Péteri László
Kedves Kollégák!
A magyar Duna-szakasz számos megoldatlan problémája közül, példaként csak 2 témát emelünk ki, az egymást követő kormányok és kormánypártok, és a rendszerváltást követően a Főváros - Demszky Gábor főpolgármester nevével jelzett - vezetése által, "elegánsan örökbe-hagyott", probléma-halmazból:
- a Duna magyarországi szakasza árvízvédelmének, hajózhatóságának, kikötő-hálózatának, vízi-, vízparti-, kerékpáros-turizmus és infrastruktúra-hálózatának, vízkészlet-gazdálkodásának, vízenergiája többcélú hasznosításának (árvíz-, belvíz-, aszály-, jégár-, vízszennyezés elleni védelem, mezőgazdasági öntözés, stb.) megoldatlansága, valamint ezekkel összefüggésben, ennek szerves részeként
- a Duna fővárosi szakaszának közismert problémái (a fenti általános problémákon túlmenően a Budapesti Nemzetközi Hajóállomás és térsége, a pesti és a budai alsó-, felső rakpartok, a külföldi szállodahajók és a belföldi hajójáratok kikötési-, fogadási-, vízi-, és szárazföldi utas-/vendég-kiszolgálási feltételek, infrastruktúra-igények, megállás, várakozás, parkolás, szemét-, és hulladék-elszállítás, a Budapest-Csepeli Szabadkikötő helyzete, stb.), ill. azok megoldatlansága.
Az Európai Unió Duna Régió Stratégiája / EUDRS elvileg lehetőséget adott volna a mindenkori, érintett kormányoknak (Gyurcsány, Bajnai és II. Orbán kormány) és Budapest / Főváros - mint a "Duna Királynője" - vezetésének, hogy a spanyol-belga-magyar / Trió-Trojka elnökség (Balázs Péter külügyminiszter), majd a 2011. első félévi, soros magyar EU elnökség (Martonyi János külügyminiszter) adta lehetőséget kihasználva, lépéseket tegyen a fenti problémák megoldására, a "Kék Duna" és a "Szőke Tisza" adottságainak hasznosítására, az EU támogatásával, a magyar kormány és az érintett Önkormányzatok aktív részvételével, az MTA nemzetközi és hazai tudományos eredményeinek hasznosításával, a vállalkozások ösztönzésével, és a civil szervezetk bevonásával.
De, mint tudjuk, sajnos nem így történt! A Duna-stratégiából - szakemberek változatlan véleménye szerint - csak 2 dolog maradt ki: a "Duna" és a "Stratégia"! A hivatalosan beharangozott, "Tisza-stratégiá"-ról a Szolnoki székhelyű "Nemzetközi Tisza Bizottság"-ról, még se kép, se hang!
- A Duna hajózhatóságának, árvízvédelmének biztosítása változatlanul megoldatlan, a Bős-Nagymarosi vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos Hágai per lezáratlan, a Duna víz/készlet-gazdálkodása, a vízenergiájának többcélú hasznosítása, mint igény fel sem merült,
- A Főváros új vezetését érintően jószándékú kezdeményezések indultak, de ezek megvalósítása kormánypártok politikai-, és a kormány gyakorlati támogatása, az önkormányzati hatásköri törvény módosítása, stb. nélkül, csak "írott malaszt" marad!
Hát ilyen bevezető után nézzük és hallgassuk meg, hogy mit mondott Tarlós István főpolgármester, 2012.08.15-én, az InfoRádió "Aréna című műsorának 1. részében:
http://indavideo.hu/video/InfoRadio_-_Arena_-_Tarlos_Istvan_-_1resz_2 22:41 1. rész.
2012.08. . InfoRádió Aréna. Exterde Tibor vendége: Tarlós István főpolgármester.
1. rész. A fővárosi fejlesztések, beruházások.
És mit mondott Szalma Botond, a MAHOSZ elnöke, a 2012.08.20-i, budapesti légi-, és vízi parádé alkalmából megrendezett "hajós-felvonulás" alkalmával:
http://videotar.mtv.hu/Videok/2012/08/20/11/Legi_vizi_parade_a_Dunan_2012_augusztus_20_.aspx 1:06:01 Benne: Szalma Botond a dunai hajózásról: 58:00-1:06.01
2012.08.20. MTV Videótár. Budapest. Légi és vízi parádé a Dunán.
Az MTV által közvetített, több, mint 1 órás műsorból - a legvégén, 58 perctől látható és hallható - 8 perc szól mindösszesen a hajózásról! Ez is több, mint a semmi, és több, mint ami a magyar Duna-stratégiában a Dunáról, a hajózásról, a magyar tengerészekről, a MAHART-ról, és eltékozolt javainkról és lehetőségeinkről összesen, szól! Szalma Botond a rendelkezésére álló "nyúl-farknyi időt nagyon jól használta ki, a probléma lényegét, röviden, tömören, így is sikerült összefoglalnia! A sajtó-, a rádiók és televíziók a napokban szerencsére - Szalma Botond média-szerepléseinek köszönhetően - elég sokat foglalkoztak a témával, még ha sokszor nem is szakszerűen, és inkább a dunai hajózás esetleges leállásának "bombasztikus" híre miatt! (Ez sajnos nemcsak a betelefonálókra, hanem a műsorvezetőkre, szerkesztőkre is vonatkozik!)
A fentiekhez kapcsolódva, a magyar mezőgazdaság helyzetéről, víz-, energia-, élelmiszer-gazdálkodás-értékesítés problémáiról nézzük és hallgassuk meg, Dr. Font Sándort (erősramú, villamos-mérnök), országgyűlési képviselőt, az Országgyűlés Mezőgazdasági Bizottságának elnökét (Fidesz-KDNP):
http://indavideo.hu/video/InfoRadio_-_Arena_-_Font_Sandor_1resz_1 22:27 1. rész.
2012.08.21. InfoRádió Aréna. Hlavay Richárd vendége: Font Sándor (villamos-mérnök, erősáram), az Országgyűlés Mezőgazdasági Bizottságának elnöke (Fidesz-KDNP).
1. rész. A mezőgazdaság helyzete és problémái.
http://indavideo.hu/video/InfoRadio_-_Arena_-_Font_Sandor_2resz_1 24:37 2. rész.
2012.08.21. InfoRádió Aréna. Hlavay Richárd vendége: Font Sándor (villamos-mérnök, erősáram), az Országgyűlés Mezőgazdasági Bizottságának elnöke (Fidesz-KDNP).
2. rész. A mezőgazdaság helyzete és problémái.
Általános tapasztalatként megállapítható, hogy sajnos, zömmel olyanok vitatkoznak, ill. vezetnek és szerkesztenek műsorokat szakmai kérdésekről, akiknek jelentős része még a vonatkozó alapfogalmakkal, ill. hazai jogszabályokkal és nemzetközi kötelezettségvállalásainkkal, valamint tényleges nemzeti érdekeinkkel sincs tisztában, nem beszélve ezek be nem tartásának súlyos jogi-, műszaki-, gazdasági-, társadalmi, stb. következményeiről!
Egyúttal szeretnénk mindenkit emlékeztetni arra is, hogy mit mondott dr. FónagyJános, 2011.10.07-én, Dunaújvárosban, a DaHar konferencián, a dunai hajózás, a kikötőhálózat-fejlesztés fontosságáról, gazdasági szerepéről, amelyek kísértetiesen egybe-csengenek Szalma Botond szavaival! Azt kívánjuk, hogy mindkettőjük akarata és szándéka mielőbb meg is valósuljon, a mi érdekünkben is!
Ezt az alkalmat is szeretnénk egyúttal megragadni, hogy gratuláljunk dr. Fónagy Jánosnak, a "Magyar Érdemrend középkeresztje a csillaggal (polgári tagozat)" kitüntetéséhez, és további munkájához sok sikert kívánunk, különös tekintettel - a vasúthálózat fejlesztése mellett! - víziközlekedés-, szállítás, személy-, és teherhajózás, valamint a kikötő-hálózat és a tri-, és multi-modális logisztikai központok fejlesztésének támogatására!
Jó szórakozást kíván,
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértőmobil:
+36 30 319 2033
Utóirat: az előzmények és a kapcsolódó írások, térképek, fényképek, videó-, és hangfelvételek, nemzetközi és hazai példák, dokumentumok, stb. a
www.realzoldek.hu honlapon bárki számára elérhetők, és a szerzői jogok figyelembe vételével felhasználhatók!
Fontos mellékletek:
© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.