Belépés | Regisztráció

 Kezdőlapnak!

 Kedvencekhez! | (CTRL + D)
A Reális Zöldek Klub tudományos háttérének a művelői

Megnyitás külön ablakban
 
Tartalom
icon_home.gif Főoldal
realzoldek150.gif 
· Állásfoglalás
· Elérhetőség
· Bemutatkozás
· Közlemények
· Tájékoztató
· RZ Vélemények
· 20 éves a RZK

rzvlogo.gif 
null.gif Reális Zöldek Klub
null.gif környezetpolitikai
null.gif lapja
· Archívum

Közösség
· Hírek
· Hír rovatok
· Hír archívum
· Vélemények 1
· Szavazások
· Általános fórum
· Vélemények
· Tartalmas írások
· Kapcsolat
· Honlap Térkép
· Fórum
 
Google Kereső
Google

Keresõ
Keresett szöveg:

WWW
realzoldek.hu

SafeSearch::


Részletes Keresõ
 
Ott vagyunk a Facebookon
Reálzöldek Reális Zöldek Klub

Névjegy létrehozása

 
Facebook oldalak

Hárfás Zsolt

Atomenergia Info



 
A Reális Zöldek Klub eszmeiségét kifejező írások szerzői

Megnyitás külön ablakban
 
CAMPING
Mediterrán körülmények SIKONDÁN a fürdő mellett!
RIEDEL RENÉ
+36 20 991 3209
+36 72 481 981
7300 Komló-Sikonda
info @ medianocamping .hu medianocamping.hu
FACEBOOK
 
Vélemények

A ReálZöldek véleményei olvashatóak még az alábbi honlapokon:


Greenfo hírlevél!


 
Történelmi
Évfordulók


Évforduló naptár

 
Zöld Válasz

Zöld Válasz
 
Elnökségi meghívó 2016. január 15.

- Elnökségi meghívó 2016. január 15-ére
- Mellékletek
- Az elnökségi ülés előadásai és fényképek
- BÜNTETÉS
 
Juhos László vallomások

Első

Második

Harmadik

Negyedik

Ötödik

Hatodik

Hetedik

Nyolcadik

Kilencedik

Záró válogatások

Határozat

 
Észrevételek, javaslatok az új vízgazdálkodási politika stratégia kialakításához
VízügyekÉszrevételek, javaslatok: Az új magyar vízkészlet-gazdálkodási politika és stratégia kialakításához.
(Reális Zöldek Klub által készített szakmai vitaanyag)

Az 1989/90. évi politikai rendszerváltás és gazdasági szerkezetátalakítás óta, a korábban egységes és nemzetközi hírű magyar vízügy és vízgazdálkodás a nemzetgazdaság „mostoha gyerekévé” vált, vízügyi szakembereink, tudósaink jelentős része külföldre kényszerült (pl. Mosonyi Emil akadémikus), vagy időközben, „tétlenségre kárhoztatva” meghalt (Orlóci István, Szántó Miklós, stb.), a vízügy – korábban jól működő – intézményrendszerét szisztematikusan szétverték, megszüntették (OVH, OVF, VITUKI, VÍZITERV, OVIBER, stb.). Ilyen előzmények után az új, egységes magyar vízügyi szolgálat létrehozására, a magyar vízkészlet-gazdálkodási politikára és stratégiára vonatkozó – jobbító szándékú – javaslatainkat röviden, az alábbiakban terjesztjük elő:

1. Alapvető szemlélet-, és paradigmaváltásra van szükség a magyar vízügy szinte valamennyi területén. Ennek keretében szükséges:
 a klímaváltozással, az üvegház-gázokkal, a széndioxid-kibocsájtással, és az emberi tevékenység eltúlzott káros szerepével kapcsolatos „tévhiedelmek” mielőbbi eloszlatása, a 60%-os részarányt képviselő víz szerepének, jelentőségének fel-, és elismerése, és ezekkel összefüggésben:
 az EU Víz Keretirányelvének / VKI helyes magyar értelmezése, a magyarra le nem fordított 2 dokumentum – az árvízvédelemre és a hajózásra, ill. a vízenergia többcélú hasznosítására vonatkozó – hivatalos magyar fordításának elkészítése és nyilvánosságra hozása
 a Duna-vízgyűjtő magyarországi szakasza Országos Vízgyűjtő-gazdálkodási Tervének / OVGT felülvizsgálata keretében („VGT2”) a fentiek – legalább utólagos – figyelembe vétele, és az un. „erősen módosított víztestek” (Duna, Tisza, Dráva-vízgyűjtő, ill. ezen belül a Rába, az Ipoly, a Sió, és a Körösök, stb.) esetében a „jó ökológiai potenciál” elérésének objektív, mérhető értékének meghatározása, a pre-koncepciók, és a szubjektív tényezők kizárásával.
 a hegy-, domb-, és síkvidéki vízrendezés, vész-, víz-tározás, ill. a nagyobb, hajózható folyókon „meder-tározás” – terület-, és vidékfejlesztéssel, a szükséges földhasználat-váltásokkal összehangoltan történő – tervezése.

2. A fentiek alapján – a nemzetközi és a hazai tapasztalatok alapján és figyelembe vételével – szükséges a tervezés jelenlegi módszertanát átdolgozni, és a jelenlegi egyoldalú, ágazati szemlélet, és a klímaváltozáshoz történő alkalmazkodás kényszerét, valamint a gazdasági-, társadalmi igények, szempontok által szükségesnek ítélt fejlesztéseket, stb. figyelmen kívül hagyó, a duzzasztást, a vízlépcsőépítésnek még az összehasonlító vizsgálatát is kizáró magyar gyakorlat helyett, a Rajna és a Száva esetében alkalmazott – az EU-VKI-t helyesen értelmező, az EU által támogatott, ICPR (német, francia, svájci), ill. az ISRBC (horvát, szlovén, szerb, bosnyák, montenegrói) által koordinált nemzetközi gyakorlatot javasoljuk bevezetni. Ennek lényege:
 a Nemzetközi Integrált Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv elkészítése, elfogadása és megvalósítása, amely magában foglalja az árvíz-, belvízvédelmet, a vízenergia többcélú hasznosítását, a mezőgazdasági öntözést, a vízi-közlekedés/szállítás, személy-, és teherhajózás, a kikötő-hálózat-, a vízi-, vízparti- és kerékpáros-turizmus komplex, összehangolt fejlesztését, a domborzati viszonyokhoz, adottságokhoz igazodó, differenciált (hegy-, domb-, és síkvidéki vízrendezés, vízkormányzás) megoldását. Tájékoztatásul megemlítjük, hogy
 2013.09.12-13-án Bécsben, az IRF által első alkalommal kiírt pályázatot az „Európa folyója 2013.” címre – a 4 döntőbe jutott folyó, a spanyol Órbigo, az olasz-osztrák Felső-Rajna, a Mura-Dráva-Duna és a Rajna közül – az a Rajna nyerte, amelyen 2013.10.18-án, a Felső-Rajna német-francia határán, közös beruházásként helyezték üzembe az Iffezheimi vízlépcső vízerőművének 5. turbináját és legnagyobb, legkorszerűbb hallépcső-, halút-rendszerét – Günther Oettinger EU energiaügyi biztosa jelenlétében. A vízerőmű ezzel a fejlesztéssel Németország legnagyobb, és Európa egyik legnagyobb vízerőműve lett. (a Felső-Rajna német-svájci határán 2010.09.15-én – hasonló tervezési alapelvek alapján, az új Rheinfeldeni Vízlépcső – duzzasztó, vízerőmű, hajózsilip, híd, halút-, hallépcsőrendszer került üzembe helyezésre!)
 a Száván az ISRBC Nemzetközi Száva Bizottság koordinálásával, az 5 érintett ország közreműködésével, EU támogatással, holland és szlovák szakértők részvételével készült el – hasonló elvek alapján – a „Száva Nemzetközi Integrált Vízgyűjtő-gazdálkodási Terve / ISRBMP 2011-2014.”

3. Az Európai Unió Duna Régió Stratégiája / EUDRS magyar részanyagát a fentiek figyelembe vételével szükséges kiegészíteni és korszerűsíteni, különös tekintettel:
 a Duna – mint nemzetközi víziút – hajózhatóságának, árvíz-, belvíz-, jégár- vízszennyezés elleni védelmére, a környezet-, és természetvédelem szempontjaira, a vízenergia többcélú hasznosítására, az ivóvíz biztosításra, a mezőgazdasági öntözésre, az ipari-, és egyéb célú vízkivételekre, hűtővíz-igényekre (pl. Paksi Atomerőmű bővítése), a vízi-, vízparti-, és kerékpáros-turizmusra [EuroVelo® EV-6. sz. kerékpárút-hálózat], a kikötőhálózat komplex fejlesztésére [DaHar – Dunaújváros], a Dunai limes bemutathatóságára, stb., figyelembe véve a Nemzetközi Duna Bizottság / DC, ill. az un. „Belgrádi Egyezmény”-ben Magyarország által vállalt hajózási paraméterek, valamint a Bős-Nagymarosi Vízlépcsőrendszerrel kapcsolatos, a Hágai Nemzetközi Bíróság ítéletében előírt feltételek – jóhiszemű tárgyalások lefolytatása és meg-, és kiegyezés a szlovák féllel – teljesítési kötelezettségét is.
 a fentiekhez nélkülözhetetlen a Dunát érintően, a Bős-Nagymarosi vízlépcsőrendszer korszerűsített formában történő befejezése, az Adonyi-, é Fajszi vízlépcső-, a Prédikálószéki szivattyús vízenergia-tározó / SZET, a Tiszát érintően, a korábban megkezdett, de félbehagyott, Duna-Tisza-csatorna, a Csongrádi vízlépcső és a Tiszaalpári víztározó korszerűsített formában történő befejezése
 a Tisza hajózhatóságának, árvíz-, belvíz-, jégár-, vízszennyezés elleni védelmének, és ezzel együtt nemzetközi víziúttá nyilvánításának, a vízi-, vízparti-, és kerékpáros-turizmus fejlesztésének [EuroVelo® EV-11. sz. kerékpárút-hálózat] biztosítása.
 a Dráva hajózhatóságának, árvíz-, belvíz-, jégár- vízszennyezés elleni védelmének, vízenergia többcélú hasznosításának, az Ős-Dráva program többlet-vízigényének biztosítása, valamint a fentiekkel összefüggésben a tervezett Novo Virjei vízlépcső (duzzasztó, vízerőmű, hajózsilip, híd, hallépcső, stb.) megépítése, a vízi-, vízparti-, és kerékpáros-turizmus („Három folyó” Mura-Dráva-Duna kerékpárút-hálózat) és megálló-, ill. átszállóhelyeinek, kikötőhálózat-fejlesztéssel összehangolt megvalósítása.
 a Sió hajózhatóságának, árvíz-, belvíz-, jégár- vízszennyezés elleni védelmének, vízenergia többcélú hasznosításának, stb. biztosítása, a Balatonnal történő állandó vízi összeköttetés megvalósítása, valamint a Sió-mente terület-, és vidékfejlesztése érdekében. (lásd: id. Kopár István javaslatai és kezdeményezése.)
 a Bodrog hajózhatóságának, árvíz-, belvíz-, jégár- vízszennyezés elleni védelmének, vízenergia többcélú hasznosításának, stb. biztosítása
 a Körösök hajózhatóságának, árvíz-, belvíz-, jégár- vízszennyezés elleni védelmének, vízenergia többcélú hasznosításának, stb. biztosítása, a Bökényi vízlépcső korszerűsített formában történő rekonstrukciója és üzembe helyezése, stb.

Budapest, 2014.12.20.

Mellékletek:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=1531 2014.12.19. Az osztrák Dunai vízlépcsők, a német-francia és német-svájci Rajnai vízlépcsők, vízerőművek, Ausztria és Németország vízerőművei. Péteri László
http://www.youtube.com/watch?v=eGbrneNITtk 3:00 2013.10.21. 3 percbe sűrítve látható az Iffezheimi Vízlépcső, vízerőmű 2009-2013. közötti 4 év alatti építése, a Felső-Rajna közös német-francia határán, amelynek 2013.10.18-i, ünnepélyes üzembe helyezésén jelen volt - többek között - Günther Oettinger az EU energiaügyi biztosa is! Ezek után a Rajna elnyerte az első ízben IRF által kiírt, "Európa folyója 2013." nemzetközi pályázat I. díját!

Péteri László


A fenti anyag online változata

Dátum: 2015. May 10. Sunday, 12:14 Szerző: realzoldek
 
Kapcsolódó linkek
· Cikk keresés: Vízügyek
· Írta: realzoldek


A legolvasottabb cikk ebben a rovatban: Vízügyek:
Rajna-Majna-Duna transzkontinentális víziút - Európai és a magyar Duna Stratégia

 
Cikk értékelése
Átlagolt érték: 0
Szavazat: 0

Értékeld ezt a cikket:

Kiváló
Nagyon jó
Jó
Átlagos
Rossz

 
Beállítások

 Nyomtatható változat Nyomtatható változat

 Küldd el levélben! Küldd el levélben!

 
Kapcsolódó rovatok

Vízügyek



Szerver statisztikai adatok.


Az oldalon található termék- és cégelnevezések tulajdonosaik védjegyoltalma alá eshetnek.
A közzétett hírek, vélemények és a hozzászólások szerzőik tulajdonai, minden más tartalom: © 1992-2014 a Reális Zöldeké.
A Reálzöldek honlapján megjelenő különböző írások és vélemények nem feltétlen tükrözik a Reálzöldek véleményét, hanem kizárólagosan a szerzőkét.

Üzenet a webmesternek: webmester@realzoldek.hu

PHP-Nuke © 2005 Francisco Burzi. A PHP-Nuke szabad szoftver, a GPL licenszben leírtak alapján terjeszthet?, kötelez? terméktámogatás nem jár hozzá.
Platinum 7.6.b.4 Alapú Weboldal

Oldalkészítés: 0.25 másodperc

:: fisubgreen phpbb2 style by Daz :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::