2007.06.29.
A Reális Zöldek Klub arra kéri a felelős magyar politikát, ha van alternatív javaslata, úgy azt haladéktalanul hozza nyilvánosságra, ha pedig 15 év alatt sem tudott jobbat a vízlépcsőnél, akkor fogadja el a szlovákok javaslatát. Azoknak a javaslatát, akik sokkal rosszabb helyzetből indulva, de jól politizálva ma testhosszal vezetnek előttünk. Mára minden józanul gondolkodó magyar polgár előtt világos, hogy a Duna mente fejlesztése az európai jelentőségű ökológiai, közlekedési tengely hasznosítása nem halasztható tovább.
WWF nemzetközi alapítvány a hajók méretét kívánja a Dunához szabni. A jelenleg érvényes úszóegység-méreteket és hajóút kategóriákat az ENSZ-EGB Folyamhajózási Bizottsága 1992 nov. 12-i ülésén határozta meg, amelyet az Európai Közlekedési Miniszterek Konferenciája (Conférence Européen des Ministers du Transport – CEMT) hagyott jóvá. A Duna magyarországi szakaszát VI.b kategóriájú, MVSZ90 (a 90 %-os valószínűségű, az Ipoly torkolatáig 930, onnan Budapestig 960, majd a déli országhatárig 1040 m3/mp vízhozamhoz tartozó munkavízszint) esetén legalább 25 dm merülés (szemcsés mederben 27 dm, sziklás mederben 28 dm vízmélység mellett) kétirányú, 24 órás forgalmat lehetővé tevő 120 m széles hajóúttá kell kiépíteni.
Ez hagyományos folyamszabályozási módszerekkel (sarkantyúk, párhuzamművek) nem megvalósítható, a hajózással szemben támasztott követelményeket csak duzzasztással lehet kielégíteni.
Európa folyóin a hajózáshoz szükséges vízszintet évszázadok óta keresztgátakkal és a melléjük épített hajózsilipekkel biztosítják. A kotrás, a sarkantyúzás, mederstabilizáció, mint kiegészítő megoldás kerül alkalmazásra. A keresztgátak további előnye, hogy azokba amióta Jedlik Ányos megalkotta a dinamót, olyan villanytelepeket tehetünk, amelyek ingyen üzemanyaggal szolgáltatnak villamos energiát.
2007. június 29.
© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.