2010.04.20-21. 'A Duna hajózhatóságának javítása' c. projekt VITUKI / 2a
Dátum: 2010. April 23. Friday, 14:02
Rovat: Vízügyek


2010.04.20-21. "A Duna hajózhatóságának javítása" c. projekt VITUKI / Budapest - TérTeam / Dunakanyar - Visegrád. 2a. rész


Kedves Kollégák!

- Miközben Bécs és Pozsony közös nemzetközi "Európai Duna Régió Stratégia / EDS - Hajózás-Energia-Környezetvédelem-Informatika" c. konferenciát rendezett, hivatalosan delegált magyar előadók nélkül, amelyről érdemi tájékoztatás a magyar médiák részéről ismét nem hangzott el, pedig jó lett volna tudni, hogy a fenti alapkérdésekben a Duna-menti országok képviselői mire jutottak (?),


- addig mi itthon, Budapesten és Visegrádon, a Duna magyarországi szakasza hajózhatóságának - kizárólag hagyományos folyószabályozási módszerekkel készült - javít(gat)ásáról készült felmérések, vizsgálatok, modelkísérletek alapján az elmúlt években, jelentős összegű EU támogatással készült tanulmányokból kaphattunk ízelítőt, sajtótájékoztató, közmeghallgatás és Civil Fórum keretében.

- A budapesti sajtótájékoztatóról a Népszabadság tudósítója és az MTI, a jelenlegi politika tőlük elvárt - cenzurázott (mint a "régi szép időkben") - cikket, ill. közleményt hozta csak nyilvánosságra, meg sem említve például a Reális Zöldek Klub - mint országos civil szervezet - nevében történt - segítő szándékú - hozzászólásomat, amelyben az Országos Környezetvédelmi Tanács témával kapcsolatos, és a Kormánynak címzett (!) állásfoglalására, ill. figyelemfelhívására, valamint a 2011. évi magyar EU elnökség idején megtárgyalandó EDS előkészítésének lényegesen eltérő európai és magyar gyakorlatára hívtam fel a figyelmet. Ebben az EU Víz Keretirányelve / VKI téves magyar értelmezésére, valamint a Dunára - mint nemzetközi víziútra vonatkozó, törvénybe iktatott, nemzetközi kötelezettségeinkkel ellentétes - 1139/2004.(XII.11.)Kormányhatározat 2/a pontjára - amelynek hatályon kívül helyezésére a Reális zöldek Klub több alkalommal tett irásbeli kezdeményezést, többszöri kisérletet, eddig eredménytelenül - hívtam fel a figyelmet! Megemlítettem, hogy ugyan ennek az EU VKI-nek az alapján a bajor Duna-szakaszon - Straubing és Vilshofen között - és a román-bolgár Al-Duna-szakaszon - EU támogatással - 2 komplex vízlépcső előkészítése van folyamatban, Turnu Magurele-Nikopol és Calarasi-Silistra között (duzzasztó-vízerőmű-hajózsilip-híd)! (lásd: korábbi cikkeimhez mellékelt dokumentumok!)

- A 2010.04.20-i, budapesti sajtótájékoztatóról, tegnapi cikkemben már beszámoltam (lásd: www.realzoldek.hu), most csak a 2 utólagos, féloldalas média-tudósítást mellékelem.

- A 2010.04.21-i, visegrádi közmeghallgatásról, és az azt követő Civil Fórumról 2 részletben számolok be, tekintettel azok eltérő jogi szabályozására is.

A mostani 1. részben, a közmeghallgatásról csak annyit, hogy a Visegrád-Nagymaros térségéből senki nem volt kiváncsi a Duna egyik leglátványosabb, kiemelt, de hajózási szempontból egyik legkritikusabb térségére, a Dunakanyarra vonatkozó, fejlesztési elképzelésekre! A tervezők ismertették a tervezés évekre visszamenő, közismert előzményeit és a Visegrádi és a Dömösi szükület közötti folyószakaszra vonatkozó különféle vizsgálatokat, ill. a hagyományos, folyószabályozási elképzeléseket (mederkotrás, átrendezés, mederszűkítés, hajóútvonal áthelyezés, stb.) és azok időbeli-, térbeli határait, stb.

A jelenlévők jelentős része - a rendezőkön, meghívókon kívül - a tervezésben érdekelt, VITUKI, Aquaprofit és a TérTeam cégek képviselőiből , valamint a WWF Magyarország "árgus szemekkel, és fülekkel" figyelő és az EU VKI-t egyoldalúan és azt is féloldalasan, unos-untalan citáló kérdéseit feltevő képviselőjéből került ki. (a "jó ökológiai állapot", a vízépítési munkák alatt is, az élőhelyek, a halak, madarak zavartalanságának biztosítása, a környezeti hatástanulmányok részletes tartalma, a tervezői garanciák hiánya, stb.!)

Rajtuk kívül csak néhány a téma iránt érdeklődő, aggódó és kiváncsi volt jelen. A tervezői ismertetés, vetítés során az egyik legkritikusabb szakaszt, a Dömösi gázlót és szükületet bemutató diát "gyorsan átugrották", kérésemre később levetítették! (lásd: mellékelt IMG 1012a fotó!)

A közmeghallgatás során a WWF Magyarország - EU VKI-t citáló - képviselőjén kívül, a Reális Zöldek Klub képviseletében, Juhos László elnök, a Duna nemzetközi víziút jellegéből, a Bős-Nagymarosi Vízlépcsőrendszerrrel kapcsolatos Hágai Nemzetközi Bíróság itéletének végrehajtását akadályozó 1139/2004.(XII.11.)Kormányhatározat 2/a pontjának törvényellenességét, hatályon kívül helyezésének szükségességét emelte ki, majd Kránicz István mondta el véleményét az elhangzottakkal kapcsolatban. (A KDvKTVF - mint "Zöldhatóság" részéről a jegyzőkönyv készül!)

Folytatás következik!

Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

2010-04-20-VITUKI-Hajózzunk a Dunán-MTI-hír

2010-04-21-Hajózhatóbbá tennék a Dunát[1]ÖtvösZ-Nol-cikk



2010-04-20-VITUKI-Duna-hajózás1a


2010-04-20-VITUKI-Duna-hajózás2a


VITUKI-Duna-Szob-Déli országhatár-2008-2010-címlap


2010-04-21-VITUKI-Visegrád-Dunakanyar-hajózás2a


2010-04-21-VITUKI-Visegrád-Dunakanyar-hajózás1a


2008-2010-Duna hajózhatóságának javítása-Szob-D-határ-címlap


2008-2010-Duna-hajózhatóság-Szob-D-i-országhatár[2]VITUKI


2008-2010-Duna-hajózhatóság-Szob-D-i-országhatár[3a]VITUKI


2008-2010-Duna-hajózhatóság-Szob-D-i-országhatár[4a]VITUKI


2008-2010-Duna-hajózhatóság-Szob-D-i-országhatár[5a]VITUKI


2009-11-Duna-hajózás-TEN-T-SKV-címlap[1]KHEM-KKK


IMG_0984a-H-Bp-Kölcsey


2008-07-05-H-Dunakanyar-Visegrád-Nagymaros-látkép


H-Dunakanyar-látkép4


2001-NagymarosiVízlépcső-RZK-cikk-címlap0


2001-NagymarosiVízlépcső-RZK-cikk-címlap1a


2001-NagymarosiVízlépcső-RZK-cikk-címlap2a


IMG_1001a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-Tér-Team1


IMG_1002a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-Tér-Team1


IMG_1003a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-Tér-Team1


IMG_1004a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-Tér-Team1


IMG_1005a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-Tér-Team1


IMG_1008a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-Tér-Team1


IMG_1009a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-Tér-Team1


IMG_1011a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-Tér-Team1


IMG_1012a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-Tér-Team1


IMG_1013a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-Tér-Team1


IMG_1016a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-Tér-Team1


IMG_1017a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-Tér-Team1


IMG_1019a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-Tér-Team1


IMG_1021a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-Tér-Team1


IMG_1023a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-Tér-Team1


IMG_1024a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-Tér-Team1JuhosL


IMG_1026a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-Tér-Team1KrániczI


IMG_1042a-H-Visegrád-Dunakanyar-Hajózás-model1


2007-11-03-Dunakanyar


H-Dunakanyar-Nagymaros-Visegrád-naplemente








A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1583