Európai Duna Stratégia prioritásai? 'Aki sokat markol, keveset fog'!
Dátum: 2010. July 12. Monday, 10:38
Rovat: Vízügyek


Európai Duna Stratégia prioritásai? "Aki sokat markol, keveset fog"! Valóban élre törnek a magyarok?


Kedves Kollégák!

Közeledik az Európai Duna Stratégia összeállítása az Európai Bizottság részéről. Szép csendben lezajlott az 5, un. "Stakeholder Konferencia", amelynek részleteiről, érdemi megállapításairól a magyar sajtóban nem sok minden jelent meg.

A Brüsszelbe kiküldött hivatalos magyar javaslatot még a korábbi Kormány készítette, amely sok vonatkozásban "szembe megy Európával" és a többi Duna-menti ország elképzeléseivel, ill. az Európai Parlament és az Európai Bizottság eredeti szándékával.

Az új "Országgyűlés" és a második Orbán Kormány a hazai nyilvánosság előtt még nem foglalt állást a magyar Duna Stratégiával kapcsolatban, de az eddigi konferenciákról kiszivárgott információk szerint, nem változtatott érdemben, sem az eddigi prioritási sorrenden, sem a hajózás, és vízlépcsőellenes állásponton!

Ilyen előzmények után jött a hír, hogy Barsiné Pataky Etelkát - korábbi EP képviselőt, a Magyar Mérnöki Kamara jelenlegi elnökét - bízták meg a magyar Duna Stratégia kormánybiztosi teendőivel.

A 2011. évi magyar EU elnökségig már nincs egy félévünk sem, ezért nem tudom, hogy a rendelkezésre álló néhány hónap alatt, sikerül-e az eddigiekhez képest szemléletet, paradigmát váltani, és a magyar Duna ügyét végre "jó mederbe terelni"?

Ennek elősegítése érdekében, mellékelek néhány, közelmúltban napvilágot látott dokumentumot, amelyből világosan kirajzolódnak azok az alapfogalmak, alapelvek, amelyekben már rég meg kellett volna állapodni, és amelyek alapján azok a prioritások, amelyekben tényleg "közös nevező"-re kellene jutni a Duna-menti országoknak és az Európai Uniónak.
Tisztázni kellett volna pl. a Duna "makro-régió" fogalmát, területi lehatárolását, stb.

A prioritások között fontossági sorrendben az egységes európai belvízi hajóút-hálózat kialakíthatósága érdekében a Rajna-Majna-Duna transzkontinentális víziút-rendszer részeként, a Duna hajózhatóságának, árvízvédelmének, a vízenergia többcélú hasznosításának (vízi-, vízparti-, öko-, kerékpáros-, falusi-, kultúrális-, gyógy-, termál-turizmus, stb.) elsőbbséget kellene adni, jelentős EU-támogatások biztosításával, a környezet-, és természetvédelmi szempontok fogyelembe vételével, de nem kizárólagosságával! Ez lenne az EU-tag és nem EU-tagországok, a Kárpát-medencében, a Duna-mentén élő népek, nemzetek alapvető érdeke!

Barsiné Pataky Etelka, még EP képviselőként, és a Közlekedési-, és Idegenforgalmi Bizottság tagjaként szervezte Danuta Hübner, ill. az EP képviselők 2008. évi Duna-menti látogatásait is. 2010.05.19-én részt vett, a Magyar Tudományos Akadémia 180. Közgyűlését követően, a Műszaki Tudományok Osztálya által szervezett "Mosonyi Emlékülés" egyes előadásain is. (lásd: mellékelt fotók).

Remélhetőleg a "Mosonyi Emlékülés" keretében elhangzott előadások - különösen dr. Somlyódi László akadémikus, tanszékvezető, dr. Józsa János professzor, tanszékvezető, dr. Jolánkai Géza professzor és Mosonyi Emil volt munkatársa, H.H. Bernhart professzor / Karlsruhei Műszaki Egyetem előadásai - segítséget adnak az új kormánybiztosnak, az "irreális környezetvédők"-nek, és a politikai döntéshozóknak is a szükséges és mielőbbi szemlélet-, és paradigmaváltáshoz, a Duna-menti-, szomszédos országok közötti kapcsolatok javításához, az együttműködés, együttgondolkodás kialakításához.

Ebben a reményben kívánok kellemes hétvégét,

Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

Fényképek és dokumentumok







A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1709