Belépés | Regisztráció

 Kezdőlapnak!

 Kedvencekhez! | (CTRL + D)
A Reális Zöldek Klub tudományos háttérének a művelői

Megnyitás külön ablakban
 
Tartalom
icon_home.gif Főoldal
realzoldek150.gif 
· Állásfoglalás
· Elérhetőség
· Bemutatkozás
· Közlemények
· Tájékoztató
· RZ Vélemények
· 20 éves a RZK

rzvlogo.gif 
null.gif Reális Zöldek Klub
null.gif környezetpolitikai
null.gif lapja
· Archívum

Közösség
· Hírek
· Hír rovatok
· Hír archívum
· Vélemények 1
· Szavazások
· Általános fórum
· Vélemények
· Tartalmas írások
· Kapcsolat
· Honlap Térkép
· Fórum
 
Google Kereső
Google

Keresõ
Keresett szöveg:

WWW
realzoldek.hu

SafeSearch::


Részletes Keresõ
 
Ott vagyunk a Facebookon
Reálzöldek Reális Zöldek Klub

Névjegy létrehozása

 
Facebook oldalak

Hárfás Zsolt

Atomenergia Info



 
A Reális Zöldek Klub eszmeiségét kifejező írások szerzői

Megnyitás külön ablakban
 
CAMPING
Mediterrán körülmények SIKONDÁN a fürdő mellett!
RIEDEL RENÉ
+36 20 991 3209
+36 72 481 981
7300 Komló-Sikonda
info @ medianocamping .hu medianocamping.hu
FACEBOOK
 
Vélemények

A ReálZöldek véleményei olvashatóak még az alábbi honlapokon:


Greenfo hírlevél!


 
Történelmi
Évfordulók


Évforduló naptár

 
Zöld Válasz

Zöld Válasz
 
Elnökségi meghívó 2016. január 15.

- Elnökségi meghívó 2016. január 15-ére
- Mellékletek
- Az elnökségi ülés előadásai és fényképek
- BÜNTETÉS
 
Juhos László vallomások

Első

Második

Harmadik

Negyedik

Ötödik

Hatodik

Hetedik

Nyolcadik

Kilencedik

Záró válogatások

Határozat

 
JAS 39 Gripen, vagy F-16
Fejér Levente



JAS 39 Gripen, vagy F-16  letöltése:

dokumentum
, vagy RTF vagy PDF formában




JAS 39 Gripen, vagy F-16


Tartalomjegyzék



1.Bevezetés



2. Döntési szempontok.



2.1 Emberi vonatkozások.



2.2 Repülőgép vásárlás mint rendszerelem



2.3 A várható harctéri helyzethez való illeszkedés



3. Gazdaságossági kérdések



3.1 Gazdasági jövőkép, az ország teherviselő" képességének

várható alakulása.



3,2 A gazdasági kalkuláció bázisadatairól



3,3 Egyéb gazdasági szempontok.



4. Az alkalmazási tapasztalatokról



5. A kiválasztás módszere



Irodalomjegyzék.



JAS 39 Gripen vagy F-16 Falcon?


1.Bevezetés


A magyar légierő ma technikailag is elavult MIG-21-es és erkölcsileg elavult MÍG 29-es típusú gépekből áll. A MIG 21-esek selejtezésre várnak, a MIG 29-eseket, a honvédelmi kötelezettségek teljesítése érdekében, vagy felújítani vagy (a légierő rekonstrukciójának elhúzódása esetén) korszerűsíteni kell.



A magyar légierő rekonstrukciója keretében új többcélú harci repülőgéptípust

kíván vásárolni. Ez a vásárlás a hazai és nemzetközi gyakorlat szerint

mintegy 35-40 év távlatra számottevően meghatározó jelentőségű a magyar

légierő lehetőségeire és színvonalára. A beszerzésre elvileg háromfajta

fő elvi lehetőség kínálkozik:



Vagy a 2000. évig rendelkezésre álló legkorszerűbb negyedik

generációs gépek (JAS 39 Gripen, Rafale, Eurofighter, Su-37) közül

válogatunk. (Ha van pénzünk és engednek válogatnunk.)

Vagy megelégszünk a harmadik generációs gépekkel (Kfir, Mirage 2000N,

Tornádó, F-16 Falcon, F-18 Hornet, Su-27)

Vagy a 35éves távlatot kétfelé bonjuk és előbb harmadik generációs,

később negyedik generációs gépeket vásárolunk.



A fenti gépfelsorolás csupán elvi lehetőséget tár fel mivel:



Az orosz géptípusok NATO inkompatibilitásuk miatt kimaradnak.

A 2000. évig rendszerbe álló Rafale, Eurofighter, a Su-37-hez és a

JAS 39 Gripen-hez hasonlóan igen sok szempontból korszerűek (változtatható

állású kacsa vezérsíkkal rendelkező sárkánytípus, pilótafülke, mint

munkahely, vezérlés, szuper elektronika) de specializáltságuk és nagyobb

teljesítményük miatt nagyon drágák.

Az F-18 Hornet (az F-18 nagy magasságban 1,8M, kis magasságban 1.01M sebességű)

korszerűséget tekintve átmenet a harmadik generációs (sárkánytípus,

vezérlés, elektronika) és negyedik generációs gépek (pilótafülke)

között és teljesítményét tekintve a Mirage 2000N-el majdnem egyenrangú.

Beszerzési és különösen üzemeltetési (finn tapasztalatok szerint) költsége nagyon nagy.

A rakéta-atomcsapás mérésre alkalmas (nagy magasságban 2.35M, kis magasságban

1.2M sebességű) Mirage 2000N, és a nagymélységű behatolásra tervezett

változtatható szárnyállású Tornádó harmadik generációs, nagyteljesítményű

(mindkettő a magyar igénynél [1] jóval többet tud) és teljesítményével

arányosan nagy beszerzési és üzemeltetési költségű.





MEGJEGYZEM, HOGY AZ ALACSONY MAGASÁGÚ (SZÁRAZFÖLDI ARCVONAL FELETTI)

REPÜLÉSI SEBESSÉGNEK A MODERN HADVISELÉSBEN MEGHATÁROZÓ JELENTŐSÉGE

VAN.

Ezért a kis magasságban csupán 1.01M sebességre képes F-18 Hornet-nek

abszolút hátránya van a kis magasságban 1,2M-ra képes Mirage 2000N-hez,

Kfir-hez, JAS 39 Gripen-hez, Tornado-hoz valamint az F-16 Falcon-hoz

képest.(Ezen nem változtat az a tény, hogy haditengerészeti alkalmazásokat tekintve F-18 Hornet igen nagy képességű több negyedik generációs elemet, tartalmazó, szuperhatalmi - és szuperköltségű - fegyver.)



A Mirage 2000N, F18 Hornet, vagy a Tornádó választása, szerintem

sokak szemében megkérdőjelezné a magyar katonai doktrína szigorúan

védelmi jellegét.



Így a lista számomra (tekintve a költségeket is) leszűkül JAS

39 Gripenre, F-16-ra (mindkettő nagy magasságban 2M, kis magasságban 1.2M

sebességű) valamint a Kfirre.(Ez utóbbi nagy magasságban 2,2M, kis magasságban

1.2M sebességű). Mindhárom gép egyszemélyes, egyhajtóműves, "könnyű"

jellegű.

A JAS 39 Gripen (a Su-37-hez, a Rafalehez és az Eurofighterhez hasonlóan)

változtatható állású kacsa vezérsíkkal, a Kfir (az, AJ 37 Vigenhez

- a JAS 39 Gripen elődjéhez - hasonlóan) merev állású kacsa vezérsíkkal

rendelkezik.

A negyedik generációs JAS 39 Gripen elektronikája - a harmadik

generációs F-16-hoz, F-18-hoz, Mirage 2000N-hez és Kfirhez képest

- összehasonlíthatatlanul korszerűbb (mintegy 40 számítógépből

álló, rendszertechnikailag az egész korszerű konstrukcióval összhangban

lévő számítógépes rendszer üzemel benne). A szakirodalom [8] az F-16

Falcon mai elektronikájának szükségesé váló fejlesztésével kapcsolatban

"mérhetetlenül korszerűsített elektronikáról" beszél. E "mérhetetlenül

korszerűsített elektronika"-i fejlesztést az F-16 Falcon 70-es évekből

származó konstrukciójához már nem lehet (vagy nem érdemes?) illeszteni.

Az új Falcon típusjele a szakirodalom szerint F-21 lesz. Ez azt jelenti,

hogy az F-21 Falcon elektronikáját legalább a JAS 39 Gripen mai

elektronikájához hasonló színvonalúra fogják majd kifejleszteni.

Az F-16 Falcon a MÍG 29-hez hasonlóan légi harcra optimalizált fegyver, A JAS 39 Gripen pilótafülkéjének berendezése negyedik generációs,

a harmadik generációs F-16-hoz viszonyítva lényegesen korszerűbb és

ergonómiailag az F-18 Hornethez hasonlít de annál is korszerűbb. Az F 16 repüléstechnikai színvonala nem jobb a MIG 29-nél.

Az eredeti F-16 Falcont időközben jelentősen tovább fejlesztették elsősorban támadó célra való felhasználhatósága javult. Felderítő célra, külső kiegészítéssel, alapvetően csak a kétüléses változata alkalmas. Az F-16 Falcont sohasem lehet úgy tovább fejleszteni, hogy valódi negyedik generációs többcélú géptípus váljon belőle.



A negyedik generációs JAS 39 Gripent korszerűséget tekintve

elvileg helytelen összehasonlítani a jóval korábbi tervezésű harmadik

generációs (Kfir, Mirage 2000N, Tornado, F-16 Falcon, F-18 Hornet,

Su-27) gépekkel. Generációs korszerűséget tekintve JAS 39 Gripennek

ezekhez képest abszolút fölénye van! (Mivel a versenyben nem indul

a Kfir-rel a továbbiakban nem foglalkozunk.)



Mit jelent a negyedik generációs kifejezés? Alapvetően a harmadik generációs gépekhez képest mérhetetlenül továbbfejlesztett számítógépes technikát, ezt technikát kiszolgáló magas színtű elektronikát lokációs rendszert, olyan repülés irányítást melynél a pilóta és a végrehajtó eszközök között, a számítógép rendszer közbe van iktatva. A pilóta fülkéből a mutatós műszerek és jelzőlámpák többsége kikerült, megszaporodott a számítógépes képernyők száma. A pilótát tehermentesítve a kritikus pontokról a számítógép figyelmeztet. A gép szerkezeti felépítése minimalizálja a lokációs (és infravörös) felderíthetőséget, ennek elérése érdekében a kritikus helyeken nagy arányban alkalmaznak kompozit anyagokat. Stb., stb.



Érdemes még megemlíteni, hogy:



Sohasem csak repülőgéptípust vásárolunk, hanem kisebb-nagyobb

mértékben katonai rendszert is (pilótaruha, sisak, fegyverzetrendszer,

kiképzőgép, oktatógép, légtérellenőrző repülőgép, stb.)



A nagyhatalmak-szuperhatalmak által kifejlesztett repülőgéptípusok

specializált jellegűek (ezért költségesek) és mindig csak korlátozott

többcélúsággal rendelkeznek.



A szóba jövő típusok között egyedül a JAS 39 Gripen (JAS = Jakt + Attak + Spaning, vagyis magyarul: vadász, támadó és felderítő) az amelyet eleve kettőnél többcélúnak terveztek és a más feladatra való vezérlési átállást a fedélzeti számítógépek rendszere pillanatok alatt elvégzi!



2. Döntési szempontok.



A honvédelem olyan Alkotmányos kötelesség melynek alapelveit az ország

legmagasabb fóruma az Országgyűlés határozza meg. (A honvédelemmel

kapcsolatos legfontosabb országgyűlési határozatok légierőt is érintő

elemeit [1], [2], [3], [4] tartalmazza.)Ezért - bár nem hagyjuk

teljesen válasz nélkül - másodlagosnak tekintjük a honvédelem szükségességét

megkérdőjelező kritikai észrevételeket.

A DÖNTÉSNÉL MARADÉKTALANÚL FIGYELEMBE KELL VENNI AZ IDEVONATKOZÓ

ÉRVÉNYES ORSZÁGGYŰLÉSI HATÁROZATOKAT.



2.1 Emberi vonatkozások.



Minden légierő legértékesebb és legnehezebben pótolható eleme az

ember. Repülőgépeket lehet gyorsan sorozatban előállítani, alkalmas,

jól kiképzett pilótát nem. Amire egy pilóta a szükséges tudást megszerzi,

a szükséges tapasztalatokkal rendelkezik a repülőgép árának többszörösét

költik rá. Rá kell mutatni arra a különbségre ami a szuperhatalmak-nagyhatalmak

által alkalmazott pilóták és a kisebb országok által alkalmazott

pilóták helyzete között van:



A nagyhatalmak által alkalmazott pilóták döntőrészt specialisták.

Speciális repülőgépeken, gyakran emberi munka-megosztásban (gyakori

az egynél többülésű gép) és fejlett repülő infrastruktúrában végzik

munkájukat. (pl. a NATO Nyugat- Európában egy repülőtér, egy repülőszázad

infrastruktúrát kíván meg.) A gyakorlás anyagi lehetőségeit is viszonylag

könnyebben biztosítják számukra.



A kisebb országok által alkalmazott pilóták inkább univerzális

felkészültségre kényszerülnek. Általában vagy többcélú, vagy speciális

célra átalakítható (és átalakított) alapgép típusokon repülnek, feladataikat

túlnyomórészt egyedül oldják meg. (Viszonylag ritka az egynél több

ülésű harci gép).

A kisebb területű országok szükségszerűen aránytalanul kevesebb repülőtérrel

rendelkeznek, így harctéri körülmények között a szükségrepülőterekre

való rászorultságuk nagyobb. A szükségrepülőterek földi szakemberekkel

való kiszolgálásának igénye egy repülőgéptípus kiválasztásánál elsődleges

jelentőségűvé válhat.

A kisebb országok által alkalmazott pilótáknak a gyakorláshoz szükséges

anyagi lehetőségeket nehezebben biztosítják a, miközben többirányú

feladataik ellátásához több gyakorlásra lenne szükségük. Mindezek

miatt a repülőgépek óránkénti üzemeltetési költsége kisebb országok

pilótáinak szakmai szintje szempontjából súlyosabban esik latba.



A továbbiakban számos döntési szempontot ismertetek, végső soron

azonban - az ország jelenlegi és távlati teherviselési képessége

mint határfeltétel figyelembe - vételével - (szerintem) a hadirepülésben

nagy gyakorlati és elvi tapasztalatot szerzett katonáknak indokolt

döntenie a repülőgéptípus kiválasztásának kérdésében!

(Azt természetesen figyelembe kell venni, hogy a pilótákat nem

a különlegesen fejlett gazdasági érzékük, hanem - többek között -

a nagy repülésfizikai igénybevételre való alkalmasság alapján válogatják.

A hadi pilóták nagyobb része a gyors, illetve fordulékony repülőgépeket

szereti, ezért ha rájuk lenne bízva többségükben vagy az F-15S/MTD

Strike Eaglen, vagy a SU-37-en repülnének. E típusokhoz képest valamennyi

többfeladatú gép repülésfizikai igénybevétel, "a repülés öröme"

szempontjából kompromisszumot jelent. Emellett tendenciájában igaz,

hogy a géptípus kiválasztása gazdaságilag eleve eldönti, hogy a katonai

pilóták később mennyi időt repülhetnek.)



2.2 Repülőgép vásárlás mint rendszerelem



Mint említettem aki nagysorozatban harci gépet vásárol az rendszerelemet

vásárol. Ez azt jelenti hogy:



A. Illeszkednie kell a hangsúlyozottan védelmi jellegű magyar

honvédelem alapelveihez, ideértve a NATO-hoz való csatlakozást

is. A NATO eleve feltételezi a szuverén nemzeti honvédelmi felkészülést.[5]

(E vonatkozásokban a JAS 39 Gripen [6] előnyben van az F-16-al szemben

mivel a Svéd honvédelmi doktrína nagymértékben hasonló a Magyarhoz

[1]. Ettől az USA katonai doktrínája - az USA szuperhatalmi helyzetéből

következően - a biztonság szempontjai, a megkívánt teljesítmények

és a specializáció vonatkozásában jelentősen eltér. Egyébként a JAS

39 Gripent is eleve NATO kompatibilisnek, és kis államok anyagi lehetőségeihez

és repülőtéri viszonyaihoz illeszkedőnek tervezték.



B. Alkalmasnak kell leni az alapvető feladatok ellátására

és összhangban kell lennie az alapvető feladatok (légfölény kivívása,

csapásmérés, lefogás, közvetlen légi támogatás, felderítés) ellátására

szolgáló többi repülőgépgép típussal is. A JAS 39 Gripen a kiinduló

tervezési adatok miatt is eleve többcélú (vadász, támadó, felderítő)

így az alapvető feladatok vonatkozásában a kompatibilitás és feladat

ellátás a konstrukcióból eredően eleve biztosítva van.

(Szemben az F-16 Falconal melyet eredetileg légfölény kivívására

terveztek. Ezért építettek bele 6 csövű 20mm-es gépágyút, mely viszonylag

jól használható a légyharcban de kis kalibere miatt kevésbé használható

a páncélozott földi célok ellen. A JAS 39 Gripen (Tornádóéval azonos) 27mm-es Mauser gépágyúja nem csak a páncélozott földi célok ellen hatásosabb, de

légi célok ellen az egységnyi idő alatt kilőt lövedéksúlyt tekintve

sincs érdemi hátrányban.) Az F-16 Falcont eredetileg felderítőnek

nem kívánták alkalmazni. A Dán légierő elsősorban az F-16B Falcon

kétüléses kiképző változatához (!) több NATO országban már használt

felderítő kapszulát (MRP) fejlesztett ki.[9]



C. Összhangban kell lennie a földi katonai infrastruktúrával,

ezen belül a repülőtéri-szükségrepülőtéri adottságokkal, a légvédelem

rádiólokációs, információs és vezetési rendszerével melybe elvileg

beletartozik a légtér ellenőrző repülőgépekkel - pl. E-2C Hawkey, E-3A

Sentry, S100B Argus - való együttműködés is. (A svéd S100B Argus [10]

összehasonlíthatatlanul olcsóbb a E-3A Sentry-nél [7] és lényegesen

olcsóbb a haditengerészeti célra tervezett E-2C Hawkey-nél.)



D. Szükség van kiképző géptípusra (pl. JAS 39B), illetve

oktató géptípusra. (pl. SK 60W [11], melynek csatarepülő változata

is lehet) Kiképző kétüléses típusa (F-16B) az F-16-nak is van.



E. Illeszkednie kell az alkalmazni szánt fegyverzet

rendszerhez, melynek szükségszerűen NATO kompatibilisnek kell lennie.

Mind a JAS 39 Gripen, mind az F-16 fegyverzetrendszere NATO kompatibilis.

A szárny alatti hordozó csatlakozások ugyanazon szabvány szerint készültek,

ugyanolyan rakéta és bombarekeszek hordására alkalmasak. Mindkettő

szárnyvégeken Sidewinder levegő-levegő rakétát, szárny alatt AMRAAM

típ. levegő-levegő rakétát, Maverick típ. levegő-föld rakétát hordozhat,

és a JAS Gripent felkészítették a tervezett közös európai levegő-levegő

rakéta (S225X) használatára is. (A JAS 39 Gripenhez más svéd és nyugati

gyártmányú automatizált rakétafegyverek is alkalmazhatók)

Az F-16-ban - eredeti feladatkörének megfelelően - légi harcra optimalizált

20mm-es (M61A1) hatcsövű gépágyút, a JAS 39 Gripenben (a Tornádóban

is használt)) légiharcra és földi támogatásra egyidejűleg optimalizált

27mm-es NSZK gyártmányú Mauser gépágyút építettek be. Ez azt

jelenti, hogy a földi csapatok közvetlen légi támogatása vonatkozásában

a JAS 39 Gripenhez képest az F-16 némi hátrányban van. Ezen - az

elérhető sebesség illetve más függesztmények hordozásának rovására

- segít, hogy az F-16 Falcon (a JAS 39 Gripen is!) képes hordozni

30mm kaliberű gépágyút tartalmazó konténert.



2.3 A várható harctéri helyzethez való illeszkedés



Ha hazánk területe harctérré válik, arra kell számítanunk, hogy

már az első negyedórában (tüzérségi rakétákkal, illetve légierő

alkalmazásával), valamennyi bázistámaszpontként használt repülőterünk

kifutó pályája legalább részben rombolva lesz. (Ez minden minket

érintő harctérre vonatkozik) Ez azt jelenti, hogy a meg nem sérült

gépek számottevő valószínűséggel onnan felszállhatnak, de oda már

csak a leszállópálya helyreállítás után térhetnek vissza.

Az F-16 Falcon esetén - melynek felszálló hossza 533m, leszállóhossza

808m - a veszteségek relatív csökkentésének fő eszköze a NATO, egy

repülőtér-egy repülőszázad elvének érvényesítése lehet, (ami jelentős

beruházási forrást igényel és amelynek magas az éves üzemeltetési

költsége is.) A JAS 39 Gripen (F-16 Falconnál rövidebb) le

és felszálló hossza a sérült illetve részben helyreállított kifutópályákat

nagyobb valószínűséggel képes hasznosítani.



A JAS 39 Gripent - elődjéhez a Vigenhez hasonlóan - eleve arra a képességre

tervezték, hogy a háborúban nagymértékben veszélyeztetett állandó

repülőterektől távoli szükség repülőtereken - döntőrész egyenes közútszakaszokon

- üzemeljen. Ezt a JAS 39 Gripen:



*az F-16 Falconhoz viszonyítva is kis mérete (14,1m x 8,4m x

4,5m, mely kis célfelülete mellett, elhelyezési és álcázási szempontból

is fontos),

*kisebb felszálló (400m) és leszálló (500m) hossza, (mely többek között

az elfordítható kacsa vezérsík eredménye)

*a minden időjárási körülmények között, külső segítség nélkül nagypontosságú

földet érést lehetővé tevő precíziós leszállórendszere,

*kis létszámigény ellenére gyors földi kiszolgálhatósága teszi lehetővé.





Megjegyzem, hogy - Magyarországtól eltérően - Svédország bővelkedik szilárdburkolatú leszállópályákkal (mintegy 100 van) ellátott

állandó repülőterekben. Így az általuk választott út nem az anyagi

kényszerhelyzeten, hanem a várható harctéri helyzet elemzésén alapul.

A szatelita felderítés korszakában az állandó repülőterek, jól ellenőrizhetők

és szükség esetén "gazdaságosan" megsemmisíthetők. A több száz szükségrepülőtérnek alkalmas útszakasz ellenőrzése nehezebb és ezek "gazdaságosan" nem semmisíthetők meg. Svédországban nem az a hadititok, hogy hány katonai repülőgép van, hanem az, hogy ezek éles helyzetben hová települnek szét. Mivel a széttelepülésre számos alternatíva lehet, és szükséghelyzetben az

alternatívák között véletlen módszerrel is lehet választani, a hírszerzés

lehetőségei beszűkültek. Ezért a rég múltban a lengyel hírszerzés a

svéd pilóták állandó lakóhelyeit igyekezett felderíteni. Ez érhető,

hiszen pilóta nélkül a harci repülőgép mit sem ér és egyébként is

a pilóta a nagyobb érték. A mai magyar repülőtéri lakótelepeknek

is megvan e hátránya!



Magyarország jelenlegi és távlati anyagi lehetőségeit figyelembe véve

a NATO, egy repülőtér-egy repülőszázad elvének betarthatósága is akadályozva

van, ezért az F-16 Falcon alkalmazásának elvi feltételei ma nincsenek

és - szerintem - legalább 2010-ig távlatban sem lesznek biztosítva.

(2010-es távlattal kapcsolatban megjegyzem, hogy a Dán légierő 2010-2015.

évek között az F16-sait - mint elavultakat - kívánja leváltani [9])

A JAS 39 Gripen alkalmazása messzemenően eleget tesz a honvédelmi

alapelvek [1] 29. pontjában megfogalmazott azon követelménynek mely

az "ERŐK GYORS SZÉTBONTAKOZÁSÁT" írja elő! Ugyanerre az F-16

Falcon - a Magyarországon várható általános és különösen harctéri

helyzetben - konstrukciója miatt nem, illetve jóval kisebb valószínűséggel

képes! EZ AZ JELENTI, HOGY AZ F-16 FALCON, ALKALMAZÁSA ESETÉN

REPÜLŐTÉREN VALÓ MEGSEMMISÜLÉS VESZÉLYE NAGYOBB MINTHA A JAS 39 GRIPEN

ALKALMAZÁSÁT TÉTELEZÜK FEL.



A JAS 39 Gripen és az F-16 Falcon, kismagasságú (1,2M) és nagymagasságú

(2M) sebességi adatai, valamint repülődinamikai terhelhetősége (9G)

azonosak. (A JAS 39 Gripennél alkalmazott pilótaöltözet ehhez illeszkedik.

A minimális fordulati sugarát e gépeknél az határozza meg, hogy a

pilóták élettani igénybevételére mit engednek meg az illetékes szervek.

Az F-16 esetén pillanatnyi 5,5G-t engednek meg.) Mind ez azt jelenti,

hogy harctéri repülőgép-vezetéstechnikai szempontból JAS 39

Gripen és az F-16 Falcon között nincs nagyjelentőségű különbség. (Ami

különbség van az a JAS 39 Gripen ergonómiailag korszerűbb pilótafülke

berendezéséből és az igen kis sebességű repülésnél - kacsa vezérsík

alkalmazásából eredő - tapasztalható könnyebb irányíthatóságából

származik.)



A JAS 39 Gripennek az F-16 Falconhoz képest kisebbek a térbeli méretei

(hossz és szélesség méret 1-1 méterrel, magasságméret fél méterrel)

15%-al kisebb a hajtómű tolóereje Ez azt jelenti, hogy:

*A JAS 39 Gripen az F-16 Falconhoz képest kisebb célfelületet mutat,

a közelségi gyújtók is kevésbé érzékelik.

*A JAS 39 Gripen rádiólokátoros felderítés szempontjából vett hatásos

keresztmetszete [m2] (FELDERÍTHETŐSÉGE!), nem csak kisebb geometriai mérete, de az alkalmazott kompozit anyagok nagyobb aránya (az F-16 Falcon 4%-ával szemben 25%!) valamint alkalmazási helye (szárnyak, vezérsíkok) miatt is az F-16-hoz viszonyítva feltehetőleg jóval kisebb. (A súlyt is csökkentő nagy élettartamú

kompozit anyagok nagyobb aránya is utal a JAS Gripennek az F-16 Falconhoz

viszonyított korszerűbb voltára.)

*A JAS 39 Gripen az F-16-hoz képest kisebb termikus teljesítményű

- de terhelési szempontból egyenértékű - hajtóműve az infravörös

irányítású rakéták általi veszélyeztetettség és infravörös felderíthetőség

szempontjából kedvezőbb.



MINDEZEK MIATT A JAS 39 Gripennek az F-16-hoz képest EGYÉRTELM§EN KISSEBB

A HARCI-REPÜLÉS KÖZBENI VESZÉLYEZTETETTSÉGE IS!



A JAS 39 Gripent - a Vigenhez, Mirage 2000N-hez, Tornado-hoz,

Jaguar-hoz, F-15E-hez hasonlóan, csak korszerűsített formában - eleve

rossz időjárási körülmények közötti használatra tervezték. Ezt

a dániaihoz vagy a norvégiaihoz viszonyítva kontinentális jellegű

Svéd klímában szó szerint kell venni. Sarki éjszakában, esőben, hóviharban,

ködben, más országokban elképzelhetetlen kis magaságokban is repülnek,

erdőhatárolta szűk és rövid jeges megvilágítás nélküli útpályára le és felszállnak. Ezt a Vigenben alkalmazott svéd lokátor katonai lokátor és számítástechniksa került korszerűsítve a 39 JAS Gripenben alkalmazásra. Az Ericsson PS-05/A lokátor valamint a beépített IR technika mind a vadász (Jakt),

mind a támadó (Attak), mind a felderítő (Spaning) feladatokat jól kiszolgálja.



Bár az F-16 Falcont a Dán és Norvég légierő ma is alkalmazza (Dániában

és Norvégiában gyakran előfordul a kuwaitinál lényegesen kedvezőtlenebb

repülési időjárás), az F-16 Falcont - szemben a JAS Gripennel

vagy a Vigen-nel, Mirage 2000N-el, Tornado-val, Jaguar-ral, F-15E-vel -

a szakirodalomban nem szokták kifejezetten rossz időjárási körülményekre

tervezett repülőgép tipusnak nevezni.

Ugyanez a viszonylag jól tájékozottak véleménye is. Előttem kétség kívül hozzáértőnek számító szakértő (aki a belga, dán, norvég, svéd és finn vonatkozásban viszonylag jól tájékozott) 1989-ben velem közölt véleménye szerint (amikor még szó sem lehetett arról, hogy Magyarország Gripent vegyen) az F-16 Falcon "JÓIDŐ REPÜLŐGÉP". Ami ma azt jelenti, hogy az F-16 elsősorban

kedvező nappali (különleges LANTIRN típ. navigációs konténerrel

kiegészítve kedvező éjszakai) időjárási körülmények között alkalmazható.

MÁR PEDIG A KÖZÉP-EURÓPAI JELLEMZŐ IDŐJÁRÁSI ÉS HARCTÉRI KÖRÜLMÉNYEK

NEM TANÁCSOLJÁK EGY OLYAN REPÜLŐGÉPTIPUS HAZAI ALKALMAZÁSÁT AMELYIK

MELLETT A "Halál 90 órája" JELLEGŰ SZITUÁCIÓK (a rossz időjárási körülmények által akadályozott repülést, kihasználó szárazföldi támadás) ELŐFORDULHATNAKNAK.



Montecucoli szerint a háborúhoz pénz, pénz és pénz kell. Korunkban

ez fokozottan igaz. Harctéri körülmények között csupán szállítási

szempontból sem mindegy, hogy egy repülőgép, anyag és eszközigénye

mekkora volumenű. A JAS 39 Gripen üzemeltetési igénye, pénzben,

vagy súlyban, illetve térfogatban, egyaránt a legkisebb. Ugyanez

vonatkozik kiszolgáló ember szükségletet tekintve is. A JAS 39 Gripent nem szuperhatalmi célok és követelményeiknek, hanem egy kis ország korlátozott védelmi céljainak megfelelően optimalizálták mind katonai, mind gazdasági

szempontból.



Svédországnak nem voltak illúziói azzal kapcsolatban, hogy az országot meg tudja e védeni egy szuperhatalommal szemben. Ezért Svédország alapvetően arra törekedett, hogy a közvéleménye által elfogadható hatékony gazdaságos honvédelmi eszközök alkalmazásával gazdaságtalanná tegye a szuperhatalomnak az ország megtámadását. A JAS 37 Gripen kifejlesztését az, az elemzés illetve felismerés vezette, hogy - figyelembe véve foglalkoztatás és a magas színvonalú technikával való tevékeny megismerés mellett szóló érveket is - nem gazdaságos számára a szuperhatalmi céloknak és követelményeknek megfelelően optimalizált és túlspecializált repülőgéptípusok importálása.



3. Gazdaságossági kérdések


A gazdasági kérdéseknek kisebb államoknál különös jelentősége van.

A svédek azért fejlesztették ki a JAS 39 Gripent mivel ez számukra

- figyelembe véve a hazai foglalkoztatottsági érdekeket, valamint a

nagyhatalmaktól - szuperhatalmaktól eltérő honvédelmi feladatokat és

dimenziókat - egyértelműen ez mutatkozott gazdaságosnak.

Nyilvánvalónak látszik, hogy a gazdaságossági számítások eredményét

és a döntéseket a mindenkori hazai biztonság politika (jelenleg

a 27/1993.(IV. 23) OGY határozat a Magyar Köztársaság honvédelmének

alapelveiről [1]) befolyásolja. AZ IS BELÁTHATÓ, HOGY A JELENLEGI DÖNTÉS KIHATÓ TÁVLATÁBAN (35-40 ÉV) A BIZTONSÁGPOLITIKA SZÁMOTTEVŐ VALÓSZÍNŰSÉGGEL MÓDOSULHAT. Emellett felismerhető, hogy igen nagy távlatban is az anyagi erőforrásokban egyre szűkölködő világban:



- az Észak - Dél ellentét

-(amit súlyosbíthat az üvegházhatás okozta éghajlat változás népvándorlást gerjesztő hatása, illetve ennek katonai akadályozása).

- zérushoz közelálló gazdasági növekedés, illetve esetleges tartós

visszaesés

- az iszlám fundamentalizmus,

- a szénhidrogénekhez, uránhoz mint energiahordozókhoz és foszfor ásványokhoz

(mint a világ élelmiszerellátását alapvetően meghatározó nyersanyaghoz)

való hozzájutás végig konfliktusforrás marad.



- Jelentős bizonytalansági tényező még, hogy Kína az extenziv növekedési

szakasz mintegy két-három évtized multán várható befejezésével, humán

erőforrásaival az anyagi erőforrásokban egyre szűkölködő világban

feltud e készülni az intenzív gazdasági növekedésre való áttérésre,

vagy ennek problémáit a szomszédai rovására igyekszik majd megoldani.



Ezért is a jó döntéshez távlati katonapolitikai alternatívák vizsgálatára

is szükség van. A legfontosabb katonapolitikai alternatívák szerintem

a következők:



I. Bár a FÁK államai konszolidálódnak és megoldják az

intenzív gazdasági növekedésre való áttérés problémáit, az Európai

Közösségtől és a NATO-tól való elkülönülésük, bizalmatlanságuk

lényegében megmarad. Magyarország az elkövetkező 35-40 évben a FÁK

államaival és a szomszédaival nem visel háborút.





II. A FÁK államai nemcsak konszolidálódnak, de (Európa nyugati felének helyeslésével) az Európai Közösséghez és a NATO-hoz közelednek annak érdekében, hogy egész Európa a világgazdaság egyéb meglévő, illetve kifejlődő súlypontjaihoz képest versenyképesé váljon. Tágabb térségünkben Magyarország az elkövetkező 35-40 évben nem visel háborút.



III. A FÁK államai nem konszolidálódnak és belső problémáikat hideg, illetve valódi háborúval vélik megoldani. Magyarország, vagy egy vagy több szomszédja megoldatlan belső problémáikat szomszédaik iránti nacionalista ellenségeskedéssel, konfliktussal - mint álmegoldással - fogják leplezni. Az Észak - Dél ellentét, vagy zérushoz közelálló gazdasági növekedés, illetve esetleges tartós visszaesés, vagy az iszlám fundamentalizmus, vagy a szénhidrogénekhez, uránhoz és foszfor ásványokhoz való hozzájutás hiánya, vagy más előre nem látható ok miatt világméretű konfliktus alakul ki. Így Magyarország az elkövetkező 35-40 évben a FÁK államaival, vagy a szomszédaival, illetve más térségekkel hideg vagy meleg háborút fog viselni.



A felsorolt kockázati és bizonytalansági tényezőkből valamint katonapolitikai

alternatívákból következik, hogy a Magyar Alkotmány - a pacifisták

véleményétől eltérően - megalapozottan írja elő alapkötelezettségként

a haza védelmét.



Az azonban biztosnak látszik, hogy Magyarországnak nem kell szükségszerűen felkészülni olyan nagyhatalmi-szuperhatalmi jellegű biztonsági feladatok kezdeményező elvégzésére mint:



- Nagymélységű (több ezer km-es) támadó csapások végrehajtása

- Nemzetközi pénzügyi rendszer stabilitásának biztosítása

- Világkereskedelem lehetőségének biztosítása

- Tőke beruházások külföldi lehetősége és védelme

- Szállítási és közlekedési útvonalak szabadságának biztosítása

- nyersanyag forrásokhoz (különösen a szénhidrogénekhez, urániumhoz

és a foszfor ásványokhoz) való hozzáférés lehetősége.



Olyan jellegű speciális fegyverzet magyar költségen való beszerzése

mely a felsorolt kifejezetten nagyhatalmi-szuperhatalmi jellegű biztonsági

feladatok elvégzéséhez szükséges, első közelítésben (számunkra) gazdaságilag-politikailag indokolatlannak látszik.

Magyarországnak fel kell viszont készülnie arra a lehetőségre, hogy

külső segítség megérkeztéig aktív védelmi háborút vívjon (az erre

való felkészültségét nyilvánvalóvá kell tennie) és számítania kell

arra, hogy az ország területe hadszíntérré válhat.



3.1 Gazdasági jövőkép, az ország teherviselő képességének

várható alakulása.



A 27/1993. (IV.23.) OGY határozat 25. pontja többek között azt is

előírja, hogy a fegyveres erők technikai eszközrendszere feleljen

meg "a gazdaság teherbíró képességének." Mint hivatásos regionális

tervező egy szolid mértéktartó közép és nagytávlatra vonatkozó jövőképre

támaszkodva ezt úgy fordítom le, hogy a fegyveres erők technikai

eszközrendszerének kiválasztásánál, üzemeltetésénél, fenntartásánál

az ésszerű takarékoskodás elvét maximálisan érvényesíteni kell.

Nem érdektelen felvázolni, hogy milyen az általam szolidnak és mértéktartónak

nevezett jövőkép:



Jelenlegi helyzet:



Az ország gazdasága jelenleg egy gazdasági mélypont közelében helyezkedik el. (Ha a külföldi adósságállomány alakulását tekintjük úgy megkezdődött a gazdasági mélypontból való kilábalás, ha a belföldi államadósság alakulását vizsgáljuk, akkor még haladunk a mélypont felé. A gazdasági mélypont tényleges mértéke

a mai a torz pénzügyi és számviteli rendszer miatt nem mérhető fel.

A magyar számviteli rendszerből nem derül ki, hogy amit a szabályszerű

mérleg nyereségnek mutat, abból mennyi az érdembeli nyereség és mekkora

a vagyonfelélésből származó rész.)



Megjegyzem, hogy a MAGYAR NEMZETI JÖVEDELEM (vagy a GDP) SZÁMÉRTÉKEI

VÁSÁRLÓERŐ PARITÁSOS ÁRAKON NYUGATI ÖSSZEHASONLÍTÁSBAN NAGYMÉRTÉKBEN

ALÁBECSÜLTEK. (Ebből kiindulva a folyékony szénhidrogének torznak számító magas hazai árai a magyar gazdaságot az importőrökhöz képest sújtják). Az Európai Közösséghez való csatlakozásunkig a hazai árarányokat az EK piac árarányaival harmonizálni kellene. Ennek ma még nyomai sem érzékelhetők. Felismerhető, hogy a gazdasági kibontakozáshoz szükség lenne:



Olyan pénzügyi és számviteli rendszerre melyben mind az egyszerű

mind a bővített újra termelés feltételei biztosítva vannak és

a gazdaági élet tényeit az államilag gerjesztett rablógazdálkodást

szolgáló számviteli fikciók nem takarják el. (A jelenlegi pénzügyi

és számviteli rendszer mindenütt közgazdasági homályt és rablógazdálkodást

idéz fel és inflációs körülmények között nem, biztosítja az egyszerű

újratermelés lehetőségét sem.) Nem mérhető fel, hogy a GDP növekedéséből, mekkora származik a valódi hazai többlet teljesítményekből és mekkora az internacionális cégek belső árpolitikájából. A GDP növekedés5 %-os értékét, összevetve a villamos- energiaigények %-os növekedésének értékével a magyar GDP növekedés számottevő része megkérdőjelezhető.



A főként költségvetési és banki szférából származó pénzügyi kormányzati személyeket távol kell tartani attól, hogy a reálgazdasági

(humántőke, működő tőke) viszonyokba költségvetési és banki szférából

származó hibás-rossz rutint használva beavatkozzanak.

(Bokros L. volt pénzügyminiszter úr – aki a ”Világítótorony a viharban c. cikkében aki képtelen volt a pénzügyi-transzfer jellegű államkötvényt megkülönböztetni az effektív értéket produkáló működő-tőkétől - a működő - tőke hozamára a helyes kb. évi 3%-os reálkamat helyett - államkötvény analógiából kiindulva - súlyosan hibázva évi 30%-os hozamkövetelményt tartott indokoltnak.)





A foglalkoztatottság szintjét a legsürgősebb infrastrukturális feladatok

(vasút, közút, kerékpárút, elektromos tömegközlekedés, vezetékes

vízellátás, csatornázás, szennyvíztisztítás, vezetékes energiaszállító

és elosztóhálózat, Duna-Tisza Köze talajvízpótlása, mezőgazdasági

öntözés, ár és belvízvédelem, erdősítés, stb. fejlesztésével) elvégeztetésével

is növelni kell.

Az indokolt infrastrukturális feladatok elvégeztetése érdekében felül

kell vizsgálni, a külföldieknek eladott infrastrukturális ágazatok

érdekeltségi rendszerét. (Pl. a villamos-energiaiparon belül a "szállító" és a "szolgáltató" tulajdonosa - az érvényes villamos-energia árszabályozásra vonatkozó érzékenységi vizsgálatok szerint - MA NINCS ÉRDEKELTÉ TÉVE ABBAN, HOGY A NYERESÉGÉT ISMÉT BERUHÁZZA!)



A mezőgazdaság és az élelmiszeripar exportorientált részét külön program alapján ésszerűen fejleszteni kellene és elérni, hogy a földtulajdon a föld megművelőinél összpontosuljon (A mezőgazdaság és az élelmiszeripar az a két ágazat amelynek termelésnövekedése nem jár a külgazdasági egyensúly megbomlásával és fejlesztése emellett a jobb lakossági ellátás szempontjából is kedvező. A mező és erdőgazdaság - ha csak környezetvédelmi-természetvédelmi funkcióját is tekintjük - sokkal több mint egy termelési ág, ezért is a megkülönböztetett kezelése szerintem indokolt lenne.)



Az energetikai kérdések eldöntésénél meg kell szüntetni a laikus demagógia 8 éves hazai (rém)uralmát. Reális energiaárakat kell megállapítani. Az energia felhasználást - nemcsak a folyékony üzemanyagoknál - külön adóztatni kellene. Ezzel együtt a folyékony üzemanyagok mai irreálisan magas adóját indokolt lenne csökkenteni. Az energiára általában a maximális ÁFÁ-t, az energia-takarékosságot szolgáló eszközökre minimális ÁFÁ-t lenne szükséges alkalmazni. (Ma fordítva van.) Hatósági előírásokkal is el kell érni, hogy mind a termelésnek (ipar, mezőgazdaság, stb.) mind a fogyasztásnak (pl. lakások és más épületek) alacsony fajlagos energiaigényű struktúrája legyen



(Ehhez a folyamathoz jelentős idő kell! Nagy baj lenne ha az Európai

Közösséghez való csatlakozásig terjedő időszakig mai energiaigényes

termelési és fogyasztási struktúránk maradna meg. Ez örökössé tenné

a "Bokros csomag"-ok alkalmazásának szükségességét.)



Indokolt lenne egy 35-40 évi távlatra szóló (kb. ennyi idő telik

el egy hőerőmű tervezésétől, a leszereléséig) Magyar Energiapolitika

mielőbbi kidolgozására. (A jelenlegi, 2000. évig érvényes "Magyar

Energiapolitika" nemcsak távlata, de laikus és szénhidrogénen alapuló

fejlesztési szemlélete miatt is csupán makulatúra értékű.)



VÉGÜL, DE NEM UTOLSÓSORBAN SZÜKSÉG VAN OLYAN MAGYAR ISKOLAI

ÉS MUNKAHELYI OKTATÁSI RENDSZERRE MELY AZ INTENZIV GAZDASÁGI NÖVEKEDÉSI

PERIÓDUS IGÉNYELTE ÖNNÁLLÓ, DÖNTÉSRE KÉPES EGYÉNISÉGEK TÖMEGES

RENDELKEZÉSRE ÁLLÁSÁT BIZTOSÍTJA.



Középtávon várható helyzet:



Középtáv alatt az Európai Közösséghez való csatlakozásig terjedő időszakot értem. (Ami megítélésem szerint mintegy évtizednyi időtartamú.) Arra lehet számítani, hogy a gazdaságtörténeti gyakorlatnak megfelelően a jelenlegi gazdasági mélypontból Magyarország is egy Jánossy Ferenc típusú, 5-7 év időtartamú gyors helyreállítási periódussal kerülnénk ki [12]. Ez évi 5-7%os GDP növekedéssel és évi 6,5-8%-os villamos-energiaigény növekedéssel járna. (A Világbank és az IKM. jelenleg egyaránt azt prognosztikai hibát követí el, hogy

a Jánossy Ferenc típusú[12] gyors helyreállítási periódussal

nem számol. Ez az IKM részéről önmegvalósító jóslatot jelent, mivel

az általa diktált alacsony villamos-energiaipari fejlesztés

akadályozni fogja a gyors gazdasági helyreállítási periódus kibontakozását.)

Jánossy Ferenc típusú gyors helyreállítási periódus szerintem csak

akkor marad el, ha a jól kiképzett - de ma itthon jól nem hasznosított

- hazai tömegek kénytelenek lesznek külföldön keresni boldogulásukat.



Megjegyzem, hogy a legkritikusabb prognosztikai probléma a Jánossy

Ferenc típusú, gyors helyreállítási periódus kezdetének kijelölése.

Valószínűsíteni lehet, hogy ez egybe fog esni a volt Szovjetunió helyén

létrejött államok gazdasági életének élénkülésével. Figyelembe véve,

hogy a prognózisok szerint 2005.-ig a kőolaj világpiaci ára mintegy

67%-al, a földgáz világpiaci ára mintegy 70%-al meg fog növekedni,

Oroszország gazdasági pozíciója - már csak ezért is - erősödni

fog. Így Oroszország gazdasági életének élénkülésével nem kell

egy évtizedet várni. Jó lenne, ha ennek az élénkülésnek időszakában

vissza tudnánk szerezni elveszett keleti piacainkat. (Tragédia

lenne, ha a magyar villamos-energiaipar ebben az időszakban azt lenne

kénytelen közölni a keleti piacokért versengő magyar cégeknek, hogy

többlet villamos-energia igényükkel várjanak amíg az új alaperőműveket

megépítik, és a külföldi beruházók valóban érdekelté válnak a villamos-energia

szállító és elosztó hálózatok fejlesztésében.)



Ha minden problémát megoldva lehetővé válna egy Jánossy Ferenc

típusú, gyors helyreállítási periódus kibontakozása, úgy mintegy egy

évtized távlatban a GDP mintegy 45-50%-al, a villamos-energiaigény

mintegy 65-70%-al növekedhetne.



(A prognózisok szerint 2005-től 2010-ig a kőolaj világpiaci ára

-normális esetben - legfeljebb néhány %-al fog növekedni.

A közel-keleti békefolyamatok időigényét tekintve nem számítana normális

esetnek, ha Irán és Irak között létrejönne a tartós béke és a

többi nagy kőolaj exportőrrel összefogva a 2005. évi bázisszinthez képest

megduplázott világpiaci kőolajárak elérése érdekében legkésőbb

2005.-évig korlátoznák a kőolajkínálatot.)



Hosszútávon várható helyzet:



Az Európai Közösséghez való csatlakozásunk után évtizedenként a GDP 16-20%-os, a villamos-energiaszükséglet évtizedenként 25-27%-os növekedésére számíthatunk. >

Hosszútávon normális - a nagy kőolajexportőrök nemzeti érdekével összhangban

álló megvalósítható - esetnek számíthat, ha Irán és Irak között létrejönne

a tartós béke és a többi nagy kőolajexportőrrel összefogva a 2005.-évi

szinthez képest 2szer-3szor nagyobb világpiaci kőolajárak elérése

érdekében korlátoznák a kőolajkínálatot.

(Ezért is nemzeti gazdasági öngyilkosságnak és emberiség ellenes

bűnnek tartom a magyar energetika rendszerváltás óta tartó demagóg,

laikus, szakszerűtlen kezelését, a víz és atomerőművek elvetését,

a szénhidrogén centrikus erőműfejlesztést, a vezetékes energiahordozók

valamint energia takarékosságot szolgáló berendezések józan ésszel ellentétes

ár és adószabályozását.)



A repülőgéptípus kiválasztásánál a kőolaj világpiaci árának várható

alakulása honvédelmi szempontból is rendkívül fontos kérdés mivel:

egyrészt a kőolaj világpiaci ára erősen befolyásolja Magyarország

gazdasági mérlegét (így azt is, hogyan alakulnak a magyar honvédelem

átfogó anyagi lehetőségei)

másrészt azt, hogy a honvédelem átfogó anyagi lehetőségei mellett

a magyar légierő katonai pilótái hány órát tudnak gyakorlás céljából

repülni.



(Bár a 2005. év utáni távlat mind a pilóták, mind a politikusok

szempontjából beláthatatlannak tűnik, ha most a repülőgéptípus kiválasztásánál

az illetékesek rosszul döntenek távlatilag is igen könnyen előfordulhat

az a sajnálatos mai helyzet, hogy rosszul kiképzett pilóták idejüket

főleg azzal töltik, hogy a hangárokban-szimulátorokban tanulmányozhatják

azokat az elavult nagyfogyasztású repülőgépeket amelyeken pénz hiányában

a szükséges mértékben nem repülhetnek.)



3,2 A gazdasági kalkuláció bázisadatairól



Mivel sok évtizedes tapasztalataim szerint a hazai közgazdasági gyakorlatban

a nemzetgazdasági szintű hosszú távú beruházás-gazdasági számításokkal

kapcsolatban olyan "egyiptomi sötétség" uralkodik amellyel tetszés

szerint vissza lehet élni, )és a tapasztalatok szerint vissza is élnek) nem árt az elismert szakirodalom [13], [14] alapján ismertetni annak legfontosabb elemeit:



[Ft/év] dimenziójú (flow típusú) beruházás gazdasági számításoknál

a folyamatos éves beruházási költséget a beruházási összeg és a reálkamat-ráta

szorzata adja. A [Ft] dimenziójú (stock típusú) beruházás gazdasági

számításoknál az éves folyamatos-költségeket a reálkamat-rátával való

osztással kell tőkésíteni. A reálkamat ráta nagy általánosságban elfogadott

értéke 0.03/év, ami 3%/év reálkamatnak felel meg. Figyelembe

véve hazánk gazdasági nyitottságát a mintegy 3%/év reálkamatnak nincs

érdembeli alternatívája. (Egyesek megítélése szerint "A reálkamat

Jézus Krisztus óta 3%" Ez a 3%-/év-es érték az elmúlt másfél évszázadban,

a gazdasági folyamatokat meghatározó fejlett világ gazdaságra igaznak

tűnik.)

Az, hogy nem a nominál kamatot, hanem a reálkamatot kell választani

az olyan elemi szintű közgazdasági szabály, amelyet a magyar közgazdászok

általában vagy nem ismernek, vagy nem ismernek el. (A Samuelson - Nordhaus

közgazdasági alapművét [13] valószínűleg vagy nem olvasták végig,

vagy ha igen, úgy nem a méltán Nobel-díjas közgazdász szerzőnek,

hanem a - hazánk helyzetéből kiindulva is - rossz magyar közgazdász

gyakorlatnak, megszokásnak hisznek.)



A különböző időpontokban jelentkező költségek összeadásához

szükséges diszkont tényezőt nemzetgazdasági szempontból a várható

(ancipiált) hosszú távú reálgazdasági potenciálnövekedés rátájából kiindulva

indokolt képezni. Ez mindig kisebb mint a reálkamat ráta.(0,03/év

reálkamat ráta esetén maximum 0.025) vagyis a diszkont tényező helyes

hosszú távú értéke kb. min. d = 1/(1+0,025) = 0,97561



(M. Friedman szerint [14] a hosszú távú reálkamat ráta bázisa ugyancsak az ancipiált hosszú távú reálgazdasági potenciálnövekedés rátája és attól egy közgazdaságon kívüli additiv tagban tér el.)



A REPÜLŐGÉP KIVÁLASZTÁS GAZDASÁGOSÁGI SZÁMÍTÁSAINÁLNÁL ALKALMAZOTT

DISZKONT TÉNYEZŐT KÉPZÉSÉNÉL, ILLETVE A BERUHÁZÁS TERHEINEK SZÁMÍTÁSÁNÁL

A REÁLKAMAT HELYETT, A REÁLKAMAT TÖBSZÖRÖSÉNEK MEGFELELŐ JELENLEGI

NOMINÁL KAMATOKBÓL VALÓ KIINDULÁS OLYAN SZÁNDÉKOS FÉLREVEZETÉSRE

UTALNA, AMELYNEK EGYIK LEHETSÉGES CÉLJA A TÁVLATILAG KÜLÖNÖSEN KÖLTSÉGES

ALTERNATÍVÁK FAVORIZÁLÁSA.





Úgy vélem, hogy ez esetben a gazdaságossági számításokat mind a flow,

mind a stock típusú formában korrekt módon el kellene elkészíteni

és összehasonlítás céljából azokat konvertálni kell.



(Sajnálattal állapítom meg, hogy a könyvtárnyi magyar szakirodalom

mellett is a korrekt beruházás gazdaságossági számítások elvégzésére

Magyarországon akkor sincs sok remény, ha a laikus politikusi beleszólás

- lásd villamos-energiaárak esetét - nem elhanyagolható eshetőségétől

eltekintek. Ezt az említett Bokros Lajos féle közgazdasági

műhiba némely közgazdász akadémikusok általi szó nélkül hagyása is

igazolja.)



A továbbiakban tekintsük át milyen egyszeri ([Ft.]dimenziójú,

stock jellegű) és milyen folyamatos (Ft/év] dimenziójú, flow

jellegű) költségeket indokolt figyelembe venni:



A vásárlás beruházás jellegű katonai infrastrukturális költségei

a várható harctéri helyzet figyelembevételével. (Leszállópályák, hangárok,

repülés-irányítástechnika, üzemanyag tárolók, haditechnikai raktárak,

ezek védelme, szállások-konyhák, egészségügyi ellátás, tűzoltóság,

közúti szállítás, stb.) [Ft]



A vásárlás folyamatos jellegű katonai infrastrukturális költségei

a várható harctéri helyzet figyelembevételével.( beruházás jellegű

katonai infrastruktúra karbantartása, üzemeltetése, pótlása, stb.)

[Ft/év]



A harci repülőgép és a hozzátartozó fegyverrendszer, kiegészítő

rendszer (ideértve szimulátorokat is) mai beszerzési költségei az

indokolt tartalékok figyelembevételével.[Ft]

Megjegyzés: A várhatóan 2000. évig megjelenő negyedik generációs

harci gépek várható beszerzési költségei a szakirodalom [6] szerint

Millió Svéd Korona/gép-ben kifejezve a következők:



JAS 39 Gripen (1993. év) 160MSEK/gép

Rafele (1999. év) 400MSEK/gép

Eurofighter 2000 (2000.év) 450MSEK/gép



A harci repülőgép és a hozzátartozó fegyverrendszer kiegészítő

rendszer elhasználódó elemeinek pótlási költségei. (Futómű, hajtómű,

sárkány, gyakorlatokon elhasznált és elhasználódott fegyverek pótlása,

stb.) [Ft/év]



A harci repülőgép üzemeltetésének teljesítménytől (így repülőidőtől)

függő folyamatos költségei.(Alapvetően a hajtómü és segédberendezés

üzemanyaga, stb. [Ft/év]

SZERINTEM CSAK AZ ÜZEMANYAG VÁRHATÓ ÁRALAKULÁSÁRA INDOKOLT

PROGNÓZISVÁLTOZATOKAT KÉSZÍTENI. A TÖBBI ÁRAKNÁL SZERINTEM AKKOR KÖVETÜNK

EL LEGKISSEBB RELATÍV HIBÁT, HA A JELENLEGI ÁRAKBÓL INDULUNK KI!



A harci repülőgép üzemeltetésének állandó jellegű folyamatos

költségei (repülésirányítás, pilóták, karbantartók-szerelők, egészségügy,

tűzoltók, őrszemélyzet, kiszolgáló személyzet bére és közterhe, az

ezekhez tartozó anyag és energia felhasználás, stb.)[Ft/év]



A költségtényezőket áttekintve felismerhető a folyamatos költségek

dominanciája. Az hogy a pilóták a magyar költségvetés által adott

éves anyagi körülmények között mennyit repülhetnek majd és ennek megfelelően

milyen lesz a kiképzetségi-harcképességi színvonaluk az alapvetően

a folyamatos költségek szintjétől függ.

Ezért is nemzetbiztonsági szempontból kártékonynak tartok minden olyan

közgazdasági trükköt amely a REÁLKAMATNÁL JÓVAL NAGYOBB NOMINÁLKAMAT

ALKALMAZÁSÁVAL MEGHAMISÍTJA -KISSEBBITI A FOLYAMATOS KÖLTSÉGEK

RELATÍV JELENTŐSÉGÉT, illetve a távlatilag várható folyamatos költségviselési

Problémákat nagy nominál kamatból képzett kis diszkonttényező segítségével

kisebbíti - ködösíti.



A gazdaságossági számítások eredményét érdemben befolyásolja, hogy

a pilótáknak milyen mértékű valódi (nem szimulátoros) gyakorló időt

(amely nem független a szimulátoros képzéstől) és ezen belül milyen

mértékű fegyverzet használatot biztosítunk. Ismereteim szerint

többcélú repülés esetén katonai pilótánként évi 350-500 leszállás

és évi 150-220 óra repülési idő biztosítása látszik indokoltnak.

A magyar gazdasági helyzetet ismerve a gazdaságossági számításoknál

egységesen 150óra/év repülési idő alkalmazása látszik indokoltnak.

Helyes lenne érzékenységi vizsgálatot végezni 220óra/év repülési idő

alkalmazásával is.



A Mirage 2000N típusra vonatkozóan a repülőidő óraköltségét még nem

ismerem. Jól tájékozott szakember szerint Svéd Korona/óra értékben

kifejezve a különböző típusok repülőóra költsége a következő:



F-16 Falcon (Dán, Norvég és Belga légierő gyakorlata

szerint) mintegy 35000 SK/óra

F-18 Hornet (Finn légierő gyakorlata szerint) mintegy 60000

SK/óra

JAS 39 Gripen (Gyári kézikönyv [6] szerint) kb. 20000 SK/óra



3,3 Egyéb gazdasági szempontok.



A repülőgép vásárlással kapcsolatban felmerült annak gazdasági kooperációban

történő ellentételezése. E kérdés megítélésénél nem szabad figyelmen

kívül hagyni, hogy:



35-40 év távlatról van szó (a hadirepülésnél nemcsak az egyszeri beszerzésnek, hanem a folyamatos anyagutánpótlásnak - futómű, hajtómű, stb.- is nagy szerepe van.)



Miképp alakulnak a várható nemzetközi gazdasági kapcsolataink. Jelenlegi megítélések szerint elsősorban az Európai Közösség irányában kell keresnünk a gazdasági kapcsolataink erősítését. Ehhez mind a JAS 39 Gripen, mind a Mirage 2000N illeszkedik.



A gazdasági kooperáció koordinációs és szállítási költségei és időigénye. (Ez önmagában eldöntheti egy gazdasági kooperáció tartósságát.)

Ehhez a követelményhez mind a JAS 39 Gripen, mind a Mirage 2000N egyaránt

jól illeszkedik és legkevésbé kedvezőbb az USA-beli szállítók igénybevétele.



Mivel ismert függőségűnk miatt ez kockázatunkat növeli, szükséges számításba venni, hogy mekkora a kölcsönös érdekeltség-függőség relatív színvonala, illetve asszimetriája. Ilyen szempontból legkedvezőbb a Svéd, utána a Francia és legkevésbé kedvezőbb az USA.

(Szerintem nem garantált, hogy az USA egy számára ma is viszonylag sokad rendű üzletért 35-40 év távlatban is a magyar szempontból elsőrendű érdeknek megfelelően fog eljárni. A nagymértékben önellátó USA távoli piacán, az USA gazdasági érdeket tekintve, a magyar részvétel szerintem nem oszt és nem szoroz. Ezzel szemben a hazánkhoz hasonlóan nyitott gazdaságú Svédország közeli piacán a magyar részvétel viszonylag számottevő jelentőségűvé válhat!

(Remélhetőleg a kérdést nem az fogja eldönteni, hogy a döntésbe beleszóló politikusok hová szeretnének a gyártómű költségén elutazni.





4. Az alkalmazási tapasztalatokról


A repülőgép tervezők egy repülőgéppel kapcsolatos jól értékelhető

tapasztalatokat a géptípus elődjével és a kísérleti változatokkal

kapcsolatos gyakorlatok során szerzik!

A repülőgép tervezők munkájának pozitív végeredménye az illető

repülőgéptípus rendszerbe állításában - mint valamilyenfajta minőségi

tanúsítványban - csúcsosodik ki.

A pilóták egy repülőgéppel kapcsolatos jól értékelhető üzemeltetési

tapasztalatokat alapvetően gyakorlatok során szerzik! (A rossz

harctéri tapasztalatokról az illető pilóta sokszor már nem tud beszámolni.)

A magyarországihoz hasonló mérsékelt klímaövezetben a szobajövő

repülőgéptípusokkal (JAS 39 Gripen, Kfir, Mirage 2000N, Tornado, F-16

Falcon, F-18 Hornet) harctéri tapasztalatokat - szerencsére - senki

sem szerzett. MEGJEGYZEM, HOGY A SZOKÁSOS "LEGROSSZABB ESET"

MÉRCÉJÉNEK A KATONAI SZAKIRODALOM [8] EGY TOTÁLIS KÖZÉP-EURÓPAI HAGYOMÁNYOS

HÁBORÚ ESETÉT - NEM PEDIG Pl. AZ "ÖBÖLHÁBORÚ" VISZONYAIT - TARTJA.

(A közép-európai időjárásban esetenként jelentkező ködben, csapadékos

időben egy kb. 9200eFt-ba kerülő lézerbomba nem hatékonyabb, mint

egy kb. 115eFt-ot érő közönséges bomba.)



A szubtropikus övezetben - az öbölháború idején még rendszerbe nem

állított JAS 39 Gripen kivételével - a többi szóba jövő repülőgéptípus

mind szerzett harci tapasztalatokat. Az viszont több mint kétséges,

hogy ezek a harci tapasztalatok alkalmazhatók lennének egy közép-európai

hagyományos háború feltételei közé szánt többcélú repülőgéptípus kiválasztásánál. Ezt a következők alapján láthatjuk be:



Az öbölháborúban az USA katonai tervezői a kivételesen koncentrált

szuperhatalmi érdek kiszolgálása, a háború elhúzódása veszélyének

kiküszöbölése, a saját személyi veszteségeik drámai csökkentése érdekében,

egy légi hadviselésre különösen alkalmas éghajlati és terepkörülmények

között, hallatlan koncentrált abszolút légi, tengeri és szárazföldi

fölényt teremtettek meg.[15] Egy közép-európai hagyományos háború

viszonyait tekintve nem ez a várható helyzet!



az egyes

harci feladatok megoldásánál alkalmazott géptípusok közötti Az öbölháborúban - különösen, ha a kiépítési változatokat is

tekintjük - a magyar repülőgép vásárlásnál szóba jövő repülőgéptípusokon

kívül nagyon sok más repülőgéptípust is alkalmaztak. Az, hogy ezek

összessége által elért harci eredmények hogyan oszlanak meg a magyar

repülőgép vásárlásnál szóba jövő egyes repülőgéptípusok javára, az

igazolhatatlan. Ez belátható, hogyha figyelembe vesszük: a géptípusonként

túlnyomórészt specializált alkalmazást (pl. az öbölháborúban a

Mirage 2000N csak légvédelmi feladatokat, az F-16 túlnyomórészt mélyen

fekvő célok elleni bombázási feladatokat látott el), kooperációt

(pl. elektronikai zavarás, célmegjelölés, bombázás géptípusonkénti specializált

szétválasztása) és a feladatok elosztása közötti arány különbségeket.

(A bombázási feladatok 40%-át - elsősorban légvédelmi objektumokat

- a repülőgépek 2,5%-át kitevő F-117A Stealth Fighterek semmisítették

meg [8])



Egy háborús eredménynél nem csak a saját felkészültséget, hanem

az ellenfél felkészültségi színvonalát is értékelni kell. (Nem lehet

eltekinteni attól, hogy a jól kiképzett USA pilóták által vezetett

korszerű F-18 Hornetek harci sikereiket olyan korszerűtlen Mig- 21-esekkel

szemben érték el, amelyeket vezető iraki pilótákkal kapcsolatban a

Szadat elnök által megfélemlített iraki légi tábornokok - saját

érdekük-életük védelmében - olyan kiképzést korlátozó intézkedéseket

tettek, melyeknek hatására "az iraki pilóták jó része tapasztalatlan

és képzetlen maradt" [15])



A fentieket figyelembe véve az, hogy "öbölháború"-ban szerzett harci

Tapasztalatok alapján miként lehet egy közép-európai hadszíntér viszonyainak

legjobban megfelelő TÖBBCÉLÚ REPÜLŐGÉPTIPUST KIVÁLASZTÁNI, az

- bevallom - számomra nagyrészt átláthatatlan.

Ez természetesen nem jelenti, azt hogy az "öbölháború"-nak nincsenek

a magyar légierő fejlesztésénél hasznosítható tapasztalatai. Nem árt,

ha a fontosabbakat áttekintjük:



*A jelentős generációs különbségek (1959. évi Mig-21 és 1982. évi F-18 Hornet légi párbaját) a katonai eredményességben is jelentkeznek. A korszerűbb, a magasabb szintről továbbfejleszthetőbb géptípus alkalmazására törekedni kell! Ez ma negyedik generációs géptípus beszerzésére való törekvést jelenti!



*A pilóták kiképzettség színvonala a katonai eredményességben

megmutatkozik. Olyan géptípust indokolt alkalmazni, amelyik távlatilag

(esetleg romló gazdasági helyzetben is) kielégítően szolgálja

a magyar pilóták megfelelő kiképzettségi színvonalának elérését.



A rendkívül drága speciális repülési csúcstechnológia - F-117A Stealth Fighter - a szuperhatalmak számára gazdaságos lehet. (Ez nem jelenti azt, hogy ezekhez esetleg mi is hozzá tudunk jutni, vagy nekünk is érdemes hozzájutni.)



Rossz időjárási körülmények között ma korszerűnek számító drága fegyverek nagymértékben csökkent hatásfokúak lehetnek. (Lézerbombák,

Maverick rakéta) Ezért is a rossz időjárási körülményeket figyelembevevő

fejlesztésük várható.



A gyári katalógusok szerinti fegyver teljesítményeket még kedvező időjárási és terep körülmények között sem igazolja vissza a harctéri gyakorlat. (Pl. az egyébként kitűnő Maverick rakéta gyári katalógusok szerinti 40km-es hatékony távolságát.)



A legtöbb repülőgép veszteség a harctéri körülmények közötti

magas repülés során következett be. EZ MEGERŐSÍTI AZT A MODERN

HARCÁSZATI ELVET, HOGY NAGYSEBESÉGGEL VALÓ ALACSONY MAGASÁGÚ REPÜLÉS

BIZTOSÍTJA LEGINKÁBB A REPÜLŐGÉPVESZTESÉGEK CSÖKKENTÉSÉT. Ez azt

jelent, hogy alacsony magasságon a nagysebességgel való repülésre leginkább

alkalmas géptípusok közül kell választani.



5. A kiválasztás módszere


Egyértelműnek látszik, hogy "KIPA"-hoz hasonló többtényezős döntési

módszer alkalmazására van szükség:



Az egyszeri és folyamatos költségeket [Ft/év] dimenzióban külön-külön

és összesítve évenként ki kell munkálni. A költségeket mind "stock",

mind "flow" formában aktualizálni, a kétféle számítási mód konzisztenciáját

ellenőrizni kell.

A számítást meg kell ismételni [deviza/év] dimenzióban is. A 3.3 pontban

szereplő kooperációs szempontot az ahhoz tartozó konkrét deviza kitermelési

mutatóval való számítás veszi figyelembe.

A 2.1-2.3 pontokban, szereplő alapvető döntési szempontok alapján

a szóba jövő repülőgéptípusokat párosan össze kel hasonlítani és szakértők

által kidolgozott súlyozás szerint összesítve pontozni kell.



Mint a 2.1 pontban már említettem a repülőgéptípus kiválasztásának

kérdésében a hadirepülésben nagy gyakorlati-elvi tapasztalatot

szerzett katonáknak indokolt döntenie!! A gazdasági szakembereknek

ehhez technikai segítséget kell nyújtaniuk.



Szeged 1997 május 25



Fejér L. György





Irodalomjegyzék.



1. 27/1993.(IV. 23) OGY határozat a Magyar Köztársaság honvédelmének

alapelveiről.



2.88/1995.(VII. 6.) OGY határozat a Magyar Honvédség hosszú, valamint

középtávú átalakításának irányairól és létszámáról.



3. 94/1995.(IX. 28.) OGY határozat a légvédelem rádiólokációs felderítő-,

információs és vezetési rendszere fejlesztéséről.



4. 95/1995.(IX. 28.) OGY határozat a légvédelem földközeli és kismagasságú

oltalmazási képességének megőrzéséről



5. Az Észak - Atlanti Szövetség Hadászati koncepciója. NATO kézikönyv

IX. függelék CHARTAPRESS 1995



6. Jan AHLGREN, Lars CHRISTOFFERSON: Faktboken om JAS 39 Gripen

Marknad & Media, Saab Service Partner AB, NOVA PRINT AB Linköping

1995.



7. SZENTESI György: Katonai repülőgépek és helikopterek típuskönyv. ZRÍNYI KATONAI KIADÓ 1987



8. Mike SPICK - Tim RIPLEY: Korszerű harci repülőgépek,Kossuth könyvkiadó 1993



9. Rolf JONSSON : Danska LUFTFÖRSVARET inför sekelskiftet. FLYGVAPEN nytt 4/1996 szám 44-49 oldal



10. FRIBERG CHARLVILLE: De döpte ARGUS, Korpen & Hugin, Munin. FLYGVAPEN nytt 4/1996 szám 24. oldal



11. John CHARLVILLE : Nya SK 60: Inte W men A, B, C FLYGVAPEN nytt 4/1996 szám 25. oldal



12.JÁNOSSY Ferenc: A gazdasági fejlődés trendvonaláról. Magvető k. 1975



13. Paul SAMUELSON - William NORDHAUS : Közgazdaságtan Közgazdasági Jogi könyvkiadó 1987



14. Milton. FRIEDMAN : A monetáris elemzés elméleti váza (Infláció, munkanélküliség, monetarizmus. Válogatott tanulmányok.)

Közgazdaságtan Közgazdasági Jogi könyvkiadó 1986.



15.Bob WOODWARD: A parancsnok. OSIRIS Kiadó 1996.



JAS 39 Gripen, vagy F-16  letöltése:

dokumentum
, vagy RTF vagy PDF formában










© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.

Közreadva: 2008-11-18 (876 olvasás)

[ Vissza ]


Szerver statisztikai adatok.


Az oldalon található termék- és cégelnevezések tulajdonosaik védjegyoltalma alá eshetnek.
A közzétett hírek, vélemények és a hozzászólások szerzőik tulajdonai, minden más tartalom: © 1992-2014 a Reális Zöldeké.
A Reálzöldek honlapján megjelenő különböző írások és vélemények nem feltétlen tükrözik a Reálzöldek véleményét, hanem kizárólagosan a szerzőkét.

Üzenet a webmesternek: webmester@realzoldek.hu

PHP-Nuke © 2005 Francisco Burzi. A PHP-Nuke szabad szoftver, a GPL licenszben leírtak alapján terjeszthet?, kötelez? terméktámogatás nem jár hozzá.
Platinum 7.6.b.4 Alapú Weboldal

Oldalkészítés: 0.29 másodperc

:: fisubgreen phpbb2 style by Daz :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::