Péteri László
Kedves Kollégák!
Korábbi cikkeimben is írtam már arról, hogy a "féligazságok" felérnek a "hazugsággal", még akkor is, ha az illetőnek nem is ez a szándéka!
Ennek illusztrálására mellékelem a választási kampány részeként, politikai indíttatású cikket, egy "300 éves álom"-ról.
A cikk írójának valószínűleg fel sem merült a fejében, hogy akaratlanul is, egy alapvetően nemzet-stratégiai, szakma-politikai kérdésből párt-politikai kérdést csinált, félrevezetve a kérdésben laikus közvéleményt, és mérhetetlen károkat okozva az országnak, a nemzetnek, de elsősorban az "elsivatagosodó" Duna-Tisza-közi Homokhátságban, ill. az alföldi tanyás-térségekben élőknek!
A dolog pikantériája éppen abban van, hogy a DTCS történeti előzményeit - szelektíven - a Lampl Hugó és Hallóssy Ferenc 1947-ben megjelent, "A Duna-Tisza csatorna" c. alapművéből veszi, de ennek ellenére téves megállapításokat tartalmaz!
A téma összetettebb, és bonyolultabb annál, és nem lehet az MSZP, vagy a Jobbik választási kampányának eszköze, játékszere!
Őseink e kérdést, ill. a kérdésre adandó válaszok kidolgozását annak idején szakemberekre bízták, akik akkori legjobb tudásuk szerinti összes számításba vehető alternatívát megvizsgáltak, és kidolgoztak, Kárpát-medencei összefüggések figyelembe vételével!
Nem rajtuk, hanem a magyar történelem alakulásán múlott (lásd: Trianon), hogy az elkezdett beruházás nem fejeződött be! A XXI. században, Európai Uniós tagságunk, és az időközben nyilvánosságra került tudományos, kutatási eredmények újból ráirányították a figyelmet e témára. A probléma közismert, a megoldás most már Európai dimenziókba került, csak élni kellene a kínálkozó lehetőséggekkel. (pl. egységes európai belvízi hajózóút-rendszer kialakítása, a Duna hajózhatóságának biztosítása, a Tisza nemzetközi víziúttá nyilvánítása, a magyar mezőgazdaság és élelmiszerfeldolgozás és értékesítés "helyzetbe hozása", stb.)
A klímaváltozással, a várható, és részben már érezhető víz-, energia-, élelmiszer-hiánnyal összefüggésben (Lásd. Duna-Tisza-közi Homokhátság vízpótlásigénye, alföldi tanyástérségek villamosítási, ivóvíz-ellátási problémái, árvíz-belvíz-aszály szinte egyidejű jelenléte, stb.) már évtizedek óta létező, de a politikusok által "szőnyeg alá söpört" problémával állunk szembe, amelynek megoldása - ha tetszik, ha nem - elképzelhetetlen a Duna-Tisza-csatorna, a Csongrádi Vízlépcső, a Tiszaalpári tározó korszerűsített formában történő megvalósítása nélkül! A fentiek gazdaságos megvalósításához a Nagymarosi-, Adonyi-, és a Fajszi Vízlépcső időben és térben ütemezett megvalósítása is hozzájárulhatna! (lásd: Mosonyi Emil akadémikussal készült korábbi interjúk, cikkek, stb.).
A történelmi előzményekből, a DTCS műszaki-gazdasági megalapozását illusztrálására - ugyanabból a hivatkozott 1947. évi könyvből - mellékelek néhány terv-változatot, és a Gyóni / Dabas-térségi vízlépcsőt bemutató archív látképet.
Jó lenne, ha napjainkban, az "Európai Duna Stratégia / EDS", ill. a "Duna hajózhatóságának javítása" c. dokumentációk készítése, ill. a 20 éve húzódó, "Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszer"-rel kapcsolatos magyar-szlovák vita lezárása mielőbb, hasonló korrektséggel, és a szakemberek bevonásával történne!
Ez azonban elképzelhetetlen szemlélet-, és paradigma-váltás, integrált, iteratív ágazati-, területi-, hálózati-, intézményi tervezés, komplex fejlesztés és finanszírozás (EU + hazai társfinanszírozás), valamint többcélú hasznosítás (vízvisszatartás, tározás, vízkormányzás, hajózás, árvízvédelem, vízenergia-hasznosítás, öntözés, vízi-, vízparti-, öko-, kerékpáros- turizmus, terület-, vidékfejlesztés, stb.) biztosítása nélkül!
A fentiek fokozatos, tervszerű, ütemezett megvalósítása folyamatos munkalehetőséget, foglalkoztatást jelent szinte valamennyi ágazat, szakma munkavállalói részére, bele értve a szakképzettség-nélküli "kétkezi munkásoktól" a felső-fokú végzettséggel rendelkező, kutatókig, tervezőkig, beruházókig, üzemeltetőkig, stb.
A politikusoknak is érdemes lenne ezen elgondolkozni, különösen ebben a válságos időszakban!
A fentieket egyúttal, Sólyom László Duna-Tisza-közi látogatásához, kiegészítésként, hiánypótlásként is szánom. (lásd: korábbi cikkem)
Baráti üdvözlettel:
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
2010-03-03-Duna-Tisza-csatorna-Háromszáz éves álmot kerget a Jobbik és az MSZP
Duna-Tisza csatorna-CSATI-rövid története
Duna-Tisza csatorna-kivonat1
Duna-Tisza-csat-címlap0
Duna-Tisza-csati_Taksony_01akép1
Duna-Tisza-csati_Taksony_02kép1
Kép1-Duna-Tisza-köze-DTCS-alternatívák-rétegvonalas-térkép
Kép1-Kárpát-medence-víziúthálozata-térkép
Kép2-Duna-Tisza-köze-DTCS-magasvezetésű-alternatívák-rétegvonalas-térkép
Kép3-Duna-Tisza-köze-DTCS-elfogadott-alternatíva-rétegvonalas-térkép
Kép4-Duna-Tisza-köze-DTCS-mélyvezetésű-alternatívák-rétegvonalas-térkép
Kép5-Duna-Tisza-köze-DTCS-Gyón-Dabas-Vízlépcső-távlati kép1
Kép6a-Duna-Tisza-köze-DTCS-elfogadott-alternatíva-térkép
Kép6b-Duna-Tisza-köze-DTCS-elfogadott-alternatíva-térkép
Kép6c-Duna-Tisza-köze-DTCS-elfogadott-alternatíva-térkép
Taksony köszönti a 60 éves CSATI-t1
Tisza-Csongrádi Vízlépcső-tanulmány-2008-09-MK
Tisza-Csongrádi Vízlépcső-tágabb térsége-OTrT-DARSP
© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.