Péteri László
Kisvízerőművek engedélyezési eljárásai a jogszabályok és a bürokrácia "útvesztőjében"
Kedves Vera!
A fenti tárgyra vonatkozóan, kéréséra, tájékoztatásul mellékelem a legfontosabb törvényeket, végrehajtási rendeleteket, eljárási rendet, amelyből világosan látszik, hogy a hazai törvény-, és politikai döntéshozók - a közigazgatás korszerűsítése keretében (!) - milyen adminisztratív eszközökkel tudják, indirekt módon megakadályozni még a leggazdaságosabb, fenntartható-, tiszta, olcsó, megújuló vízenergia többcélú hasznosítását is!
A vízügyi-, és energetikai szakemberek - mellékelt - egyértelmű véleménye, határozott állásfoglalása és javaslatai ellenére a döntéshozók a jogszabályok - nemzetgazdasági érdekből is - szükséges egyszerűsítésére, az ösztönző gazdasági szabályozók megalkotására nem mutattak / mutatnak fogadókészséget!
(A felsorolás nem teljeskörű! Környezetvédelmi-, vízjogi-, építési-, elvi-, létesítési-, üzembehelyezési-, hatósági-, szakhatósági engedélyek + az ezekre vonatkozó külön jogszabályok, stb.)
Ember legyen a talpán, aki ilyen jogi-, szabályozási-, engedélyezési - zűr-zavaros - környezetben vízerőmű létesítésre szánja el magát! Hát még az, aki meg is tudja valósítani! A Rábán, a Nicki duzzasztóhoz kapcsolódóan megvalósult, Kenyeri Kisvízerőmű, és csalivizes, hallépcső - halút-rendszer, ill. a Hármas-Körösön, a Békésszentandrási Kisvízerőmű is - csak mint kivétel - erősíti a "magyar szabályt"! Az, hogy a Dunakiliti Vízlépcsőben 23 év óta áll üresen a turbinagépház, és az Öreg-Duna azóta is hasznosítatlanul folyik át rajta, az akkori magyar "Országgyűlés" ostoba - a majdnem kész vízlépcső üzembehelyezését tiltó - határozatának következménye! Így vesztette el Magyarország a "Duna kulcsá"-t, Dunakilitit, a vízkormányzás utolsó magyar lehetőségét!
(Az Energia Klub is csak jogász bevonásával tudta - jól-rosszul - elkészíteni a mellékelt, kutatási jelentést, amely ugyancsak zavarosnak, ellentmondásosnak ítélte meg a jelenlegi jogi szabályozást!)
Csak politikai-, döntéshozói akarat kellene ahhoz, hogy ez az egész rendszer "egy - de jól irányzott - csapásra" megváltozzon!
(Kiváncsi lennék arra, hogy a Felső-Rajnán megvalósult, 2 nagy - a Rheinfeldeni (német-svájci közös) és Iffezheimi (német-francia közös) - vízlépcső-komplexum (duzzasztó, iker hajózsilip, vízerőmű, híd, halút-rendszer, stb.) esetében mennyi időt és pénzt vett igénybe az engedélyezési eljárás? De az biztos, hogy a magyar játékszabályok szerint még csak az elvi engedélyezésnél tartanának, és az sem biztos, hogy meg tudnák valósítani!)
Elnézést, de ennél rövidebben nem tudtam összefoglalni ezt a "jogi katyvaszt"!
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
aranydiplomás építészmérnök, egyetemi tanársegéd,
Országos Idegenforgalmi Hivatal v. főmérnöke,
ny. minisztériumi vezető főtanácsos,
belkereskedelmi-idegenforgalmi szakértő
lakás: 06 1 203 5729
mobil: +36 30 319 2033
Mellékletek:
https://drive.google.com/file/d/0B2ifl7cAGjhpMTRDdVlQdU1Ib1E/view?usp=sharing
© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.