Péteri László
Magyar Duna-stratégia? 2. rész. Megérdemli Budapest a Dunát? Európai nagyvárosok folyó-partjainak korszerűsítése.
Kedves Kollégák!
Kevés olyan nagyváros van a Világon, ill. Európában, amelynek olyan természeti adottsága van, mint Budapestnek a Duna! Nem véletlenül nevezik Budapestet a "Duna királynőjé"-nek!
De hogy sáfárkodtunk ezzel a páratlan adottságunkkal az elmúlt évtizedekben? És mi történt ezalatt Európa folyó-menti nagyvárosaiban?
Az összehasonlítás érdekében mellékelek néhány kiragadott példát, annak illusztrálására, hogy
- amíg nálunk a rendszerváltás óta, a közigazgatás - központi-/állami és önkormányzati igazgatás - intézményrendszere - a 4 évenkénti országgyűlési és önkormányzati választások alapján változó, mindenkori parlamentek, kormányok és önkormányzati képviselőtestületek, Fővárosi-, és Megyei közgyűlések döntései alapján - állandóan változott, a pártok egymással voltak elfoglalva, szinte minden ciklus elején - nagy elméleti viták közpette - új városfejlesztési-, rendezési koncepciók, stratégiák, programok kerültek kidolgozásra, de azok megvalósítására az idő rövidsége, a személyi-, szervezeti változások miatt nem, vagy csak részben kerülhetett sor (lásd: a Budapesti Duna-partok!), addig
- Európa több országában - a parlamenti és az önkormányzati választások eredményétől függetlenül - a városfejlesztés, városrendezés ciklusokon átívelően, a természeti adottságok, ill.műszaki-gazdasági-ökológiai szempontok egyidejű figyelembe vételével, tervszerűen folyt, és folyik. (Ezek közül megemlítünk, ill. bemutatunk néhány folyó-parti fővárost, nagyvárost, ahol a fő cél település és a folyó szerves és humánus kapcsolatának biztosítása volt, a hajózás, az árvízvédelem, a vízi-, vízparti-, és kerékpáros-turizmus, valamint a kikötő-hálózat fejlesztésével együtt. Pl. A "Fugá"-ban, az Európai Duna Régió Stratégia kapcsán, 2011.02.24-én tartott konferencia idején is látható kiállítás képei: Belgrád, Malmö, Berlin, Maribor, Bécs / Duna, Dundee, Edinburgh, Gdansk, Hamburg, Oslo, Koppenhága, Lisszabon, Stockholm, Liverpool, Varsó és London, valamint a Francia Intézetben, egy korábbi konferencia keretében bemutatott, néhány francia folyó-menti város rekonstrukciója. pl. Lyon / Rhone, Saone, stb.)
Mindkét módszernek meglátszik az eredménye! Érdemes lenne végre elgondolkozni azon, hogy vajon jó úton járunk-e?
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil:
+36 30 319 2033
Utóirat: az európai folyóvölgyek komplex hasznosításával a
www.realzoldek.hu honlapon, országonkénti bontásban korábban, külön is foglalkoztunk!
Dokumentumok és képek:
https://drive.google.com/file/d/0B2ifl7cAGjhpZE03SEd6SGpNcGc/view?usp=sharing
© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.