realzoldek
Újonc
Csatlakozott: Mar 08, 2007
Hozzászólások: 4748
|
Elküldve:
Csüt Jún 03, 2010 7:50 am |
|
Adalékok az Európai Duna Stratégia eltérő hazai és nemzetközi elképzeléseihez
Kedves Kollégák!
Az Európai Duna Stratégia kidolgozása az érintett Duna-menti - EU tag és nem EU tag - országokban eltérő parciális érdekek, szempontok, koncepciók alapján "folyik", bár az eddigi, un. "Stakeholder Konferenciák" programjai, előadói, és témái alapján, és egyes "kiszivárgott" érdemi információk alapján körvonalazódni látszik, hogy - Magyarország kivételével - a felvízi-, és alvízi országok, valamint az EU prioritási sorrendje közeledni látszik, amely szerint a dunai nemzetközi hajózás, az árvízvédelem fejlesztése, a vízenergia többcélú - társadalmi-gazdasági - hasznosítása (EU-VKI alapján komplex vízlépcső-rendszer, duzzasztó, vízerőmű, hajózsilip, hallépcső, híd, stb.) és a környezet-, és természetvédelmi szempontok egyidejű figyelembe vételével történhetne.
Az egységes európai belvízi hajózóút-rendszer megvalósítását is elősegítő, Európai Duna Stratégia készítése a vízgyűjtő országai egy részének lehetőséget és ötletet is adott a mellékfolyók rehabilitációjára, komplex fejlesztésére vonatkozó koncepciói, programjai, ill. tervei elkészítésére, még akkor is, ha jelenleg az EU se plusz pénzt, se plusz intézmény-rendszert nem helyez kilátásba az EDS előkészítésére, és megvalósítására, a jelenleg rendelkezésre álló, és ebben az időszakban még felhasználható forrásokon felül!
Ennek ellenére a stratégiák készítőinek jelentős része - figyelembe véve a klímaváltozás, a globális felmelegedés várható hatásait is - alapvető szemlélet-, és paradigmaváltást hajtott végre, és - nemzetgazdasági érdekből - a hosszú-távú, integrált tervezés, komplex fejlesztés és a többcélú hasznosítás elvére alapozott elképzeléseket dolgozott ki az elmúlt években.
Ezekkel szemben a hivatalos magyar javaslat - stratégia és érdemi egyeztetés hiányában kiírt "ötlet-pályázat" keretében begyűjtött - kb. 300 "projekt-javaslat" szubjektív, "vezérfonal nélküli" értékelésére épül, miközben a hazai radikális "ál-környezetvédők" itthon (pl. Duna Charta - Dunaszaurusz Konferencia a Gellért szállóban. lásd: korábbi tudósításaink a www.realzoldek.hu honlapon) és külföldön (Levegő Munkacsoport - 3. Stakeholder Konferencia - Bécs-Pozsony. lásd: mellékelt cikk!).
A fentiekre való tekintettel, örömmel olvastam Szilvássy Zoltán cikkét, ill. a Duna-Száva csatorna megvalósításával kapcsolatos hivatkozott előadás magyar fordítását. A fentiekhez kapcsolódóan mellékelek néhány kiegészítő adalékot.
Ezek alapján a döntéshozóknak érdemes lenne elgondolkozni azon, hogy Magyarország jó úton jár-e Duna Stratégia ügyben?
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
Képtár: http://realzoldek.weboldala.net/thumbnails.php?album=36
http://realzoldek.weboldala.net/displayimage.php?pos=-556
HR-Horvátország-Duna-Dráva-Száva[2]prezi.ppt
http://realzoldek.weboldala.net/displayimage.php?pos=-557
2010-04-19-21-3-EDRS-Bécs-Pozsony-Levegő munkacsoport ötletei.doc
http://realzoldek.weboldala.net/displayimage.php?pos=-558
2008-04-01-Duna-Tisza-Száva-térség-vízgazdálkodási helyzete-cikk.doc
-------------------------------------------- ------------------
Nemzetközi Száva Bizottság / ISRBC által - holland, japán, horvát szakértők bevonásával - készített, és 2009.01.14-én bemutatott, mellékelt, ppt formátumú, angol nyelvű prezentációk
Péteri László
Kedves Kollégák!
Terjedelmi okok miatt, pótlólag küldöm a Nemzetközi Száva Bizottság / ISRBC által - holland, japán, horvát szakértők bevonásával - készített, és 2009.01.14-én bemutatott, mellékelt, ppt formátumú, angol nyelvű prezentációját a Száva folyó rehabilitációjára, komplex fejlesztésére, integrált tervére vonatkozóan.
A nemzetközi terv 3 nem EU-tag (BiH - Bosznia-Hercegovina, SRB - Szerbia, HR - Horvátország) és 1 EU-tag (Szlovénia), valamint az ISRBC egyeztetett komplex, integrált rekonstrukciós, és fejlesztési terveit tartalmazza, a Száva folyóra vonatkozóan, a 2012-2017-2022-2017. évekre ütemezetten.
A prioritások:
- közlekedés (közúti-, vasúti-, vízi-közlekedés, hajózás, kikötő-fejlesztés, RIS - Folyami Információs rendszer, stb.)
- vízenergia-hasznosítás (infrastruktúra-, gazdaság-fejlesztés, stb.)
- turizmus (vízi-, vízparti-, stb.)
- környezetvédelem (fauna-flóra, várostervezés, természetvédelmi területek, natúrparkok, Natura 2000 területek, stb.)
A Száva horvátországi szakszán 4 komplex vízlépcső (Podsused, Precko, Zágráb, Drenje) szerepel!
Úgy látszik a mellékelt dokumentumokból, hogy szomszédainknál - EU tagok és nem EU tagok között sem - nem lehetetlen az értelmes párbeszéd kialakítása, a közös érdekek megtalálása az egyes országok, ill. az egyes szakterületek között!
Korábbi irásaimban - dokumentáltan - bemutattam, hogy a Duna-mentén a német tartományok, svájci és francia, valamint az osztrák és a szlovák, a bolgár és a román fél között is létezik párbeszéd és konkrét együttműködés, azonos elvi alapokon. (lásd: EU-VKI, VGT, Natura 2000, stb.)
Mi magyarok, még az EU Víz Keretirányelvét is másképp értelmezzük, nem veszünk tudomást az "erősen módosított víztestek" esetén a "jó ökológiai potenciál"-ról sem, hivatalosan megtiltjuk a Duna hajózhatóságának biztosításához készült tanulmányok keretében a duzzasztásos, vízlépcső-építéses változatnak a hagyományos folyó-szabályozással történő összehasonlítását szolgáló megvizsgálását is a hazai vízügyi tervezőknek, stb.
Ilyen előzmények után a 2011. évi magyar EU elnökség idején megtárgyalandó és elfogadandó Duna Stratégia sorsa előre megjósolható!
Remélem nem lesz igazam, és a rendelkezésre álló rendkívülrövid idő alatt "Csoda" történik! (?)
Így legyen!
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
2009-01-14-HR-Száva-víziút-hajózás-fejl-rehab-terv[1]ISRBC.p pt
http://realzoldek.weboldala.net/displayimage.php?pos=-560
2009-01-14-HR-Száva-víziút-hajózás-fejl-rehab-terv[2]ISRBC.ppt - 22 MB
http://www.realzoldek.hu/dok/DunaSzava/DunaSzava.ppt |
|
|