Péteri László
Leszavazták a zöldeket és a balosokat! Marad az atomenergia Svájcban! És mi lesz Németországban, és Magyarországon?
Kedves Kollégák!
Az atomenergia hasznosításáról szóló svájci népszavazás eredményéről szóló hírek - a hír közlőjének vérmérsékletétől, beállítottságától függően - az alábbi cím-szavakkal kezdődtek, a mellékelt tudósítások alapján:
- leszavazták, nemet mondtak, elbukott, elutasították, (lásd: zöldek, balosok), ill.
- döntöttek, stb. (Lásd: a nép!)
A hír azért érdekes, mert
- a szomszéd Németországban nem a nép, hanem a politikai elit, Angela Merkellel az élen, éppen az ellenkezőjéről döntött a nép megkérdezése nélkül, de a nép "számlájára"! (lásd: mellékletek)
- a jelenlegi Magyar Kormány már korábban a Paksi Atomerőmű élettartartam-hosszabbításáról, és tervezett bővítéséről döntött, szakmai érvek, biztonságpolitikai szempontok alapján, amelyek a svájci kormány mostani döntésében is meghatározó szerepet játszottak, és amelyek megkapták a szavazatok döntő többségét!
A fentiekhez azonban hozzátartozik az a hírek között megbúvó statisztikai tény, hogy
- Svájcban az áramtermelés 60%-át a vízenergia-, 40%-át a nukleáris energia-, és csak 4%-át (!) a megújuló energia-termelés biztosítja
- Magyarországon a nukleáris energia-termelés kb. 53%-os, a vízenergia-termelés kb. 10%-os, a megújuló-energia termelés kb. 7%-os részarányt képvisel. (2001-ben Illés Zoltán, akkori Fideszes államtitkár szakmai érvek, és tudományos-, gazdasági ismeretek hiányában(!) még bezáratta volna - Angela Merkelhez hasonlóan - a Paksi Atomerőművet! A vízenergia többcélú hasznosítása változatlanul tabu-téma Magyarországon. Lásd: Bős-Nagymaros / Hágai-per, stb.)
A fenti hír margójára kivánkozik még - Magyaroszágot érintően - 2 megválaszolatlam kérdés:
- meddig nem számít még megújulónak, és államilag támogatandónak, a tiszta, fenntartható vízenergia (lásd: Felső-Rajnán a német-svájci határon a Rheinfeldeni-, és a német-francia-határon az Iffezheimi Vízlépcső-komplexum (duzzasztó, vízerőmű, iker hajózsilip, határátkelő, híd, hallépcső-, halút-rendszer, stb.)
- meddig nem számít még "környezetbarátnak" és támogatandónak a vízi-közlekedés/szállítás, személy-, és teherhajózás, valamint kikötőhálózat integrált tervezés, komplex fejlesztése és finanszírozása, stb. (lásd: Duna, Tisza, Dráva és hajózható (?) mellékfolyói vs nemzetközi gyakorlat!?)
Aki tudja a választ, kérem értesítsen!
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl. építészmérnök, egyetemi tanársegéd
ny. min. vezető főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
Mellékletek:
© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.