Hogyan tovább Magyarország? Mi lesz a magyar Duna Stratégiában? Hol vannak ...
Dátum: 2010. April 15. Thursday, 23:39
Rovat: Vízügyek


Hogyan tovább Magyarország? Mi lesz a magyar Duna Stratégiában? Hol vannak Széchenyi utódai?

Kedves Kollégák!

Magyarország válaszút előtt áll, és éppen a választások kellős közepén! Magyarország jövőjét alapvetően befolyásoló, stratégiai döntéseket nem lehet már sokáig halogatni, és "szlogenekkel", "pótcselekvésekkel" helyettesíteni!


A létrejövő magyar Kormánynak - sok más egyéb, közismert alapvető probléma ("adósság-csapda" kezelése, gazdasági-, szociális-, erkölcsi válság, munkanélküliség, egészségügy, oktatás, TB problémái, stb.) megoldása mellett - nem sok ideje marad arra például, hogy az Európai Duna Stratégia / EDS magyar részanyagát - a tényleges magyar nemzeti-, nemzetgazdasági érdekek figyelembe vételével, az Európai Bizottsággal összhangban - a jelenlegi Kormány 2010.04.30-i részhatáridejének letelte után, 2010. végéig, részletesen kidolgozza és véglegesítse!

Az Európai Unió - a Lisszaboni Szerződés hatálybalépését követően - szervezeti-, és intézményrendszeri változások, a görög válság közepette - éppen a spanyol-belga-magyar Trió/Trojka elnökség idején, még keresi a megoldást!

Ilyen előzmények után, 2011. január 1-től, június 30-ig terjedő időszakban kerül a magyar EU elnökség napirendjére az EDS, amelynek eddigi prioritásai és előkészítése csak szavakban (!) szólt a dunai hajózásról, a Duna vízenergiájának hasznosításáról, az árvízvédelemről, a dunai vízi-, vízparti-, Duna-menti kerékpáros- (EuroVelo EV-6. sz. útvonal), kemping-, öko-, kulturális-, örökség-turizmusról (Magyar Limesút - UNESCO Világörökség-várományos!)!

Az eddigi megbízások, tervezői szerződések alapján a különböző ágazati tanulmányok, vizsgálatok, egymástól függetlenül, koordinálatlanul, "prekoncepciók" alapján készültek, "gúzsba kötve" a vízügyi szaktervezők kezét, kihagyva a hajózási-, energetikai, turisztikai szakembereket, eleve kizárva a vízlépcsős megoldásnak még az összehasonlító vizsgálatát is, stb.!

Mi a korábbiakban már többször, több alkalommal leírtuk észrevételeinket, javaslatainkat, amelyek eddig "süket fülek"-re találtak, amit az alábbi tények is igazolnak és támasztanak alá:

A Duna hajózhatóságának javít(gat)ására vonatkozó, 3 részre szakított Duna-szakaszt tartalmazó, a duzzasztást, komplex vízlépcső-építést, megújuló vízenergia-hasznosítást, a Duna Bizottság, ill. az ENSZ EGB által a nemzetközi víziutakra vonatkozó paraméterek (hajózási mélység, hajóút-szélesség, kanyarulati sugarak, stb.) teljesíthetőségét, és ezzel a "környezetbarát" vízi-közlekedést, szállítást eleve kizáró tanulmányok még "készülgetnek", komplex költség-haszon elemzést - amely a Bős-Nagymarosi Vízlépcsőrendszerre vonatkozó, államközi szerződés egyoldalú, indokolatlan felmondása, ill. a Hágai Nemzetközi Bíróság Magyarországot valójában 7:1 arányban elmarasztaló itéletének közös szlovák-magyar végrehajtása kapcsán felmerülő költségeket és az "elmaradt hasznot" is figyelembe venné - mindezideig még nem láttunk!

A nemzetközi-, és az európai kötelezettségvállalásaink és a vonatkozó hazai jogszabályok (törvények, rendeletek, stb.) - különösen a Duna hajózhatóságát, nemzetközi víziút státuszát érintően - évtizedek óta, többszöri - főleg civil, és AB-nak is benyújtott - kezdeményezések ellenére, a mai napig sincsenek összhangban! (Lásd: 1139/2004.(XII.11.)Korm.határozat 2/a. pontjának hatályon kívül helyezése még mindig nem történt meg!)

A Duna ügyében a magyar-szlovák tárgyalások szép csendben, minden látható eredmény nélkül, 20 éve foly(dogál)nak! Hogy akar Magyarország az Európai Duna Stratégia "motorja" lenni (?), amikor még a közvetlen szomszédjával sem tud ennyi idő alatt megegyezni, és "szembe megy" Európával is!

A témának Magyarországon túl sok "gazdája" van (KüM, KvVM, NFGM, FVM, KHEM, ÖM, Turizmus, stb.), de nincs egy "főfelelőse"!

Ha egyszer kitör a botrány, akkor az egymásra mutogatás" időszaka fog ismét bekövetkezni, mint amilyennek minden magyar TV néző tanúja lehetett a választások első fordulójában az "OVB" és az "OVI" (!) "koprodukció" kapcsán!

A következő Országgyűlésnek és Kormánynak ilyen körülmények között kell megkezdenie működését és biztosítania nemzetközi szinten a folyamatosságot, az Európai Unió "reflektorfénye" által megvilág(osí)tva!

A magyar műszaki-, gazdasági értelmiség eddig csendben lévő része - nem túl nagy politikusi érdeklődés és média-visszhang mellett - ha későn is, de végre megszólalt az ország és a nemzet érdekében (Lásd: mellékelt kép-, és hanganyag), de kérdéses, hogy milyen hatással lesz ez a mostani és a jövendő döntéshozókra?

A mindenkori döntéshozók figyelmét ezért - a mellékelt kép-, és hanganyag mellett - szeretnénk mégegyszer felhívni

- az integrált ágazati-, területi-, hálózati-, intézményi tervezés,
- a komplex fejlesztés és finanszírozás (EU + hazai társfinanszírozás!), valamint
- a többcélú hasznosítás hazai gyakorlata bevezetésének szükségességére, valamint arra a tényre, hogy
- az EU csak fejlesztéseket támogat, fenntartást, karbantartást nem!!! (A Duna hajózhatóságának hagyományos folyószabályozási módszerekkel (sarkantyúk, párhuzamművek, kotrás, kavicsfeltöltés, stb.) történő "javítgatásának" folyamatos karbantartási költségeit azokkal kellene megfizettetni, akik emellett kardoskodnak, és amelyeknek révén a haszon helyett, csak folyamatosan ismétlődő költségek jelentkeznének! Hogy ezt elkerülhessük, ajánlom a döntéshozóknak a külföldi, folyamatban és tervezés alatt álló vízlépcsőépítések részletesebb, szakmai szempontú tanulmányozását! Lásd, korábbi cikkeimben bemutatott Mosel: 10 vízlépcső, Isar-, Dráva-, Rajna-, Duna, stb. vízlépcsői!)


http://atv.hu/video/video-20100414_rona_peter

2010.04.14. ATV. Egyenes beszéd. Kálmán Olga vendége: Róna Péter. Hogyan tovább Magyarország?



Érdemes lenne elgondolkozni - a fentiek, valamint a globális klímaváltozás, árvíz-, belvíz-, aszály-, jégár, a víz-, élelmiszer-, energia-hiány, növekvő munkanélküliség, stb. figyelembe vételével - az országról készült "diagnózis" alapján, a szóbajöhető "terápiák" között, a vízvisszatartás, a duzzasztás, a vízenergia többcélú (megújuló-, tiszta-, vízenergia, öntözés, hajózás, turizmus, ökológiai-, ívóvíz-igény, stb.) hasznosítási lehetőségein, amely egyúttal jelentős mértékben hozzájárulhatna a foglalkoztatási, munkahelyteremtési problémák megoldásához is.

Ehhez viszont elengedhetetlen a szemlélet-, és paradigma-váltás, az eddigi görcsös, hivatalos "vízlépcső-ellenes" álláspont felülvizsgálata, figyelembe véve azt a tényt, hogy a Duna felettünk és alattunk lévő szakaszai "belépcsőzöttek", Straubing és Vilshofen közötti hajózási szempontból kritikus bajor Duna-szakaszon a C280 sz. duzzasztásos változat (lásd: mellékelt németnyelvű videó!), és EU támogatással 2 román-bolgár vízlépcső előkészítése van folyamatban! (lásd: helyszínrajz Turnu Magurele-Nikopol, Calarasi-Silistra!).



Ha a magyar szakaszon a Duna Bizottság által is nyilvántartott vízlépcsőépítések előkészítését, komplex vizsgálatát sürgősen nem tűzzük napirendre, csak mi kerülhetünk ki vesztesen, mert a medermélyülés, a talajvízszintcsökkenés, az ivóvízkészletek szennyeződése tovább fog folytatódni, és igaza lesz Ijjas István professzornak, hogy a "radikális környezetvédők" fogják követelni a duzzasztást és a vízlépcső-építést! (Nem kellene ezt még megvárni, mert a tervezés, előkészítés is, nálunk évtizedekig tart!)



http://www.donauforum.de/videos_donauausbau.php

Donauausbau Straubing-Vilshofen Variante C/C280 Die Stützschwelle bei Aicha.

Straubing-Vilshofen közötti Duna-szakasz kiépítése, ökológia – mezőgazdaság-árvízvédelem-hajózás – Passau / Kachlet, Straubing, Geisling vízlépcsők, Aicha – német nyelvű



Mottó: "Könnyebb az igazságot felismerni, mint elismertetni!"


Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

Kép1-A-Duna-Freudenau-Vízlépcső-műholdfelvétel

1993-A-Freudenau-KörnyezetbarátVízerőmű.VOR-cikk2

Kép0-R-M-D-Duna-R-BG-2 vízlépcső-terv-térkép

Kép1-Duna-R-BG-2 vízlépcső-terv-térkép

EU-VKI-Vízenergia-Hajózás-Vízgazdálkodás-címlap

1977-BNV-eredeti terv-helyszínrajz

H-Duna-Bp-NemzetköziHajóállomás-3hajó-1kikötő

H-Duna-Budapest-Lánchíd-árvíz-villamosra várva

2010-02-03-Duna-Bavaria53-Würzburg-léket kapott-Visegrád

2010-02-07-Bp-MAHART-süllyedő hajó

2010-02-25-DunaCsúcs-BalázsPéter

2010-02-25-DunaCsúcs-BalázsPéter-tabló

 







A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1563