Péteri László
A 2013.09.11-13. között, Bécsben tartott 5. ERRC nemzetközi vízügyi konferencia és kísérő rendezvényeinek magyar tanulságai. 4. rész
Kedves Kollégák!
A 2013.09.11-13. között Bécsben tartott, 5. ERRC Nemzetközi Vízügyi Konferenciáról szóló tájékoztató befejezéseként - a folyók revitalizációjára vonatkozó, elméletben bemutatott, különböző megoldások után - szerettem volna beszámolni a konferencia 2. napján, a rendezők által szervezett, 3 szakmai - a Morva, a Donau-Auen Nemzeti Park revitalizációját, és a Bécs / Feudenau-i Vízlépcső / Vízerőmű-komplexum és a halút-/hallépcső-rendszer együttes kialakítását - mint jó és követendő példákat bemutató - kirándulásról, de sajnos erre vonatkozó anyagot - a mellékelt program-kivonat, és néhány fénykép kivételével - nem találtam.
A Bécs-Freudanaui Vízlépcső-rendszerről - duzzasztó, vízerőmű, hajózsilip, kerékpáros-, és gyalogos-híd, kikötő, logisztikai központ, sport-, és szabadidő központ, stb. - a korábbi saját anyagaim felhasználásával, megpróbálom ezt a hiányt pótolni, annál is inkább, mert az ott található megoldások példa-értékűek, a mi számunkra is, a magyar Duna-szakasz egyre sürgetőbb revitalizációja során hasznosíthatóak! A sors furcsa iróniája, hogy a Freudenau Vízerőműben azok a turbinák termelik a tiszta, megújuló, fenntartható vízenergiát, és látják el Bécs 270.000 háztartását villamos-energiával, amelyek eredetileg a Nagymarosi Vízlépcső Vízerőművébe kerülhettek volna, ha Nagymaros nem válik a 1989-90. évi politikai rendszerváltás áldozatává, a Duna Kör, ill. a "Duna-mozgalmak" "jóvoltából"!
Nem lehet szó nélkül elmenni amellett sem, hogy a "házigazda" Bécs Városa mit tett az elmúlt évtizedekben a Dunához történő szerves csatlakozás, ill. a Dunán érkező nemzetközi személy-, és teherforgalom nemzetközi színvonalú fogadása érdekében, bele értve a Nemzetközi Hajóállomást a Mexico Platz-nál, a Marina-Wien (Észak és Dél) Nemzetközi Yachtkikötőt, vagy a Bécs Belvárosában - a Duna-csatornán / Donau-Kanal-on (!) - kialakított "Twin City Liner" hajóállomás kialakítása, és a szlovák fővárossal, Pozsonnyal történő, gyorsjáratú, menetrendszerű hajózás biztosítása érdekében, valamint Bécs polgárainak kulturált szabadidő eltöltését biztosító, Donau-Insel kialakításával, stb.
Bécs - a Dunához való kapcsolat szempontjából - Budapesthez képest, lényegesen szerényebb lehetőségekkel rendelkezik, ennek ellenére mindent megtettek a hátrányuk ellensúlyozása érdekében.
És, hogy néznek ki Budapesten - a Duna Királynője cím büszke viselőjén - a rakpartok, a Nemzetközi Hajóállomás és a belföldi személyhajó kikötők, a yacht-kikötők, a Csepeli Szabadkikötő helyzetéről nem is beszélve.
És akkor még nem is említettem, a magán-kezdeményezésre és magán-vállalkozásban - a Budapest. I. Kerületi Önkormányzattal, hosszú-távú szerződés alapján - megvalósult, 6 db. "Várkert-rakparti" szállodahajók fogadását biztosító kikötők szerződésének egyoldalú, teljesen indokolatlan felmondását, és ennek negatív nemzetközi visszhangját!
Kellemes hétvégét, és jó pihenést, jó szórakozást kíván,
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl. építészmérnök, egyetemi tanársegéd
ny. min. vezető főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértőmobil:
+36 30 319 2033
Mellékletek:
A 4. részhez kiegészítésül néhány dokumentumot, fényképet - Freudenaui vízlépcső képeitől folytatva, Marina-Wien kezdő képével kezdődően! - mellékelek a honlapra történő feltételhez:
--
Péteri László
okl. építészmérnök, egyetemi tanársegéd
ny. min. vezető főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil:
+36 30 319 2033
Utóirat:
1. A Duna - és a többi nemzetközi és nemzeti víziút - magyarországi szakasza árvízvédelmének, vízszintszabályozásának, hajózhatóságának biztosítása - nemzetgazdasági érdekből - nem várathat már magára sokáig!
2. A folyó-menti városok belterületi szakaszai árvízvédelmének megoldásánál - pozitív külföldi és hazai tapasztalatok alapján - a mobilfal-, ill. mobilgát-rendszerek alkalmazását állami-, jogi-, közgazdasági-, stb. eszközökkel, EU-támogatásokkal is biztosítani szükséges, letörve a radikális "ál-környezetvédők" minden fejlesztést, korszerűsítést eleve megakadályozó tevékenységét. (pl. Bp. III. Római-parti árvízvédelem - évtizedek óta húzódó - mobilgáttal történő megoldása elleni tüntetések, tiltakozások, a BME, MTA pozitív szakvéleménye ellenére, stb. Ugyanakkor a Duna-mentén Szentendrén, Nagymaroson, Vácon és a Tisza-mentén Szegeden már részben elkészült, részben folyamatban van!) Ezek részleteiről, legutóbbi fejleményeiről a későbbiekben számolunk be.
3. Budapesten a Nemzetközi Hajóállomás, a nemzetközi szállodahajók és yachtok - nemzetközi színvonalú - kikötési-, fogadási-, szolgáltatási-, és infrastrukturális feltételeit - vízi-, és vízparti oldalról, Budán és Pesten egyaránt - mielőbb biztosítani kell, különös tekintettel a Várkert-rakparti, meglevő, de az I. ker. Önkormányzat által, önkényesen üzemen kívül helyezett szállodahajó kikötők (6 db.) áldatlan helyzetére, lehetőleg még a szezon előtt!
Mellékletek:
Még több kiegészítő anyag:
© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.