okl. építészmérnök, egyetemi tanársegéd
ny. min. vezető főtanácsos, belkereskedelmi-
Mellékletek - képek:
-------------------------------------------------
A "Hableány" kalandos története 2000-2009. között, képekben. A Dunától (Óbuda), a Tiszán (Szegeden) át a Balatonig (B.almádi, Keszthely), a 2000. évi Hannoveri Világkiállítás helyett! Ez a magyar "módi"!
Mellékletek - képek:
--
Péteri László
okl. építészmérnök, egyetemi tanársegéd
ny. min. vezető főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil:
+36 30 319 2033+36 30 319 2033
---------------------------------------------------
Kedves Kollégák!
2014.03.21-22-én, az Óbudán, a Hajógyári-szigeten, a "Wiking Marina Budapest" területén - a magyar hajózás jövőbeni sorsa iránt aggódók, a hazai hajógyártás, a magyar hajózás és kikötőhálózat fejlesztése iránt elkötelezett érdeklődők jelenlétében - több-évtizedes várakozás után! - került sor a "Táltos" névre keresztelt katamarán vízre tételére. (lásd: előzetesként néhány fénykép! Amennyiben a Duna vízállása nem lett volna ilyen alacsony - sója-tér hiányában - a szükséges 2 autódaru helyett, a "Clark Ádám" úszódaru sokkal egyszerűbben és gyorsabban megoldhatta volna a katamarán vízre-tételét! Remélhetőleg az MTA-KSP "A megújuló energiák hasznosítása" c. dokumentumában szereplő javaslat alapján, a Nagymarosi-, az Adonyi- és a Fajszi Vízlépcső / duzzasztó, vízerőmű, hajózsilip, híd, hallépcső, stb, komplexumok megvalósítása - más egyéb problémák (árvíz, belvíz, aszály, öntöző-, hűtővíz, stb.) megoldása mellett - ezt a problémát is - a vízkormányzási lehetőség birtokában - meg fogja oldani!)
A fenti hír több szempontból is érdekes és említésre méltó:
- a gr. Széchenyi István által létrehozott első hajógyár az Óbudai Hajógyári-szigeten működött, amelyet az Újpesti Hajógyár követett.
- az Újpesti Hajógyárban készült annak idején gr. Széchenyi Ödön "Hableány" nevű első magyar yachtja, amellyel részt vett az 1867. évi Párizsi Világkiállításon, elnyerve annak "aranyérmé"-t.
- az Óbudai Hajógyári-szigeten alakult meg 1992-ben - a Rajna-Majna-Duna transzkontinentális víziút megnyitásának az évében, civil kezdeményezésre - a Magyar Dunai Yachtkikötők Egyesülete MDYE 28 kikötővel és 30 taggal. (Az első Wiking Marina Szentendrén kezdte meg működését, ezért az induláskor, az első székhely itt volt: H-2000 Szentendre, Duna-korzó 3.)
- a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos 1977. évi csehszlovák-magyar államközi szerződés - magyar részről történt, szakmai szempontból teljesen indokolatlan - felmondása, és az ennek következményeként a Hágai Nemzetközi Bíróságon folytatott per - amelyet minden ellenkező híresztelés ellenére Magyarország 7:1 arányban elvesztett! - negatív hatásai mai napig éreztetik hatásukat. Ennek következménye lett - többek között - hogy az MDYE 28 kikötőjéből, 24 tönkre ment.
- a gr. Széchenyi Ödön Magyar Hajózási és Yacht Egylet megalakulása a magyar hajósok és a szimpatizánsok egy "megszállott" részének egy újabb kísérlete volt arra, hogy Varga István kezdeményezésére - Fa Nándor, Kard Aladár, gr. Széchenyi Géza, Varga Imre részvételével és aktív közreműködésével - összefogja a magyar hajózás sorsa iránt felelősséget és a Széchenyi-hagyományok ápolását felvállaló, magyar lobogó alatt hajózni kívánó magyar hajósok maréknyi csapatát.
- az 1997. évi, I. Széchenyi Emléktúra (Bp.-Párizs), az 1998. évi II. Széchenyi Emléktúra (Bp-Isztambul-Rodostó), az 1999. évi, III. Széchenyi Emléktúra (Bp.-London-Marlow) kezdeti sikerei után, a korszerűsített formában megépítendő "Hableány" sikeres pályázat keretében 60 MFt támogatást nyert el, amelyet azonban - menet-közben - az illetékes minisztérium indoklás nélkül visszavont (!), meghiúsítva ezzel a 2000. évi Hannoveri Világkiállításon történő részvételt (!), amellyel komoly erkölcsi károkat okoztak nemcsak az MHYE-nek, hanem az egész országnak! A témával kapcsolatos Hajógyári-szigeten, a Wiking Marinában tartott sajtótájékoztatót megtisztelte részvételével Helmut Strasser a Nemzetközi Duna Bizottság akkori elnöke is! (A "Hableány" sorsa végül, csak 8-9 évvel később rendeződött, jelenleg a Balatonon teljesít szolgálatot! De ez már egy másik történet, és jellemzően magyar!
A "Magyar hajósok európai vizeken" és az "Európai folyó-völgyek komplex hasznosítása" c. cikk-sorozatomban többször foglalkoztam a Magyarország jövőjét alapvetően meghatározó problémakörrel - a vízkészlet-gazdálkodással, árvíz-, belvíz-, aszály-, jégár-, vízszennyezések elleni védelemmel, víztározással, vízkormányzással, a vízenergia többcélú hasznosításának szükségességével (ivó-, öntöző-, hűtővízigények, stb.) a vízi-közlekedés-/szállítás, személy és teherhajózás, kikötőhálózat, a vízi-, vízparti-, kerékpáros-, öko-, kulturális-, örökség-, vidéki-, falusi-, tanyasi turizmus integrált ágazati-, területi-, hálózati-, intézményi tervezésének, komplex fejlesztésének és finanszírozásának (EU+hazai társfinanszírozás) szükségességével, stb.
Ezek közül a fentiekhez kapcsolódó írásaim közül néhányat emelek ki:
Főhajtás gróf Széchenyi István és fia gr. Széchenyi Ödön előtt, a Duna és a Tisza hajózhatósága és a magyar hajózás fejlesztése érdekében tett erőfeszítéseikért. Rövid visszatekintés a „Hableány” nevű első magyar yacht 1867. évi Párizsi Világkiállításon történő részvételének Hazánknak dicsőséget hozó történetétől napjainkig vezető göröngyös „víziútjai”-ról. A „Hableány” yacht kalandos és szomorú utóélete, a „Táltos” katamarán megérkezéséig:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=707 Főhajtás gr. Széchenyi István a "legnagyobb magyar" és fia, gr. Széchenyi Ödön előtt. Pozsony - Pest-Buda - Párizs – Isztambul. (mellékletek – fényképre kattintva megnyithatók!)
Péteri László
http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=708 Széchenyiek nyomában, Párizsban és Isztambulban vitéz lovag Cseke László, a Szent György Lovagrend kancellárja. gróf Széchenyi Ödön és a "Hableány". (mellékletek – fényképre kattintva megnyithatók!)
Péteri László
http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=791 gr. Széchenyi István mit szólna, ha látná, hogy mi történt / történik a Dunával, a Tiszával, a hajózással, a kikötő-hálózat fejlesztésével és a hajógyártással Magyarországon? (mellékletek – fényképre kattintva megnyithatók!)
Péteri László
http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=846 2011.11.06. M1 TV. "Szellem a palackból" Hajózás-történet Zebegényből:.."Amikor a törzsfőnök rossz döntést hozott, leváltották, és ....levágták a fejét!" Péteri László
http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=953 Magyar Duna-stratégia? 1. rész. Mikor kezd már valamit Magyarország és Budapest a Dunával? (mellékletek – fényképre kattintva megnyithatók!) Péteri László
http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=957 Magyar Duna-stratégia? 2. rész. Megérdemli Budapest a Dunát? Európai nagyvárosok folyó-partjainak korszerűsítése. (mellékletek – fényképre kattintva megnyithatók!) Péteri László
http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=974 A magyar Duna-stratégia továbbra is kérdőjelekkel! 1. Miért megyünk szembe Európával? 2. Ez kinek az érdeke? (mellékletek – fényképre kattintva megnyithatók!) Péteri László
http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=1026 Egykor és most. gr. Széchenyi Ödön a "Hableány" nevű gőzössel 1867.04.06-án, Pestről, a Dunán elindult Párizsba, a Világkiállításra. Ma a Dunán "hajóvonták találkozása tilos!" (mellékletek – fényképre kattintva megnyithatók!) Péteri László
http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=1042 A magyar hajógyártás tündöklése és bukása, Széchenyitől napjainkig. Lesz-e feltámadás? Az EU miért a norvég hajógyártást támogatja? (mellékletek – fényképre kattintva megnyithatók!) Péteri László
A fenti, nem túl szívderítő, de az igazságot tartalmazó tudósítások ellenére, bízva a "józan-ész" mielőbbi diadalában, a radikális ál-környezetvédők ármánykodásaival, és a "tabu-témák"-kal szemben, a jobbik megoldás kiválasztásában, mindenkinek kellemes hétvégét és jó szórakozást kíván,
Baráti üdvözlettel:
Péteri László
okl. építészmérnök, egyetemi tanársegéd
ny. min. vezető főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil:
+36 30 319 2033
Mellékletek - képek:
© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.
Közreadva: 2014-03-24 (1181 olvasás)
[ Vissza ]