Zátonyra futott a Dunán Visegrádnál, és Pilismarótnál, magyar vizeken, két német
Dátum: 2010. February 05. Friday, 20:06
Rovat: Média


Zátonyra futott a Dunán Visegrádnál, és Pilismarótnál, magyar vizeken, két német hajó horvát, ill. szlovák legénységgel

Kedves Kollégák!

"Két nap alatt, két hajóbaleset a Duna magyarországi szakaszán"! Visegrád-Nagymaros térségében a "Würzburg", ill. Dömös és Pilismarót térségében a "Kelheim" nevű német hajók, horvát, ill. szlovák legénységgel.

Van valami szimbolikus ebben a sajnálatos, szomorú hírben! Érdemes egy kicsit elgondolkozni a helyszíneken (Visegrád, Nagymaros, magyar Duna-szakasz, Dömösi-gázló - sziklapad, stb.), a szereplőkön (bajba jutott német hajók, horvát és szlovák hajósok, és magyar mentő alakulatok - Újpesti kikötőből érkező Tatabánya vontatóhajó, fővárosi-, szentendrei tűzoltók, búvárok, stb.), és a dunai nemzetközi és belvízi hajózás, a "hegymenet"-ek, "völgymenetek" vissza-visszatérő problémáin.

Pár nap alatt két hajó-baleset a Dunán! Sajnos a magyar Duna-szakaszon ez nem egy egyedi eset, csak a média (sajtó, TV, rádió, stb.) nem mindig reagál ilyen gyorsan az ilyen, és ehhez hasonló eseményekre. A Dunakanyar / Dömösi-gázló, a Lágymányosi híd, a Dunaföldvári híd térségében sorozatban történtek, ill. történnek hasonló haváriák. Az esetek egy részében a kiömlő olaj miatt környezeti, vízminőségi károk is bekövetkeznek, amelyeknek elhárítására sok esetben nem vagyunk felkészülve, stb.

A sors iróniája, hogy a Tatabánya nevű vontatóhajó - amely éppen most segédkezik a mentésben - pár éve, éppen a Lágymányosi hídnál kapott léket! (lásd: mellékelt képek!)

A dunai nemzetközi hajózás feltételeinek - Duna Bizottság ajánlásainak megfelelő - biztosítása legalább annyira a magyar fél, mint a többi, Dunán hajózó ország érdeke!

A radikális környezetvédőknek ezért, nem a "környezetbarát", szabad hajózást biztosító, a vízminőséget nem rontó (!) komplex, többcélú vízlépcső-beruházások - pl. a Bős-Nagymarosi vízlépcső-rendszer (duzzasztó, "megújuló - környezet-barát" vízenergiát termelő, vízerőmű, a kétirányú folyamatos hajóközlekedést biztosító, iker hajózsilip, sporthajó-zsilip, a halak szabad mozgását biztosító, hallépcső, a Duna bal és jobb partja között hiányzó összeköttetést biztosító, gyalogos-, kerékpáros-, közúti-híd, közmű-alagút, stb.) eredeti tervek, korszerűsített formában történő befejezése ellen kellene fellépni, hanem a tényleges, bizonyítható és mérhető, környezeti károk elhárításáért kellene küzdeni!

Annak idején a radikális "ál-környezetvédők" csak a Nagymarosi-gát - elsősorban politikai okok miatti elbontásáért harcoltak, és nem emlékszem, hogy ugyanilyen hangerővel követelték volna, a Duna-menti városok szennyvízkezelésnk, biológiai szennyvíztiszításának megoldását, és az árvízvédelem biztosítását! A károk mindkét esetben jelentősek!

Különösen Budapest Főváros tisztítatlan szennyvízeinek közvetlenül a Dunába vezetéséért, a Római-part árvízvédelméért, a Ráckevei / Soroksári Duna-ág vízminőségének javításáért kellett volna, ill. kellene még most is szót emelni, és nagy tüntetéseket, felvonulásokat szervezni!

És hol van, és hova tűnt időközben a magyar folyam-, és tengerhajózás, a magyar hajógyártás? A magyar "tengerészek" idegen lobogók alatt szelik a vizeket - jobb híjján - hasonlóan a póruljárt horvát és szlovák társaikhoz! Ha ezt gr. Széchenyi István a "legnagyobb magyar", a dunai hajózás, a hajógyártás úttörője - halálának 150 évfordulóján, a 2010. "Széchenyi Év" kapcsán - láthatná!

Amíg a fenti probléma megoldódik itt van átmenetileg egy speciális "magyar" megoldás, az Európában is kuriózum számba menő "River Ride", kétéltű, városnéző busz, a gépkocsivezetővel együtt, aki egyúttal kapitány is!

És akkor kint vagyunk, ill. leszünk az összes vizekből?


Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

2010-02-03-04-Süllyed egy hajó a Dunán Visegrádnál-képek

2009-09-09-H-Bp-Duna-River Ride-kétéltű városnéző busz7

2009-09-09-H-Bp-Duna-River Ride-kétéltű városnéző busz8

2009-09-09-H-Bp-Duna-River Ride-kétéltű városnéző busz14

2010-02-03-Duna-Bavaria53-léket kapott-Visegrád

2010-02-03-Duna-Bavaria53-léket kapott-Visegrád1

2010-02-03-Duna-Bavaria53-léket kapott-Visegrád2

2010-02-03-Duna-Bavaria53-léket kapott-Visegrád3

2010-02-03-Duna-Bavaria53-léket kapott-Visegrád4

2010-02-03-Duna-Bavaria53-léket kapott-Visegrád5

Európa-Rajna-Majna-Duna-Baja-térkép

EU-Sporthajó-gyártás-címlap1

MFTR2-plakát

MFTR3-plakát

MFTR-200Korona-részvény

Nemzetközi Duna Nap-H-Bp-tengerészek koszorúznak

Óbudai Hajógyár-archív

Óbudai Hajógyár-archív1

Széchenyi István és fia - archív

Tatabánya léket kapott a Dunán-Lágymányosi-híd

Tatabánya-Duna-Lágymányosi-híd

Tatabánya-Duna-Lágymányosi-híd-hajómentés

Tatabánya-Duna-Lágymányosi-híd-hajómentés1

Tatabánya-Dunán-Lágymányosi-hídnál-léket kapott

 







A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1405