Kint vagyunk a vizekből?
Dátum: 2010. March 23. Tuesday, 22:04
Rovat: Vízügyek


"Útban (vagyunk!) az Európai Duna (Régió) Stratégia felé" - Kint vagyunk a vizekből?

Kedves Kollégák!

Tájékoztatásul mellékelem a Nemzeti Gazdasági Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium / NFGM 2010.02.21-i magyar és angol-nyelvű kiadványát és tartalomjegyzékét az Európai Duna / Régió Stratégiáról, amely az EDRS előkészítésének előzményeiről (konferenciák, állásfoglalások, stb.), és jelenlegi helyzetéről, valamint a témához kapcsolódó észrevételek 2010.03.31-ig történő megtételi lehetőségéről szól.


A kiadvány az EU Régiók Bizottsága, különböző nemzetközi szervezet, intézmény (Duna Bizottság / DB, Száva Bizottság / SZB, ICPDR, stb.), ill. a Duna-menti országok (német, osztrák, magyar, stb.), tartományok (D / Baden-Württemberg, A / Burgenland, Alsó-, Felső-Ausztria, stb.), ill. magyar részről a Nemzeti Fenntartható Fejlődés Tanácsa / NFFT, az Országos Környezetvédelmi Tanács / OKT állásfoglalásait, a 92/2009.(XI.18.)OGY határozatot, és egyéb nemzetközi-, EU, és hazai jogszabályokat ismerteti.

Az anyag elég nagy terjedelme, és az angol-magyar szövegek szerkesztése miatt elég nehezen áttekinthető.

Az EDRS lényege - az EU Régiók Bizottsága megfogalmazása alapján - röviden az alábbiakban foglalható össze:

- kiemelt kérdések (lásd: 8. oldal): belvízi hajóutak, kikötők, energiahálózatok, energiaellátás biztonsága, megújuló és tiszta energiák nagyobb mértékű használata, környezetvédelem, vízgazdálkodás javítása, természeti kockázatok megelőzése, klímaváltozás enyhítése, és adaptáció, stb.
- a közlekedés (24. oldal 26, 27.) fejezetben leírtak szerint a közlekedés és a környezetvédelem nem zárhatja ki egymást!
- a környezetvédelem - energiabiztonság fejezet 29. pont az árvízvédelemmel, a 30. pont az energiabiztonsággal foglalkozik, míg a 34. pont a közös, fenntartható turizmusfejlesztési koncepció kidolgozásának szükségességéről szól, kiemelve a Duna-menti kerékpárút-hálózat fejlesztését, stb.
- a 64. oldalon, a "Módszertan" fejezet szerint, az általános nyilatkozatok helyett, gyakorlati eredmények elérését kell célul kitűzni! A Duna-Régió fejlesztését integrált módon szükséges előkészíteni és megvalósítani!

A Duna magyarországi szakaszára vonatkozó elképzelések, prioritások a fentiektől egyoldalúan eltérően, csak a vízminőséget, a környezetvédelmet, a fenntartható fejlődést szorgalmazó, általános, elvi, az EU, az ICPDR vonatkozó ajánlásaira, irányelveire hivatkozó, zömmel leíró jellegűek, kerülve a konkrét problémák feltárását, és azok integrált kezelését.

Ha a magyar fél nem változtat ezen - az EU-val, és saját nemzeti-, nemzetgazdasági érdekeinkkel is ellentétes - álláspontján, akkor az Európai és a Magyar Duna / Régió Stratégia kudarcra van, vagy lesz itélve, éppen a 2011. évi magyar EU elnökség idején!

Ne legyen igazam!

A fenti félelmeimet alátámasztják a Hír TV mai, "Zöldövezet" c. műsorában, a készülő Európai Duna / Régió Stratégia (EDRS) kapcsán, dr. Pálinkás József akadémikus, az MTA elnöke, és Láng István akadémikus, az NFFT társelnöke által elmondottak is.

A Duna, mint nemzetközi hajóút hajózhatóságának biztosítása - szerintük - csak 1 kérdés a sok közül!(?) A hajózhatóság biztosítása - ugyancsak szerintük - nem feltétlenül vízlépcsőépítést jelent! (?) A meglevő hajópark kisebb merülésű hajókra történő lecserélése még mindig az "irreális zöldek" rendszerváltás előidéző, 20 évvel ezelőtti (Duna Kör, Duna Charta, Védegylet, WWF-H, stb.) populista, minden szakmai megalapozást nélkülöző, lózung-szerű "koncepciójá"-t visszhangozza! A hajózás és a vízminőség összefüggésének negatív minősítése, a Duna "tehermentesítése" (?) a forgalomtól, és vasútra terelése (?) megkérdőjelezi az MTA vezetinek szakmai hozzáértését, és veszélyezteti tekintélyét, nemzetközi presztizsét is! A dunai nemzetközi hajózás helyett a Duna-menti vasút-hálózat fejlesztése - különösen a Dunakanyarban, a Pilis és a Börzsöny között - igen "érdekes" javaslat, de talán ezt inkább a szakértőkre kellene bízni! Lásd, mellékelt link:

http://www.hirtv.hu/?tPath=/view/videoview&videoview_id=10166

Egy szó, mint száz, korábbi reményeim az MTA új vezetése kapcsán szertefoszlottak! Az MTA elnöke és volt főtitkára nem olvasta e szerint sem az Országos Környezetvédelmi Tanács / OKT állásfoglalását és javaslatait a Duna hajózhatóságával kapcsolatban, ill. nem volt ott, és nem hallotta, 2010.02.26-án az MTA Dísztermében tartott "Az EU Duna-Régió Stratégiája" konferencián, Dirk Ahner úr, az Európai Bizottság Regionális Politikai Főigazgatójának szavait sem, a Duna és a Rajna összehasonlításáról. Kivonat Götz Sándor barátunk feljegyzéseiből:


"Dirk Ahner úr (EB Regionális Politikai Főigazgató) is hozzászólást kért a kérdésben, aki kifejtette, hogy a dunai hajózást a Rajna forgalmával összehasonlítva, csak 10%-a az ottani forgalomnak. Ugyan akkor, ha a két folyó tisztaságát hasonlítjuk össze, a Duna szennyezettsége 30%-al magasabb a Rajnáénál! Emiatt fontosnak kell tartani az olyan fejlesztéseket, amelyek a jobb szállítási hasznosítással együtt a környezeti tényezőket is javítják. A Rajna esetében ezek már bevált módszerek, amiket alkalmazni lehet, de természetesen több tényező párhuzamos és arányos fejlődésének hatására alakulhat csak ki.

Kifejtette, hogy a Balti Régió fejlődési viszonyai már bizonyították azt, hogy az EC által kitűzött út járható, és szerinte ebben a régióban is rendelkezésre áll az a tudás és akarat is, amelyek mozgósítása lehetővé teszi a sikert."

Az MTA vezetésének intézményesen, és az összes bizottságát is integrálva kellene az igazi magyar Duna Stratégia mellé állni, éppen gr. Széchenyi István halálának 150., és dr. Mosonyi Emil professzor születésének 100. évfordulóján!

Talán még mindig nem késő a "Duna Kör" oldaláról, a Duna "jobb" partjára evezni!

Reménykedjünk, mert a remény hal meg utoljára!


Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033


2010-02-25-26-DunaStrategia-egyeztetes1GotzSandor1

2010-03-23-HirTV-Zoldovezet-EuropaiDunaStrategia-MTA

WWF-H-kifogasai-EU-EB-Dunai-hajozassal-kapcsolatban

2010-utban-az-EuropaiDunaStrategia-fele













A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1517