Rajna-Majna-Duna transzkontinentális víziút - Európai és a magyar Duna Stratégia
Dátum: 2009. October 01. Thursday, 19:39
Rovat: Vízügyek


Rajna-Majna-Duna transzkontinentális vízi út - Európai és a magyar Duna Stratégia?

Kedves Kollégák!

Az Európai Unió - a tagállamok stratégiái alapján - 2010-ig ki akarja dolgozni az EU egységes "Duna Stratégiáját", amelyet - a "sors fintora" alapján - éppen a 2011. évi Magyar EU Elnökség idején akar megtárgyalni és elfogadni!?

Mint közismert Magyarországnak több évtizede nincs Duna Stratégiája! Magyarországon jelenleg - remélem nem sokáig - még mindig nem számít "környzetbarát"-nak a vízi-közlekedés, szállítás, és nem számít "megújulónak" a vízenergia, és még mindig hivatalos álláspont a "vízlépcső-ellenesség"!


Sokan nem veszik tudomásul azt a tényt, hogy, ha egy folyót elkezdenek belépcsőzni, azt büntetlenül nem lehet abbahagyni az alvízen! A radikális, laikus "ál-környezetvédők" javaslatai a meglévő vízlépcsők lebontására, a teljes dunai, rajnai, majnai hajópark lecserélésére, stb. nem tekinthetők reálisnak.

A Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerre vonatkozó, 1977. évi magyar-csehszlovák nemzetközi egyezményt Magyarország 1992-ben, egyoldalúan felmondta, a Nagymarosi Vízlépcső beruházását Németh Miklós miniszterelnök 1989-ben felfüggesztette - 20 évvel a "határnyítás" utáni nyilatkozatában ezt azonban már megbánta - majd később a rendszerváltás utáni Kormányok a félkész-beruházást is elbontották, fizették, ill. fizetjük a kártérítést osztrákoknak, a Bősi Vízerőmű vízenergia-termeléséből nem részesülünk, a szlovákok a Bősi Vízlépcsőt - jól, rosszul - a "C" variáns keretében, a Dunacsúnyi Vízlépcső megépítésével, és üzembe helyezésével - saját területükön - befejezték, stb.

A WWF 1994.06.14-i, Mucha professzornak (Pozsony) írt levelében a következőket írja:

" ...Elnézését kérem a késedelmes jelentkezésért, de 10 napja gyakorlatilag nem voltam hivatalomban. Ez a „késedelem” azonban lehetővé tette számomra, hogy gondosan elolvassam „Gabcikovo–WWF” c. tanulmányát. Be kell vallanom, hogy a tárggyal kapcsolatos munkája és ismeretei mély benyomást tettek rám és, hogy személyesen mennyire szégyenletesnek érzem WWF eddigi szerepét. ...Ma nyílt alkalmam arra, hogy az ügyet a WWF nemzetközi vezérigazgatójával, Dr. Claude Martin úrral értékeljem. Megegyeztünk, hogy WWF-Ausztria minden további beavatkozást azonnal leállít. ...
Szívélyes üdvözlettel:

Dr. Szylvén Magnus

WWF, az Európai és Közép-Keleti Regionális Programok

Igazgatója"


A Hágai Nemzetközi Bíróság 1997.09.25-i ítéletében - valójában - Magyarországot 7:1 arányban elmarasztalta, miközben itthon a vereségben elsősorban érintettek győzelemről beszéltek, és még beszélnek ma is!

Az 1992. szeptember 25-én, dr. Antall József akkori magyar miniszterelnök jelenlétében, ünnepélyesen átadták - sógora, az akkor éppen a Karlsruhei Egyetem tanszékvezetőjeként és a Theodor Rehbock Vízügyi Laboratórium igazgatójaként ott alkotó, Mosonyi Emil professzor ötlete és javaslata, ill. a Baden-Württembergi Kormány által elfogadott tervei alapján elkészült - Duna-Majna "Európa" csatornát, és ezzel egy ezeréves álom valósult meg, létrejött a Rajna-Majna-Duna transzkontinentális, nemzetközi víziút, a Frank- Jura hegységen, ill. az Altmühl-völgy védett természeti területén át.

A mesterségesen kialakított, de tájbaillő, vízes élőhelyekkel együtt megvalósult hajózóút-, ill. energia-, víz-, és költségtakarékos zsilip-rendszer példa-értékű megoldás, amely a vízügyi-, ökológus, biológus, energetikai-, hajózási-, területfejlesztési-, turisztikai-, közgazdász-, pénzügyi, stb. szakemberek összehangolt munkáját dícséri.

A bajor Duna-szakasz - hajózás szempontjából "szűk" keresztmetszetének revitalizációs tervei - a Straubing-Vilshofen közötti, 69 km-es szakaszon - hasonló elvek alapján készültek, a Bajor Kormány támogatásával, a "Donauforum" projekt keretében (lásd: a mellékelt internetes kapcsolódi-linken elérhető, 2 videó: http://www.donauforum.de/videos_donauausbau.php ).

Ma már megállapítható, hogy az alsó, Nagymarosi Vízlépcső elhagyása lényegesen több kárral, mint az annak idején feltételezett haszonnal járt, és akkor még az azóta "elmaradt haszon"-nal nem is számoltunk!

A most készülő, Duna-vízgyűjtő magyarországi része vízgyűjtő-gazdálkodási tervének / OVGT készítésénél, és a "Duna Stratégia" kidolgozásánál célszerű lenne elsősorban a döntéshozóknak, és a radikális, de laikus, "ál-környezetvédők"-nek, de a szaktervezőknek is, a fentieket a helyszínen - és nem az íróasztal mellől - tanulmányozni.

Remélem, hogy a Magyar Tudományos Akadémia, a témában illetékes Egyetemek is hallatni fogják hangjukat a médiákban és a politikai döntések szakmai előkészítése során is, figyelemebe véve a nemzetközi tapasztalatokat is.

Ezzel talán elérhető lesz - az ország és a nemzet érdekében, hogy végre a Dunában víz follyék, "politika" helyett!

Baráti üdvözlettel:

--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: 06 30 319 2033


Letöltés:

A Duna nemzetközi fontosságú vízlépcsői

 







A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1180