Belépés | Regisztráció

 Kezdőlapnak!

 Kedvencekhez! | (CTRL + D)
A Reális Zöldek Klub tudományos háttérének a művelői

Megnyitás külön ablakban
 
Tartalom
icon_home.gif Főoldal
realzoldek150.gif 
· Állásfoglalás
· Elérhetőség
· Bemutatkozás
· Közlemények
· Tájékoztató
· RZ Vélemények
· 20 éves a RZK

rzvlogo.gif 
null.gif Reális Zöldek Klub
null.gif környezetpolitikai
null.gif lapja
· Archívum

Közösség
· Hírek
· Hír rovatok
· Hír archívum
· Vélemények 1
· Szavazások
· Általános fórum
· Vélemények
· Tartalmas írások
· Kapcsolat
· Honlap Térkép
· Fórum
 
Google Kereső
Google

Keresõ
Keresett szöveg:

WWW
realzoldek.hu

SafeSearch::


Részletes Keresõ
 
Ott vagyunk a Facebookon
Reálzöldek Reális Zöldek Klub

Névjegy létrehozása

 
Facebook oldalak

Hárfás Zsolt

Atomenergia Info



 
A Reális Zöldek Klub eszmeiségét kifejező írások szerzői

Megnyitás külön ablakban
 
CAMPING
Mediterrán körülmények SIKONDÁN a fürdő mellett!
RIEDEL RENÉ
+36 20 991 3209
+36 72 481 981
7300 Komló-Sikonda
info @ medianocamping .hu medianocamping.hu
FACEBOOK
 
Vélemények

A ReálZöldek véleményei olvashatóak még az alábbi honlapokon:


Greenfo hírlevél!


 
Történelmi
Évfordulók


Évforduló naptár

 
Zöld Válasz

Zöld Válasz
 
Elnökségi meghívó 2016. január 15.

- Elnökségi meghívó 2016. január 15-ére
- Mellékletek
- Az elnökségi ülés előadásai és fényképek
- BÜNTETÉS
 
Juhos László vallomások

Első

Második

Harmadik

Negyedik

Ötödik

Hatodik

Hetedik

Nyolcadik

Kilencedik

Záró válogatások

Határozat

 
Készül az EU új "Vízstratégiája" és elkészült az EU új "Közlekedésfejlesztési Terve" ("Fehér Könyv"), és mi készül Magyarországon? 2. rész
Péteri László




Készül az EU új "Vízstratégiája" és elkészült az EU új "Közlekedésfejlesztési Terve" ("Fehér Könyv"), és mi készül Magyarországon? 2. rész. A (műszaki-) értelmiség szerepe és felelőssége. És / De hol van a mindenkori kormányoké, és a politikai döntés



Kedves Kollégák!

Korábbi írásom folytatásaként a 2. részben, a magyar gazdaságpolitika alapjainak csak néhány - a műszaki-gazdasági értelmiséget, a vízügyet, vízgazdálkodást, energetikát, közlekedést, infrastruktúrát, turizmust, vidékfejlesztést érintő, stb. - részének problémáival foglalkozok, nemzetközi-, ill. európai összefüggésben, amelynek mottója:

Mottó: „Nem a mérnököknek kell a politika, a politikának van (ill. lenne!) szüksége a mérnökökre!”
Korábbi írásunkban tájékoztatást adtunk arról, hogy az EU által elfogadott, „Új Közlekedésfejlesztési Terv” / „Fehér Könyv” után készül az „Új Vízstratégia” is.

A fentiekkel összefüggésben érdemes egy pillantást vetni arra, és egy gyors mérleget készíteni arról, hogy Magyarországon mi a jelenlegi helyzet?
Mit tesz a magyar kormány, az illetékes minisztériumok, valamint a háttérintézmények? És a tudományos-, szakmai-, érdekvédelmi-, és civil szervezetek? Történt-e, vagy történik-e változás a vonatkozó miniszteri-, kormány-, parlamenti előterjesztések előzetes, érdemi szakmai egyeztetése, a tárcaközi egyeztetések, a beérkező kritikai észrevételek, jobbító szándékú javaslatok figyelembe vétele, vagy elutasítása, ill. ezekkel kapcsolatban a visszajelzések, indoklások terén?

Nagyon úgy tűnik, hogy változatlanul megy tovább Magyarországon az a helytelen gyakorlat, hogy a tudományos-, szakmai-, és civil szervezetek bevonása diszkriminatív, és formális, ill. sokszor utólagos! Ennek kapcsán felmerül a közigazgatásban, a döntés-előkészítők és a döntéshozók felelőssége is! Ha jogilag ilyen eddig még nem is történt, de erkölcsi, etikai szempontból az utókor, a társadalom ezt remélhetőleg meg fogja tenni! De a magyar műszaki-, gazdasági értelmiség felelőssége is felmerül, különös tekintettel a mindenkori kormánypártok holdudvarához tartozó, sokszor elvtelenül megalkuvók, „bólogató jánosok”, stb. esetében.

Külön téma a rendszerváltás óta a megfélemlített, megalázott, vízügyi szakemberek helyzete! (lásd: Duna, Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszer, Nagymarosi-, Csongrádi Vízlépcső, stb.) Ebben a helyzetben elsősorban a mindenkori kormánypártok, ill. kormányok politikai döntéshozóinak felelőssége merül fel, a korábban nemzetközi hírű magyar vízügyi-, vízgazdálkodási intézmény-rendszer szisztematikus, és folyamatos, napjainkban is folyó, szétverése miatt!

Ennek árát – még ha a társadalom nagy része erről nem is tud - az egész ország és a nemzet fizette, ill. fizeti meg még napjainkban is! (árvizek, belvizek, aszályok, cianid-, és nehézfém-szennyezések, hajózási-, kikötő-, infrastruktúrahálózat fejlesztési problémák, veszteségek, kártérítések, elmaradt hasznok, stb. Ez utóbbiról mindig elfeledkeznek az illetékesek, pedig ezek nagyságrendje egyáltalán nem lenne elhanyagolható! A munkahelyteremtési, foglalkoztatási, az import-, ill. energia-függőségünk csökkentési lehetőségeink elmaradása miatti veszteségeinkről, ill. felesleges többlet-ráfordítási igényeinkről nem is beszélve!)

A fentiek ellenére a „gúzsba kötött” műszaki-gazdasági értelmiség bátrabb része, még a várható, ill. bekövetkezett, vagy bekövetkező retorzíók árán is „felvette a kesztyűt” és a mindenkori politika rangjára emelt, laikus „ál-környezetvédő” szervezetekkel, „zöld színbe bújtatott politikai mozgalmak”-kal, az általuk képviselt, és a hozzá nem értők számára ugyan jól hangzó „fél-igazságokkal/hazugságokkal”, szlogenekkel, lózungokkal szemben, tudományos alapon, nemzetközi és hazai elméleti, gyakorlati szempontból megalapozott cikkekkel, tanulmányokkal, észrevételekkel, javaslatokkal próbálja meg befolyásolni a politikai döntéshozókat! Eddig sajnos nem sok sikerrel, sőt sokszor politikai-, és média támadások „pergő-tüzében”. (Lásd: MTA, VITUKI, ÚSZT, stb.).

A pozitív példák közül álljon itt néhány szakmai vonatkozású írás. Kérdés csak az, hogy mi lesz ezek sorsa? Eléri-e a valamikor a döntéshozók „inger-küszöbét”?

Nevezetesen a magyar műszaki értelmiség szakmai lapjai közül, pl. a „Mérnök Újság”, a „Hidrológiai Tájékoztató”, a „Hidrológiai Közlöny”, stb. szakmai cikkeiben szereplő észrevételek, javaslatok a politikai döntéshozók számára, de azokból a döntéshozók mit vettek figyelembe?

 

Ezek közül – a teljesség igénye nélkül – csak címszavakban az alábbiak emelhetők ki:

- 12 pontos javaslat az új kormánynak és parlamentnek

- Az értelmiség felelőssége

- Azért a víz az úr!

- Módosított táj – folyószabályozással

- Miután a víz levonult

- Árvizek utáni napok hordaléka

- Ki fogja a leendő mérnökeinket oktathatni?

- A főváros mérnöke / Tarlós István, főpolgármester

- Vízügyeink XX. századi nagyjai

- Fókuszban a Duna-stratégia. Egyedül nem megy!

- Egy szoboravatás kapcsán / dr. Mosonyi Emil akadémikus, a vízépítés professzora

- Tranzitgazdaság – A közlekedési prioritásokkal összefüggő mérnöki feladatok

- Katasztrófák éve

- Tisza-völgyi Műhely. A szőke folyó megszelídítése. Víz és építészet

- Tisztán és okosan. Hogyan újítható meg Európa közlekedési rendszere?

- Új közlekedésfejlesztési terv / EU TEN-T

- Schváb Zoltán a megújult közlekedéspolitika ágazati leckéiről

- Víz-testek. Kling István a takarékosságról és a nemzetközi kooperáció jelentőségéről.

- Föllebbenteni a zöld leplet. (lásd: korábbi írásunk mellékletei + olvasói levél / Mészáros László)

- Egyetértés a vízpolitikai stratégiáról (2011.06.21. EU Környezetvédelmi Miniszterek Tanácsa, vita nélkül elfogadta!)

- Nyári vizek hordaléka. Vízkészlet, vízgazdálkodás, vízigények, csapadékvíz, árvízvédelem, belvíz, öntözés, vízi-közlekedés, idegenforgalom és üdülés, vízenergia, víz és az építészet, vízügyi igazgatás, vízgazdálkodás és a világgazdasági válság, stb.

- Munkára várva. Mérnökcégek megbízás nélkül.

- Mi marad az egykor nagy hírű magyar vízgazdálkodásból? Az Akadémia vízstratégiája / dr. Somlyódy László, akadémikus. (Kérdés: De miért nincs a felsorolásban a hajózás és a vízerő-hasznosítás? Miért nem szerves része az „integrált” vízstratégiának, ill. vízgazdálkodásnak?)

- Hasznos energiák. Dr. Büki Gergely ny. egyetemi tanár, a Magyar Köztársasági Érdemrend Tiszti-keresztjének birtokosa (A kérdésünk csak az, hogy: a vízenergia-termelés és többcélú hasznosítása körébe miért nem tartozik a Dunán – az Adonyi-, a Fajszi-, és a Mohácsi Vízlépcső mellett, a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszer, valamint a Tiszán – az évtizedekkel korábban elkezdett, majd leállított – Csongrádi Vízlépcső és víztározó, ill. a Dunát és a Tiszát hazai területen, közvetlenül összekötő, a Duna-Tisza-közi Homokhátság vízpótlását, az alföldi tanyás-térségek felzárkóztatását, és az ország vérkeringésébe történő bekapcsolását is biztosító, Duna-Tisza csatorna – korszerűsített formában történő – megvalósítása?)

- Irányváltást a vízgazdálkodásban! A vízenergia miért nem "megújuló"?

- Hosszú-távra tervezni! Környezetvédelem kontra fejlődés.

- Háromszor avatott átkelő. Tíz éve újult meg az esztergomi Mária Valéria híd. Határ-hidak / Ipoly-hidak

- A mérnöki munka gyors és súlyos leértékelődése

- Elkészült a Rába árvízi előrejelző rendszere
- A Duna-régió stratégia és a közlekedés. Prioritások a vízi-közlekedésben. Hajózás, logisztika, turizmus, stb.

Emlékeztetül mellékeljük a szakfolyóiratok címlapját, tartalomjegyzékét, ill. egy-két kiragadott részletet! Nem tudom, hogy a törvényhozók, a politikai döntéshozók és szakértőik közül hányan olvasták a fenti cikkek valamelyikét, vagy a „Mérnök Újság” c. szakfolyóirat valamelyik havi számának legalább a tartalomjegyzékét, ill. a cikkek címeit? (A pártpolitikai hovatartozástól függően, a naponta megjelenő Népszaván, vagy a Magyar Nemzeten felül?)

 
Nem állítom, hogy a cikkek szerzőinek véleményével – nemzetgazdasági szintű összevetésben, az integrált ágazati-, területi-, hálózati-, intézményi tervezés, a komplex fejlesztés és a többcélú hasznosítás, általunk elengedhetetlenül fontos, hazai gyakorlatának bevezetése szempontjából – mindenben egyetértünk, de azzal igen, hogy a szerzők által felvetett problémák mielőbbi rendezése érdekében, pártpolitikai szempontoktól és prekoncepcióktól mentes, értelmes, szakmai párbeszéd-sorozat megszervezésére mielőbb szükség lenne, az érintett tudományágak, szakmák képviselői, és szakpolitikusok, valamint a politikai döntéshozók részvételével!

Baráti üdvözlettel:


--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő


mobil: +36 30 319 2033


Utóirat: a fenti témákkal kapcsolatos korábbi - nemzetközi és hazai dokumentumokat is bemutató, jobbító szándékú - írásaink awww.realzoldek.hu honlapon is megtekinthetők!



Képek:









© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.

Közreadva: 2012-01-22 (491 olvasás)

[ Vissza ]


Szerver statisztikai adatok.


Az oldalon található termék- és cégelnevezések tulajdonosaik védjegyoltalma alá eshetnek.
A közzétett hírek, vélemények és a hozzászólások szerzőik tulajdonai, minden más tartalom: © 1992-2014 a Reális Zöldeké.
A Reálzöldek honlapján megjelenő különböző írások és vélemények nem feltétlen tükrözik a Reálzöldek véleményét, hanem kizárólagosan a szerzőkét.

Üzenet a webmesternek: webmester@realzoldek.hu

PHP-Nuke © 2005 Francisco Burzi. A PHP-Nuke szabad szoftver, a GPL licenszben leírtak alapján terjeszthet?, kötelez? terméktámogatás nem jár hozzá.
Platinum 7.6.b.4 Alapú Weboldal

Oldalkészítés: 0.27 másodperc

:: fisubgreen phpbb2 style by Daz :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::