Péteri László
véleménykérés - a víz és fejlesztéspolitika összefüggéseiről szóló háttéranyaghoz és vitaindító dokumentumhoz - 2011 január 10.
Kedves Ágnes!
Köszönettel vettem megtisztelő felkérését a mellékelt anyagok véleményezésére. Az idő rövidsége és gyenge angol tudásom miatt, ha meg tudná szerezni a 2 angol-nyelvű anyag magyar fordítását, azt megköszönném!
Előzetesen, e-mail fordultával - a fenntartható fejlődés-, az éghajlatváltozás-, a biodiverzítás-, a zöld gazdaság-, az energia-, mezőgazdaság-, élelmiszerbiztonság-, ill. a vízpolitikát érintően - az alábbi észrevételeket, javaslatokat teszem, összefüggésben az Európai Duna Régió Stratégia / EDRS 2010.12.08-i, az Európai Bizottság által készített, és a magyar EU-elnökség idején megtárgyalandó és elfogadandó dokumentációjával:
- sajnos Magyarország már az EU Víz Keretirányelvét / VKI is félre-, ill. szelektíven értelmezte a magyar fordításban, figyelmen kívül hagyva az un. "erősen módosított víztestek" esetén elérendő, csak a "Jó ökológiai potenciál" (és nem a "jó ökológiai állapot") elérésének igényét.
- Ennek egyenes következménye lett az Országos Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv / OVGT és a "Stratégiai Környezeti Vizsgálat" c. dokumentumok - már ma is közismert, komplex fejlesztési igényeket, a klímaváltozás hatásait, a megújuló energiák hasznosítását, az árvíz-, belvíz-, aszályvédelem, a hajózás, a mezőgazdasági öntözési vízigények, a vízi-, vízparti-, kerékpáros-, kulturális-örökség-turizmus fejlesztési igényeit, stb. is teljesen figyelmen kívül hagyó - kidolgozása és elfogadása! (pl. Paksi Atomerőmű hűtővízigénye, a Duna, a Tisza, a Dráva, stb. hajózhatósága, árvédelme, a Duna-Tisza-közi Homokhátság vízpótlása, stb.?).
- a Duna hajózhatóságának javít(gat)ására vonatkozó tervezési megbízást eleve a duzzasztásos-, vízlépcsőépítéses megoldás kizárásával - nem szakmai-, hanem politikai (?) szempontok alapján - adták ki a korábbi kormányok idején, és ezt a tiltást sajnos a mostani Kormány sem oldotta fel! A Duna hajózhatóságának biztosítása össz-európai - és köztük magyar nemzeti - érdek, és nemzetközi kötelezettségünk is! (Duna Bizottság - Belgrádi Egyezmény, ENSZ-EGB, DB-ICPDR-EU Közös Nyilatkozat, stb. Lásd: Duna Konferencia sajtóanyaga).
- az Európai Duna Régió Stratégia magyar kormánybiztosának feladatkörét meghatározó, 1149/2010.(VII.9.)Kormányhatározat 6. pontja szerint a Bős-Nagymarosi Vízlépcső problémakörének megoldásával a kormánybiztos nem is foglalkozhat!?
- az EDRS-re vonatkozó hivatalos, magyar kormány javaslatok (2) prioritásai ellentétben vannak a Duna-menti országok többségével, és az Európai Bizottság által nyilvánosságra hozott dokumentumban foglaltakkal, és tényleges nemzeti érdekeinkkel is! (lásd: melléklet)
- az MTA elnöke által közelmúltban bemutatott "A megújuló energiák hasznosítása" c. MTA dokumentum-kötet kiemelten fogalkozik a vízenergia - mint megújuló energia - többcélú hasznosításával, és a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel (emiatt a "Duna Kör" és jogutód-szervezeteinek képviselői - Duna Charta, Védegylet, Reflex, Élőlánc, stb. - és a WWF Magyarország is elvtelen támadást indítottak Pálinkás József az MTA elnöke ellen, bizonyítva, hogy tovább-élnek az elsősorban politikai indíttatású, "rendszerváltó", laikus álkörnyezetvédők, több, mint 20 évvel a rendszerváltás után!)
- az MTA akadémikusai, a BMGE professzorai számos publikációban, előadásban hívták fel - eddig teljesen eredménytelenül - a politikai döntéshozók figyelmét - éppen a fenntartható fejlődés, a klímaváltozás elleni küzdelem, az ÜHG - CO2 kibocsájtás csökkentésének, stb. biztosítása, az árvíz-, belvíz-, aszályvédelem érdekében - az új vízkészletgazdálkodás, a vízenergia többcélú hasznosításának, a környezetbarát víziközlekedés, hajózás fejlesztésének a szükségességére, stb. (Mosonyi Emil akadémikus, Kerényi A. Ödön, Somlyódy László akadémikus, Ijjas István professzor, a MHT elnöke, az OKT tagja, Aszódi Attila, Büki Gergely, stb.)
- Gunter Pauli holland közgazdász, a Római klub tagjának legújabb könyve a "The Blue Economy" - az eredeti angol kiadás után, a világon először magyar fordításban, a Pécsi Tudomány Egyetem / PTE segítségével - a közelmúltban jelent meg "Kék Gazdaság" címen. Talán a magyar politikusoknak és szakértőknek sem ártana egy kicsit részletesebben tanulmányozni, amíg nem késő, ha fel akarunk zárkózni Európához, ill. nem akarunk mindig, mindenkivel szembe menni! Ugyanis a "Zöld Gazdaság"-hoz a "Kék Gazdaság"-on keresztül vezet az út!!!
- 2010.11.31 és 12.02. között, Budapesten, a Marriott Szállóban tartotta a "Die Donau" Nemzetközi Dunai Marketing Egyesület / DTC 40. évfordulója alkalmából a 14. Dunai Hajózási-, és a 4. Duna-menti Kerékpáros és Természetjáró Konferenciáját, az "1. Nemzetközi Dunai Turizmus Konferencia / 1. IDTC" keretében. Az előadások sajnos - technikai okok miatt - csak később lesznek elérhetők az internetes honlapon, de addig is mellékelek egy cikket a sajtótájékoztatóról, amely bizonyítja, hogy - minden ellenkező híreszteléssel szemben - a dunai nemzetközi vízi-turizmus / szállodahajó-forgalom, hazánk számára is hasznot, jelentős bevételt eredményez, annak ellenére, hogy már korábban tönkretettük a hajógyártásunkat, elkótya-vetyéltük a hajóflottánkat, stb.
Végezetül Ijjas professzor, a Magyar Hidrológiai Társaság / MHT elnökének, az Országos Környezetvédelmi Tanács / OKT tagjának előadásából - a környezetvédők megnyugtatására - csa a következő mondatot szeretném idézni:
"Lehet, hogy az éghajlatváltozás és a (Duna meder-)mélyülés miatt 2020 és 2030 között már duzzasztásra lesz szükség a magyar Duna-szakaszon az élőhelyek jó állapotának biztosításához is!!!"
Most már 2011. évet írunk, és eddig még tervezési előkészületet sem tettünk a probléma megoldására! A magyar hatóságok még kísérletet sem tettek az EU-VKI, mellékelt ökológia-vízenergia-hajózás-jó gyakorlatok c. dokumnetációinak tanulmányozására és alkalmazására!
Az EU-alapító tag Németország múltszázadi (1994.) vízenergia-hasznosítási adatainak összesítő táblázatát és térképét, előzetes tájékoztatásul mellékelem.
A témával közvetlenül, ill. közvetve fogalalkozó írásaim - szükség esetén - a www.realzoldek.hu honlapon, a fényképem alatti szövegre kattintva megtekinthetők és korlátlanul felhasználhatók!
Remélem, hogy segítettem! Az MKIK-nak - nemzetközi kapcsolatai révén - nyilván van, vagy lesz lehetősége a témára vonatkozó, további aktuális nemzetközi információk beszerzésére.
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
ui. A német / bajor Duna-szakaszon Straubing-Vilshofen között, az osztrák szakaszon Bécs alatt, a horvát-szerb, ill. a román-bolgár szakaszon előrehaladott fejlesztések vannak folyamatban, EU támogatással, míg nálunk csak a Szob-Déli országhatár közötti szakaszon, de ott is csak klasszikus folyamszabályozási módszerek mellett - a duzzasztás, vízlépcsőépítés kizárásával - 2011. végére - a magyar EU-elnökség után! - készül el a tanulmányterv! A jelenlegi ismereteink szerint a folyamkotrásos mederátrendezés folyamatos fenntartási költséget jelent majd, amelyet az EU nem finanszíroz, és ugyanakkor hajózási szempontból - különösen a Dunakanyarban - elfogadhatatlan megoldásokat tartalmaz! (hajózóút szűkület, hajóvonták találkozás tilos, kanyarban hajózás - kisodródás-veszély, stb.!)
© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.