|
Tényleg sikeres a Duna-stratégia megvalósítása magyar szempontból? 1. rész. Miért nem kell nekünk a tiszta vízenergia és a környezetbarát hajózás? Ki érti ezt?
Kedves Kollégák!
A Duna-stratégia helyzetét - korlátozott lehetőségeinkhez mérten - elejétől fogva megpróbáltuk nyomon követni. A 2011. első félévi, soros magyar EU-elnökség végéig, még úgy-ahogy ez sikerült is, de utána, mintha elvágták volna! Se kép, se hang. A probléma megoldása érdekében a Reális Zöldek Klub elnöke írásban fordult a miniszterelnökhöz, majd többször a külügyminiszterhez, ill. a külügyi államtitkárhoz, segítségüket kérve, míg végre pár napja megérkezett a Duna-stratégiáért felelős kormánybiztos 10 oldalas, túl általános, kevés konkrétumot tartalmazó, "probléma-mentesített" tájékoztató levele.(lásd: melléklet!)
Ezek után érkezett a TTG 7. évfolyam 15. száma, amely egy kicsit más megvilágításba helyezte a fentieket, amelynek alapján - figyelembe véve a mellékelt előzményeket is - az alábbiak állapíthatók meg:
Az Európai Unió Duna Régió Stratégiájában rejlő lehetőségeket a Duna-menti országok jelentős része - az EU-n belül és kívül - lehetőségeihez mérten, maximálisan kihasználja, Magyarország kivételével!
Magyarország - rendszerváltozás(?) utáni - mindenkori kormányai érthetetlen okokból, tényleges nemzeti-, nemzetgazdásági érdekeinkkel, az MTA-KSP vonatkozó javaslataival ("Megújuló energiák hasznosítása" és a "Magyarország vízgazdálkodása: helyzetkép és stratégiai feladatok"), és a Duna-menti országokkal szembe menve - a Duna Kör és utód-szervezetei által képviselt "rögeszmék" fogságában - mereven elzárkóznak nagyobb folyóink - Duna, Tisza, Dráva - vízenergiájának többcélú, komplex hasznosításától, az árvíz-, belvíz-, aszály-, vízszennyezés kellő időben történő megelőzésétől, az ellenük való tervszerű védekezéstől, a vízi-közlekedés / személy-, és áruszállítás, a hajózás, a kikötőhálózat, a vízi-, vízparti-, kerékpáros-turizmus, stb. fejlesztésétől, miközben a szavak szintjén a vizek visszatartásának, a vizek tározásának, a vizek kormányzásának szükségességéről beszélnek, de közben a gyakorlatban, a tervezőknek jogszabályilag, vagy belső, kormány-, miniszteri és egyéb utasításokban megtiltják a duzzasztás, a vízlépcső-építés és a vízerőművek létesítését (a törpe-, és kisvízerőművek kivételével).
Korábbi - jobbító szándékú - írásainkban, különböző - témához kapcsolódó rendezvényeken, konferenciákon, konzultációkon - szóban és írásban is jeleztük észrevételeinket, javaslatainkat. Nevezetesen:
- Az Európai Unió Víz Keretirányelve / EU-VKI preambulumának helyes értelmezése, az un. "erősen módosított víztestek", ill. az ebben az esetben elérendő "Jó ökológiai potenciál", ill. ennek alapján készült
- Duna magyarországi része Országos Vízgyűjtő-gazdálkodási Terve / OVGT és Stratégiai Környezeti Vizsgálata / SKV, valamint
- a Duna magyarországi szakasza hajózhatóságának javítása, és
- az Európai Unió Duna Régió Stratégiája / EUDRS magyar részanyaga, stb.
kapcsán, de sajnos eredménytelenül! (Miközben írásbeli észrevételeinkkel, javaslatainkkal kapcsolatban számos, elismerő, dicsérő, udvarias válaszlevelet kaptunk, a miniszterelnök és több államtitkár nevében!)
Végezetül megismételjük korábban többször felvetett kérdéseinket:
- az EUDRS PA2 „A fenntartható energia használatának ösztönzése” prioritás témái közé vajon miért nem tartozik bele a tiszta, megújuló, fenntartható vízenergia többcélú, komplex hasznosítása, különösen a Duna és a Tisza, valamint a Dráva vízgyűjtőjén? Van-e ennek valami köze a „Bős-Nagymarosi” szindrómához?
- az importból beszerezhető, nem megújuló és nem fenntartható gázenergia hasznosítását miért kell ösztönözni, miközben cél az importfüggőség csökkentése?
- a vízi-közlekedés, hajózás miért nem számít hazánkban "környezetbarát"-nak és fejlesztése támogatandónak?
A fentiekre vonatkozóan várjuk - elsősorban - a Kormány, a Parlament kormánypárti képviselőinek, a Duna-stratégiáért felelős kormánybiztosnak, valamint a kijelölt magyar társkoordinátorok - köztük Orbán Anita „utazó nagykövet” és társkoordinátor - ill. a nemzeti kapcsolattartók érdemi válaszait!
Kíváncsian várjuk a válaszokat!
Kellemes hétvégét kíván,
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
Mellékletek:
http://realzoldek.hu/velemenyek/wp-content/uploads/2013/04/fwtnylegsikeresadunastratgiamegvalstsamagyarsz.zip
|
|
Dátum: 2013. April 14. Sunday, 17:38 Szerző: realzoldek |
|
|
|
|
| |
|
Átlagolt érték: 0 Szavazat: 0
|
|
|
|
|
|
|