Péteri László
Al-Duna: Vaskapu-I. Vízlépcső - Vízerőmű, hajózsilip, duzzasztó, közúti és gyalogos-híd + a többi. (Válaszlevél előzménye)
Dátum: 2011. augusztus 10., szerda, 10:08:56
Feladó: "dr. Nagy István"
Tárgy: Vaskapu I. vízlépcső
Címzett: "Péteri László"
Kedves László!
Kérem segítségedet a következőben:
Vaskapu I. vízlépcső és erőműről kellene, hossz- és keresztmetszet, valamint üzemeltetési rendjéről, valamint a duzzasztott folyószakaszról információ.
Ha információ forrás címét tudod megadni, az is nagy segítség lenne.
Előre is köszönöm.
Köszönöm a folyamatosan küldött anyagokat.
Üdvözlettel:
Dr. Nagy István"
-------------------------------------------------
Válasz:
Kedves Pista Barátom!
Nagyon megtisztelő, hogy ebben az ügyben rám gondoltál. Kérésedet - sajnos - csak részben tudtam teljesíteni, mert a Vaskapu-I. Vízlépcső-komplexumról, hossz-, és keresztmetszetek nem találhatók, se a szerb, se a román oldalon. Az üzemeltetésre vonatkozó információk is csak szerb, vagy román, ill. angol nyelven érhetők el, amelynek automatikus magyarra fordítása tragikusan rossz! (de azért ki lehet hámozni belőle valamit!) Találtam még német és angol nyelvű - de nagyon általános, leíró jellegű - tájékoztató szövegeket. A fentiekhez beszúrtam a kapcsolódó internet-linkeket, arra az esetre, ha később lesz rá idő böngészni.
Egyelőre csak ennyit sikerült összeszedni, nem tudom, hogy elég lesz-e, ill. ilyenekre gondoltál-e?
A Vaskapu-I-II-III. Vízlépcső-komplexumok (folyamatban lévő Vaskapu I. és II. rekonstrukció, bővítés, korszerűsítés mellett + Vaskapu III. szivatyús energiatározó / terv! Lásd: Mosonyi Emil Prédikálószéki szivatyús energia-tározó létesítésére vonatkozó javaslata!) mellett, érdekességként, tájékoztatásul mellékelem a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara / BKIK 2011.05.31-én kelt beszámolóját az "Újvidék-Belgrád-Al-Duna-Vaskapu" tanulmányútról, különös tekintettel - a Duna-stratégiával összefüggésben - a Vaskapu-I. Vízlépcső kapcsán a Vízerőműben tett látogatás pozitív tapasztalataira! (A BKIK elnöke - Szatmáry Kristóf - egyben a Duna-menti Kamarák Szövetségének elnöke, valamint az NGM államtitkára is! A beszámoló vonatkozó megállapításai a Duna szerb-román közös szakaszán 1972. óta üzemelő, Vaskapu-I. Vízlépcső-komplexumra vonatkozóan az alábbiakat tartalmazzák:
"..A megbeszélés egyik kiemelt témája a Duna-menti Kereskedelmi Kamarák Szövetségének (DCCA), ezen belül a budapesti és belgrádi kamarának az együttműködése volt, különös tekintettel a környezetvédelemre. A Duna hajózhatóságának biztosítása, a meder kotrása, a hordalék elhelyezése, a szennyvízkezelés mindkét fél számára fontos és megoldandó problémaként merültek fel. ... Utunkat ezután a Kazán Szoros, a Vaskapui Vízerőmű felé vettük. 200 km-es utunk az Al-Duna mentén felejthetetlen élmény volt. A gyönyörű tájak, Szendrő és Galambóc várának történelmi emlékei, az egész környezet arra utalt, hogy a Vaskapui Vízerőmű építése miatt mintegy 40 méterrel megemelt Duna-szint nem okozott akkora traumát a környezetben, mint azt sokan hitték. ...
A megemelkedett vízszint miatt a felsőbb Duna-szakasz képe jelentősen megváltozott, a hajózás természetes akadályai viszont megszűntek. A Vaskapu-II 1977 és 1984 között épült, eredetileg 2×216 MW kapacitással, lejjebb a Dunán, a szerb Negotin és a román Gruia városok magasságában, a bolgár határ közelében. A kapacitást később kisebb módosításokkal emelni tudták. Mindkét erőművet szimmetrikusan építették meg, külön-külön energiatermelő egységekkel a két ország számára és zsilipekkel a folyó mindkét oldalán. A főként környezetvédelmi cégek vezetőiből álló delegáció belülről is megtekintette az erőművet, a gépészeti egységeket és a zsilipelő-művet. A gigantikus méretek lenyűgözték a társaságot. Az erőmű, valamint a visszaduzzasztott Duna környezetében létrehozott szerb és román nemzeti parkok, üdülőterületek látványa azt az érzést kelti a látogatóban, hogy a két ország gondot fordít a környezetvédelemre. ... Horváth Ferenc Ipari Oszt.elnök, BKIK"
A www.realzoldek.hu honlapon is megjelent cikkeim - a fentieken túlmenően ismertetik a bolgár-román szakaszon az EU támogatásával, folyamatban lévő új Duna-híd építését, valamint 2 új vízlépcső beruházás előkészítését - Turnu Magurele-Nikopol, és Calarasi-Silistra között. (szerződéskötés 2011. szeptember!)
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
----------------------------------------------
Dokumentumok és képek:
© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.