Péteri László
Adalékok az EU Duna Régió Stratégiájának / EUDRS magyar vonatkozásaihoz
Kedves Kollégák!
A fenti tárgyra vonatkozó, az Európai Bizottság által, 2010.12.08-án véglegesített, és a 2011. első félévi, soros magyar EU-elnökség idején, nagy "csinna-dratta" és "eszem-iszom, dinom-dánom" közepette jóváhagyott Duna-stratégia magyar részanyagát illető korábbi szakértői vélemények - amely szerint csak 2 dolog hiányzik belőle: 1. a "Duna" 2. a "Stratégia" - az eltelt 5 év (!) tanulsága alapján kezdenek a félelmek beigazolódni!
Az eltelt időszak alapján előzetesen és vázlatosan az alábbiak állapíthatók meg:
- kormány-, és miniszteri biztosok jöttek, mentek, utaztak, egyik nemzetközi konferenciáról mentek a másikra, konkrét eredmények, és a szakmai közvélemény tájékoztatása nélkül!
- a Bős-Nagymarosi vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos Hágai-per lezárására még kísérletet sem tettek a politikai döntéshozók (az EUDRS egymást váltó kormánybiztosai, majd későbbi miniszteri biztosai feladat-, és hatásköréből kivették az alapvető probléma rendezését! A Bős-Nagymaros ügyét a kezdetekben vétó-joggal felruházott, teljhatalmú kormánybiztos helyett, fokozatosan, felhatalmazás nélküli miniszteri biztosi "rang"-ra süllyesztették, sőt egy ideig Illés Zoltánra - mint kecskét a káposztára - bízták!)
- az elfogadott 11+1=12 prioritás (! "aki sokat markol keveset fog!") közül Magyarország a PA2 - fenntartható-, megújuló energia-hasznosítás témájában a vízenergiáról tudatosan (!) elfelejtkezett, csak a "gázpiaci modell"-el foglalkozott, a PA4 - vízminőség-védelem témájában végig az EU-VKI magyar félreértelmezése alapján - az árvízvédelem-hajózás és a vízenergia többcélú hasznosításának angolról magyarra a mai napig le nem fordított dokumentumának figyelmen kívül hagyásával - vezette a tárgyalásokat, a PA5 - a környezeti kockázatok - árvízvédelem témája volt az egyetlen, amelynek keretében - kompromisszumok árán - de a hazai gyakorlatban hasznosított konkrét projektek megvalósítására került sor ("Duna-projekt").
- A magyar főkoordinátorok személye menetközben változott. A többi prioritás magyar nemzeti kapcsolattartóinak személyéről és tevékenységéről a közvélemény semmiféle információt, tájékoztatót nem kapott, de ilyenek még a hivatalos, internetes magyar honlapokon a mai napig sem találhatók!
- a Duna hazai szakasza hajózhatóságának javít(gat)ására, az EU támogatásával, az időközben jogutód nélkül megszüntetett VITUKI által - a duzzasztás, vízlépcsőépítés kizárásával - kidolgoztatott tanulmányterv alapján kiadott hatósági engedélyeket Illés Zoltán akkori FVM államtitkár indoklás nélkül visszavonatta! Emiatt az EU támogatás is visszavonásra került!
- a szakmai háttérintézmények közül, pl. a Városépítési Tervező Intézetet, a VÁTI-t, valamint a Nemzetgazdasági Tervezési Hivatalt / NTH-t a megalapítása után nem sokkal, ugyancsak jogutód nélkül megszüntették
- az időközben elkészült nemzeti-, ágazati koncepciók, stratégiák, programok szinte folyamatos változásai, egyesek teljes hiánya (pl. turizmus!), valamint ezek figyelembe vétele és integrálása folyamatosan akadályokba ütközött, ill. ütközik. (pl. Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv felülvizsgálata / VGT2, Jelentős Vízgazdálkodási Problémák / JVP, Árvízi Környezeti Kockázati Terv / ÁKKT1, a Kvassay Jenő Terv / KJT 2015 - Nemzeti Vízstratégia, stb.)
- a fentiekkel kapcsolatos külföldi példák, jó gyakorlatok (best practice) tanulmányozása és a hazai gyakorlatba történő alkalmazása évek, évtizedek óta késik, a magyar tervezési gyakorlatból teljesen hiányzik az integrált ágazati-, területi- hálózati-, intézményi tervezés, a komplex fejlesztés és finanszírozás (EU+hazai társfinanszírozás és a tisztán hazai fejlesztési forrás, és sokszor a saját erő is), valamint a többcélú hasznosítás feltételeinek biztosítása is, stb.
- Ilyen körülmények között kissé furcsának tűnik, hogy mi akarunk olyan országoknak tanácsot adni, amelyek már jóval előttünk járnak! (Lásd, melléklet: ISRBC + SRB-HR-SLO-BH-MA - Száva Nemzetközi Integrált Vígyűjtő-gazdálkodási Terve, EU támogatással, holland, szlovák szakértők bevonásával, stb.)
- a közigazgatás korszerűsítési programja keretében annak szakmai megalapozottságát, állandóságát, kiszámíthatóságát, a feladatok, hatáskörök, illetékességek egyértelmű jogi szabályozását, a köztisztviselői kar szakmai-, erkölcsi megbecsülését, a nemzetközi tapasztalatok folyamatos átvételére alapozott oktatási-, képzési-, nevelési rendszer és gyakorlati továbbképzés feltételeit mielőbb biztosítani kellene! (Elfogadhatatlan, hogy egy miniszteri biztosi titkárság képviselője - a hatáskörébe tartozóan feltett szakmai kérdésre ne tudjon válaszolni, mondván, hogy nem ért hozzá!?)
- a Magyar Tudományos Akadémia Köztestületi Stratégiai Programjai / MTA-KSP közül a "Megújuló energiák hasznosítása" és a "Magyarország vízgazdálkodása: helyzetkép és stratégiai feladatok" c. dokumentumokban foglalt javaslatokat a politikai döntéshozóknak az egész nemzet és a nemzetgazdaság érdekében is komolyabban kellene venni, és nem - sajtóhibára hivatkozva - lesöpörni az asztalról, és utólag kihúzni még az Új Széchenyi Terv-ből is!
- Ugyanez vonatkozik a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem / BME szakértői véleményeinek, javaslatainak figyelembe vételére is, szemben a "civil"-nek álcázott, radikális ál-környezetvédők minden ésszerű, gazdaságos fejlesztést csírájában elfolytani akaró "állásfoglalásai"-val és a Kormányt, az MTA elnökét és tagjait, nemzetközi tudományos elismerést élvező magyar szakembereket támadó nyílt leveleivel!
Abban a reményben, hogy míg nem késő, a fentiek nem süket, hanem értő fülekre találnak, kellemes hétvégét kíván,
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl. építészmérnök, egyetemi tanársegéd
ny. min. vezető főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
2015-10-14-MLE Klub Nap-EU-területi-együttműködés-Duna-stratégia-program[1]MTA-Bp
2015-10-15-Konferenciát tartottak a Duna-medence környezeti kérdéseiről[1a]MTI-Stop-PL-vél
2015-10-08-Bosnyák szakértő szakmai látogatása Magyarországon[1a]KKM-JoóIstván-PL-vél
2015-08-31-EUDRS koordinációs költségeinek biztosítása-KKM[1]kormány-hu-PL-vél
© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.