Európai közlekedéspolitika 2010-ig: Itt az idő dönteni! - Magyarországon is!
Dátum: 2010. January 16. Saturday, 20:40
Rovat: Vízügyek


Kedves Kollégák!

Mellékelten küldök egy dokumentum-gyűjtemény kivonatot a Duna hajózhatóságával kapcsolatos, különböző magyar állásfoglalásokból, nyilatkozatokból.


A Külügyminisztérium, az NFGM / KHEM, a WWF-H, az OKT, a DB dokumentumai érdekes bepillantást engednek a mindenkori, sajátos magyar - időt-húzó, igen is, meg nem is - kormányzati-, ágazati-, és civil-szervezetként megjelenő, "ál-környezetvédő" "stratégiák", és "taktikázások" világába. És ez még csak 1 kiragadott példa a sok közül!

A klímaváltozással kapcsolatos fejlemények az egész Világon kikényszerítik az eddigi koncepciók, stratégiák, programok, tervek felülvizsgálatát. Ezek elsősorban a víz-, az energia-, az élelmiszer-, a közlekedés-politikákat, ill. ezek integrált tervezését, komplex, egymással is összehangolt fejlesztését érintik, a többcélú hasznosítás lehetőségének biztosításával.

Magyarországon a tervezési gyakorlat az állami megbízások koordinálatlansága, és elavult szemlélete miatt, még mindig a régi szemléletet tükrözi (vízenergia nem számít megújulónak, a vízi-közlekedés-szállítás nem számít környezetbarátnak, a duzzasztás és a vízlépcső "szitok-szó, az integrált tervezés és a komplex fejlesztés csak az elméletben létezik, stb.), miközben az egyes szakmák, ágazatok szakértői - ha tehetik, és nem köti őket hivatali függés, vagy titoktartás - egyre hangosabban fejtik ki nézeteiket a szemlélet-váltás, ill. a paradigma-váltás szükségességéről!

Az egy másik kérdés, hogy sem az államigazgatási szervek, sem a médiák nem adnak lehetőséget az ellen-véleményeknek, az érdemi párbeszédeknek, pedig már régen itt lenne az ideje, a vezetői döntések megalapozása, a nézők, hallgatók objektív tájékoztatásának biztosítása érdekében is!

A téma aktualítását a 2011. évi magyar EU Elnökség, ill. annak napirendjén szereplő, Európai Duna Stratégia / EDS megtárgyalása és elfogadása adja! A magyar EU Elnökségre történő felkészülésről "diadal-ittas" közlemény jelent meg a napokban, mintha minden a legnagyobb rendben lenne. Pedig nem árt felhívni az illetékesek figyelmét, hogy azért egy-két "elvarratlan szál" még akad a Házunk / Hazánk táján! Ezek közül jelzés-szerűen, csak néhány példa:

A magyarországi Duna-szakasz vízgyűjtő-gazdálkodási tervének véglegesítése elképzelhetetlen a Duna - évtizedek óta közismert - hajózhatósági, árvízvédelmi problémáinak megoldása nélkül! A nemzetközi Duna Bizottság is elkészítette a "Duna Hajózási Stratégiá"-t, amelyet be fog nyújtni az Európai Bizottságnak. Az Európai Duna Stratégia / EDS viszont elképzelhetetlen - az egyéb, nemzetközi szinten megoldandó témák között, ill. mellett - az előző 2 téma megoldása nélkül!

"Megérett az idő a döntésre!".

dr. Paulus Alajos, Balázs Béla díjas filmrendező és operatőr dokumentum-film-sorozatának címével búcsúzom, amelyet dr. Mosonyi Emil akadémikus emlékének, a "vízépítés professzorának", a Duna-Majna-Rajna transzkontinentális, nemzetközi víziút fejlesztésének, a Tisza hajózhatóságának, a Duna-Tisza csatorna és a Csongrádi Vízlépcső beruházás befejezésének szentelt! A sors íróniája, hogy annak idején, nem akadt egyetlen magyar TV-adó sem, aki hajlandó lett volna, vagy le merte volna vetíteni, a Szinbád moziban bemutatott film-sorozatot. Hát még itt tartunk ma is!


Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: 06 30 319 2033



Kedves Juhos Úr!

Itt küldöm a 2010.01.10-i keltezésű cikk javított változatával egybe-szerkesztett változatot.

A Duna Hajózási Stratégia német nyelvű változatának - az idő rövidsége miatt (legkésőbb a 2011. évi magyar EU-elnökséggel foglalkozó, 01.22-i parlamenti konferenciáig) - elég lenne először csak a címlapját, ill. a tartalomjegyzékét lefordíttatni. (célok, módszertan, jogi és normatív szabályozás, piaci prognózis, hajózási infrastruktúra, hajópark, stb.).

Első olvasásra a dokumentum a régi szemléletet tükrözi, a személyhajózással (menetrendi-, kabinos) nagyon szűkszavúan, 3-4 mondat erejéig, és csak a Duna Bécs-Budapest közötti szakaszával foglalkozik! (ezzel ellentétben, lásd: korábbi cikkünk a "CroisiEurope" francia folyam-, és tengerhajózási cég, "Victor Hugo" m/s kabinos szállodahajójának 2004. évi tiszai próbaútja, Budapest-Mohács-Újvidék-Titel-Tokaj oda-vissza, amelyről készült francia dokumentumfilmet a francia TV-k több alkalommal, és nagy sikerrel bemutattak, csak nálunk nem volt visszhangja! A Magyar Turizmus Zrt., kérésemre sem volt hajlandó intézkedni, a magyar-nyelvű változat elkészíttetése érdekében!

Robert Weinberger kapitánnyal történt személyes kapcsolat révén az útról készített digitális fényképek, ill. a francia-nyelvű videó is a birtokomban van. A hajózási stratégia véglegesítéséhez - a témában érdekelt franciák segítségével (a hajóutakat az interneten - évente több alkalommal, azóta is - online értékesítéssel bonyolítják!) - a Duna mellett, a Tiszai hajózást, nemzetközi víziúttá nyílvánítást, a vízi-, és vízparti turizmus különböző formáinak integrált tervezését, komplex fejlesztését is is be kellene csempészni! (TID - Nemzetközi Duna Túra, NTT - Nemzetközi Tisza Túra, EuroVelo - EV-6, EV-11. sz. Duna-, ill. Tisza-menti kerékpárút-hálózat, stb.). Erről majd később, részletesen! Izelítőül, néhány előzetes kép a próbaútról.

Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: 06 30 319 2033


2007-06-15-Részlet a Duna hajózhatóságának javítása-projekt-KHEM-tanulmány-kivonat

2008-03-26-Magyarország-MK-KüM-Duna Bizottság-új vezetés

2009-11-Komplex megoldást kell kínálnia a Duna-stratégiának

2010-01-10-A Duna hajózhatóságával kapcsolatos dokumentumok

 







A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1368