Péteri László
Sorozatos hajózási korlátozások a Duna magyarországi szakaszán, Pro Danube International panaszlevele az Európai Bizottsághoz, kitérő hivatalos magyar válasz! Ez a mi Duna-stratégiánk!?
"Kedves Kollégák!
A dunai hajózás fejlesztésére vonatkozóan, 2012.06.07-én, Luxemburgban, a Pro Danube International 2012.03.22-i panaszlevele alapján, az Európai Bizottság kezdeményezésére, a Közlekedési Tanács ülésén, 9 érintett ország miniszterei nyilatkozatot írtak alá! Magyarország képviselőjének nem volt felhatalmazása az aláírásra, ezért "mondva-csinált" indokokra hivatkozással, ettől elzárkózott! (lásd: mellékelt közlemény, ill. kivonat!)
Kivonat a 2012.06.07-i, NFM Kommunikációs Főoszálya mellékelt közleményéből:
"Az Európai Bizottság kezdeményezésére kilenc érintett ország képviselői a dunai vízi út fejlesztéséről szóló miniszteri nyilatkozatot írtak alá a Közlekedési Tanács ülésének alkalmából 2012. június 7-én, Luxembourgban. Magyarország alapos stratégiai vizsgálat hiányában (?) nem tudta támogatni a hatályos nemzetközi jogi előírásokat meghaladó vállalásokat tartalmazó nyilatkozatot. ...Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár hangsúlyozta, hogy Magyarország nem a Duna ellen, hanem a Duna hosszú távú fenntarthatósága érdekében hozta meg ezt a döntést. A végleges szövegben több olyan határvonal is szerepel – ilyen pl. a mederkotrás tételes felsorolása –, amelyet hazánk semmiképpen sem tud elfogadni."
Tájékoztatásul küldi, kommentárral kiegészítve,
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
Utóirat / Kommentár: Magyarország önként csatlakozott a Nemzetközi Duna Bizottsághoz, (amelynek székhelye Budapest, vezérigazgatója dr. Valkár István, a KHVM Hajózási Főosztályának volt főosztályvezetője), az Európai Unióhoz, aláírta a Belgrádi Egyezményt, látatlanul megszavaztatta a Lisszaboni Szerződést, elnöksége idején - nagy "Duna/Duma-Party" keretében - elfogadtatta a Duna-stratégiát, annak 4 fő célját, 11+1=12 fő prioritását - benne a PA 1a. vízi-közlekedés / szállítás, hajózás-, kikötőhálózat-, intermodális, logisztikai központok fejlesztésének akciótervét, stb. - amelynek végrehajtása - állítólag - folyamatban van!
Ilyen előzmények után Magyarország képviseletében, a magyar kormány képviselője nem írta alá a dunai víziút fejlesztéséről szóló nyilatkozatot, többek között arra való hivatkozással, hogy "A végleges szövegben több olyan határvonal is szerepel – ilyen pl. a mederkotrás tételes felsorolása –, amelyet hazánk semmiképpen sem tud elfogadni." (?)
Ez különösen azért érdekes, mert a mederkotrások sorozatára éppen a mindenkori kormányok kényszerítették rá a tervezőket - felszámolás alatt álló, VITUKI által vezetett konzorciumot - azzal, hogy a megbízási szerződést a duzzasztás-, ill. a vízlépcső-építés kizárásával adták ki, ill. tartották fenn!
Az EU Víz Keretirányelve / VKI alapján, annak szelektív és részben félre-értelmezésével készített, a „Duna-vízgyűjtő magyarországi része, Országos Vízgyűjtő-gazdálkodási Terve / OVGT”, és a Stratégiai Környezeti Vizsgálat / SKV stb., a Szigetközi konzultáció lefolytatása, ill. az EU-VKI részét képező, a vízenergia-hasznosítás, és a hajózás fejlesztésének jó gyakorlatai - "best practice" - nélkül került véglegesítésre. (A fenti dokumentációkat – tartalmi szempontból - érdemes összehasonlítani az ISRBC / Nemzetközi Száva-vízgyűjtő Bizottság által, az EU támogatásával, és külföldi szakértők (holland, szlovák) bevonásával, 5 érintett – korábban egymással háborúban levő – ország közreműködésével készült, Száva Integrált Vízgyűjtő-gazdálkodási Tervével.
Célszerű lenne végre szakítani ezzel az ország, a nemzet és az egész Kárpát-medencei magyarság érdekeivel szöges ellentétben álló, a Duna Kör, a Duna Charta, a Védegylet, a WWF Magyarország, a Greenpeace, a Levegő Munkacsoport, a Reflex Környezetvédő Egyesület, az Élőlánc Magyarországért, és egyéb "ál-környezetvédő" szervezetek által, a "rendszerváltás"(?) utáni, mindenkori kormányokra erőltetett - a tényleges nemzet-politikával ellentétes - rosszul és tévesen értelmezett pártpolitikai érdekek mögé bújó, kormány-politikával!
Bős-Nagymarosi vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos, a Hágai Nemzetközi Bíróság ítéletének végrehajtása érdekében, mielőbb - közös érdekek alapján - meg kellene egyezni a szlovák féllel. Ehhez azonban a magyar tárgyaló delegációnak szakmai-, tudományos alapokon, a kialakult helyzet reális - párt-politika-, és prekoncepció-mentes - értékeléséből kiinduló, és kellő rugalmasságot biztosító - felhatalmazást kellene adni. Szabó Marcel, miniszteri (és nem kormány-)biztos (!) eddigi nyilatkozatai – sajnos – nem ebbe az irányba mutatnak!
Képek és dokumentumok:
© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.