A beillesztett dokumentum elveszítheti formázását, ezért a teljesség kedvéért, kérjük töltse le a dokumentumot!
Dokumentum letöltése!
BÁNKI DONÁT EMLÉKE ÉL
(1859 – 1922)
Bánki Donát, a magyar műszaki szakképzés egyik példaképe. Életének rövid 63 esztendejében tehetségével, lankadatlan szorgalmával a legnagyobbjaink közé emelkedett.
Mit is mondhatunk el róla ?
• A műszaki elmélet nemzetközileg elismert kutató tudósa
• Zseniális gépszerkesztő – elmélet és gyakorlat sikeres ötvözője
• Úttörő a motortechnikában
• Több nyelven publikáló kitűnő szakíró – kritikus alapállással
• Lelkiismeretes egyetemi tanár – a gyakorlattal alátámasztott oktatás híve
• Nemeslelkű, hazafias, puritán ember
Ilyen dicséretes tulajdonságok ritkán találkoznak egyazon személyben.
Magyarország büszke számos Nobel-díjas tudósára. Méltó ilyen tiszteletre Bánki Donát mérnök-professzor is, aki ígéretes meghívások ellenére itthon akarta hazáját szolgálni.
Számos alkotása közül néhány különös jelentőségű:
Egyik a pesti gabonaelevátor, amely az Alföld gabonaszállítmányait emelte ki a dunai uszá-lyokból. E műve ma is dolgozhatna, ha a második világháború földi és légi csapásainak áldo-zatul nem esett volna. Elkeserítő, hogy az értékes anyagokat, a tudást, a fantáziát, a teremtő szellemi és fizikai munkának sokezer óráját megtestesítő műszaki létesítmények erejük teljé-ben, irracionális okokból egyszerre csak a modern barbárságot némán vádoló roncsokba omlanak! Civil értékek lélektelen pusztítására nem lehet elfogadható magyarázat.
Másik a Csonka Jánossal együtt létrehozott világelső karburátor. Sokmillió autóban egy kis¬sé az ő szellemük is tovább él. Ilyen gyümölcsöző lehetett a szoros együttműködés az elmélet tudósa és az okos műhelyfogások mestere közt. Akárcsak a technikai zseni, Werner Siemens és műszerésze, Halske világsikert hozó társulásában is.
Önálló konstrukciója a nagy kompressziójú, vízbefecskendezéses benzinmotor, mely növelte a robbanómotorok hatásfokát, - ám az olcsóbb üzemanyagot használó dízelmotor kiszorította.
Mindmáig élő alkotása a kettős átömlésű lapátkerekes, szabadsugár rendszerű vízturbina. Rokonszenvesen egyszerű, mégis nagy a hatásfoka. Könnyen gyártható, nehézség nélkül be-építhető. Fordulat-szabályozása problémamentes. Nem fenyegeti a kavitáció. Alig igényel karbantartást. A csekély esésű, kevés vízhozamú folyók kis erőműveinek ideális gépe.
Ez nékünk lett kitalálva!
Példaképünk elismertségét jelzi, hogy a München-i Deutsches Museum-ban, a világ egyik legnagyobb technikai gyűjteményében ki van állítva:
a Bánki - Csonka -féle porlasztó
a Bánki - benzinmotor, valamint
vízturbinájának működő modellje
Tudós mérnökünk fényképe pedig méltó helyen, Rudolf Diesel képe mellett függ. Nevét többek közt a mértékadó német nagylexikon, a Brockhaus is őrzi.
Bánki Donát-ban, a hazája felemelkedésén szüntelenül munkálkodó kutatóban élete delén nagyjelentőségű eszme érlelődött. Éspedig Magyarország energiagazdálkodásának új alapokra helyezése. Ez a cél sürgető feladatok megoldását igényelte. Ugyanis:
o Az ő idejében Magyarországon több mint húszezer vizikerék működtetett gabonaőrlőket, olajsajtolókat, fafűrészelőket, kőtörőket, vashámorokat. Ezek bizony gyatrán használták ki a vizek erejét. Bánki a lomha fakerekek garmadáját kevesebb, de jóval hatékonyabb, turbinás áramtermelő törpe üzemmel kivánta felváltani.
o Kis gépek propagálása mellett hatalmas dunai vízerőművet tervezett a Vaskapu szorosba, amely duzzasztással megszünteti a hajózás nehézségeit, a termelt áramot a fővárosba küldi. Útközben jut belőle alföldi városok villamosítására, termőföldek öntözésére is.
o Emellett akkortájt Erdélyben gazdag földgáz-lelőhelyet tártak fel. Ezt a kincset is Budapestre akarta szállítani kompresszor-állomásokkal segített nagynyomású csővezetékben.
Ez az energia-racionalizálási koncepció meglepően modern, ma is időszerű. Különösen arra való tekintettel, hogy a zabolátlan fogyasztás miatt energia-válságok és édesvizi krízisek fenyegetnek; hogy a fosszilis tüzelőanyagok gátlástalan pazarlása kóros környezet-szennyezést, káros éghajlatváltozást okoz. A fenntartható fejlődés ügye mamár kínkeserves probléma a világpolitikában. A kiút az alternatív energiák felé fordulás, ahogy ő is gondolhatta volt a szén túlsúlyának korlátozását. Hiszen minden köbméter kihasználatlanul elfolyt víz népgazdasági veszteség, közvetve meg természeti kár !
Sajnos, Bánki Donát törekvését még nem koronázta siker. Rajta kívülálló okok miatt nem sokkal halála előtt az egész elgondolás összeomlott, tetszhalálba sűllyedt. Hiszen:
A Trianon-i tragédiában Magyarország elvesztette vízerőkészletének 95 %-át. Ez aztán béní-tóan hatott a maradék kiaknázására is. Későn kezdett eszmélni az ország a folyóink hasznosí-tásában, mindmáig kevés számottevő művel dicsekedhetünk. Sőt a bolsevik diktatúra elvakult központosító révületében máról holnapra pusztulásra ítélte a kuláknak bélyegzett vizimalmok ezreit kerekestül, berendezéstül. Sokuk ma is kifosztva, üres ablakszemekkel roskadozik az egykoron még őt tápláló patakja mentén. Ez nagyon szomorú. Mert a technikai fejlődés ugyan túllépett e fából való mechanikai remekműveken, mégsem ezt a kegyetlen, dicstelen kivégzést érdemelték volna. Igen sokuk – Bánki elképzelése szerint modernizálva – részese lehetne a sürgető alternatív energia-programnak. Miként sokfelé Európában.
Ó meddig szunnyadozol még technikai műemlékvédelem?!
Erdélyt meg a természeti kincseivel elcsatolták, a Bánki-gázvezeték így csupán álom maradt.
A Vaskapu is kicsúszott a Bánki-vízerőműterv alól. Ötlete mégis megvalósult. Szerbek és ro-mánok élvezik most együttes gigászi munkájuk áldásait. (1971-re készült el 2050 MW-tal.)
Ahogy Széchenyi és Bánki is megcélozta, immár gond nélkül hajózható a félelmetes szurdok. Lám, az ezeréves európai álom is megvalósult: a vízerőművek hasznából finanszírozott nagy Duna-Majna hajózó csatornát 1992-ben megnyították. Ezután kontinensünk régiókat össze-kapcsoló főútvonala lehetne a mi Dunánk is. Lehetne, ha elvetemült háborús provokációk és szerencsétlen túlreagálások miatt nem akadozna a forgalom. És nem akcióznának kontár hátramozdítók, akik szerint a hajózásnak kellene a visszavadított folyókhoz alkalmazkodni …
A XX. század viharos történelme nem kímélte Bánki Donát jobb sorsra érdemes műveit és terveit. De nem szerencsésebb az sem, aki manapság kiván e téren a nyomdokába lépni. Mérnöki habitussal végig-kell szenvednie a Duna vízerőhasznosítása körül nálunk zajló vízépítés-ellenes, megalázó, tragikomikus huzavonát. Ez megviseli a racionalitásnak elkötelezett szakembert. Emlékezzünk csak: egykor Vásárhelyi Pál kiváló folyószabályozó vízmérnökünket, sajnos, ép¬pen az értetlenekkel, kötekedőkkel vívott vitája közben érte hirtelen, korai halála.
Ó meddig győzhet demagógia a szakértelem felett?!
De van remény! Lám, az egész gazdaság villamosítása megvalósult, és az egyelőre nemigen nélkülözhető ásványi tüzelők közül a kevésbé szennyező földgáz távhálózata is kiépülőben van. Nagy folyónk, a Duna komplex hasznosítása Magyarországon kívül jórészt megoldott, eképpen tőlünk felfelé meg lefelé a víznek nemcsak kárát, hanem hasznát is látják. Bánki messzetekintő energia-projectje révén mi is sokkal előbbre tartanánk.
A karburátor őrzi feltalálója hírét, – de hová lett a praktikus vízturbinája? A világhírű Ganz cég által gyártott mintegy ezer berendezésből félszáz maradt csupán az országban. Ezek is az enyészeté lettek. Jelenleg negyven körüli a kis vízerőműveink száma, – de egyikben sem az ő gépe dolgozik. Ez a hazai próféták sorsa …
Igenám, de a nagyvilágban a Bánki-turbina él és virul ! Gyártják, használják különféle nevek alatt. Pl.: DURCHSTRÖMTURBINE, BANKI-TURBINE, CINK-TURBINE, OSSBERGER TURBINE, CROSS-FLOW TURBINE, MITCHELL-TURBINE, FLOW-THRU WATERWHEEL etc. Honnan e zavarbaejtő sokféleség, amikor az ábrákból nyilvánvaló, hogy ugyanazon szerkezetről van szó? Míg Francis, Pelton és Kaplan neve összeforrt a turbinájával, Bánki mellé sokan felso-rakoznak részesedni a hírnévből. Valószínű, hogy a jelentős találmány szabadalmaztatása nem kellő körültekintéssel történt. Így a konstrukőrök a lényeget nem érintő módosításokkal új neve-ken vihetik piacra a saját gépeiket. Számos ilyen Bánki-gépre akadhatunk az Internet hálózatán.
És érdemes is nyomulniuk a gyártóknak, mert az ilyen szerény vízerőhasznosítók iránti igény egyre növekszik. Egy példánya éppen a Duna - Majna hajózó csatorna üzemvitelében szerepel. És íme, Németország kormányának felhívása a megújuló energiák használatára, ezen belül a vizi-malmok építésére, rekonstrukciójára. Éppen a Bánki-turbinát ajánlja erre a célra, hiszen egy 35 kW-os gép automatikával, egyéb Zugehőr-rel potom 70 ezer Euro-ba kerül. Patakmenti gazdaságok előnyös erőforrása. És ez nem is rendkívüli akció. Vegyük már észre: környezetbarát, törpe vízerőművek nagy programja fut Európa több országában, de Kínában is épp úgy, mint az Egyesült Államokban !
Ilymódon kisvállalkozók is hozzájárulhatnak a fenntartható fejlődés biztosításához, hiszen a mini hidrocentrálé olcsó, nem igényel személyzetet, tiszta, sőt importmentes hazai energiát termel. Okosan kombinálható más alternatív forrásokkal, vízgazdálkodási feladatokkal.
És ez nem is áll az aktivisták kereszttűzében.
Az angol kifejezés: „Small Hydro” divatos kulcsfogalom lett a környezetbarát energetikában.
Sajnálatos, hogy Magyarország erről az ígéretes piacról rég kiszorult, sőt a vízerőhasznosítás szakterületén éppen a negatív példa rosszízű szerepét játssza. Pedig bőven van még tere az alkotó gépészmérnöki fantáziának. Mostanában vezetnek be egy érdekes újdonságot: a straight-flow - mátrix-turbinát. Ez hasznosítani tud eddig veszendőbe menő hulladék vízenergiákat is. Bevetési feltételei közeliek a Bánki-turbináéhoz, ez mégis sikerrel versenyezhet vele.
Ne hagyjuk elveszni Bánki Donát ma is időszerű fejlesztési elképzeléseit ! Kedvező feltéte-lekkel lehetne ösztönözni az e téren vállalkozókat. Másutt népszerű vízgépének jelentőségét be kell plántálni a köztudatnak a civilizációs alapismeretekre fogékony rétegébe. Együtt a környe-zetbarát vízerőhasznosítás, belvizi hajózás bámulatra méltó nevezetességeivel.
Ó meddig szunnyadozol még műszaki ismeretterjesztés?!
Bánki Donát emléke bennünk él. Vigyük közelebb a magyar néphez is. Ha módunk lesz rá, támogassuk mi is a hasonló, környezetkímélő, energia-ésszerűsítő programokat nagy tudósunk szellemében! Elveihez úgy lehetünk hűek, ha munkánkban hozzá hasonlóan mi is pedánsak, cél-tudatosak vagyunk. Ha döntéseinkben előítéletek és indulatok nélkül a józan racionalitás útját követjük, fütyülünk az áltudományos demagógiákra.
Így legyen, hogy viruljon Bánki Donát hőn szeretett pátriája, --- és ami abból megmaradt: a mi édes hazánk!
Bánk Donát emléke él!
Rövid ünnepi beszéd vázlata ( 20 perc):
1. Bánki Donát rokonszenves személyiségvonásai.
2. Négy jelentős művének méltatása:
gabonaelevátor, karburátor, benzinmotor, vízturbina.
3. Elismertsége a Deutsches Museum-ban.
4. Tervei Magyarország energiagazdálkodásának modernizálásáról.:
törpe vízerőművek, Vaskapu-erőmű, nagynyomású gázvezeték.
5. A kudarc okai és folyományai.
6. A Bánki-turbina él és virul – sokféle néven.
7. A törpe vízerőművek építésének fellendülése világszerte.
8. Őrízzük, népszerűsítsük Bánki Donát gondolatait, és legyünk méltók az emlékéhez!
Bánki Donát Szakképző Iskola
8400 AJKA, Pf.: 53
Schmidt József
mérnöktanár
(2002. szeptember)
Elhangzott 2002. november 14-én, a Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépészeti Karán. a Magyar Tudomány Napja rendezvénysorozat keretében Bánki Donát halálának 80. évfordulójára tartott emlékülésen.
Bánki-turbinák az Interneten:
www.irem.it/Mhp/MHPset.htm www.wkv-ag.com/deutsch/produkte/durch/durch1.htm
Ms.anet.cz/~cink/cink_pg2.html Waterpower.hypermart.net/waterwheels.html
www.microhydro.com www.wot.utwente.nl/impulse/US/cross.html
www.ossberger.de/global1.html www.elements.ca/theme/energy/micro/micro.htm
www.hydrowatt.de www.waterwheelfactory.com/ossber.htm
Freepages.tech.rootsweb.com/~jfcole/microhydro www.ttk.pte.hu/ami/phare/energ/energ6.htm
www.hpo.hu/Magyar/ipsz/9812/banki.htm www.itpower.co.uk/watermills/open_crossflow.htm
www.nyf.hu/karok/ttfk/kornyezet/megujulo/vizenergia/vizenergia.html
© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.