Kiss László, a 80 éves vasutasból lett 'tiszteletbeli hajóskapitány'! |
|
„Navigare necesse est, ...!” Aki „haló poraiból feltámasztotta” a tiszai személyhajózást! Kiss László, a 80 éves, vasutasból lett, „tiszteletbeli hajóskapitány”!
Kedves Kollégák!
Kiss Lászlót, azaz mindannyiunk szeretett „Laci bátyjá”-t, évtizedek óta ismerem, és tisztelem – a Tisza és a Tisza-tó mentén élőkhöz és turistáskodókhoz hasonlóan – megszállottságáért, áldozatkészségéért, a tiszai személyhajózás és a Tisza, ill. a Tisza-tó természeti és kulturális értékeinek népszerűsítése érdekében kifejtett tevékenységéért.
1993. június 11-től számíthatjuk a Közép-Tiszai – elsősorban a turizmus céljait szolgáló, Kisköre és Tokaj közötti, ill. Tisza-tavi – személyhajózás indulását, a térségi hajókikötők – köztük a Tiszacsegei kikötő – üzembe helyezését. Ebben is elévülhetetlen érdemei vannak Laci Bátyánknak, a vasutasból lett, „tiszteletbeli hajóskapitány”-nak, és Németh Józsefnek, Tiszacsege volt polgármesterének.
http://hu-hu.facebook.com/kisshajos/posts/178407095519943 9:05
Kiss László a kapitány - videó
Szép évek voltak ezek a tiszai személyhajózás történetében, amelyek emlékeit a „tiszteletbeli hajóskapitány” által szervezett és lebonyolított hajókirándulások résztvevői őrzik emlékezetükben, fénykép-albumaikban, videó-felvételeikben. A „Kapitány” jó szívvel és szakmai hozzáértéssel végzett munkáját – a megelégedett turistákon kívül – 2002-ben, a Tisza-tavi Regionális Idegenforgalmi Bizottság / TRIB az „Év szolgáltatója a Tisza-tavi Régióban” kitüntetéssel, ill. a MAHART PassNave is elismerte!
Sajnos elmúltak a szép napok, a 2004. évi szezon végével – a MAHART PassNave Kft. kivonulásával a Tiszáról – indult utolsó útjára a Közép-Tiszán az utolsó magyar kiránduló hajó.
Akkor azt hittük, hogy utoljára, de mégis igaz a mondás, hogy a „remény hal meg utoljára”!
(Megemlítem, hogy a sors iróniájaként, hogy a "CroisiEurope" francia folyam-, és tengerhajózási cég "Victor Hugo" kabinos szállodahajója - Robert Weinberger kapitánnyal - éppen ebben az évben tette meg első próbaútját - Budapestről indulva a Dunán Titelig, majd onnan - a Tiszán Tokajig! Majd ennek sikerén felbuzdulva ezt évente több alkalommal megismétlik!)
Hét évvel később, a 2011. évi Utazás Kiállítás előtti nap – 2011.03.02. 19:07-kor – kaptam az alábbi kör e-mailt:
„Kedveseim!
Örömmel tájékoztatlak Benneteket, hogy több éves szünet után újra lehet indítani a tiszai személyhajózást. Miután a MAHART PASSNAVE kivonult a Tiszáról, Tiszacsege hajó nélkül maradt, amit én fájó szívvel tapasztaltam, valahányszor átkompoztam a folyón, vagy éppen kikarikáztam a Tisza partjára. Tizenkét éven át vittem sikerre a közép-tiszai személyhajózást, amit most haló poraiból kell újra életre keltenem a Tisza Transzport Kft. felkérésére, akik megvásárolták az elegáns 100 személyes "Leányfalu M/S" -t a MAHART-tól. Ezért 2011. március hó 3-tól 6-ig ismét megjelenek a Budapesti Utazás Kiállításon, és a 210/A. standon - a Tisza-tó Régióval - az érdeklődő közönség figyelmébe szeretném ajánlani a lehetőséget, amelyet májustól szeptemberig tervezünk megvalósítani.
Természetesen - a korábbi évek gyakorlatának megfelelően - részt veszek még a miskolci és debreceni kiállításokon is. Szeretettel hívogatlak Benneteket, hogy személyesen tudjam átadni szerény prospektusunkat, örvendezve egyben a személyes találkozásunknak is!
Azt most megígérem Nektek, hogy a továbbiakban a részletesebb programokról is adok majd névre szóló tájékoztatásokat.
Ne feledjétek soha: "NAVIGARE NECESSE EST...!"
A budapesti Utazás Kiállításon már ismét és újból, a „Tisza-tavi Régió” standján tűnt fel Laci Bátyánk – töretlen optimizmussal, „ellen-tengernagyi” öltözékben – és megerősítette az örömhírt és a meghívást a 2011. évi Tiszai Szezonnyitóra, amelyet természetesen örömmel elfogadtunk! (lásd: mellékelt felvételek)
És eljött a várva várt nap, és ismét személyesen találkoztunk Tiszacsegén, a kikötőben, a Dunáról a Tiszára – a Duna-Tisza-csatorna hiányában, Horvátországon és Szerbián keresztül – megérkezett, a felújított, és korszerűsített „Leányfalu” motoros fedélzetén, ahol sok régi ismerőssel, és új baráttal találkoztunk.
Köztük ott volt, többek között:
- Németh József, Tiszacsege volt polgármestere,
- Kerekes László, a Tisza-tavi Regionális Idegenforgalmi Bizottság / TRIB volt elnöke / ill. 1972-től, a jogelőd Közép-Tiszavidéki Idegenforgalmi Intéző Bizottság / KTIB főtitkára
- Stefanek Réka, a Magyar Turizmus Zrt. Tisza-tavi Regionális Marketing Igazgatóság munkatársa
- Szabics Imre, a Tiszafüredi „Szabics kikötő” tulajdonosa,
- Juhos László, a Reális Zöldek Klub / RZK elnöke is, valamint a
- Duna TV, és a Zsolca TV stábja, stb.
Az ünnepélyes szezonnyitón a kikötőben a „Felsőzsolcai Férfi Népdalkör” is fellépett, Fehér András alapító vezetésével, majd Szabó Éva, református lelkész áldotta meg a „Szőke Tiszá”-t, a legmagyarabb folyót, és a Tiszacsegei kikötőből induló hajót, a „Leányfalu” motorost, és utasait.
A hajón a résztvevő vendégek vetítettképes előadás keretében rövid tájékoztatást kaptak, a tiszai személyhajózás történetéből, bemutatkoztak a hajó új tulajdonosai:
- Németh László és Rátkai Gábor, valamint
- a 80 éves korában „újjászületett kapitánya”, Kiss László.
A „Felsőzsolcai Férfi Népdalkör” műsora, ill. a sajtótájékoztató a hajó felső fedélzetén folytatódott, majd a „Kapitány” az operatőrök és fotósok „pergőtüzében”, a folyó áldozataira emlékezve, a Tiszába dobta a Tiszacsegei virágkötő-asszonyok remekműveként elkészült koszorút. Ezt követően – büfé ebéd, finom szendvicsek, üdítők mellett – baráti beszélgetésekkel töltöttük az időt, míg a hajó visszatért a kikötőbe.
http://www.dunatv.hu/musor/videotar?vid=701671&pid=364316 2:50
2011.05.02. Duna TV „Reggel a Dunán 6 és 9 között”
02:10:30 – 02:13:20 „Középpontban” a Tiszai hajózás újraindítása. 8:16 – 8:19
Interjúk:
- Kiss László az egyik „legidősebb hajóskapitány” (80 éves) a Tiszán.
- Németh László és
- Rátkai Gábor.
Letölthető 11 perces videó a Zsolca TV készítésében: www.zsolcatv.weboldala.net/tcs.zip - zip tömörítésben!
A búcsú pillanatai következtek, majd egy kis kikötői séta után, mindenki hazafelé indult, abban a reményben, hogy a tiszai személyhajózásnak mégis lesz jövője!
Ámen!
Megjegyzéseink:
- „Navigare necesse est, vivere non est necesse!”
Ez a latin szólás - magyarra talán így fordíthatnánk: hajózni szükséges - kifejezi már a római korban is érvényes igazságot, amely a tengeri kereskedelem és szállítások fontosságát hangsúlyozza. A mondás második része a következőképpen szól: "Vivere non est necesse." Vagyis: élni nem muszáj.
Ezt
- egyik verzió szerint Pompeius mondta hajósainak akkor, amikor viharban kellett gabonát szállítaniuk Szicíliából Rómába.
- egy másik verzió szerint ez egy ókori hajóskapitány története. Hajóra kellett szállnia, ám a tenger annyira viharos volt, hogy a legénység félelemtől remegve várta parancsát. A parancs így szólt: Tengerre! Egyik tisztje megkérdezte tőle, hogy miért akarja ilyen ítéletidőben vízre bocsátani a hajót, hiszen mindnyájan odavesznek. Ekkor hangzott el a híres mondat: „Navigare necesse est, vivere non est necesse!" Vagyis: „Hajózni kell, élni nem kell!"
Hajózni muszáj! – szólt a latin közmondás, a rómaiak be is tartották a szabályt, mely meg is alapozta hatalmas birodalmukat!
Ezzel összefüggésben – konkrétan a tiszai személyhajózás fejlesztési nehézségeire és lehetőségeire vonatkoztatva – egyúttal
- Gratulálunk a 2 merész, miskolci vállalkozónak, Németh Lászlónak és Rátkai Gábornak, hogy állami támogatás nélkül, jelentős kockázatot vállalva, megvásárolták a – Tiszáról kivonult – MAHART PassNave Kft-tól a „Leányfalu” motorost, és ahhoz is, hogy az „örökifjú” Kiss Laci Bátyánkat kérték fel a közreműködésre.
- Sajnálatos tényként kell megállapítani, hogy a korábbi évek gyakorlatától eltérően, ezen az örömteli eseményen, nem képviseltették magukat a területileg érintett parlamenti képviselők, állami-, kormányzati-, önkormányzati intézmények illetékesei, stb.
- Az is sajnálatos tény, hogy a Tiszalöki hajózsilip sorozatos meghibásodása miatt az eredetileg Tokajig tervezett hajókirándulások és programok ebben a szezonban nem valósíthatók meg! (Erre már sajnos volt példa, a francia „Croisi Europe” folyam-, és tengerhajózási cég „Victor Hugo” kabinos szállodahajójának 2004. évi első Dunai-Tiszai próbaútja során is! Akkor az illetékes miniszternek, és a miniszterelnöknek is írtunk, segítségüket kérve! Ez lett az eredménye!)
- Ez annál kevésbé érthető, mert a 2011. évi soros magyar EU-elnökség idején, ill. napirendjén szerepel az Európai Duna Régió Stratégia / EDRS megtárgyalása és elfogadása is, amelynek keretében – a kormánybiztosi tájékoztatás szerint – szerepelni fog a Tisza Stratégia, ill. a Vásárhelyi Terv Továbbfejlesztése / VTT is!
Talán majd, jövőre!
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
Képek:
|
|
Dátum: 2011. May 06. Friday, 13:18 Szerző: realzoldek |
|
|
|
|
| |
|
Átlagolt érték: 0 Szavazat: 0
|
|
|
|
|
|
|