Péteri László
Kedves Kollégák!
2010.04.20-án "Hajózzunk a Dunán" címmel sajtótájékoztatóra került sor Budapesten, a VITUKI székházában. A tájékoztatót dr. Mayer István, a VITUKI Vízgazdálkodási és Környezetvédelmi igazgatója tartotta, amelyet a modellkísérleti labor megtekintése követett.
A sajtótájékoztatón lényegében a 2010.02.15-i, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központban / KKK-ban tartott tájékoztató rövid összefoglalása hangzott el, amelynek lényege az volt, hogy a VITUKI megbízása, a Duna hajózhatóságának javítására csak a hagyományos, klasszikus folyószabályozási módszerek (mederkotrás, mederátrendezés, helyi kismértékű beavatkozások, sarkantyúk, párhuzamművek, stb.) vizsgálatára vonatkozhatott, a Szob-Déli országhatár közötti szakaszon, 2,5 m + 0,2-0,3 m merülési mélység bizosítása mellett az év kb. 300-310 napján. A tervezés EU támogatással folyik!
KKK tájékoztatóról készült videót lásd:
http://www.youtube.com/watch?v=_ekOqKBN6L4
2010.02.15. KKK. Duna hajózhatósága II." EU-TEN-T projekt Reális Zöldek Klub. Nagy László. 10:30
A VITUKI képviselője jelezte, hogy a Duna hajózhatóságának biztosítására vonatkozóan egyre többen vannak, akik a probléma megoldását duzzasztással, vízlépcsőépítéssel tartják megoldhatónak, sőt elképzelhető, hogy 10-20 év múlva, éppen a "környezetvédők" fogják kezdeményezni a vízlépcső-építést, a még nagyobb környezeti károk elkerülése érdekében.
A VITUKI kész ennek az alternatívának a megvizsgálására is a jövőben, de jelenleg ezt a vonatkozó jogszabályok tiltják!
Hozzászólásomban jeleztem, hogy
- éppen ezekben a napokban, amikor a Duna magyarországi szakaszának hajózhatóságára vonatkozó VITUKI tanulmányok ismertetése folyik Budapesten és Visegrádon, közben
- Bécsben és Pozsonyban, osztrák-szlovák közös rendezésben zajlik a "3. Európai Duna Régió Stratégia - Közlekedés - Energia - Környezetvédelem - Informatika" nemzetközi konferencia, magyar előadó nélkül! Szlovák részről Miklós László - volt környezetvédelmi miniszter - és Igor Mucha professzor tart előadást!
- idéztem, az Országos Környezetvédelmi Tanács / OKT 2009.11.16-i állásfoglalásának mellékelt kivonatát, jeleztem, hogy az EU csak a fejlesztéseket támogatja, a karbantartást nem (!), az EU Víz Keretirányelve az un. "erősen módosított víztestek" esetén csak a "jó ökológiai potenciál" biztosítását írja elő (de annak konkrét meghatározása nélkül!).
- A bajor Duna-szakaszon 2006. évi törvénymódosítás lehetővé tette a Straubing-Vilshofen közötti szakaszon a vízlépcsőépítés lehetőségét ("C280" variáns, lásd: www.donauforum.de honlapon elérhető videó-link:
http://www.donauforum.de/videos_donauausbau.php
Donauausbau Straubing-Vilshofen
Variante C/C280
Die Stützschwelle bei Aicha
Länge 4 Minuten, 30 Sekunden
Umgehungsgewässer - Das neue Gesicht der Donau
Länge 6 Minuten, 40 Sekunden
valamint
- a román-bolgár Al-Duna-szakaszon, EU támogatással, az EU-VKI alapján, 2 komplex vízlépcső-beruházás előkészítése van folyamatban, Turnu Magurele-Nikopol és Calarasi-Silistra között! (lásd: mellékelt tervek)
- ilyen előzmények és körülmények között szerepel a 2011. évi magyar EU elnökség napirendjén az Európai Duna Stratégia megtárgyalása!
Addig is amíg a magyar Duna-szakasz hajózhatósága megoldódik, ajánlom mindenki figyelmébe az Európában egyedülálló, a volt MAHART hajóskapitány, és egyszemélyben hivatásos autóbuszvezető által vezetett, magyar kétéltű városnéző buszt, a RiverRide-ot, amelyhez jó szórakozást kívánok,
http://www.youtube.com/watch?v=KQIadebptgU&feature=related
River Ride Amphibious bus in Budapest. 3:59 zenés
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
----------------------------------------------------------
Állásfoglalás
A Duna magyarországi szakasza hajózhatóságának javításával kapcsolatos elképzelésekről
(kivonat)
…
„1 A Kormány figyelmét fel kell hívni arra, hogy:
• a Duna medre tovább fog mélyülni és így
• a tervezett megoldásokat nehéz és költséges lesz fenntartani (ennek számszerű értékhatárait és várható időbeli alakulását is meg kell adni a Kormány számára),
• a műszakilag hosszú-távon fenntartható megoldás a vízlépcső lenne, de arról, hogy ez megvalósítható-e, csak a Víz Keretirányelv 4. cikkének előírásai alapján végzett vizsgálattal lehetne meggyőződni.
19) Kezdeményezni kell, hogy a Kormány tegyen lépéseket annak érdekében, hogy a tervezett beavatkozások beruházási, környezeti és évi fenntartási költségeit a használat arányában az EU költségvetéséből vagy a hajóutat használó országok finanszírozzák, mert egyébként a költségek Magyarország számára az EU terminológiája szerint „aránytalanul magasak” lesznek. A Kormányt az előbbieket alátámasztó adatokról is tájékoztatni kell, valamint arról a tényről, hogy a várható tranzitforgalomhoz viszonyítva, a hazai vízúton történő szállítási volumen nem lesz számottevő. Ettől függetlenül, tekintettel arra, hogy a Duna fontos nemzetközi vízi-út, és arra is, hogy a hajózhatóság feltételeinek javítását az EU közlekedésfejlesztési politikája is fontos célkitűzésnek tartja, a Duna hajózhatósági feltételeinek javítását az OKT is támogatja.
Budapest, 2009. november 16.”
2010-04-20-VITUKI-Hajózzunk a Dunán-MTI-hír1
2010-04-19-21-EU-DunaStratégia-Közl-Energia-Környvéd-Konferencia-német
2010-04-20-VITUKI-Duna-hajózás1a
2010-04-20-VITUKI-Duna-hajózás2a
IMG_0907a-VITUKI-Duna-Hajózás1
IMG_0908a-VITUKI-Duna-Hajózás1
IMG_0909a-VITUKI-Duna-Hajózás1
IMG_0911a-VITUKI-MayerIstván-Duna-Hajózás1
IMG_0920a-VITUKI-Duna-Hajózás-model1
IMG_0925a-VITUKI-Duna-Hajózás-model1
IMG_0929a-VITUKI-MayerIstván-Duna-Hajózás-sajtó1
IMG_0936a-VITUKI-Duna-Hajózás-model1
IMG_0937a-VITUKI-Duna-Hajózás-model1
IMG_0938a-VITUKI-Duna-Hajózás-model1
IMG_0942a-VITUKI-Duna-Hajózás-sajtó1
IMG_0951a-H-Bp-Kvassay-vízlépcső1
IMG_0964a-VITUKI-Bp1
2010-02-03-Duna-Bavaria53-Würzburg-léket kapott-Visegrád
2010-02-07-Bp-MAHART-süllyedő hajó
Kép0-R-M-D-Duna-R-BG-2 vízlépcső-terv-térkép
Kép1-Duna-R-BG-2 vízlépcső-terv-térkép
Kép3-Duna-R-BG-vízlépcső-terv2
© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.