realzoldek
Újonc
Csatlakozott: Mar 08, 2007
Hozzászólások: 4748
|
Elküldve:
Vas Ápr 25, 2010 2:45 pm |
|
2010.04.21.Visegrád.VITUKI-TérTeam/Dunakanyar hajózhatóságának javít(ga)tása. Civil Fórum.
Kedves Péteri László!
A leveledben foglaltakkal teljes mértékben egyetértek. A józan gazdasági érvekkel szemben ezideig csak a pártpolitika állt szemben. A választások után azonban új helyzet alakult ki. A Bős-Nagymarosi Vízlépcsőrendszert (BNV) ellenző pártok közül az SZDSZ és a MDF már kibukott a parlamentből. A kormányzó MSZP pedig kisebbségbe szorult. A parlamentbe jutott, új pártok közül a LMP, a legkisebb maradt csupán BNV ellenes, a Jobbik viszont a Nagymarosi Vízlépcső újraépítést támogatja.
Az új kormányzó párt, a FIDESZ pedig az EU nyomása alatt feltehetően nem lesz már BNV ellenes, hanem az ország érdeke szerint fog cselekedni. Bízhatunk vezető energetikusaiban, akik az atom erőmű bővítés témájában is helyes álláspontot képviseltek szemben az ultra-zöld ellenzőkkel.
Ez a logika ad reményt arra, hogy az EU Duna stratégia kidolgozásánál a hajózást tartva elsődleges célnak a 4 milliárd kWh megújuló villamosenergia-termelésről sem mondanak le, amit a dunai vízlépcsők megépítése – Bőssel együtt – elérhetővé tesz
Erről szól a már többször is hivatkozott és szétküldött – ismét mellékelt - tanulmányom a villamosenergia-rendszer távlati terveinek kiegészítéséről.
A kulcs tehát az új FIDESZ Kormány kezében van, amely hatályon kívül tudja helyezni MSZP elődje téves, sőt alkotmányellenes 1139/ 2004 (XCII.11.) Kormányhatározatát, amely megakadályozza a hágai Nemzetközi Bíróság 1997. évi Ítéletének végrehajtását és a szlovák féllel történő meggyezést.
Javaslom tehát, hogy a BNV ügyét támogató civil szervezetek és kapcsolataik ezt a stratégiát támogassák az új kormány felé.
Üdvözlettel
Kerényi A. Ödön (Ödön Bá’)
http://www.realzoldek.hu/dok/VER-EMZETI-TRATEGIA.doc
VER NEMZETI STRATÉGIA
http://www.realzoldek.hu/dok/Kerenyi/hagai_itelet.pdf
Hágai ítélet
From: peteril Péteri [mailto:peteril62@gmail.com]
Sent: Saturday, April 24, 2010 7:29 PM
To: Juhos László; Pálos László; Kerényi A Ödön; Szilvássy Zoltán; Szalma Botond; Götz Sándor; Szeredi István dr.; Mészáros Csaba dr.; dr. Rechnitzer János; dr. Rechnitzer János; Veres Lajos dr.; Veres Lajos dr.; Fónagy János dr.; Baross Károly; Fűzfa Zoltán; Csizmadia László dr.; Bányai István; Telegdy István
- Idézett szöveg elrejtése -
Subject: 2010.04.21.Visegrád.VITUKI-TérTeam/Dunakanyar hajózhatóságának javít(ga)tása.Civil Fórum.
- Idézett szöveg elrejtése -
Kedves Kollégák!
Az Európai Duna Stratégia / EDS egyik fontos, és nem is titkolt célja az egységes európai belvízi hajózóút-rendszer létrehozása, többcélú hasznosítása, különös tekintettel a Rajna-Majna-Duna / RMD transzkontinentális, nemzetközi víziút adta lehetőségekre.
Ebben az első, de igen fontos lépést még a XIX. században egy magyar - gr. Széchenyi István, a "legnagyobb magyar" - tette meg az Al-Duna / Vaskapu - Kazánszoros szabályozásával, amelyet később, a XX. században - "Egy ezredéves álom megvalósulása", a Duna-Majna "Európa csatorna" 1992.09.25-i ünnepélyes megnyítása követett, amelyben Franz Josef Strauss bajor miniszterelnök mellett, a másik említésre méltó magyar, Mosonyi Emil akadémikus, a "vízépítés nemzetközi hírű professzorá"-nak elévülhetetlen érdemei vannak!
Ezzel megnyílt a (vízi)út Európán keresztül, az Északi-tenger és a Fekete-tenger között.
A fenti víziút-hálózaton a folyamatos hajózást, vízi árú-, és személyszállítást és részben a vízi-, és yacht-turizmust most már csak a Duna néhány hajózási szűk keresztmetszete korlátozza, ill. akadályozza. (lásd: mellékelt térkép)
Ennek megvalósítása csak az érintett Duna-menti országok összehangolt, EU támogatással megvalósuló, aktív tevékenységével történhet. Az EDS előkészítése és - remélhetőleg - megvalósítása elképzelhetetlen a Duna hajózhatóságának biztosítása nélkül! (A hajózhatóság javít(ga)tása ezt nem pótolhatja!)
A bajor, az osztrák, a szlovák, a szerb-horvát, valamint a román-bolgár fejlesztési elképzelések megvalósításáról, ill. előkészítéséről korábbi cikkeimben már beszámoltam a www.realzoldek.hu honlapon. (térképek, fényképek, videók, stb.)
Ezek között az egyik kritikus szakasz - a fenti történelmi előzmények ellenére, és a sors iróniája következtében, éppen Széchenyi halálának 150., és Mosonyi Emil születésének 100. évfordulóján - a magyar Duna-szakasz, és Nagymaros térsége(!), különös tekintettel a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos, évtizedek óta megoldatlan problémákra ("Hála a Duna Kör - különböző cégérek mögött folytatott és a mai napig is tartó - "áldásos" tevékenységének!")
A Dunakanyar hajózhatóságának "csak hagyományos megoldásokkal (kotrás, szűkítés, sarkantyúk, T-művek, párhuzamművek, stb.)" történő javít(gat)ásával kapcsolatos, Visegrádi "Közmeghallgatás"-ról már írtam.
Az utána következő "Civil Fórum"-ról csak annyit, hogy a tervismertetés rövid megismétlését követően ismét a WWF-H képviselője tett fel sorozatos kérdéseket a hivatkozott EU-VKI-ből vett "szó-szerinti" idézetekkel, függetlenül attól, hogy azok a konkrét helyszínre vonatkoztathatók-e, vagy sem? (halak, madarak zavartalansága, zajszintek, stb., mint a legfőbb problémák!)
A jelenlegi hajóút a Dömösi szűkület, ill. gázló térségében - a Duna jobb-parti kanyar külső ívére - történő áthelyezésével, a kotort anyag elhelyezésével, ill. a hajóút 120 m-re tervezett szűkítésével kapcsolatban Szilvássy Zoltán, aranydiplomás mérnök, a VITUKI ny. műszaki-gazdasági tanácsadója tett fel kérdéseket, részben a folyamszabályozással, részben a kotort anyag elhelyezésével, tartósságával, ill. Götz Sándor, Eötvös Lóránd díjas, okl. gépészmérnök, a hajózhatósággal, a hegy-, és völgymenet szabályozatlanságával, stb. kapcsolatban. Ennek kapcsán szerette volna megtudni, hogy ki volt névszerint a hajózási szakértő a tervezés folyamán, de erre érdemi választ sajnos nem kapott.
No comment!
Ezért is nagyon szomorú és lehangoló, ahogy a Duna ügyét - a politika, és a mindenkori kormányok - évtizedek óta kezelik, "gúzsba-kötve" a vízügyi-szakemberek kezét, miközben az energetikai-, hajózási-, turisztikai szakembereket a téma közelébe sem engedik! Ugyanakkor a Duna Kör, a Duna Charta, a Védegylet, a WWF-Magyarország, az Élőlánc, a Levegő Munkacsoport, és egyéb "irreális zöld" szervezetek képviselői ott vannak "minden (folyam)kilométerkőnél, az EU Vízkeretirányelv téves értelmezésére hivatkozva, minden "reális zöld" javaslatot megtorpedóznak, remélem már nem sokáig, és kiderül az igazság!
A klímaváltozás, a globális felmelegedés már érzékelhető, és a jövőben várható következményei - víz-, energia-, élelmiszer-hiány, valamint a szélsőségesebbé váló időjárás miatt gyakoribbá váló árvíz-, belvíz-, aszály-, jegesár, stb. talán ráébresztik a társadalmat a víz-visszatartás, víz-tározás, vízenergia-hasznosítás, mezőgazdasági öntözés, vízi- vízparti turizmus, munkahelyteremtés szükségességére!
Egyes zöldszervezetek képviselői - elvileg - odáig már eljutottak, hogy a Kárpát-medencében a vízeket vissza kell tartani, de a "duzzasztás" és a "vízlépcső-építés" változatlanul "tabu-téma" és "szitokszó"! A "mi" és a "mit" kérdése most már minden oldal számára világos, most már csak a "hogyan"-ban kellene végre megállapodni, lehetőleg a 2011. évi magyar, és budapesti "Duna csúcs" előtt!
Jó lenne végre tisztázni azt az alapkérdést is - amely egyik előadás-sorozatom címe is volt - hogy a "Duna elválaszt, vagy összeköt?" (lásd: melléklet + Robert Schuman 50 évvel ezelőtti mondatai az Európai Unió jövőjéről!)
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033 |
|
|