EU Duna Stratégia és a Duna magyarországi szakaszának hajózhatósága?
Dátum: 2009. October 21. Wednesday, 20:22
Rovat: Vízügyek



Kedves Kollégák!

Az Országos Környezetvédelmi Tanács Vízügyi Bizottságának / OKT-VB 2009.09.24-i ülésére, a Duna hajózhatóságával kapcsolatban, Íjjas István által készített összefoglalóval, ill. a Magyarországi Régiók Brüsszeli Képviseletén, az "EU Duna Stratégia" előkészítésével foglalkozó, 2009.10.06-án tartott, nemzetközi konferencián elhangzott, és az interneten elérhető anyagaival kapcsolatos, korábbi észrevételeim, javaslataim kiegészítéseként, mellékelten megküldöm a VITUKI által a "Duna hajózhatóságának javítása" c. közbenső, 2009. augusztusi tanulmányának összefoglalójával kapcsolatos további észrevételeimet és javaslataimat, a kapcsolódó mellékelt, dokumentum-kivonatokkal együtt.

A magyarországi Duna-vízgyűjtő vízgyűjtő-gazdálkodási terve, 2009. augusztusi kéziratával kapcsolatos észrevételeinket, javaslatainkat a 2009.09.30-i, eredti határidőre elkészítettük, és hivatalosan is megküldtük az illetékeseknek. Megemlítjük, hogy a Szigetköz vitafórum elmaradt, módosított időpontjáról és helyszínéről változatlanul nincs még információnk!

Az elmúlt év(tized)ek alatt - nem kevés közpénzből - elkészült különböző anyagok jelentős része (a helyszíni felmérések, objekltív vizsgálati anyagok kivételével) a tervezői szabadságot, és szakmai korrektséget korlátozó, tervezői megbízások és szerződések miatt - felesleges idő-, és pénz-pocsékolásnak minősíthetők, tekintettel arra a közismert tényre, hogy a dunai hajózás kapcsán a duzzasztás, a vízenergia komplex hasznosítása, ill. az OVGT készítése során még az árvízvédelem, a kapcsolódó terület-, és vidékfejlesztés, mezőgazdasági öntözés, stb. is eleve ki volt / és van zárva (!) a vizsgálható alternatívák közül! A költség-haszon elemzések az "elmaradt haszon"-nal nem számolnak, stb.!

A fenti, egymással is összefüggő magyar dokumentumok közös jellemzője, hogy formálisan, ugyanarra az EU-VKI-ra, és egyéb nemzetközi előírásokra hivatkozva - formálisan, tényleges, érdemi, szakmai egyeztetés nélkül - készített magyar koncepciók, stratégiák, programok, és tervek teljesen "szembe mennek" a többi EU-tag-, ill. Duna-menti ország - saját nemzeti érdekeit is képviselő - stratégiáival és gyakorlatával! (lásd: szerb, román, bolgár "Duna stratégiák" kivonatait, a korábbi cikkeimből!)

Jó lenne, ha a magyar döntéshozóink még időben felfigyelnének erre a "kis, lényegtelennek tűnő apróságra"!

Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: 06 30 319 2033


Műszaki beavatkozási változatok közérthető összefoglalója

„A Duna hajózhatóságának javítása” c. VITUKI tanulmány







A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1224