Péteri László
Magyar Duna-stratégia? 1. rész. Mikor kezd már valamit Magyarország és Budapest a Dunával?
Kedves Kollégák!
A soros magyar EU-elnökség idején fogadták el az Európai Unió Duna Régió Stratégiáját / EUDRS-t, annak 4 fő célkitűzésével, 11+1 fő prioritásával, 22 főkoordinátorának, és nemzeti kapcsolattartójának kijelölésével együtt. (erre vonatkozó korábbi irásaink, dokumentumaink a www.realzoldek.hu honlapon megtekinthetők!)
A Duna-mentén fekvő fővárosok (Bécs, Pozsony, Budapest, Belgrád) közül, adottságainál fogva - nem véletlenül - nevezik Budapestet, a "Duna királynőjé"-nek!
Az EUDRS kapcsán eddig nem sok szó esett arról, hogy Budapest milyen szerepet vállalt, vagy vállal a Duna-stratégiában? Ennek jártunk utána, és ebből készítettünk egy - sajnos - nem túl rózsás összeállítást:
2011.05.26-án, Brüsszelben, egy nemzetközi konferencia keretében bemutatkozott Budapest a külföldieknek! (lásd: mellékelt imázs-film!)
http://urbanista.blog.hu/2009/10/17/budapest_klip_varosimazs_film_technika_es_tudomanytorteneti_buszkesegeinkkel 3:49
2009.10.17. Budapest-klip. Város-imázs külföldieknek.
Ezzel szemben nézzük meg, hogy néz ki Budapest, a Duna-part a budapestiek, ill. a Budapestre érkező látogatók szemével, a Duna felől a valóságban:
http://hvg.hu/video/20110722_duna_part_tisztasaga 4:02
2011.07.22. Ki felel a Duna-part tisztaságáért?
Nemzetközi összehasonlításban Budapest - a város páratlan természeti adottságainak, lehetőségeinek hasznosítása, ill. az elmúlt évtizedekben végrehajtott Duna-menti fejlesztések vonatkozásában - sajnos nem túl sok konkrétomot tud felmutatni, és egyre jelentősebb hátrányba kerül versenytársaival (Bécs, Pozsony, stb.) szemben is!
Ezek közül elég, ha csak a víziúton, hajóval Budapestre érkezők első benyomásait, a Nemzetközi Hajóállomáson történő kikötés, kiszállás, parkolás és közlekedés több évtizedes "kálváriájá"-t, vagy árvíz esetén a rakpartok víz alá kerülését, ill. alacsony vízállás esetén a személy-, és teherhajózás korlátozását, vagy leállását, stb. említem!
Megemlítem azonban, hogy a magyar Duna-szakasz közismert, legsúlyosabb problémáinak (hajózás, árvízvédelem, vízenergia-hasznosítás, Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos Hágai-per lezáratlansága, stb.) megoldása, nemzetközi kötelezettségeink (pl. Duna Bizottság, Belgrádi Egyezmény, stb.) teljesítése a mindenkori magyar kormányok feladata, amelyben a Főváros csak - az illetékességébe, hatáskörébe tartozó témákban - közreműködő!
A rendszerváltás óta azonban a Főváros 23+1 (!?), egymással is vitatkozó, veszekedő önkormányzatra esett szét, valójában megszünt Budapest egységes, integrált tervezésével, komplex fejlesztésével, rendezésével foglalkozó saját tervező intézete (BVTV), Budapestnek jelenleg nincs főépítésze, valamint a Főváros és a mindenkori kormányok között érdemi párbeszéd és együttműködés sem jött létre! (lásd: BKV, 4-es metró, stb.)
Ilyen előzmények után nem csoda, hogy itt tartunk, és ez a mindenkori kormányok. és a parlamenti törvényhozók, valamint a Főváros mindenkori, korábbi vezetőinek politikai és szakmai felelőssége!
Szembe kellene már egyszer nézni igazi problémáinkkal, és a sok - egymástól független, 100 milliókba, majd fiókokba, és onnan a szemétkosárba kerülő - vizsgálat, tanulmány, koncepció, stratégia helyett, végre konkrét, nemzetközi tapasztalatok, ill. műszaki-gazdasági-ökológiai szempontból is megalapozott tervek alapján, a "tettek mezejére" kellene lépni, félre téve a tabu-témákat, ha ebben az egyre élesedő, nemzetközi versenyben nem akarunk lemaradni, vagy végképp leszakadni!
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
Utóirat: Folytatás következik!
Dokumentumok és képek:
© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.