Belépés | Regisztráció

 Kezdőlapnak!

 Kedvencekhez! | (CTRL + D)
A Reális Zöldek Klub tudományos háttérének a művelői

Megnyitás külön ablakban
 
Tartalom
icon_home.gif Főoldal
realzoldek150.gif 
· Állásfoglalás
· Elérhetőség
· Bemutatkozás
· Közlemények
· Tájékoztató
· RZ Vélemények
· 20 éves a RZK

rzvlogo.gif 
null.gif Reális Zöldek Klub
null.gif környezetpolitikai
null.gif lapja
· Archívum

Közösség
· Hírek
· Hír rovatok
· Hír archívum
· Vélemények 1
· Szavazások
· Általános fórum
· Vélemények
· Tartalmas írások
· Kapcsolat
· Honlap Térkép
· Fórum
 
Google Kereső
Google

Keresõ
Keresett szöveg:

WWW
realzoldek.hu

SafeSearch::


Részletes Keresõ
 
Ott vagyunk a Facebookon
Reálzöldek Reális Zöldek Klub

Névjegy létrehozása

 
Facebook oldalak

Hárfás Zsolt

Atomenergia Info



 
A Reális Zöldek Klub eszmeiségét kifejező írások szerzői

Megnyitás külön ablakban
 
CAMPING
Mediterrán körülmények SIKONDÁN a fürdő mellett!
RIEDEL RENÉ
+36 20 991 3209
+36 72 481 981
7300 Komló-Sikonda
info @ medianocamping .hu medianocamping.hu
FACEBOOK
 
Vélemények

A ReálZöldek véleményei olvashatóak még az alábbi honlapokon:


Greenfo hírlevél!


 
Történelmi
Évfordulók
1783
1783. április 20.
II. József kiadta a magyarországi folyók hajózhatóvá tételéről szóló 3065. sz. rendeletét, amely a Helytartótanács feladatává tette a szükséges intézkedések megtételét.

Évforduló naptár

 
Zöld Válasz

Zöld Válasz
 
Elnökségi meghívó 2016. január 15.

- Elnökségi meghívó 2016. január 15-ére
- Mellékletek
- Az elnökségi ülés előadásai és fényképek
- BÜNTETÉS
 
Juhos László vallomások

Első

Második

Harmadik

Negyedik

Ötödik

Hatodik

Hetedik

Nyolcadik

Kilencedik

Záró válogatások

Határozat

 
Szigetköz. Hajba Ferenc cikke a Népszabadságban. 3 fenékküszöb megvédene a kiszáradástól
Kerényi A. Ödön




Szigetköz. Hajba Ferenc cikke a Népszabadságban. 3 fenékküszöb megvédene a kiszáradástól

Hozzászólás Hajba Ferenc Szigetköz cikkéhez
(Népszabadság 2007.08.18.)
Rendkívül nagy örömmel olvastam a cikket, mivel ilyen tárgyilagos írás évek óta nem jelent meg a Népszabadság hasábjain. Végre a magyar vízgazdálkodási két évszázados tapasztalttal rendelkező világhírű mérnökeiről nem elmarasztaló szöveget olvashatunk, hanem a tapasztalt tényeket tárja fel és bemutatja a műszaki megoldást is, amely megcáfolja a Bős-Nagymarosi Vízlépcső viták azon jellegzetes vádját, miszerint „a Duna bősi elterelése miatt kiszárad a Szigetköz!”.
Az átmeneti jellegű mérnöki megoldás egyszerű. A Duna lecsökkent vízáramú főmedrébe elbontható kőgátat építettek be szikla darabokból, amely kb. 1.5 méterrel megemeli a vízszintet és így víz jut az oldalágakba.
Ez a pofon egyszerű fenékküszöb diákkori vakációs emlékem, amikor a falusi gyerekekkel a hegyi patakot duzzasztottuk fel nagyobb, görgeteg kövekkel, hogy a kis tóban locsolkodjunk, majd óriási élmény volt a megbontott gáton kiáramló „árvíz” látványa is.
Néhány fenékküszöb beépítése a Dunakiliti és Szap közötti szakaszon benne volt az eredeti tervekben is, de három parlamenti vita kellett hozzá, hogy a csúnyi duzzasztó szlovák megépítése után egy fenékküszöb épüljön be a Dunakiliti gát melletti főmederbe. Ám ez az egy is üdülő körzetté alakította a főmeder és a műcsatorna közötti szlovák szigetet. A magyar oldalon pedig a vízügy szakértői további megoldásokat találtak arra, hogy cikkben fényképekkel is igazoltan turista paradicsommá váljék a Szigetköz Dunakiliti feletti szakasza. .
Fontos megállapítása cikknek, hogy tovább javítaná a talajvíz viszonyokat, ha megvalósulnának az eredetileg tervezett fenékküszöbök a Dunakiliti-Szap szakaszon is.

Magam, aki 1990 óta közismert energetikus sürgetője vagyok a nagymarosi ügy rendezésének, csak gratulálni tudok a vízügyes mérnök kollégák eredményes munkájához.

A megérdemelt dicséret mellett azonban szeretném a cikket kiegészíteni ée néhol javítani is.

-Hasznos lenne, ha a térkép nem Dunakilitiig, hanem Dunacsúnyig mutatná a helyszint, mivel pont az a rész hiányzik, amelyet a fényképek mutatnak és a szöveg emleget is, így pl . a denkpáli gumigát helyét.
- Nem látszik a Mosoni-Duna ág nyomvonala sem, holott szigetközi talajvízszint javulásban jelentős szerepe van a csúnyi gátnál beengedett 40 m3 /sec vízmennyiség szivárgó hatásának is.
- Nem világos a cikk árvíz biztonsági aggálya. Tények igazolják, hogy a bősi gáthoz vezető műcsatorna 4000 m3 /sec áteresztő képességével megnövekszik a főmeder 6000 m3 /sec árvízi áteresztő képessége. Így a kb. 10 000 m3 /sec eredő kapacitás a várható legnagyobb árvízszintet kb. 0,5 méterrel csökkenti. Elesik tehát az a médiumokban megjelent, laikus hiedelem , hogy a Bősi Vízlépcső miatt csökken az árvízbiztonság. Az aljnövényzet terjedése miatta k9özeoes árvizeknél tapasztalt árvízszint növekedés tehát bőven belefér a mai gátmagasságok mellett megengedhető maximumba.

A cikkíró kiváló vízügyi tanácsadói – feltehetően hivatali, fegyelmi okból- hangoztatják azt, hogy csak a Szigetköz viszonyaival foglakoznak és nem A Bős-Nagymarosi Vízlépcsők hágai Nemzetközi Bíróság ítéletének értelmezésével. Ezen érthető helyi szemlélet az oka annak, hogy átveszi a Kormányrendeletben előírt KVVM hivatalos álláspontját és tudomásul veszik azt a m agyar értelmezést, hogy a hágai ítélet nem kötelezi Magyarországot a Nagymarosi Vízlépcső magépítésére.
Ez az alapvető tévedés, amely 10 éve lehetetlenné teszi a megegyezést a szlovák féllel a hágai ítélet végrehajtásában.
Számos cikkben, előterjesztésben hívtam fel a miniszterelnök urak és az illetékes hatóságok figyelmét arra, hogy a Nemzetközi Bíróság a Nagymarosi vízlépcső megépítését a Bősi Vízerőmű csúcsra-járatásáról való lemondás miatt nem tartja szükségesnek, de az érvényben lévőnek minősített alapszerződés összes több célkitűzésének eléréséhez e vízlépcső léte nélkülözhetetlen. Így az összesen 4 milliárd kWh/év villamosenergia-termelés, a Duna Bizottság hajózási egyezmény betartása, az árvízvédelem, a közlekedés, a mezőgazdaság, a Börzsöny-Pilis térség közötti híd szerepe, a Dunakanyar turizmusának növelése stb. célok nem valósíthatók meg.
A fenti kiegészítő megjegyzések mellett is, abban reménykedem, hogy a cikk áttörést eredményezhet azon a falon, amely társadalomban él a Duna komplex hasznosításával szemben és téves indokok alapján gátolja a hágai ítélet végrehajtását. Bízom abban, hogy e témakörben további felvilágosító cikkek jelenhetnek meg legnagyobb példányszámú napilapunkban, a Népszabadságban.

Budapest, 2007.08.21.


Kerényi A. Ödön Állami-díjas. vasdiplomás gépészmérnök,
a Magyar Villamos Művek Zrt. ny. vezérigazgató helyettese.









© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.

Közreadva: 2009-07-13 (629 olvasás)

[ Vissza ]


Szerver statisztikai adatok.


Az oldalon található termék- és cégelnevezések tulajdonosaik védjegyoltalma alá eshetnek.
A közzétett hírek, vélemények és a hozzászólások szerzőik tulajdonai, minden más tartalom: © 1992-2014 a Reális Zöldeké.
A Reálzöldek honlapján megjelenő különböző írások és vélemények nem feltétlen tükrözik a Reálzöldek véleményét, hanem kizárólagosan a szerzőkét.

Üzenet a webmesternek: webmester@realzoldek.hu

PHP-Nuke © 2005 Francisco Burzi. A PHP-Nuke szabad szoftver, a GPL licenszben leírtak alapján terjeszthet?, kötelez? terméktámogatás nem jár hozzá.
Platinum 7.6.b.4 Alapú Weboldal

Oldalkészítés: 0.22 másodperc

:: fisubgreen phpbb2 style by Daz :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::