Bécs és Pozsony megkezdte, ill. folytatja a közös Duna Stratégiájuk
Dátum: 2010. July 21. Wednesday, 23:37
Rovat: Vízügyek


Bécs és Pozsony megkezdte, ill. folytatja a közös Duna Stratégiájuk megvalósítását! Átadták a Twin City Liner Bécs-belvárosi hajóállomását

Kedves Kollégák!

Román (és nem magyar!) EU kezdeményezésre, kb. 2 éve téma az Európai Duna Stratégia / EDS kidolgozásának szükségessége, az egységes európai belvízi hajózóút-rendszer megvalósítása, az 1992.09.25-én üzembe helyezett Rajna-Majna-Duna / RMD transzkontinentális víziút felhasználásával.

Az EDS előkészítésének helyzetéről, az egymást követő nemzetközi-, és hazai konferenciák sorozatáról korábbi cikkeinkben, videó-felvételeinkben - a hozzáférhető dokumentációk alapján - már beszámoltunk a www.realzoldek.hu honlapon is, jelezve az alapfogalmak, területi lehatárolások, a tervezési-fejlesztési-finanszírozási műfaj, a prioritások, az intézményrendszer, stb. tisztázatlansága miatti várható problémákat is, különös tekintettel a 2011. évi soros magyar EU elnökségre.

2010. első félévének végén nézzünk körül hazai tájakon és a közvetlen szomszédainknál, hogy mi történt eddig és mi van még folyamatban:

- Míg Magyarországon "készülgettek" a különböző, és változatlanul a legfontosabb, a Dunát érintő problémákat nagyívben kikerülő - EU pénzeket is elfecsérelő - hazai "féloldalas", hajózás-, és vízlépcsőellenes, semmire sem használható tanulmánytervek, vizsgálatok, hatástanulmányok, koncepciók, stratégiák, programok, pályázati projekt-ötletek (300!), tenderek, egymást váltják a Dunai, ill. Duna stratégiával foglalkozó kormánybiztosok, addig nálunk - az új Országgyűlés és a második Orbán Kormány megalakulását követően is - változatlanul csak egyetlen fixpont van:
- a Duna hajózhatóságát, vízerejének többcélú hasznosítását, ill. a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszer egyoldalú magyar államközi szerződés-bontásával kapcsolatos Hágai Nemzetközi Bíróság itéletének végrehajtását, a szlovák-magyar megegyezést eleve megakadályozó jogforrás a 1139/2004.(XII.11.) Korm. határozat 2. pontjának a) bekezdése:

„a) a hágai ítéletből kiindulva, a Magyar Köztársaság az eredeti terv szerinti alsó vízlépcső megépítését elvetettnek tekinti, és arról nem kíván vitát nyitni, ugyanakkor a dunacsúnyi létesítmény fennmaradását nem ellenzi egy kidolgozandó megegyezés keretei között, ezzel eleget téve a hágai ítélet azon megállapításának, hogy az 1977-es szerződés célkitűzései a jelenleg meglévő építményekkel teljesíthetők.” (?) Ezen pont hatályon kivül helyezésének most, az új szlovák kormány megalakulását követően fokozott jelentősége van!



- Addig Ausztriában és Szlovákiában közös - és az EU elvi állásfoglalásával is összhangban lévő - konkrét tervek készülnek, és valósulnak meg szép csenben, folyamatosan, a "jószomszédság" és az együttműködés ápolása jegyében.

2008.05.16-án ünnepélyes keretek között üzembe helyezték a Bécs és Pozsony között közlekedő Twin City Liner hajójáratot.

2010. januárjában nyújtották be és ismertették az osztrák javaslatot Brüsszelben. (Rudi Schicker / Bécs Város közlekedésfejlesztés-tervezés irányítója, Eva Nussmüller / EB-RPB képviselő, és Michaela Kauer / Wienna House vezetője-Brüsszel),
2010.04.19-21. között Bécs és Pozsony közösen rendezte meg a 3. Európai Duna Régió Stratégia - Stakeholder Konferenciát. (ezekről korábban már beszámoltam).
A legújabb fejlemény:

2010.07.15-én, ünnepélyes keretek között - Bécs és Pozsony polgármesterének jelenlétében - átadták Bécs belvárosában, a Donaukanal / "Dunacsatorna" (!) mentén, az évi 200.000 utas fogadására alkalmas, "Schiffstation City" új hajóállomást, a Twin City Liner - Bécs-Pozsony - hajójárat kikötőjét, a Bratislava/Pozsony Infopoint-jával együtt (ezt Pozsony üzemelteti!). A létesítményről részletesebb információkat lásd: mellékletekben.



Ez utóbbihoz csak néhány megjegyzés:

- míg az osztrákok Bécsben - a szlovákokkal közösen - a Donaukanal / "Dunacsatorna" mentén (!) meg tudták valósítani ezt a létesítményt, addig Budapest - a "Duna Királynője" évtizedek óta - javaslataink ellenére - képtelen megvalósítani a Budapesti Nemzetközi Hajóállomás rekonstrukcióját és bővítését, a Római-part árvízvédelmét sem, miközben a "Duna Fővárosa" szeretne lenni! (megjegyzés: a Duna jobb parti / Budai Vár alatti, nemzetközi hajókikötőkhöz a Fővárosnak, és a MAHART Tours-nak semmi köze, mert az magánkezdeményezésre, az I. ker. Önkormányzat támogatásával, a Wiking Marina Budapest beruházásában és üzemeltetésében jött létre!) A bécsi új hajókikötő műszaki megoldása biztosítja az alsó rakparti gyalogos-, kerékpáros forgalom zavartalanságát is! A Budapesti Nemzetközi Hajóállomás tervezésénél érdemes lenne tanulmányozni ezt a megoldást is!

- Barsiné Pataky Etelka - a Magyar Mérnöki Kamara jelenlegi elnöke - kormánybiztosi kinevezése mindenre kiterjed, kivéve a Bős-Nagymarosi vízlépcsőrendszerrel kapcsolatos témákat!? (lásd: 1149/2010.(VII.9.)Kormányhatározat 6. pontja!)



Hát így nézünk ki, és itt tartanak a közvetlen szomszédaink! Nem sok időnk van, hogy behozzuk a lemaradást, de ehhez szemlélet-, "paradigma-, és paradogma"-váltásra lenne szükség! Ehhez kívánunk kellő méltósággal elviselt és gyakorolt "önkritikát", és végre a 20 éve képviselt "duzzasztás-, ill. vízlépcsőellenes" álláspont feladását, az 1139/2004.(XII.11.)Kormányhatározat 2/a pontjának soron kívüli hatályon kívül helyezését, mert ezek nélkül nem fog menni!

Hajrá Magyarország, hajrá Magyarok! "Utolsó pár előre fuss (amíg nem késő!)"!

Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033



Fenykepek es dokumentumok









A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1724