr. Róna Péter közgazdász figyelemfelkeltő írására is. lásd: www.realzoldek.hu)
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
Utóirat:
Kormányzati szinten szükség lenne az alábbi nemzetközi és EU kötelezettségek figyelembe vételére és hazai adottságaink - nemzeti-, nemzetgazdasági érdekeinknek megfelelő - ésszerű hasznosításával történő összehangolására:
- az Európai Unió Duna Régió Stratégiája / EUDRS
- a Duna hajózhatóságának biztosítása
- a Duna-vízgyűjtő magyarországi része Vízgyűjtő-gazdálkodási Tervének felülvizsgálata, az EU-VKI teljes dokumentumentációja - a magyar nyelvre le sem fordított, a vízenergia-hasznosításra, árvízvédelemre, a hajózásra is kiterjedő, jó gyakorlatai / "best practice" - figyelembe vételével! (Lásd: Integrált Nemzetközi Száva Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv folyamatban levő felülvizsgálata és kiegészítése, a klímaváltozás várható hatásainak figyelembe vételével, 2012. év végéig!)
- az EU új Víz-, Árvíz-, Aszály-stratégiája
- az EU új Közlekedés-stratégiája / "Fehér Könyv"!
- az EU új Energia-stratégiája / klímaváltozás figyelembe vételével! (lásd: NES + Paksi Atomerőmű élettartam-hoszabbítása és bővítése + hűtővízigény biztosítása, stb.)
- az EU TEN-T 18. sz. Rajna-Majna-Duna transzkontinentális nemzetközi víziút, stb.
Dokumentumok és képek:
© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva. Közreadva: 2012-04-24 (515 olvasás) [ Vissza ] |