Duna hajózhatóságának javít(ga)tása II. EU - TEN-T projekt bemutatása |
|
2010.02.15. VKK - "Duna hajózhatóságának javít(ga)tása II." EU - TEN-T projekt bemutatása és szakmai konzultáció képei
---------- Forwarded message ----------
From: peteril Péteri
Date: 2010/2/15
Subject: 2010.02.15. VKK - "Duna hajózhatóságának javít(ga)tása II." EU - TEN-T projekt bemutatása és szakmai konzultáció képei
To: Juhos László , Pálos László , Kerényi A Ödön , Szilvássy Zoltán
Kedves Kollégák!
A mai napra szóló, szívélyes meghívást kaptunk a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központtól / KKK, a "Duna hajózhatóságának javítása II." c. EU TEN-T projekt bemutatása és szakmai konzultáción való részvételre, azzal a megjegyzéssel, hogy "megjelenésükre feltétlenül számítunk!"
Nagy érdeklődéssel és kiváncsisággal, valamint videó-kamerával és fényképezőgéppel mentünk a rendezvényre, különös tekintettel a téma aktualítására, figyelembe véve a "Luca széke" gyorsaságával készülő (?) Európai Duna Stratégiára / EDS, a Duna-vízgyűjtő magyarországi része Vízgyűjtő-gazdálkodási Terve / OVGT és Stratégiai Környezeti Vizsgálat / SKV tervezetének elhúzódó egyeztetésére, stb.
Az EDS-el kapcsolatban, a múltkori, az MTA Vári Dísztermében tartott, nemzetközi konferencián szerzett, nem túl rózsás tapasztalainkat 2 részes videó-felvételben foglaltuk össze. Az OVGT és SKV "társadalmi egyeztetése" (?) is teljesen formálisnak bizonyult!
Ilyen előzmények után méltán várhattuk, hogy a VITUKI - mint szaktervező - által vezetett Konzorcium által, a Duna hajózhatóságának javítására vonatkozóan elkészített, EU által támogatott, II. projekt végre reális, racionális megoldási javaslatokat fog tartalmazni a politikai döntéshozók számára is, tekintettel arra, hogy 2011.01.01. és 06.30. között Magyarország fogja ellátni az EU soros elnökségét, amelynek napirendjén kerül(ne) megtárgyalásra és elfogadásra az EDS!
Ezt a mai, igen fontos mozzanatot szerettük volna videón is megörökíteni, a mai napra nyilvánosan meghirdetett, projekt bemutatás és szakmai konzultáció keretében! És itt jött az első, teljesen szokatlan, és érthetetlen meglepetés!
A KKK vezetősége a nyilvános rendezvényen - a résztvevők hozzájárulása ellenére - nem engedélyezte videó-felvétel készítését sem! Hosszas vita után, a VITUKI igazgatója, Mayer István Úr oldotta fel a "patt-helyzetet", amikor személyes hozzájárulásával, az Ő általa tartott "bevezető / felvezető előadás" videó-felvételét mégis engedélyezték, majd a mellékelt vetítettképes előadás után, a videósoknak el kellett hagyni a termet! (Mint a régi szép időkben!). A "Nyítány"-ról csak ennyit!
No Comment!
A konzultáció során azonban, sajnálattal kellett tudomásul vennünk, hogy - nem a VITUKI - hanem a megbízó (!) hibájából, a projekt sajnos nem váltotta, ill. nem válthatja be a hozzá fűzött (hiú) reményeket. A megbízó képviselője, a felemerült kérdésekre adandó válasz helyett közölte, hogy "Ő csak tájékozódni jött!"
Ennek alapvető oka, hogy a klímaváltozás, a ma már közismert, várható víz-, energia-, és élelmiszer-hiány ellenére, Mosonyi Emil akadémikus, a "vízépítés professzora" halála előtti utolsó intelmei, és javaslatai ismét "süket fülekre" találtak a politikai döntéshozóknál.
Változatlanul kitartanak az egyetlen, reális megoldást tartalmazó, duzzasztásos, vízszint-emeléses megoldást jelentő, komplex, többcélú vízlépcső-építés-ellenes álláspontjuk mellett! Ezzel igen nehéz helyzetbe hozzák, a választások után felálló új Országgyűlést és Kormányt, figyelembe véve a magyar EU elnökség összesen 6 hónapos időtartamát!
És akkor a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos Hágai Nemzetközi Bíróság itéletének - szlovák féllel történő megegyezés alapján történő - végrehajtási nehézségeiről még nem is beszéltünk! A tervező korrektül elismerte, hogy a feladat duzzasztással, lényeges kisebb fenntartási költséggel megoldható, de a megbízásuk ennek vizsgálatára nem terjedt (nem terjedhetett) ki! (?)
Hozzászólásomban idéztem az Országos Környezetvédelmi Tanács / OKT vonatkozó állásfoglalását, amely szerint:
"18) A Kormány figyelmét fel kell hívni arra, hogy:
• a Duna medre tovább fog mélyülni és így
• a tervezett megoldásokat nehéz és költséges lesz fenntartani (ennek számszerű értékhatárait és várható időbeli alakulását is meg kell adni a Kormány számára),
• a műszakilag hosszú-távon fenntartható megoldás a vízlépcső lenne, de arról, hogy ez megvalósítható-e, csak a Víz Keretirányelv 4. cikkének előírásai alapján végzett vizsgálattal lehetne meggyőződni.
19) Kezdeményezni kell, hogy a Kormány tegyen lépéseket annak érdekében, hogy a tervezett beavatkozások beruházási, környezeti és évi fenntartási költségeit a használat arányában az EU költségvetéséből vagy a hajóutat használó országok finanszírozzák, ..."
A Kormány figyelmét úgy látszik még a saját intézménye, az Országos Környezetvédelmi Tanács / OKT sem tudta / tudja felkelteni!
Nagy kár (lesz belőle)!
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
Szebeni László
Mayer István-VITUKI
Mayer István-VITUKI
Horváth Miklós-MLK
Juhos László
Szilvássy Zoltán - Juhos L. - Mayer I.
Szilvássy Zoltán
Juhos László
Marton Tamás-Kovács György
Gruber Tamás-WWF-H
Gubányi-Kléber József-NFÜ
Baranyai Gábor - Jövő Nemzedéke Ombudsman
Horváth Imre-MAHOSZ
Horváth Miklós-MLK
Horváth Miklós-MLK
Szilvássy Zoltán
Mayer István-VITUKI
Gubányi-KléberJózsef-NFÜ
Szebeni László
|
|
Dátum: 2010. February 15. Monday, 22:06 Szerző: realzoldek |
|
|
|
|
| |
|
Átlagolt érték: 0 Szavazat: 0
|
|
|
|
|
|
|