Péteri László
Orbán Viktor az árvíz kapcsán felismerte azt, amit Gyurcsány Ferenc a 2006. évi árvíz idején nem ismert fel.
Mérnöki szem kell a politikához, mondta Orbán Viktor miniszterelnök a MR1 Kossuth Rádió 2011.10.28-án sugárzott 180 perc szerkesztőségének médiaszolgáltatásában.
Orbán Viktor miniszterelnök a vizes mérnök szakértelmével irányítója az árvíz elleni védekezésnek.
Ha nem lesz gázszakadás, áldozata sem az árvíznek - amit a reális zöldek szívből remélnek – a Miniszterelnök karmesteri funkciójajának nemzetközi politikai hozadéka is lesz.
Szenzációs fotók és videók az osztrák mobilgátról, Greinből. Szentendrén most vizsgázik a mobilgát, Szegeden is ilyen mobilgátat terveznek.
Kedves Kollégák!
Heroikus küzdelem tanui vagyunk a magyarországi Duna-szakaszon, az "évszázad árvize" ellen, éjjel-nappal folyó harc képei láttán, és csak remélni tudjuk, hogy győztesen kerülünk ki majd belőle.
Aggódva figyeljük, hogy a millió-számra, megfeszített emberi erővel, a Duna-menti árvízvédelmi vonalakon elhelyezett homokzsákok, fóliák meddig fogják bírni, a rájuk nehezedő nyomást, amelynek elhúzódásával kell számolni.
Az árvíz tetőzése a Duna németországi és az ausztriai szakaszán, Pozsony térségében már bekövetkezett, az ár levonulása a szlovákiai Párkány, és Esztergomon át a Dunakanyar és a Főváros felé tart, miközben az alsó magyarországi Duna-szakaszon megfeszített erőfeszítések történnek a levonuló árvíz kellő időbentörténő fogadására, ugyancsak a hagyományos "homokzsákos" technológiával!
A tudósítások, interjúk, felmerülő kérdések zöme arról szól, hogy hol mennyi homokzsákot sikerült elhelyezni, milyen magasan, és hogy mennyire állékonyak ezek a "nyúlgátak"?
Néha, néha, de sajnos még csak ritkán és elkésve, felmerül azonban a kérdés, hogy hogy vizsgázik Szentendrén - a Belvárost védő, és a napokban elkészült - mobilgát? És mi lesz majd a Római-part árvízvédelmével? (Ezekről korábbi cikkeimben már írtam, amelyek a www.realzoldek.hu honlapon megtalálhatók! Az MTA hivatalos - Tarlós István Főpolgármester által korábban kért - szakvéleményéről azonban, a mai napig semmi hír!?)
Most, a jelenlegi cikkem írásakor, még nem tudhatjuk, hogy milyen eredménnyel zárul majd az árvíz elleni, "magyar vizeken folyó küzdelem", de előzetesen néhány tanulság már most is levonható!
A mellékelt cikkekben foglaltak "csokorba-szedésével" szeretném elősegíteni a tanulságok mielőbbi levonását, amelyek érintik az egész magyar vízügy, vízstratégia szinte valamennyi kérdéskörét (víz-, árvízpolitika, vízgazdálkodás, vízkormányzás, árvíz-, belvíz-, aszály-, jégár-, vízszennyezés elleni védelem, stb.).
De nem mehetünk el szó nélkül a rendszerváltás utáni mindenkori kormányok és parlamentek "mulasztásos törvénysértései" felett sem, amelynek eredményeként került magyar részről, szakmailag teljesen indokolatlanul - felmondásra a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerre vonatkozó, 1977. évi államközi szerződés, került elbontásra a Nagymarosi Vízlépcső, és kerültek elhagyásra a Duna magyarországi szakaszát érintő, árvízvédelmi, szennyvíztisztítási-, hajózási-, és kapcsolódó infrastruktúrális fejlesztések is.
A Felső-Duna-szakaszon, Szigetközben szükségessé váló "roham-munkában", éjjel-nappal készítendő, "ideiglenes védművek/nyúlgátak"-ra is, zömmel emiatt került sor!
Az ár levonulása után, további jelentős munkaerőt, költséget és időráfordítást fog igényelni a helyreállítás, a bekövetkezett egyéni és közösségi károkról nem is beszélve! Ugyanakkor az a hír járja, hogy az EU - forráshiány miatt (?) - nem fog tudni hozzájárulni a károk enyhítéséhez!
A fentiek figyelembe vételével, különösen fontos a külföldi gyakorlati tapasztalatok tanulmányozása, a Szentendrei mobilgát "próba-üzemé"-nek figyelemmel kísérése, és a Szegediek hasonló kezdeményezése, annak érdekében, hogy a jövőben még eredményesebben, lényegesen kevesebb emberi erőfeszítéssel, és költségráfordítással védekezhessünk az árvizek, belvizek, stb. ellen, itt a Kárpát-medencében, a Duna és a Tisza völgyében! (Ezek különösen a folyó-menti városok beépített, értékes belvárosi és egyéb kiemelt területeinek fokozottabb árvízvédelmét biztosíthatnák, amelyek önkormányzati feladatok ugyan, de fokozott állami szerepvállalást igényelnének! A "Nemzeti Víz-, és Árvíz Stratégiá"-ban ezen szempontoknak szerepelnie kellene, hosszú-távú nemzetgazdasági érdekből is!)
Mindenesetre - a 2013.10.08-11-i, Budapesti Víz Világtalálkozó előkészítése idején - kedvező fejleménynek tekinthető a jelenlegi Kormány határozott fellépése, Orbán Viktor miniszterelnök vezetésével és irányításával, szervezetten - a vízügyi szakemberek bevonásával (!) - folyó árvíz elleni védekezés, valamint Orbán Viktor és Áder János nyilatkozatai a vízügy, a vízügyi szakemberek, a Budapesti Műszaki Egyetem professzorai munkájának nyilvános elismerése, amelyre korábban nem volt példa!
Jó és eredményes munkát, kedvező időjárást, és gátszakadás-mentes hétvégét kíván, elsősorban a gátakon harcolóknak, az árvízveszélyes térségekben élőknek, az egész ország és a nemzet érdekében is,
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
Utóirat: A mobilgát-rendszerekről, típusokról, azok alkalmazásáról (pl. Pozsony, Párkány, Prága, Drezda, Linz, Krems, stb.) és a korábbi, Szegedi tervekről szóló korábbi írásaim a www.realzoldek.hu honlapon megtalálhatók és a vonatkozó előírások alapján, szabadon felhasználhatók!
Képek:
Dokumentumok:
© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.