Országos Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv előzetes véleményezése
Dátum: 2009. August 17. Monday, 22:57
Rovat: Vízügyek


Kedves Kollégák!

Mellékelten, szakmai vitaindítóként megküldöm a Vízgyűjtő-gazdálkodási Tervekkel kapcsolatos, előzetes észrevételeimet, javaslataimat.


Az eddigi, részvízgyűjtőkön lefolytatott egyeztetésekről az interneten megjelent dokumentumok, jegyzőkönyvek áttanulmányozása alapos aggodalomra ad okot a VGT-k, ill. az OVGT végső sorsát illetően.

Az alapvető problémák a tervezés módszertanát, az alapadatok, az eddig elkészült kapcsolódó nemzetközi és hazai tervekkel történő összevetés, ill. a társtárcák véleményének a hiányát érintik. A konzultációkon résztvevők egy része is kifogásolta, hogy a nemzetközi-, ill. országos összefüggések ismeretéből kellett volna az egyes részvízgyűjtőket érintő észrevételek kapcsán kiindulni.

Változatlanul az egyoldalú, "ágazati szemlélet" tükröződik a gyakorlatban, az egyes konzultációkon résztvevők szakmai hozzáértése, az elhangzott észrevételek zömének parciális jellege, ill. egyes esetekben egyoldalú elfogultság és részben összeférhetetlenség miatt is (lásd: WWF-H, és Hajósy Adrienne részvétele, stb.), összességében megkérdőjelezhető.

A konzultációkat előkészítő és lebonyolító szervezetek szakmai felkészültsége és létszáma, valamint kompetenciája hiányos, a felmerült kérdésekben állásfoglalásra nem, csak "közvetítésre" jogosultak, arra is csak többszörös áttételekkel!

A témát érintően a vonatkozó törvények, és egyéb jogszabályok gyakori, menetközbeni változásai még tovább nehezítik az egyébként sem egyszerűen megoldható problémákat.

Szemlélet-, és paradigmaváltásra van szükség, az egyoldalú "ágazati" szemléletet a gyakorlatban, sürgősen fel kellene, hogy váltsa az integrált ágazati-, területi-, hálózati-, intézményi tervezés és a komplex, többcélú fejlesztés gyakorlata!!!

Ha ezt nem sikerül elérni, akkor a legnagyobb jószándékkal és akarattal a Vásárhelyi Terv Továbbfejlesztésének / VTT sorsára jutunk. (Hol van már a komplex program, a kapcsolódó terület-, és vidékfejlesztés, a különböző EU források - ÚMFT és ÚMVP 2007-2013., Tisza Komplex Program, stb. - koordinált pénzügyi tervezése és felhasználása, a létesítmények többcélú hasznosítása?). Nem tudom, hogy Vásárhelyi Pál ma adná-e a nevét ehhez a programhoz?

Jó lenne, ha az érintett szakmák, ágazatok képviselői - a környezet-, természetvédelem és a vízügy mellett a közlekedés, a hajózás, az energetika, turizmus különböző ágazatai, stb. - is hallatnák a hangjukat, amíg nem késő!

Az EU által is szorgalmazott, a 2011. évi Magyar EU Elnökség idején megtárgyalandó "Duna Stratégia" kidolgozása halaszthatatlanná teszi a kérdés, ill. a probléma megoldására vonatkozó hosszú-távra szóló egyeztetett és konszenzussal elfogadott stratégia és program kidolgozását és megvalósítását.

Magyar szempontból egyáltalán nem mindegy, hogy a hazai, még meglévő adottságainkkal - Alföld, Duna, Tisza, Balaton, termálvízkincs, stb. - hogy tudunk ésszerűen gazdálkodni?

Baráti üdvözlettel:

--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: 06 30 319 2033

----------------------------------------------------


Országos Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv / OVGT és háttéranyagainak véleményezése



I. Általános, elvi jellegű észrevételek

Mindjárt a bevezetőben illett volna utalni arra a tényre, hogy az első Országos Vízgazdálkodási Keretterv 1942-ben, a közelmúltban elhunyt Mosonyi Emil professzor kezdeményezésére, és irányításával készült, amely komplexitását tekintve ma is mintaként szolgálhatna! Talán tartozunk ennyivel – legalább utólag – a hazájából elüldözött világhírű tudós, akadémikus emlékének és munkásságának!

A fenti tárgyú terv készítése során – szakítva az eddigi gyakorlattal – szükséges lenne a Világban végbement folyamatok elemzése és a jövőbeli, várható trendek ismeretében, egy alapvető szemlélet-, és paradigma-váltásra, az elmúlt években elkészült különböző – egymással is ellentmondásban lévő – stratégiák felülvizsgálatával és kiegészítésével (pl. Nemzeti Éghajlat-változási Stratégia / NÉS, Nemzeti Fenntartható Fejlődés Stratégia / NFFS, Energia Stratégia, Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia / NTS, Országos Egészségturizmus Stratégia / OES, Új Magyarország Fejlesztési Terv / ÚMFT 2007-2013. és kiemelt Komplex programjai – Duna, Tisza, Termál, Balaton Komplex Program, az egyes Régiók Operatív Programjai / ROP-k, a Vásárhelyi Terv Továbbfejlesztése / VTT I. ütem, az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program / ÚMVP – 2007-2013., Európai Területi Együttműködési Operatív Programok / ETEOP, Kerékpáros Magyarország Program, a Stratégiai Környezeti Vizsgálat / SKV, stb.), ill. összhangba hozásával.

Kiindulásként a klímaváltozás, a globális felmelegedés, az energia-válság, az élelmiszerhiány, a vízkészletek alakulásának részletesebb – Kárpát-medencére, és ezen belül Magyarországra, a Duna és a Tisza, valamint a Dráva vízgyűjtőjére vonatkozó – elemzését kellene elvégezni, majd mindezekből a szükséges következtetéseket levonni.

A tervezés módszertanát ennek megfelelően szükséges lenne módosítani, ill. kiegészíteni, amelynek keretében – fontossági-, és időrendi sorrendben, először:

 A Duna vízgyűjtőjének nemzetközi-, hálózati helyzetéből, nemzetközi vízi-út jellegéből (Rajna-Majna-Duna transzkontinentális víziút, a Duna-Majna „Európa” csatorna 1992. szeptember 25-i üzembe helyezése óta!), a különböző nemzetközi kötelezettségeink teljesítéséből (Duna Bizottság – Duna hajózhatóságának biztosítása, előírt paraméterek teljesítése, Európai Unió – VII. Helsinki folyosó, stb.) kellene kiindulni, az összes érintett és érdekelt fél bevonásával, figyelembe véve a 2010-ig kidolgozandó, és a 2011. évi Magyar EU Elnökség idején megtárgyalandó Duna Stratégiát is. (Megemlítjük, hogy Mosonyi Emil professzor az 1950-es évektől a dunai vízlépcsőrendszer tervezésének vezetője; a magyar-csehszlovák vízlépcsőrendszer tárgyalások műszaki irányítója volt. 1964. után, Németországi emigrációja idején, a Karlsruhei Egyetem tanszékvezető professzoraként, és a Theodor Rehbock Laboratórium igazgatójaként, az ő javaslatára, és koncepciója alapján épült a Duna-Majna „Európa” csatorna is!). A témához szorosan kellene kapcsolódnia a Duna-Tisza-csatorna és a Sió-csatorna megvalósításának, hajózhatóvá tételének, többcélú hasznosításának, stb.
 A Tisza vízgyűjtőjének nemzetközi-, határokon átnyúló hálózati kapcsolataiból (Megemlítjük, hogy Mosonyi Emil professzor Békésszentandrási duzzasztómű építésének fő szakértője, a Tiszalöki vízlépcső felelős fő tervezője, majd az építés létesítményi főmérnöke volt. Ezen tervek megvalósítása mentette meg a Tisza-völgyet és a Körösök vidékét a kiszáradás miatt várhatóan bekövetkező természeti katasztrófától! A Tiszalöki-, majd 1973-tól a Kiskörei Vízlépcső üzembe helyezése és a Tisza-tó létrejötte tette lehetővé a 2000. évi cián-, és nehézfém-szennyezés okozta károk jelentős enyhítését, a tervszerű vízkormányzás útján! Ennek hiányában teljesen ki lettünk volna szolgáltatva a természeti katasztrófának! A Tisza-tó – a részben folyó (7%), részben tó (93%), mint mesterséges képződmény – azóta az „öko-turizmus szigeté”-vé vált, bár erről a radikális természetvédők szeretnek elfelejtkezni!). A témához szorosan kapcsolódik a Vásárhelyi Terv Továbbfejlesztése / VTT felülvizsgálata és kiegészítése, a Csongrádi Vízlépcső beruházás és a Tiszaalpári tározó befejezése, a Tisza nemzetközi vízi-úttá nyilvánítása, a Tiszai Vízi Turizmus fejlesztési Programjának / TVTFP felülvizsgálata, szükségessé váló kiegészítése és megvalósítása, stb.

 A Dráva vízgyűjtőjének nemzetközi-, határokon átnyúló hálózati kapcsolataiból, az „Ős-Dráva Program”-mal összehangolt, komplex fejlesztési-, és többcélú hasznosításának (hajózás, vízi-, vízparti, öko-, horgász-, kemping-, kerékpáros- (Három folyó – Mura-Dráva-Duna – kerékpárút), falusi-, kulturális-, örökség-turizmus, stb.) biztosításából

kellett volna kiindulni, mielőtt az egyes részvízgyűjtők, alegységek szerinti „rész-problémák”-kal kezdtünk volna, jól-rosszul foglalkozni.

A tervezési folyamat keretében, az előkészítéstől, a munkaközi-, szakmai egyeztetések, és iteratív fokozatos megközelítés során – szakítva az eddigi, egyoldalú ágazati szemlélettel, és okulva a Vásárhelyi Terv Továbbfejlesztésének eddigi kudarcaiból – az integrált ágazati-, területi-, hálózati-, intézményi tervezés, és a komplex, többcélú hasznosítást biztosító fejlesztések gyakorlatára lenne szükség mielőbb áttérni! (KvVM – VKKI, FVM, NFGM, KHEM, ÖM, stb. közötti szoros koordináció a Kormány / Kabinet szakmai irányításával, az MTA és a témában érintett és érdekelt szakmai szervezetek bevonásával, ill. az EU-források - Kohéziós Alap / KA, Strukturális Alapok / SA – ERFA, ESZA, stb., az Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alap / EMVA, koordinált felhasználásának biztosítása, stb. miniszteri hovatartozástól függetlenül!).

Az OVGT, ill. az egyes részvízgyűjtőkre, alegységekre vonatkozóan – az eddig lefolytatott egyeztetések jegyzőkönyveinek lényegesebb megállapításait is figyelembe véve – az alábbiak állapíthatók meg:

 a tervezés választott módszertana, az országos, nemzetközi összefüggések ismertetésének hiánya,
 a tervezői és szervezői kapacitások és a szükséges idő hiánya
 a tervezői-, döntés-előkészítői felelősség időbeli és térbeli megosztása
 az alapfogalmak részbeni tisztázatlansága
 az alapadatok részbeni hiánya
 a társtárcák előzetes szakmai bevonásának hiánya
 az előzetes egyeztetéseken elhangzott, vagy leírt észrevételek részbeni hiánya
 stb.
jelentős mértékben megnehezítették az egyes részvízgyűjtőkre, ill. azok alegységeire vonatkozó érdemi észrevételezés lehetőségét is.

Változatlanul probléma, hogy a tervezés – politikai nyomás és befolyásolás miatt – változatlanul a problémák valódi megoldását szolgáló, duzzasztást, vízlépcső-építést eleve kizáró kiinduló feltételek mellett folyik, figyelmen kívül hagyva a több-évtizedes nemzetközi gyakorlatot és eredményeket! (Lásd. Mosonyi Emil professzor egész életművét is!

A természet-, és környezetvédelem szempontjai, az EU Víz Keretirányelve / VKI, és a Natura 2000 területek, a WWF és az ICPDR figyelembe vétele mellett – azokkal egyenrangú feltétel-, és követelmény-rendszerként szükséges figyelembe venni

 a hajózással – mint környezetbarát közlekedési-, és szállítási móddal –
 a vízenergia-termeléssel – mint megújuló és a legtisztább energia-forrással –
 a terület-, és vidékfejlesztéssel,
 a falusi-, tanyasi-, a kulturális-, örökség-turizmussal
 a vízi-, vízparti-, horgász-, vadász-, lovas-, kemping-, kerékpáros-turizmussal,
 , stb.

kapcsolatos fejlesztési igényeket is! Ezek természetesen csak az érintett társtárcákkal közösen, konszenzus keretében oldhatók csak meg, ez nem lehet kizárólag a KvVM feladata és felelőssége!!!

II. Konkrét észrevételek, javaslatok:

Duna vízgyűjtő / nemzetközi-, országos integrált ágazati-, területi-, hálózati-, intézményi tervezése, komplex, többcélú hasznosítást biztosító fejlesztése összhangban az EU Duna Stratégiájával, Víz Keretirányelvével/VKI, a Duna Bizottság/DB dunai hajózásra vonatkozó előírásaival, a Tisza nemzetközi vízi-úttá nyilvánításával, hajózhatóságának, árvízvédelmének biztosításával, Tiszai Vízi Turizmus Fejlesztési Programja/TVTFP, stb.

Részvízgyűjtők, 17 tervezési részegység, 42 tervezési alegység
1. Duna
Bős-Nagymarosi Vízlépcső felülvizsgálatával, korszerűsített formában történő megvalósításával, az Adonyi-, Fajszi-, esetleg Mohácsi Vízlépcső beruházás előkészítése, a Sió-csatorna hajózhatóságának biztosítása, EuroVelo® EV-6. sz., stb.
2. Tisza
A Duna-Tisza-csatorna, a Csongrádi Vízlépcső, a Tiszaalpári víztározó beruházás befejezése, a Vásárhelyi Terv felülvizsgálata, korszerűsítése, Tisza nemzetközi vízi-úttá nyilvánítása, hajózhatóságának, árvízvédelmének biztosítása, Rahó-Rakamaz, stb.
3. Dráva
A Dráva hajózhatóságának biztosítása, az „Ős-Dráva Program” megvalósítása, stb.
4. Balaton
A vitorláskikötő-hálózat, a Balaton-körüli kerékpárút-hálózat, a második kompjárat megvalósítása, stb.

Budapest, 2009. augusztus 8.
Péteri László
Vonatkozó jogszabályok + módosításaik: (a módosítások indokoltságát érdemes lenne felülvizsgálni!)

2007. évi CXLIX. törvény
a Tisza-völgy árvízi biztonságának növelését, valamint az érintett térség terület- és vidékfejlesztését szolgáló program (a Vásárhelyi-terv továbbfejlesztése / VTT) közérdekűségéről és megvalósításáról szóló 2004. évi LXVII. törvény, valamint a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény módosításáról

2006. évi XCV. törvény
az Országos Területrendezési Tervről szóló 2003. évi XXVI. törvény, valamint a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Tervének elfogadásáról és a Balatoni Területrendezési Szabályzat megállapításáról szóló 2000. évi CXII. törvény módosításáról / OTrT, BKÜTT+BTSZ

2005. évi CLXI. törvény
a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Tervének elfogadásáról és a Balatoni Területrendezési Szabályzat megállapításáról szóló 2000. évi CXII. törvény módosításáról / OTrT, BKÜTT+BTSZ


2005. évi CXXXI. törvény
egyes környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi feladat- és hatásköröket megállapító törvények szervezetváltozással összefüggő módosításáról

2005. évi CXXVII. törvény
egyes környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi feladat- és hatásköröket megállapító törvények európai közösségi jogi aktusnak való megfeleltetéssel összefüggő módosításáról

2004. évi LXXVI. törvény
a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény, valamint a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény módosításáról

2004. évi LXXV. törvény
a területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény és egyes kapcsolódó törvények módosításáról

2004. évi LXVII. törvény
a Tisza-völgy árvízi biztonságának növelését, valamint az érintett térség terület- és vidékfejlesztését szolgáló program (a Vásárhelyi-terv továbbfejlesztése / VTT) közérdekűségéről és megvalósításáról

2004. évi LIX. törvény
az Országos Területrendezési Tervről szóló 2003. évi XXVI. törvény módosításáról / OTrT

2004. évi LIII. törvény
az Országgyűlés és a Kormány európai uniós ügyekben történő együttműködéséről

2003. évi XXVI. törvény
az Országos Területrendezési Tervről / OTrT

2000. évi CXII. törvény
a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Tervének elfogadásáról és a Balatoni Területrendezési Szabályzat megállapításáról / BKÜTT+BTSZ

1999. évi CXXI. törvény
a gazdasági kamarákról

1999. évi XCII. törvény
a területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény módosításáról

1999. évi LXVII. törvény
a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet egyes településein az építési tevékenység átmeneti szabályozásáról szóló 1999. évi XXXII. törvény módosításáról / BKÜTT+BTSZ

1999. évi XXXII. törvény
a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet egyes településein az építési tevékenység átmeneti szabályozásáról / BKÜTT+BTSZ

1997. évi CXIV. törvény
az agrárgazdaság fejlesztéséről

1996. évi LIII. törvény
a természet védelméről

1996. évi L. törvény
a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény módosításáról és kiegészítéséről

1996. évi XLVI. törvény
a helyi önkormányzatok 1996. évi új induló címzett támogatásáról

1996. évi XXV. törvény
a helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról

1996. évi XXI. törvény
a területfejlesztésről és a területrendezésről

1992. évi XL. törvény
a Magyar Népköztársaság és a Csehszlovák Szocialista Köztársaság között a Gabcikovo-Nagymarosi Vízlépcsőrendszer megvalósításáról és üzemeltetéséről Budapesten, 1977. évi szeptember hó 16. napján aláírt Szerződést kihirdető 1978. évi 17. törvényerejű rendelet, valamint a Szerződés módosításáról Prágában, 1983. évi október hó 10. napján aláírt Jegyzőkönyvet kihirdető 1984. évi 6. törvényerejű rendelet hatályon kívül helyezéséről / G/BNV
40/2008. (IV. 17.) OGY határozat
a 2008-2020 közötti időszakra vonatkozó energiapolitikáról
39/2008. (IV. 17.) OGY határozat
az atomenergia 2005. és 2006. évi hazai alkalmazásának biztonságáról szóló jelentés elfogadásáról

29/2008. (III. 20.) OGY határozat
a Nemzeti Éghajlat-változási Stratégiáról / NÉS

100/2007. (XI. 14.) OGY határozat
a Magyar Köztársaság hosszú távú fenntartható fejlődésével kapcsolatos tervezési és egyeztetési folyamat feladatairól

67/2007. (VI. 28.) OGY határozat
a területfejlesztési támogatásokról és a decentralizáció elveiről, a kedvezményezett térségek besorolásának feltételrendszeréről

65/2007. (VI. 27.) OGY határozat
a Sport XXI. Nemzeti Sportstratégiáról

97/2005. (XII. 25.) OGY határozat
az Országos Területfejlesztési Koncepcióról / OTK

96/2005. (XII. 25.) OGY határozat
az Országos Fejlesztéspolitikai Koncepcióról / OFK

63/2005. (VI. 28.) OGY határozat
az alternatív és megújuló energiahordozók elterjesztésének hatékonyabbá tételéről

28/2004. (IV. 6.) OGY határozat
a kis- és középvállalkozások helyzetéről, gazdálkodási feltételrendszeréről szóló 2002. évi jelentés elfogadásáról

19/2004. (III. 26.) OGY határozat
a 2003-2015-ig szóló magyar közlekedéspolitikáról

132/2003. (XII. 11.) OGY határozat
a 2003-2008. közötti időszakra szóló Nemzeti Környezetvédelmi Programról

116/2003. (X. 28.) OGY határozat
a nemzeti lovas programot előkészítő eseti bizottság tisztségviselőinek és tagjainak megválasztásáról szóló 104/2003. (X. 10.) OGY határozat módosításáról

104/2003. (X. 10.) OGY határozat
a nemzeti lovas programot előkészítő eseti bizottság tisztségviselőinek és tagjainak megválasztásáról

97/2003. (IX. 23.) OGY határozat
a nemzeti lovas programot előkészítő eseti bizottság létrehozásáról
39/2001. (VI. 18.) OGY határozat
a területi folyamatok alakulásáról, a területfejlesztési politika érvényesüléséről és az Országos Területfejlesztési Koncepció végrehajtásáról
35/2001. (VI. 1.) OGY határozat
a környezeti ügyekben az információhoz való hozzáférésről, a nyilvánosságnak a döntéshozatalban történő részvételéről és az igazságszolgáltatáshoz való jog biztosításáról szóló, Aarhusban, 1998. június 25-én elfogadott Egyezmény megerősítéséről

31/2001. (V. 14.) OGY határozat
a mezőgazdasági termelők beszállítói biztonságát garantáló rendszer létrehozásáról

24/2001. (IV. 20.) OGY határozat
a területfejlesztési támogatások és a decentralizáció elveiről, a kedvezményezett térségek besorolásának feltételrendszeréről

19/2001. (III. 30.) OGY határozat
az Európai Közösség és a Magyar Köztársaság közötti közúti árufuvarozás meghatározott feltételeinek kialakításáról és a kombinált fuvarozás elősegítéséről szóló megállapodás megerősítéséről

38/2000. (V. 5.) OGY határozat
a holtágak megóvásával, hasznosításával és rehabilitációjával kapcsolatos további feladatokról

18/1999. (III. 8.) OGY határozat
a Dunán való hajózás rendjének szabályozása tárgyában, Belgrádban, 1948. évi augusztus hó 18. napján kelt Egyezmény Budapesten, 1998. évi március 26-án kelt Kiegészítő Jegyzőkönyve és ennek Aláírási Jegyzőkönyve megerősítéséről

35/1998. (III. 20.) OGY határozat
az Országos Területfejlesztési Koncepcióról / OTK

97/1997. (XI. 6.) OGY határozat
a területfejlesztési támogatások és a decentralizáció elveiről, a kedvezményezett területek besorolásának feltételrendszeréről szóló 30/1997. (IV. 18.) OGY határozat módosításáról

83/1997. (IX. 26.) OGY határozat
a Nemzeti Környezetvédelmi Programról

66/1997. (VII. 1.) OGY határozat
a Magyar Köztársaság és a Szlovák Köztársaság között az Ipoly, a Sajó és a Ronyva határfolyók vízgazdálkodási szabályozása következtében az államhatár megváltoztatásáról szóló, Pozsonyban, 1997. április 21-én aláírt Szerződés megerősítéséről

44/1997. (IV. 29.) OGY határozat
a magyar turizmus fejlődése érdekében szükséges tennivalókról
35/1997. (IV. 25.) OGY határozat
a Területi Önkormányzatok és Közigazgatási Szervek Határ-menti Együttműködéséről szóló Európai Keretegyezmény megerősítéséről hozott 15/1993. (III. 26.) OGY határozat módosításáról
30/1997. (IV. 18.) OGY határozat
a területfejlesztési támogatások és a decentralizáció elveiről, a kedvezményezett területek besorolásának feltételrendszeréről

27/1997. (III. 28.) OGY határozat
a Helyi Önkormányzatok Európai Chartájának megerősítéséről hozott 16/1993. (III. 26.) OGY határozat módosításáról

24/1997. (III. 26.) OGY határozat
a holtágak megmentésével, rehabilitációjával, védelmével és hasznosításával kapcsolatos feladatokról

68/1996. (VII. 9.) OGY határozat
a magyar közlekedéspolitikáról és a megvalósításához szükséges legfontosabb feladatokról

108/1995. (XI. 9.) OGY határozat
a környezet védelmének általános szabályairól szóló törvény egyes rendelkezéseinek érvényesítése érdekében szükséges jogalkotási feladatokról

105/1995. (XI. 1.) OGY határozat
a Duna-Tisza közi homokhátság vízpótlásáról

31/1995. (III. 24.) OGY határozat
a Duna egyoldalú elterelése miatt szükséges teendőkről szóló 25/1994. (IV. 13.) OGY határozat módosításáról

25/1994. (IV. 13.) OGY határozat
a Duna egyoldalú elterelése miatt szükséges teendőkről

90/1993. (XI. 17.) OGY határozat
nemzeti környezet- és természetpolitikai koncepció kidolgozásáról

84/1993. (XI. 11.) OGY határozat
a területfejlesztési támogatás irányelveiről és a kedvezményezett területek besorolásának feltételrendszeréről

81/1993. (X. 22.) OGY határozat
a Duna egyoldalú elterelése következtében szükséges cselekvési programról szóló 57/1993. (VII. 6.) OGY határozat módosításáról

57/1993. (VII. 6.) OGY határozat
a Duna egyoldalú elterelése következtében szükséges cselekvési programról


36/1993. (V. 28.) OGY határozat
a települések egészséges ivóvízellátását elősegítő 1993-1994. évi kormányprogramról

21/1993. (IV. 9.) OGY határozat
a magyar energiapolitikáról
20/1993. (IV. 7.) OGY határozat
a Dunai Vízlépcsőrendszer kérdéseivel foglalkozó ideiglenes bizottság létrehozásáról

17/1993. (IV. 1.) OGY határozat
a Szigetköz természetvédelmi, környezetvédelmi és területfejlesztési kérdéseiről szóló 69/1992. (XI. 6.) OGY határozat módosításáról

16/1993. (III. 26.) OGY határozat
a Helyi Önkormányzatok Európai Chartájának megerősítéséről

15/1993. (III. 26.) OGY határozat
a Területi Önkormányzatok és Közigazgatási Szervek Határ-menti Együttműködéséről szóló Európai Keretegyezmény megerősítéséről

9/1993. (III. 5.) OGY határozat
a Duna egyoldalú nemzetközijog-ellenes elterelése miatti tiltakozásról

69/1992. (XI. 6.) OGY határozat
A Szigetköz természetvédelmi, környezetvédelmi tájvédelmi és területfejlesztési kérdése tárgyában

28/1991. (IV. 30.) OGY határozat
a Dunával kapcsolatos egyes nemzetközi környezetvédelmi feladatokról

26/1991. (IV. 23.) OGY határozat
a Bős-Nagymarosi Vízlépcsőrendszerrel kapcsolatos kormányzati feladatokról

24/1991. (IV. 17.) OGY határozat
az Alföld egyes időszerű környezetvédelmi, tájvédelmi és tájhasznosítási kérdéseiről

22/1991. (IV. 13.) OGY határozat
a délalföldi települések ivóvizének minősítéséről és az egészséges ivóvíz-ellátási program módosításáról

Megjegyzés:

 A törvények, jogszabályok menet-közbeni, gyakori változtatgatása, módosítgatása a távlati-, hosszú-, közép-, de még a rövid-távú tervezést, fejlesztést, beruházást is lehetetlen helyzetbe hozza, rengeteg kárt okozva az egész nemzetgazdaságnak, önkormányzatoknak, vállalkozásoknak!
 Még komolytalanabb a helyzet, ha a törvények, vagy jogszabályok módosításának valódi oka a jogszabályokban foglalt határidők állami szervek részéről történt be nem tartása, az állami beruházások megvalósításának elmaradása. Ilyenkor a felelősségre vonást, a jogszabályok módosításával, vagy új jogszabály kiadásával akarják a kormányzati felelősök elkerülni, amelyhez az Országgyűlés segédkezet nyújt!? (lásd: területfejlesztés-rendezés, OTK, OFK, OTrT, BKÜTT+BTSZ, VTT mód. stb.).
 Ki emlékszik már a korábban törvénnyel elfogadott „Alföld Program”-ra, Tisza Terv”-re, „Duna-Tisza-közi Homokhátság vízpótlása”, az „Alföldi Tanyavillamosítási Program”-ra, stb.? (Pedig, kb. 1,5 millió embert érint!)



Országos Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv / OVGT és háttéranyagainak véleményezése





A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1104