Hajózhatóbbá tennék a Dunát
Dátum: 2010. April 21. Wednesday, 12:21
Rovat: Média


Nem hajózhatóvá, csupán hajózhatóbbá tennék a Dunát.

A Duna magyarországi szakaszán ötven ponton nem lehet az év jelentős részében biztonságosan hajózni. Bő kétmilliárd forintért - felerészben
uniós pénzből - most azt mérik fel, hogy miként tehető hajózhatóvá a folyó. További százmilliárdból a tervekből valóság lehet.

Ötvös Zoltán| Népszabadság| 2010. április 21.


A "műfolyó" olyan kicsiben, mint a nagy a valóságban
Népszabadság - Kocsis Zoltán

Lepukkant csarnok közepén folyómeder-imitációt építettek a vízügyesek, hogy jobban megértsék,
miként építi, mélyíti medrét, hogyan mozgatja partjait a Duna. A VITUKI Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Kutató Intézet makettjén
egy méter a valóságban háromszáz méter. Papírfecni hull a vízbe, jelzőfolyadékot öntenek az áramló folyadékba, hogy a nem szakmabéli is
felfogjon valamit a kísérletből. A lábunk előtti "műfolyó" olyan kicsiben, mint a nagy a valóságban. A problémák is azonosak. Látszik a
szentendrei-szigeti csúcs, a dömösi és a budafoki gázló. Hajósemberek réme valamennyi.

A Duna hazai részén ötven helyen nem mehetnek teljes terheléssel a hajók. Az ötvenből tizenkilenc problémás szakasz a magyar-szlovák
közös részre esik, a többi szűkületnek a kezelése csak a mi feladatunk. Jelenlegi becslés szerint a hajózási problémák felszámolásának költsége nem érné el a százmilliárd forintot, de ebben
már benne van az építést követő huszonöt év - évente egymilliárd forintra becsült - karbantartási, fenntartási költsége is. Az összeg
nagyjából megegyezik két, Tisza melletti tározó építésének költségével.

Mayer István, a VITUKI vízgazdálkodási és környezetvédelmi igazgatója
szerint a problémás helyek kiterjedése a Duna teljes szakaszának
másfél százalékát éri el. A folyó megzabolázása nem a zöldek által
mereven elutasított duzzasztást jelentené, hanem úgynevezett
sarkantyúk építését - ez kőszórás a mederben -, mederkotrást és
mederátrendezést. Néhány százezer köbméternyi követ ki kell termelni,
át kell helyezni, illetve közel egymillió köbméternyi sódert ki kell
kotorni. A bevezetőben említett kétmilliárd forintból 2014-ig
elkészülnek a modellkísérletek, a kiviteli tervek.

HIRDETÉS


Kérdés, hogy a Dunán építhető-e bármi nálunk, hiszen a nagymarosi
vízlépcső emléke máig kihat a belpolitikára. Vízlépcsőügyben bármilyen
apró, ésszerűnek tűnő egyeztetés a szlovákokkal 2010-ben is hangos
tiltakozást vált ki. Mayer István szerint a Dunán ez esetben nem
vízlépcsőépítésről van szó. Az Európai Unió számára kiemelkedő
jelentőségű ez a hajózási útvonal. Brüsszel szerint fő közlekedési
folyosó a Duna, amelyen közlekedni kell. Ha rendesen végigtárgyalják a
terveket, akkor olyan megoldás születhet, amellyel mindenki egyetért.
Éppen ezért egyeztetnek a Reális Zöldeken keresztül a WWF-fel. A Dunán
a gázlók jelentik a legnagyobb problémát. A dömösi és a visegrádi
gázló, a váci gázló, a budafoki gázló, a dunaföldvári híd környéke és
a Siótorok környéke. A hazai Dunaszakaszon ezeken a részeken a
legrosszabb a helyzet. A dunai hajók számára legalább 2,5 m merülési
mélységet kell biztosítani a legkisebb vízszint esetén. és legalább
180 méteres szélességben. Az unió megengedi, hogy egyes helyeken a
hajózóút szélessége 120 méter lehet - ilyenkor már egyirányú a
forgalom. Ezt a követelményt ma még nem tudja a Duna.

Nálunk az év 365 napjából 250-260 napon keresztül lehet biztonságosan
hajózni. A fejlesztésekkel elérhetnénk, hogy akár 310 napon át
közlekedjenek a hajók. Ebben az esetben a jelenleginél jóval több hajó
közlekedne a folyón. A fejlesztést a környezet védelme is indokolná,
hiszen a vízi közlekedés gazdaságos, környezetbarát, biztonságos
szállítási mód, elsősorban tömegáruk nagy távolságra történő
eljuttatására.

A gázlók miatt a Duna jelenlegi áruforgalma a lehetséges kapacitás
mindössze 10-15 százaléka, a vízi út fejlesztésére uniós források is
igénybe vehetők.

Kapcsolódó cikkek: Holttestet emeltek ki a Mosoni-Dunából | Elkészült
a világ legnagyobb napelemes hajója | Léket kapott a Mahart egyik
hajója a Vigadó térnél | Baja: zöldkikötői álmok és kamionsorok |
Hajózócsatorna lesz a Dunából?







A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1580