Magyar Nemzeti Duna Stratégia - kérdőjelekkel, és projekt-ötletekkel!
Dátum: 2010. January 21. Thursday, 20:26
Rovat: Vízügyek


Kedves Kollégák!

Amitől tartottunk, lassan bekövetkezik! Hazánkban egymást követik a különböző szervezetek, intézmények által szervezett Duna Konferenciák, amelyeken mindenről (csak!) szó esik, kivéve a Duna magyarországi szakaszának évtizedek óta megoldatlan problémáit. (Bős-Nagymaros, Adony, Fajsz, Paks, szivattyús energiatározó, Duna-Tisza-csatorna, Csongrádi vízlépcső, árvíz-belvíz-aszály, hajózás, vízenergia-hasznosítás, mezőgazdasági öntözés, biológia szennyvíztisztítás, hulladék-gazdálkodás, stb.)


Miközben az Európai Unió az egységes európai belvízi hajózóút-rendszer létrehozásán fáradozik, addig nálunk - az eddig elkészült, különböző "ál-tanulmánytervek" és "ál-hatásvizsgálatok", valamint az egyoldalú, az elmaradt haszonnal, a fizetendő kártérítésekkel egyáltalán nem számoló "költség-haszon elemzések" mind, egy vízlépcső-ellenes "pre-koncepció"-ra épülnek, az ember-nélküli "ál-környezetvédelem" álarca mögé bújva, gúzsba kötve még a jószándékú, tisztességes vízügyi-, hajózási tervezők kezét is!

A felmerült problémák - amelyek jelentős része a BNV szerződés egyoldalú felmondása miatt következett be, döntően belpolitikai okokból - racionális megoldása alapvetően műszaki-, gazdasági-, gazdaságossági-, és a szó igazi értelmében, környezet-, és természetvédelmi kérdés (nem "Duna Kör"-ös, "Duna Chartá"-s módon!), amelyben a politikának csak a komplexen kidolgozott, tudományosan megalapozott, objektíven összehasonlítható alternatívák közötti döntésekben lehetne szerepe!

A magyar Duna Stratégia kidolgozásáért ugyanakkor, a magyar Külügyminisztérium / MK KüM, az első helyi felelős, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium / bevonásával, és a VÁTI, valamint az MTA RKK NYUTI közreműködésével.

A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium / KvVM által kidolgoztatott "Duna-vízgyűjtő magyarországi része Vízgyűjtő-gazdálkodási Terve" készítése az EU Víz Keretirányelve / VKI félreértelmezése alapján, ill. az OVGT-tervezet egyeztetése, és a jóváhagyatási eljárás lefolytatása - az előre meghirdetett, de elmaradt - Szigetköz-térségét érintő - vitafórum nélkül, "zavartanul folyik"!? (a dunai nemzetközi hajózásra nem mondható el ugyanez!) Közben a WWF Magyarország Brüsszelben azért lobbizott, hogy Magyarország ne kapjon támogatást az EU-tól, a Duna hajózhatóságának javításához!

Miközben a Külügyminisztérium a 2011. évi magyar EU elnökség adminisztratív és protokoll feladataira történő "lázas" felkészüléssel van leginkább elfoglalva (hasonlóan, mint az 1995. évi Bécs-Budapest Expo, "Hidak a semmibe" kapcsán!), a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos Hágai Nemzetközi Bírósági itélet végrehajtásával, a szlovák féllel történő megegyezéssel láthatólag (?) nem foglalkozik senki!

És hol van, és mi a véleménye a hajózásért, közlekedésért, energiaügyért is felelős, Közlekedési Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumnak / KHEM-nek? Mintha ez a minisztérium nem is létezne!

E nélkül viszont nem lehet magyar Duna Stratégia sem! És akkor még a nemzetközi Duna Bizottság / DB 1948. évi Belgrádi Egyezményében, Magyarország - mint aláíró tagország - által vállalt kötelettségeink évtizedek óta történt nem teljesítését nem is említettük!

2010. február 25-26-án, Budapesten már Nemzetközi Duna Konferencia megrendezésére kerül sor, amelynek keretében már az Európai Duna Stratégia / EDS tervezetét akarják megvitatni, miközben a jelenleg nem létező, magyar Duna Stratégiához az illetékesek, még csak "alulról jövő projekt-ötleteket" várnak!? ("Gombhoz a kabát"!)

Korábbi cikkeimben bemutattam, ill. hivatkoztam - a Duna hajózhatóságának szűk keresztmetszeteit érintően - az interneten is elérhető dokumentumok alapján az alábbiakra:

- a bajor Duna-szakaszon, Straubing és Vilshofen között (Aicha an der Donau) folyó rehabilitációs, revitalizációs munkákat
- az osztrák Duna-szakaszon, Bécs-Freudenau alatti szakaszon folyó munkákat
- a szlovák Duna-szakaszon Mucha professzor - WWF vezetői által is elismert - rehabilitációs terveit (és Mucha professzornak írt elnézést kérő WWF levelet, amelyben a WWF Ausztriát felszólítják, hogy tartózkodjon a jövőben minden beavatkozástól)
- a horvát-szerb Duna-szakaszon folyó munkákat
- az EU által is támogatandó, román-bolgár vízlépcső-építési-, kikötőfejlesztési terveket
- a Moldovai, Giurgiulesti Szabad Kikötő fejlesztését, a Duna és a Prut torkolatánál, stb.

A magyar diplomácia szóban és írásban is deklarált célja a "Duna-menti regionális kapcsolatok építése"! De kérdezem, hogy a szavakon, deklarációkon, ál-tanulmányterveken, ill. a megkötött, hatályos nemzetközi szerződéseink felmondásán, ill. be nem tartásán túl, mit teszünk konkrétan mi, a Duna-menti nemzetközi kapcsolataink "javításáért"?

Aki tud valamilyen konkrétumról, küldjön róla tájékoztatást, örömmel várjuk!


Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: 06 30 319 2033



1994-06-14-B-GNV-WWF_exkuzalas_Mucha-profnak

2009-11-10-NFGM-Projektötletek az Európai Duna Stratégiájához

2009-11-11-2010-február-Budapest-Duna-Csúcs-DunaStratégia

2010-01-20-Meghívó a Nemzeti Duna Konferenciára-NFGM

2010-01-20-Meghívó a Nemzeti Duna Konferenciára

A 2009-10-21-Duna stratégiáról tervez csúcstalálkozót Magyarország

Duna-Moldavia-Giurgiulesti-Szabadkikötő-fejlesztés

Turizmus Panoráma-2010-14-NFGM-Nemzeti Duna Stratégia-kivonat

 

 

 







A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1373