Belépés | Regisztráció

 Kezdőlapnak!

 Kedvencekhez! | (CTRL + D)
A Reális Zöldek Klub tudományos háttérének a művelői

Megnyitás külön ablakban
 
Tartalom
icon_home.gif Főoldal
realzoldek150.gif 
· Állásfoglalás
· Elérhetőség
· Bemutatkozás
· Közlemények
· Tájékoztató
· RZ Vélemények
· 20 éves a RZK

rzvlogo.gif 
null.gif Reális Zöldek Klub
null.gif környezetpolitikai
null.gif lapja
· Archívum

Közösség
· Hírek
· Hír rovatok
· Hír archívum
· Vélemények 1
· Szavazások
· Általános fórum
· Vélemények
· Tartalmas írások
· Kapcsolat
· Honlap Térkép
· Fórum
 
Google Kereső
Google

Keresõ
Keresett szöveg:

WWW
realzoldek.hu

SafeSearch::


Részletes Keresõ
 
Ott vagyunk a Facebookon
Reálzöldek Reális Zöldek Klub

Névjegy létrehozása

 
Facebook oldalak

Hárfás Zsolt

Atomenergia Info



 
A Reális Zöldek Klub eszmeiségét kifejező írások szerzői

Megnyitás külön ablakban
 
CAMPING
Mediterrán körülmények SIKONDÁN a fürdő mellett!
RIEDEL RENÉ
+36 20 991 3209
+36 72 481 981
7300 Komló-Sikonda
info @ medianocamping .hu medianocamping.hu
FACEBOOK
 
Vélemények

A ReálZöldek véleményei olvashatóak még az alábbi honlapokon:


Greenfo hírlevél!


 
Történelmi
Évfordulók


Évforduló naptár

 
Zöld Válasz

Zöld Válasz
 
Elnökségi meghívó 2016. január 15.

- Elnökségi meghívó 2016. január 15-ére
- Mellékletek
- Az elnökségi ülés előadásai és fényképek
- BÜNTETÉS
 
Juhos László vallomások

Első

Második

Harmadik

Negyedik

Ötödik

Hatodik

Hetedik

Nyolcadik

Kilencedik

Záró válogatások

Határozat

 
Javaslat: Európa-tanulókörök
MédiaEURÓPA-TANULÓKÖRÖK KIALAKÍTÁSA MAGYARORSZÁGON

-Javaslatok a Platform az Európai integrációért és Civil Párbeszédért részére-

A javaslat háttere ...


A Platform az Európai integrációért és Civil Párbeszédért 2012. április 25.-én Budapesten tartott megbeszélésén fontos működési, szakmai és tartalmi vonatkozású kérdéseket vetettek fel a résztvevők. A jelen javaslatok három elhangzott kérdés – szervezeti forma, konkrét EU-témakörökre történő összpontosítás, fiatalok megszólítása – kapcsán szolgálhatnak ötletekkel.

Európai példa: Tanulókörök-mozgalom és a Dolgozók Képzési Szövetsége Svédországban

A javaslatok részben a svédországi tanulókörök-mozgalom működési gyakorlatára épülnek. A tanulókörök a svéd népoktatás részeként, az iskolarendszeren kívüli felnőttoktatás egyik formájaként fejlődtek ki. Az első tanulókörök az 1900-as évek elején jöttek létre; az 1960-as évektől országos méretű mozgalommá alakultak. A Dolgozók Képzési Szövetsége – Arbetarnas Bildningsförbund – (DKSZ) közel 50 éve a tanulókörökre épülő felnőttoktatás vezető svédországi szereplője. A tanulókörök száma 2009-ben rekordot döntött, túllépve 300 ezret. 2011-ben a 10 milliós országban 2,7 millió állampolgár vett részt a tanulókörökben.
A legtöbben (évente 750 ezer fő) a DKSZ által szervezett tanulókörökben vesznek részt.

Napjainkban a DKSZ országos hatáskörben, ernyőszervezetként működik és jelenleg 59 szervezettel kooperál. Az együttműködésnek két formája van: a DKSZ-hez történő társulás vagy kétoldalú megállapodáson alapuló kooperáció. Az együttműködő szervezetek elfogadják a DKSZ meggyőződését arról, hogy a tanulókörök az egyenlőség, a szolidaritás és a demokrácia elvein alapulnak. A DKSZ-val együttműködő szervezetek között vannak olyanok, amelyeknek nem az oktatás a fő profiljuk (pl. Nyugdíjasok Országos Szervezete), ám fontos számukra, hogy a városokban és vidéken élő tagjaik segítségével biztosítsák az ismeretszerzés, a művelődés lehetőségét a helyi közösségek számára. A DKSZ regionális és országos szinten működik. Helyi szinten a DKSZ partnerszervezetei találhatók, amelyek – a DKSZ-val társult vagy vele megállapodás útján együttműködő 59 szervezettel közösen – szervezik a tanulóköröket. Mindegyik helyi partnerszervezet önálló jogi személy, pl. egyesület vagy alapítvány, de nem üzleti vállalkozás.

A tanulókörök

A tanulóköröket emberek csoportja alkotja, akik rendszeres tanulással, viták lefolytatásával és más módszerek útján gyarapítják tudásukat és együtt valami újat hoznak létre. A tanulókörökben – hazai szóhasználattal élve – nem OKJ-s (az Országos Képzési Jegyzékben szereplő szakmák) képzés folyik. A tanulókörök legfontosabb célja az egyén képességeinek javítása, érdeklődésének és műveltségének kiszélesítése, nem pedig a felsőfokú oktatásban, szakképzésben vagy a versenyszférában megszerezhető tudás pótlása.

A tanulókörök másik fő célja a nevelés; a tanulókörökben történő részvétellel egy demokratikus, humánus és egy fenntartható társadalom megvalósítására ösztönzik az állampolgárokat. A tanulókör elvégzését tanúsító igazolás szimbolikus jelentőségű, nem ezen van a hangsúly. A tanulókörök működési szabályairól:
• 3 fő kell egy tanulókör indításához; maximum 12 fő vehet benne részt;
• Minimum 9 órából (9 x 45 perc), legkevesebb háromszori összejövetelből álljon
és 2 héten át tartson;
• Maximum 20 óra lehet egy héten és legfeljebb 40 héten át tarthat;
• 13 éves kor alatt nem vehetnek benne részt.

A tanulókörökben való részvétel nem ingyenes, minden hallgató köteles fizetni. Ugyanakkor vannak ingyenes tanulókörök is. A részvételi díj változó. A legolcsóbb tanulókör átszámolva 3000 Ft-ba kerül, pl. a kulturális ismeretek bővítését célzó kurzusok esetében. A legdrágább tanulókör 138.000 Ft, ami 40 x 45 percet felölelő oktatást takar, és szakma-specifikus ismereteket nyújt, pl. egészségügy terén. A tanulóköröket átlagosan 9-12 alkalommal szervezik. Az ingyenes tanulókörök esetében a DKSZ, a partnerintézményei vagy az állam vagy a helyi önkormányzat fedezi a költségeket (helyszín, tananyag, előadó bérezése). Egy évben valaki több tanulókörben is részt vehet.
A tanulóköröket egy tanulóköri vezető irányítja. Az ideális vezetőnek több éves pedagógiai gyakorlata van az általa oktatott területen. A tanulókörök helyszíne lehet oktatási intézmény, művelődési ház, könyvtár, civil szervezet székhelye stb., ahol rendszeresen összeülhet 3-12 hallgató, és biztosítják az oktatási infrastruktúrát. A tanulókör vezetőjének rendelkezésre állásáról, az oktatási tananyagról és az infrastruktúra biztosításáról a DKSZ helyi partnerszervezete gondoskodik. Lényeges, hogy a tanulóköri vezető tagja legyen a DKSZ-nek vagy a vele együttműködő szervezetek valamelyikének.
A DKSZ az alábbi területeken szervez tanulóköröket:

Tánc és színház, számítástechnika és info-kommunikáció, lakberendezés és kertészet, gazdasági, vállalkozási és jogi ismeretek, gépjárművek és közlekedés, film, média és fotográfia, társadalmi egyesületi élet, vezetési gyakorlat, történelem és családfakutatás, egészség és ápolás, valamint életmód, művészet, festészet és grafika, képzőművészet és kézművesség, irodalom, svéd nyelv és retorika, főzés, matematika, technika és természettudomány, környezet, természet és állatvilág, zene, vallás, pszichológia és pedagógia, hajózás, utazás és országismeret, társadalom és politika, vadászat és horgászás, idegen nyelvek.
A legnépszerűbb kurzusok az idegen nyelvek. A tanulókörök hallgatói döntően nyugdíjas korú állampolgárok.

Javaslatok a Platform az Európai integrációért és Civil Párbeszédért részére

A javaslatok nem arról szólnak, hogy átvegyük a svéd gyakorlatot, ami amúgy sem lenne életszerű. Inkább az lenne a fő cél, hogy a fiatalokat olyan témákban szólítsuk meg, amelyek gyakorlatiasak, felkeltik az érdeklődésüket és bővítik ismereteiket a változó világról, Európáról. A célcsoport a 15-19 éves korosztály lehetne, ami a tankötelezettség korhatárának leszállításával és a hazai felsőoktatásból kiszoruló több 10 ezer fiatal helyzetével indokolható. Számukra lehetne az ismeretátadás javasolt szervezeti formájában az ún. Európa-tanulókörök keretében tematikus ismereteket és oktatást nyújtani, pl. a munkavállalás praktikus követelményeiről, esetleg tapasztalatairól, a munkavállaláshoz szükséges angol, német, francia stb., sőt az orosz és a kínai nyelv tanulása is, amire nagy kereslet mutatkozik az uniós munkaerőpiacon. Valójában – egy szakmát nem nyújtó – szakköri foglalkozásként lehetne meghatározni az Európa-tanulókört. Ha ez a foglalkozás ingyenes lenne, akkor azt a hallgatók nem fogják komolyan venni. Ezért lenne javasolt egy, a piaci árnál alacsonyabb részvételi díj. OKJ-s képzések befogadása is lehetséges, de ez más irányokat vetít előre.

A Platform számos szakembert, aktív és nyugdíjas korú pedagógust tudna megszólítani, akik nyitottak lennének egy – a hazai viszonyokhoz, követelményekhez és a fenti célcsoport igényeihez igazított – oktatás lebonyolítására. Javasolt a későbbiekben, amikor már kialakult egy koncepció, a Platform munkatervébe felvenni egy oktatási kerekasztal-beszélgetés szervezését, pl. a Pedagógusok Szakszervezete, Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete, az Oktatási Vezetők Szakszervezete, a Magyar Szakképzési Társaság, a Közoktatási Intézményvezetők Munkáltatói Szövetsége és mások bevonásával. A jelen javaslatok nem részletesek, de alkalmasak a Platform céljaihoz illeszkedő, építő jellegű viták elindítására.

Budapest, 2012. április 25.

Készítette: Dr. Flamm Benedek László

Dátum: 2012. May 04. Friday, 14:51 Szerző: realzoldek
 
Kapcsolódó linkek
· Cikk keresés: Média
· Írta: realzoldek


A legolvasottabb cikk ebben a rovatban: Média:
Zátonyra futott a Dunán Visegrádnál, és Pilismarótnál, magyar vizeken, két német

 
Cikk értékelése
Átlagolt érték: 0
Szavazat: 0

Értékeld ezt a cikket:

Kiváló
Nagyon jó
Jó
Átlagos
Rossz

 
Beállítások

 Nyomtatható változat Nyomtatható változat

 Küldd el levélben! Küldd el levélben!

 
Kapcsolódó rovatok

Média



Szerver statisztikai adatok.


Az oldalon található termék- és cégelnevezések tulajdonosaik védjegyoltalma alá eshetnek.
A közzétett hírek, vélemények és a hozzászólások szerzőik tulajdonai, minden más tartalom: © 1992-2014 a Reális Zöldeké.
A Reálzöldek honlapján megjelenő különböző írások és vélemények nem feltétlen tükrözik a Reálzöldek véleményét, hanem kizárólagosan a szerzőkét.

Üzenet a webmesternek: webmester@realzoldek.hu

PHP-Nuke © 2005 Francisco Burzi. A PHP-Nuke szabad szoftver, a GPL licenszben leírtak alapján terjeszthet?, kötelez? terméktámogatás nem jár hozzá.
Platinum 7.6.b.4 Alapú Weboldal

Oldalkészítés: 0.25 másodperc

:: fisubgreen phpbb2 style by Daz :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::