Duna stratégia, duzasztás nélkül nem lehet a hajózási paramétereket biztosítani,
Dátum: 2010. September 05. Sunday, 18:52
Rovat: Közéleti magazin


Duna stratégia, duzasztás nélkül nem lehet a hajózási paramétereket biztosítani, állítják a reális zöldek

Kedves Kollégák!

A Hír TV 2010.09.03-i, "Zöldövezet" "Összefogás" cimű műsorában, Turda Adrienn vendége Barsiné Pataky Etelka, a Magyar Mérnöki Kamara jelenlegi elnöke, volt nagykövet, Ogy és EP képviselő, az Európai Duna Régió Stratégia / EDRS közelmúltban kinevezett magyar kormánybiztosa volt.

-------------------------------------------------------

Hír TV "Zöldövezet" mottója: "Éljünk együtt és szeressük a Dunát!" A továbbra is megválaszolatlan kérdés csak az, hogy hogyan?



Kedves Kollégák!

A Hír TV 2010.09.03-i, "Zöldövezet" "Összefogás" cimű műsorában, Turda Adrienn vendége Barsiné Pataky Etelka, a Magyar Mérnöki Kamara jelenlegi elnöke, volt nagykövet, Ogy és EP képviselő, az Európai Duna Régió Stratégia / EDRS közelmúltban kinevezett magyar kormánybiztosa volt.
A műsor felvezetőjében említés történt a 2011. első félévi magyar EU elnökségről, a Duna Stratégiával kapcsolatban az EU jelenlegi álláspontjáról, a "3 No!" (se külön pénz, se külön intézményrendszer, se külön jogi szabályozás!?) kapcsán, valamint ezekkel összefüggésben a szkeptikus magyar szakértői vélemények kialakulásának okairól. (lásd: mellékelt videó-link)

Turda Adrienn kérdései közül néhány:

- mit tartalmaz az EDRS? - mik a prioritások? (válasz: országonként más és más!?)
- új stratégia, vagy a Vásárhelyi terv (ez utóbbi azonban csak a Tiszára vonatkozik!) és egyéb tudományos eredmények hasznosítása? (válasz: is-is!?)
- kié lesz a vezető szerep? (válasz: témánként más és más, de inkább koordináció!?)
- mederkotrás vagy duzzasztás? (válasz: erről szó sem lehet!? Vannak terveink. Nekünk nagyon határozott véleményünk van! Mi nem építünk gátakat! Ezt tudomására hoztuk partnereinknek! Hajózhatóság ökológiai módszerekkel készül, a VITUKI 2011. novemberre lesz kész!? Informatika segítségével kisebb hajózóút is elégséges lesz, és el kell kerülni a hajóvonták találkozását!?)
- mi történik külföldről érkező szennyezés esetén? (válasz: fel lehet szólítani, Bírósághoz lehet fordulni!?)
- mikor és milyen hatásokat érzékelhet a lakosság? (válasz: 1. van egy közös turizmus programunk!? H - vízi-, kerékpáros-turizmus, környezet-, természetvédelmi oktatás-nevelés. 2. árvíz-belvíz-aszály - Duna-Tisza-közi Homokhátság vízpótlása!? 3. energia-biztonság, hálózatok összekapcsolása! vízenergia hol szerepel?)

http://www.hirtv.hu/?tPath=/view/videoview&videoview_id=11117&_voteadmin_site=1239  

2010.09.03. Hír TV „Zöld övezet” című műsorában, Turda Adrienn vendége: Barsiné Pataky Etelka az EDRS magyar kormánybiztosa –. 0:00 - 13:54-ig.

A mi további előzetes kérdéseink:

- az éghajlatváltozással kapcsolatban nyilvánosságra került dokumentumok alapján, mikor kerül sor azok felülvizsgálatára, szükséges módosítására, kiegészítésére? (klíma-, energia-, árvíz-, belvíz-, aszály-, közlekedés-, terület-, vidék-, agrár-, turizmus-fejlesztési stratégiák, foglalkoztatás-, munkahelyteremtés, alsó-, közép-, felsőfokú oktatás-nevelés-képzés, ill. a "Bolognai folyamat" felülvizsgálatára? Lásd: korábbi cikkeink az IPCC jelentésselés a COP15-el kapcsolatban, a  www.realzoldek.hu honlapon!)
- mikor lesz párbeszéden alapuló közmegegyezés és konszenzus a vízkészletgazdálkodás, vízvisszatartás/víztározás, a környezetbarát vízi-, és a kombinált közlekedés/szállítás/logisztika, a megújuló, tiszta vízenergia többcélú hasznosítása, a Duna és a Tisza hajózhatósága, a vízi-, és vízparti-, kerékpáros-turizmus hálózatának fejlesztése, a Paksi Atomerőmű korszerűsítése, bővítése, hűtővízigényének biztosítása, a Duna-Tisza-közi Homokhátság vízpótlásának megoldása, ill. a fentiek integrált tervezése, komplex fejlesztése ügyében?
- mikor kerül sor érdemi párbeszédre, meghirdetett "nemzeti konzultáció"-ra, az érintett szakterületek és a politikai döntéshozók között?
- duzzasztás, vízlépcsőépítés kizárása esetén a vízkormányzás (árvíz, belvíz, kisvíz, jégár, cián-, és nehézfém-szennyezés kárainak elhárítása, vagy mérséklése, ill. víztározás, mezőgazdasági öntözés, Duna-Tisza-közi Homokhátság vízpótlása, stb.) hogyan biztosítható?
- a megújuló energiák között a vízenergia többcélú hasznosítása a magyar stratégiákban miért nem szerepel?
- a környezetbarát közlekedési módok között a hajózás, kikötő-hálózat, logisztika kiemelt fejlesztése, támogatása hol szerepel?
- hogy képzelhető el "összefogás" a Duna-menti országok között az EDRS kapcsán, amikor a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos Hágai Nemzetközi Bíróság itéletének végrehajtása ügyében a magyar és a szlovák fél, 20 év alatt sem tudott megegyezni?
- hol tekinthető meg a közös turizmus program és az állítólag kész magyar fejlesztési tervek? (A VÁTI által készített dokumentáció semmiféle konkrét tervet a vízi-, és a kerékpáros-turizmusra vonatkozóan nem tartalmaz! Ezt korábban kifogásoltuk!)
- a VITUKI által készítendő, a "Duna hajózhatóságának javít(gat)ásá"-ra vonatkozó tanulmány - a megbízó utasítása alapján - nem terjedhetett ki a duzzasztásos, vízlépcső-építéses megoldásnak még az összehasonlító vizsgálatára sem! A Duna Bizottság, ill. a Belgrádi Egyezmény előírásainak, és egyéb nemzetközi kötelezettségeinknek, vállalásainknak hosszú ideje nem teszünk eleget, sőt, még a hazai, ezekkel ellentétes jogszabályainkat sem módosítottuk! Az EU támogatásokat csak a beruházásokra, fejlesztésekre lehet felhasználni! A hagyományos mederkotrásos eljárással összefüggő, jelentős és folyamatos fenntartási költségeket magyar részről ki és miből fogja fedezni, és az ezek miatt felmerülő többletköltségekért ki vállalja majd a felelősséget?
- a közös magyar-román Duna-Tisza Kutató Intézet létrehozásáról tud-e a Magyar Tudományos Akadémia elnöke, akinek a kezdeményezésére született döntés a Duna, a Tisza és a Balaton kutatásával foglalkozó intézmények korszerűsítésével, majd 10 év alatti - ingatlan-értékesítéssel kombinált - összevonásával, egy Hidrobiológiai Kutatóközpont létrehozására?

Egyelőre csak ennyi, folytatása következik!

Várjuk az illetékesek konkrét, érdemi válaszát!

Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033



Dokumentumok és képek





A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1780