Péteri László
Kedves Kollégák!
Az Európai Duna Stratégia / EDS egyik fontos, és nem is titkolt célja az egységes európai belvízi hajózóút-rendszer létrehozása, többcélú hasznosítása, különös tekintettel a Rajna-Majna-Duna / RMD transzkontinentális, nemzetközi víziút adta lehetőségekre.
Ebben az első, de igen fontos lépést még a XIX. században egy magyar - gr. Széchenyi István, a "legnagyobb magyar" - tette meg az Al-Duna / Vaskapu - Kazánszoros szabályozásával, amelyet később, a XX. században - "Egy ezredéves álom megvalósulása", a Duna-Majna "Európa csatorna" 1992.09.25-i ünnepélyes megnyítása követett, amelyben Franz Josef Strauss bajor miniszterelnök mellett, a másik említésre méltó magyar, Mosonyi Emil akadémikus, a "vízépítés nemzetközi hírű professzorá"-nak elévülhetetlen érdemei vannak!
Ezzel megnyílt a (vízi)út Európán keresztül, az Északi-tenger és a Fekete-tenger között.
A fenti víziút-hálózaton a folyamatos hajózást, vízi árú-, és személyszállítást és részben a vízi-, és yacht-turizmust most már csak a Duna néhány hajózási szűk keresztmetszete korlátozza, ill. akadályozza. (lásd: mellékelt térkép)
Ennek megvalósítása csak az érintett Duna-menti országok összehangolt, EU támogatással megvalósuló, aktív tevékenységével történhet. Az EDS előkészítése és - remélhetőleg - megvalósítása elképzelhetetlen a Duna hajózhatóságának biztosítása nélkül! (A hajózhatóság javít(ga)tása ezt nem pótolhatja!)
A bajor, az osztrák, a szlovák, a szerb-horvát, valamint a román-bolgár fejlesztési elképzelések megvalósításáról, ill. előkészítéséről korábbi cikkeimben már beszámoltam a www.realzoldek.hu honlapon. (térképek, fényképek, videók, stb.)
Ezek között az egyik kritikus szakasz - a fenti történelmi előzmények ellenére, és a sors iróniája következtében, éppen Széchenyi halálának 150., és Mosonyi Emil születésének 100. évfordulóján - a magyar Duna-szakasz, és Nagymaros térsége(!), különös tekintettel a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos, évtizedek óta megoldatlan problémákra ("Hála a Duna Kör - különböző cégérek mögött folytatott és a mai napig is tartó - "áldásos" tevékenységének!")
A Dunakanyar hajózhatóságának "csak hagyományos megoldásokkal (kotrás, szűkítés, sarkantyúk, T-művek, párhuzamművek, stb.)" történő javít(gat)ásával kapcsolatos, Visegrádi "Közmeghallgatás"-ról már írtam.
Az utána következő "Civil Fórum"-ról csak annyit, hogy a tervismertetés rövid megismétlését követően ismét a WWF-H képviselője tett fel sorozatos kérdéseket a hivatkozott EU-VKI-ből vett "szó-szerinti" idézetekkel, függetlenül attól, hogy azok a konkrét helyszínre vonatkoztathatók-e, vagy sem? (halak, madarak zavartalansága, zajszintek, stb., mint a legfőbb problémák!)
A jelenlegi hajóút a Dömösi szűkület, ill. gázló térségében - a Duna jobb-parti kanyar külső ívére - történő áthelyezésével, a kotort anyag elhelyezésével, ill. a hajóút 120 m-re tervezett szűkítésével kapcsolatban Szilvássy Zoltán, aranydiplomás mérnök, a VITUKI ny. műszaki-gazdasági tanácsadója tett fel kérdéseket, részben a folyamszabályozással, részben a kotort anyag elhelyezésével, tartósságával, ill. Götz Sándor, Eötvös Lóránd díjas, okl. gépészmérnök, a hajózhatósággal, a hegy-, és völgymenet szabályozatlanságával, stb. kapcsolatban. Ennek kapcsán szerette volna megtudni, hogy ki volt névszerint a hajózási szakértő a tervezés folyamán, de erre érdemi választ sajnos nem kapott.
No comment!
Ezért is nagyon szomorú és lehangoló, ahogy a Duna ügyét - a politika, és a mindenkori kormányok - évtizedek óta kezelik, "gúzsba-kötve" a vízügyi-szakemberek kezét, miközben az energetikai-, hajózási-, turisztikai szakembereket a téma közelébe sem engedik! Ugyanakkor a Duna Kör, a Duna Charta, a Védegylet, a WWF-Magyarország, az Élőlánc, a Levegő Munkacsoport, és egyéb "irreális zöld" szervezetek képviselői ott vannak "minden (folyam)kilométerkőnél, az EU Vízkeretirányelv téves értelmezésére hivatkozva, minden "reális zöld" javaslatot megtorpedóznak, remélem már nem sokáig, és kiderül az igazság!
A klímaváltozás, a globális felmelegedés már érzékelhető, és a jövőben várható következményei - víz-, energia-, élelmiszer-hiány, valamint a szélsőségesebbé váló időjárás miatt gyakoribbá váló árvíz-, belvíz-, aszály-, jegesár, stb. talán ráébresztik a társadalmat a víz-visszatartás, víz-tározás, vízenergia-hasznosítás, mezőgazdasági öntözés, vízi- vízparti turizmus, munkahelyteremtés szükségességére!
Egyes zöldszervezetek képviselői - elvileg - odáig már eljutottak, hogy a Kárpát-medencében a vízeket vissza kell tartani, de a "duzzasztás" és a "vízlépcső-építés" változatlanul "tabu-téma" és "szitokszó"! A "mi" és a "mit" kérdése most már minden oldal számára világos, most már csak a "hogyan"-ban kellene végre megállapodni, lehetőleg a 2011. évi magyar, és budapesti "Duna csúcs" előtt!
Jó lenne végre tisztázni azt az alapkérdést is - amely egyik előadás-sorozatom címe is volt - hogy a "Duna elválaszt, vagy összeköt?" (lásd: melléklet + Robert Schuman 50 évvel ezelőtti mondatai az Európai Unió jövőjéről!)
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
2009-06-19-Széchenyi-legnagyobb magyar[1]példa lehetne
2010-04-21-VITUKI-Visegrád-Dunakanyar-hajózás1
2010-04-21-VITUKI-Visegrád-Dunakanyar-hajózás2a
2008-2010-Duna hajózhatóságának javítása-Szob-D-határ-címlap
2008-2010-Duna-hajózhatóság-Szob-D-i-országhatár[2]VITUKI
2008-2010-Duna-hajózhatóság-Szob-D-i-országhatár[3a]VITUKI
2008-2010-Duna-hajózhatóság-Szob-D-i-országhatár[4a]VITUKI
2008-2010-Duna-hajózhatóság-Szob-D-i-országhatár[5a]VITUKI
2009-11-Duna-hajózás-TEN-T-SKV-címlap[1]KHEM-KKK
IMG_0995a-H-Visegrád-Dunakanyar-Panoráma
1836. gr. Széchenyi István a Vaskapunál-festmény
Európa-Vízgyűjtők-Vízválasztók-térkép
1-540-Duna-Majna-Rajna-víziút-forgalom-térkép
Duna-kikötők-térkép
D-1965-Landesvertretung_Bayern_Rhein-Main-Donau-AG
Duna-hajózás-szűk keresztmetszetek-térkép1
D-DMR-Regensburg-Aschaffenburg-térkép
Kép2-Duna-vízgyűjtő-térkép-ICPDR
Duna-hajózható-víziutak-kikötők-A-SK-H-HR-SRB-R-térkép
1977-BNV-eredeti terv-helyszínrajz
1998-02-28-Duna Kör-tüntetés-BNVellen1
1977-Dunakanyar-Nagymarosi Vízlépcső-látkép2
IMG_1027a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-Tér-Team1GruberT-Ijjas
IMG_1028a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-VITUKI-Fórum1Edina
IMG_1030a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-VITUKI-Fórum1Piroska
IMG_1031a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-VITUKI-Fórum1Piroska
IMG_1035a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-VITUKI-Fórum1-GötzS
IMG_1036a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-VITUKI-Fórum1GötzS
IMG_1037a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-VITUKI-Fórum1SzilvássyZ-JuhosL-
IMG_1038a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-VITUKI-Fórum1GötzS
IMG_1039a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-VITUKI-Fórum1JuhosL
IMG_1040a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-VITUKI-Fórum1JuhosL
IMG_1041a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-VITUKI-Fórum1
IMG_1042a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-model1
2010-02-03-Duna-Bavaria53-léket kapott-Visegrád
2010-02-03-Duna-Bavaria53-léket kapott-Visegrád2
2010-02-03-Duna-Bavaria53-léket kapott-Visegrád5
2010-02-03-Duna-Bavaria53-Würzburg-léket kapott-Visegrád
Tatabánya léket kapott a Dunán-Lágymányosi-híd1
Tatabánya-Duna-Lágymányosi-híd-hajómentés1
2010-02-04-EurópaiDunaStratégia-SZEK-ea-címlap
2010-02-04-EurópaiDunaStratégia-SZEK-ea-címlap1
2009-09-MosonyiEmil-kitüntetése-Szeredi-ea
© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.