Évfordulók 1856 1856. március 30.
A krimi háborút lezáró párizsi békekongresszuson több pontban foglalkoztak a Duna torkolati szakasza hajózhatóságának kérdésével. A folyó torkolatánál szükséges szabályozási munkák kijelölésére és végrehajtására a szerződést aláíró hét nagyhatalom döntött az Európai Duna-bizottság létrehozásáról.
Évforduló naptár
9026 Győr, Egyetem tér 1.
+36 (96) 503-400
e-mail: palvolgy@sze.hu
cid:image001.jpg@01C797C3.66029290
From: peteril Péteri [mailto:peteril62@gmail.com]
Sent: Saturday, April 24, 2010 7:29 PM
To: Juhos László; Pálos László; Kerényi A Ödön; Szilvássy Zoltán; Szalma Botond; Götz Sándor; Szeredi István dr.; Mészáros Csaba dr.; dr. Rechnitzer János; dr. Rechnitzer János; Veres Lajos dr.; Veres Lajos dr.; Fónagy János dr.; Baross Károly; Fűzfa Zoltán; Csizmadia László dr.; Bányai István; Telegdy István
Subject: 2010.04.21.Visegrád.VITUKI-TérTeam/Dunakanyar hajózhatóságának javít(ga)tása.Civil Fórum.
Kedves Kollégák!
Az Európai Duna Stratégia / EDS egyik fontos, és nem is titkolt célja az egységes európai belvízi hajózóút-rendszer létrehozása, többcélú hasznosítása, különös tekintettel a Rajna-Majna-Duna / RMD transzkontinentális, nemzetközi víziút adta lehetőségekre.
Ebben az első, de igen fontos lépést még a XIX. században egy magyar - gr. Széchenyi István, a "legnagyobb magyar" - tette meg az Al-Duna / Vaskapu - Kazánszoros szabályozásával, amelyet később, a XX. században - "Egy ezredéves álom megvalósulása", a Duna-Majna "Európa csatorna" 1992.09.25-i ünnepélyes megnyítása követett, amelyben Franz Josef Strauss bajor miniszterelnök mellett, a másik említésre méltó magyar, Mosonyi Emil akadémikus, a "vízépítés nemzetközi hírű professzorá"-nak elévülhetetlen érdemei vannak!
Ezzel megnyílt a (vízi)út Európán keresztül, az Északi-tenger és a Fekete-tenger között.
A fenti víziút-hálózaton a folyamatos hajózást, vízi árú-, és személyszállítást és részben a vízi-, és yacht-turizmust most már csak a Duna néhány hajózási szűk keresztmetszete korlátozza, ill. akadályozza. (lásd: mellékelt térkép)
Ennek megvalósítása csak az érintett Duna-menti országok összehangolt, EU támogatással megvalósuló, aktív tevékenységével történhet. Az EDS előkészítése és - remélhetőleg - megvalósítása elképzelhetetlen a Duna hajózhatóságának biztosítása nélkül! (A hajózhatóság javít(ga)tása ezt nem pótolhatja!)
A bajor, az osztrák, a szlovák, a szerb-horvát, valamint a román-bolgár fejlesztési elképzelések megvalósításáról, ill. előkészítéséről korábbi cikkeimben már beszámoltam a www.realzoldek.hu honlapon. (térképek, fényképek, videók, stb.)
Ezek között az egyik kritikus szakasz - a fenti történelmi előzmények ellenére, és a sors iróniája következtében, éppen Széchenyi halálának 150., és Mosonyi Emil születésének 100. évfordulóján - a magyar Duna-szakasz, és Nagymaros térsége(!), különös tekintettel a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos, évtizedek óta megoldatlan problémákra ("Hála a Duna Kör - különböző cégérek mögött folytatott és a mai napig is tartó - "áldásos" tevékenységének!")
A Dunakanyar hajózhatóságának "csak hagyományos megoldásokkal (kotrás, szűkítés, sarkantyúk, T-művek, párhuzamművek, stb.)" történő javít(gat)ásával kapcsolatos, Visegrádi "Közmeghallgatás"-ról már írtam.
Az utána következő "Civil Fórum"-ról csak annyit, hogy a tervismertetés rövid megismétlését követően ismét a WWF-H képviselője tett fel sorozatos kérdéseket a hivatkozott EU-VKI-ből vett "szó-szerinti" idézetekkel, függetlenül attól, hogy azok a konkrét helyszínre vonatkoztathatók-e, vagy sem? (halak, madarak zavartalansága, zajszintek, stb., mint a legfőbb problémák!)
A jelenlegi hajóút a Dömösi szűkület, ill. gázló térségében - a Duna jobb-parti kanyar külső ívére - történő áthelyezésével, a kotort anyag elhelyezésével, ill. a hajóút 120 m-re tervezett szűkítésével kapcsolatban Szilvássy Zoltán, aranydiplomás mérnök, a VITUKI ny. műszaki-gazdasági tanácsadója tett fel kérdéseket, részben a folyamszabályozással, részben a kotort anyag elhelyezésével, tartósságával, ill. Götz Sándor, Eötvös Lóránd díjas, okl. gépészmérnök, a hajózhatósággal, a hegy-, és völgymenet szabályozatlanságával, stb. kapcsolatban. Ennek kapcsán szerette volna megtudni, hogy ki volt névszerint a hajózási szakértő a tervezés folyamán, de erre érdemi választ sajnos nem kapott.
No comment!
Ezért is nagyon szomorú és lehangoló, ahogy a Duna ügyét - a politika, és a mindenkori kormányok - évtizedek óta kezelik, "gúzsba-kötve" a vízügyi-szakemberek kezét, miközben az energetikai-, hajózási-, turisztikai szakembereket a téma közelébe sem engedik! Ugyanakkor a Duna Kör, a Duna Charta, a Védegylet, a WWF-Magyarország, az Élőlánc, a Levegő Munkacsoport, és egyéb "irreális zöld" szervezetek képviselői ott vannak "minden (folyam)kilométerkőnél, az EU Vízkeretirányelv téves értelmezésére hivatkozva, minden "reális zöld" javaslatot megtorpedóznak, remélem már nem sokáig, és kiderül az igazság!
A klímaváltozás, a globális felmelegedés már érzékelhető, és a jövőben várható következményei - víz-, energia-, élelmiszer-hiány, valamint a szélsőségesebbé váló időjárás miatt gyakoribbá váló árvíz-, belvíz-, aszály-, jegesár, stb. talán ráébresztik a társadalmat a víz-visszatartás, víz-tározás, vízenergia-hasznosítás, mezőgazdasági öntözés, vízi- vízparti turizmus, munkahelyteremtés szükségességére!
Egyes zöldszervezetek képviselői - elvileg - odáig már eljutottak, hogy a Kárpát-medencében a vízeket vissza kell tartani, de a "duzzasztás" és a "vízlépcső-építés" változatlanul "tabu-téma" és "szitokszó"! A "mi" és a "mit" kérdése most már minden oldal számára világos, most már csak a "hogyan"-ban kellene végre megállapodni, lehetőleg a 2011. évi magyar, és budapesti "Duna csúcs" előtt!
Jó lenne végre tisztázni azt az alapkérdést is - amely egyik előadás-sorozatom címe is volt - hogy a "Duna elválaszt, vagy összeköt?" (lásd: melléklet + Robert Schuman 50 évvel ezelőtti mondatai az Európai Unió jövőjéről!)
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
Kedves János Barátom!
Simon Szabolcsnak kérésedre, e-mail-fordultával megküldtem az anyagot, remélem hasznosítani tudja.
Nem tudom, hogy Te, vagy dr. Veres Lajos voltatok-e a 2010.04.19-21-i, Bécs - Pozsonyi Duna Konferencián?
Ha igen, megkérnélek, hogy ha van valami híred, dokumentumod a konferenciáról, azt küldd el nekem is, mert sem a magyar médiákban, sem a külföldi, internetes oldalakon sem találok semmit. Én sajnos öreg "nyögdíjas" létemre, nem tudtam részt venni a Konferencián
A téma a közlekedés-energia-környezetvédelem-informatika volt, amely témák konszenzusos alapon történő egyeztetése, és koordinációja az egyik "kulcs-kérdése" az EDS-nek!
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
realzoldek Újonc
Csatlakozott: Mar 08, 2007
Hozzászólások: 4748
Elküldve:
Csüt Ápr 29, 2010 8:52 pm
---------- Forwarded message ----------
From: Szabolcs Simon <sabismon>
Date: 2010/4/29
Subject: köszönet
To: peteril62@gmail.com
Kedves László!
Nagyon köszönöm a cikkeket, és a tájékoztatást. Rendkívül örülök a bátor és őszinte hangvételnek, bízom benne hogy elhárulnak az akadályok, és megvalósulhatnak végre
ezek a valóban nagyszerű tervek!
Következő téma megtekintése Előző téma megtekintése Nem készíthetsz új témákat ebben a fórumban Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban Nem módosíthatod a hozzászólásidat a fórumban Nem törölheted a hozzászólásaidat a fórumban Nem szavazhatsz ebben fórumban Nem mellékelhetsz fájlokat a fórumban Nem tölthetsz le fájlokat a fórumban