Európai Duna Stratégia - Osztrák-szlovák-román konkrét prioritások szemben a ...
Dátum: 2010. May 02. Sunday, 16:28
Rovat: Vízügyek


Európai Duna Stratégia - Osztrák-szlovák-román konkrét prioritások szemben a magyar "általános elképzelésekkel"!

Kedves Kollégák!

A magyar médiák a 2010.02.25-26-i, Budapesti Energia Csúcs és Duna Csúcs előkészítése, és a 2. Európai Duna Régió Stratégia Stakeholder Konferenciájának - a Főváros közlekedését megbénító megrendezése - és a semmitmondó "Budapesti Nyílatkozat" kiadása óta mély hallgatásba burkolóznak, semmi érdemleges hír - az Európai Duna Stratégia előkészítéséről - a hazai sajtóban sajnos nem látott napvilágot.


Közben, 2010.04.19-21. között, Bécsben és Pozsonyban, osztrák-szlovák és Európai Bizottság közös (!) rendezésében lezajlott a 3. EDRS Stakeholder Konferencia, amelynek témája a "közlekedés/hajózás - energia - környezetvédelem - informatika" volt! A fenti témák eltérő szempontjainak egyeztetése, közös, kompromisszumos megállapodás létrehozása - a Duna-menti országok között - véleményem szerint, az EDRS egyik "kulcskérdése"!

A konferenciáról hivatalos tájékoztatást sehol nem találtam. Egy-két - zömmel egy MTI rövidhír szószerinti ismétlését tartalmazó - rövidhírt, és egy szlovákiai magyar EP képviselő cikkét találtam mindössze, valamint a szlovák miniszterelnök-helyettes angol-nyelvű felszólalását a konferencia első napján, Bécsben! Ebben pl. osztrák-cseh-szlovák közös beruházásban (!), "Transznacionális Tranzit Terminál" és a Hainburg-Gabcikovo közötti szakaszon, a Morava torkolat és környéke hajózhatóságának, árvízvédelmének megvalósítása szerepel!

Azóta se kép, se hang! A konferencia második és harmadik napjáról sincs semmi hír, még az EDS hivatalos honlapján sem!

Lehet, hogy nekünk magyaroknak teljesen mindegy, hogy a fent jelzett témákban - ahol hivatalosan delegált magyar előadó nem is szerepelt! - a többi Duna-menti országnak mi az elképzelése? A Duna magyarországi hajózhatóságának javít(gat)ására tett kísérletekről korábbi cikkeimben már beszámoltam a www.realzoldek.hu honlapon, hasonlóan a Szigetköz 18 éve megoldatlan vízpótlásáról, és a "kutatgatásokra, vizsgálgatásokra" elfolyt százmilliókról! (a hagyományos folyószabályozási módszerek - mederkotrások, mederátrendezések, mederszűkítések, hajózási korlátozások (!), sarkantyúk, T-, és párhuzamművek, stb. - esetén az árvízekről, visszaduzzasztásról, a folyamatos fenntartásiköltségekről, stb. érdemben nem is esett szó, pedig az Eu csak a fejlesztéseket támogatja!)

Szemmel láthatólag - a mellékelt híradás szerint - a konferencián megjelent Demszky Gábort sem zavarták az elhangzottak, mert ugyanazt az általános "lemezt" tette fel, amit Budapesten is elmondott (Budapest Európa és a Duna közepe!? Rengeteg fejlesztésre lesz lehetőség, stb. Miközben a Dunát érintően semmi konkrétumról változatlanul nincs információnk, az NFGM ugyan - pótcselekvésként - kb. 300 projekt-javaslatot kért be, központi elképzelések, koncepció, stratégia nélkül!?). Nálunk sem a vízvisszatartás, víz-tározás, duzzasztás, vízenergia többcélú hasznosítása, a hajózás, se a hajógyártás, a vízi-közlekedés, -szállítás, árvízvédelem, öntözés, vízi-, vízparti-, kerékpáros-, öko-, kulturális-örökség-turizmus, stb. komplex fejlesztése nem cél, csak a "vízek és a halak öncélú védelme", de az is csak az általánosságok szintjén ("Jó ökológiai állapot", a halak "hosszirányú átjárhatósága", az ívóvízkészletek védelme a folyamatos medermélyülés, talajvízszint-csökkenés mellett, és ellenére, de a duzzasztás évtizedek óta változatlan, kategórikus jogszabályi tiltása, kizárása mellett, stb.? Az OKT és az MHT véleményét, állásfoglalását, Kormányhoz intézett figyelemfelhívását a duzzasztás, vízlépcsőépítés várható szükségességére se a hatóságok, se a megbízott tervezők nem vették figyelembe! A dunai sorozatos haváriák - a Dunakanyarban a "Kelheim" és a "Würzburg", az MTA és a Lánchídnál a MAHART egyik hajója, a Lágymányosi hídnál a "Tatabánya", a Dunaföldvári hídnál sorozatos zátonyrafutások, stb. nem keltették fel sem a médiák, sem a Duna Csúcson résztvevő politikusok érdeklődését, nem érték el "inger-küszöbüket"!).

Emlékeztetőül: 2010. év végéig kellene kész lenni az egységes EDRS-nek, miközben 2010. első félév vége felé, konkrét tevékenységnek még a nyomát sem látjuk Magyarországon. Közben folyik a 4. EDRS Stakeholder Konferencia 2010.05.10-11. között, bolgár-román- közös (!) előkészítése, Russe-Giurgiu helyszíneken, valamint az 5. konferencia romániai Galatz-ban történő megrendezéséről!

A Duna felső-, és alsó szakaszán megvalósult vízügyi- energetikai-, hajózási komplex létesítményeken felül, a bajor Duna-szakaszon Straubing-Vilshofen, az osztrák szakaszon a Wachau, ill. a Bécs alatti szakasz, a szerb-horvát szakaszon, Apatin térségében, a bolgár-román szakaszon Turnu-Magurele-Nikopol és Calarasi-Silistra térségében (EU támogatással 2 vízlépcső!) folynak előkészítő munkálatok, miközben - a nem EU-tag(!) - Moldávia területén, a Prut torkolatánál, Giurgiulestinél Nemzetközi Szabadkikötő valósult meg!

Nem irigylem a most alakuló, új Országgyűlést és Kormányt, hogy ilyen előzmények és előkészítés után veszi át a "staféta-botot", de remélhetőleg megpróbálják majd ledolgozni ezt a jelentős hátrányt a Duna-menti országokkal szemben, a rendelkezésre álló igen rövid idő alatt, hogy elkerüljünk egy újabb presztizs-veszteséget a nemzetközi porondon!

Ehhez kívánok jó munkát és sok sikert! Egyúttal ezuton is kérem a Kollégákat, hogy ha a témával kapcsolatban új információkhoz jutnak, értesítsenek!

Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033



2007-01-31-Szerb kézben a dunai hajózás jelentős része

2010-01-08-OKT-állásfoglalás-Duna-hajózhatósága-SKV-kivonat

2010-03-25-RománDunaStratégia-TTG-kivonat

2010-04-19-A-Bécs-3-DunaKonferencia-SK-DusanCaplovic[1]

2010-04-20-Folytatódik a Duna-stratégia előkészítése-Bécs-Pozsony

2010-04-29-SK-Duna-stratégia[1]MészárosAlajos


3-A-Duna-Bécs-Parlament


2-SK-Duna-Pozsony-Vár-kikötő


14-2010-01-22-Parlament-H-EU-elnökség-Konferencia


DunaStratégia-Danube_ország[1térkép


2008-09-16-Duna-BG-Vízlépcsők-Ivanov[1]Nikopol-Silistra


2008-09-16-Duna-BG-Vízlépcsők-Ivanov[2]Nikopol-Silistra


2008-09-16-Duna-BG-Vízlépcsők-Ivanov[3]Nikopol-Silistra


BG-Duna-Silistra-Durostorum-térkép


Duna-hajózás-szűk keresztmetszetek-térkép1


Duna-A-Bécs-SK-Pozsony-közötti szakasz-revitalizáció-térkép


Duna-A-Bécs-SK-Pozsony-közötti szakasz-revitalizáció-műholdfelvétel


Duna-HR-SRB-közös-szakaszok-térkép


Duna-HR-SRB-Apatini-körzet-kritikus-szakaszok-térkép


2010-02-16-Duna-hajózhatóság-Ijjas-ea3


Duna-Moldova-Giurgiulesti-NemzetköziSzabadKikötő-helyszínrajz


2010-02-01-02-D-Ulm-DunaStratégia-fejlec1


2010-04-19-21-A-Bécs-SK-Pozsony-EU-EDRStratégia-3-Konf[1]címlap


2010-05-10-11-EDRS-BG-Russe-R-Giurgiu-Konferencia


Kép2-Balti-tengeriRégióStratégia-EU-Panorama-címlap


1993-A-Freudenau-KörnyezetbarátVízerőmű.VOR-cikk2


Duna-Nagymaros-MFTR-hajó


EU-Sporthajó-gyártás-címlap2


H-Duna-sarkantyú


2009-10-23-ReálisZöld-BNV-Hága-tábla1


2010-02-07-Bp-MAHART-süllyedő hajó


H-Dunakanyar-Nagymaros-Visegrád-naplemente


2006-H-Budapest-Duna-árvíz10








A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1601