Kerényi A. Ödön
A Duna Bizottsággal kötött államközi szerződések:
Complex CD jogtár
"Lezárva:2004július 31.
Hatály:2000.XI.30.
Hatályos: 2000.évi CXIV. Törvény -A Dunán való hajózás rendjének szabályozása"
Idézetek a törvényből:
"1§,...az 1949. évi XIII.. törvénnyel kihirdetett Egyezmény 1998. március hó
26.án kelt Kiegészítő jegyzőkönyvét és annak Aláírási Jegyzőkönyvét (továbbiakban :Jegyzőkönyvek) e törvénnyel kihirdeti."
"2 cikk
Az Egyezmény a Dunának arra a hajózható részére alkalmazandó, amely
Keilheimtől a Fekete tengerig terjed és a sulinai ágon áthalad a sulinai
csatornán át torkollik a tengerbe."
Az 1949. évi XIII. évi törvény 2. § 3.cikk
"A dunamenti államok kötelezik magukat arra, hogy Duna szakaszaikat mind a
folyami, mind pedig a megfelelő szakaszokon a tengeri hajók számára
hajózható állapotban tartják és elvégzik azokat a munkálatokat, amelyek a
hajózás feltételeinek biztosítására és megjavítására szükségesek és a
hajózást a Duna hajózási vonalán nem gátolják és nem akadályozzák....."
"8.cikk b/ a hajózás érdekében elvégzendő alapmunkálatok általános tervének
a dunamenti államok és a folyami igazgatás különleges szervei által tett
javaslatok alapján való elkészítése, úgyszintén az ezekre a munkálatokra
vonatkozó általános költség előirányzatok összeállítása;"
Az országok javaslatai alapján az alapmunkálatok általános tervében a Duna
hosszelvényében 47 gát helyszíne lett kijelölve. Ezek sorában
a szlovák-magyar szakaszon a következők szerepelnek:39. Gabcsikovo; 40.
Nagymaros; 41. Adony, 42. Fajsz;
a szerb szakaszon: 43.Apatin; 44..Novisad; 45.Vaskapu 1, 46.Vaskapu 2;
a román-bulgár szakaszon a 47. Turnu Magurele
Ezek közül már csak a 40., a 41., a 42., a 43. és a 47. megépítése van hátra.
Sajnos 40. Nagymaros már majdnem elkészült, de a politika leállította. Bízom
abban, hogy a józan ész felülkerekedik, megegyezés jön létre a hágai döntés
végrehajtásáról. és unokáink megélik az üzembehelyezést is.
Budapest, 2005.08.20.
Kerényi A. Ödön
© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.