Klímaváltozás új megvilágításban - Hol késik az Árviz-Belvíz-Aszály-stratégia?
Dátum: 2010. September 20. Monday, 17:30
Rovat: Zöld ügyek


Klímaváltozás új megvilágításban - Hol késik az Árviz-Belvíz-Aszály-stratégia? Mit javasol az MTA és az NFFT?

Kedves Kollégák!

A Magyar Tudományos Akadémia Környezettudományi Elnöki Bizottsága szervezésében, 2010.09.16-án, az MTA Dísztermében rendezett konferencia foglalkozott a 2010. május-júniusi szélsőséges időjárási események káros hatásaival, és a következtetések és feladatok meghatározásával a tudomány és a döntéshozók számára.

A konferencia programjában előadóként az MTA különböző bizottságainak elnökei és több - a témában érintett - külső intézmény vezetője is szerepelt.!
Nagy érdeklődéssel vártam a konferenciát, tekintettel arra, hogy ritkán kerül sor arra, hogy egyszerre, egyidőben, ugyanabban a témában végre "egy asztal mellé üljenek" a különböző tudományágak, ill. a különböző szakágazatok képviselői.
Ez elvi lehetőséget teremthetett volna az értelmes párbeszéd folytatására, és konszenzus kialakítására a nemzet sorsát befolyásoló, stratégiai kérdésekben, amelyre oly régóta várunk! (Irásainkban ezt már többször szorgalmaztuk, és az MTA új vezetésétől is ezt vártuk! lásd: www.realzoldek.hu honlapon!)

A konferenciáról több tudósítás is napvilágot látott, többen észrevették, rajtunk kívül is, hogy az egyes előadások megállapításai és következtetései között jelentős ellentmondások voltak és vannak!

Láng István akadémikus úrtól, a konferencia levezető elnökétől - hozzászólásomban - ezért kértem, hogy az elhangzott előadásokat tegyék fel az internetre, az egyes előadásokban és hozzászólásokban foglalt ellentmodásokat konszenzusos alapon oldják fel, mielőtt a politikai döntéshozók (Országgyűlés, Kormány) felé az MTA a hivatalos "Ajánlás"-t megfogalmazza.

Tekintettel arra, hogy erre nagy valószínűséggel nem fog sor kerülni, ezért az elhangzottakból - véleményem szerint - a 3 legfontosabb, elvi, stratégiai témát, röviden, ill. kivonatosan mellékelem. (Az MTA vezetése 2010.10.01-től 2 hétig az MTA honlapjára felteszi az általa megfogalmazott ajánlás-tervezetet, amelyhez hozzá lehet majd szólni, ezt követően küldik el a végleges változatot!)

Nevezetesen:

- elvi szempontból Zágoni Miklós klímaváltozás prognózisával kapcsolatos felvetését (Miskolczi Ferenc ÜHG elméletével kapcsolatos NASA műholdas mérések az IPCC 2007. évi jelentésének hibás globális energiamérlegét valószínűsitik, Dr. Jeffrey Kiehl és Dr. Kevin Trenberth szerint. Ezt a dokumentumot az MTA vezetése is megkapta a közelmúltban! Kiváncsian várom az MTA hivatalos állásfoglalását és javaslatait!?)


http://videotar.mtv.hu/Videok/2010/09/04/11/Biztos_hogy_a_szendioxid_kibocsatas_okozza_a_klimavaltozast_.aspx
7:53

2010.09.04. M1. A Ma Reggel vendége Zágoni Miklós – fizikus. Biztos, hogy a széndioxid kibocsátás okozza a klímaváltozást?

- gyakorlati szempontból Vágás István árvízvédelemmel kapcsolatos, történeti áttekintést és kritikai észrevételeket, valamint a jövőre vonatkozó, konkrét javaslatokat is tartalmazó előadása emelhető ki. (Mellékelek egy fényképet a 2006. évi tiszai árvízi védekezésről, amelyet Szegeden, a BME vízépítőmérnök hallgatói készítettek Vágás Istvánról, a gáton! Megemlítem, hogy az OKF képviselőjének előadása - az árvízi katasztrófa kezelésének minősítését, és a jövőbeli intézkedéseket illetően - tartalmát érintően szöges ellentétben állt az MTA Hidrológia Bizottsága elnökének mondanivalójával! Kiváncsian várom ebben a témában is az MTA hivatalos állásfoglalását és javaslatait!?)

http://inforadio.hu/sound.phtml?a=http://inforadio.hu/audio/00031/00031b25a.mp3&i=SWx5ZW4gaGli4Wsgdm9sdGFrIGF6IOFydu16aSB26WRla2V66XNiZW4%3D  


- Vásárhelyi Boldizsár, c. egyetemi tanár hozzászólása - a változatlanul "tabu"-ként kezelt, Nagymarosi Vízlépcsővel és a Hágai Nemzetközi Bíróság itéletével foglalkozott, az igazi környezetvédelem, a tiszta, megújuló vízenergia-hasznosítás, a környezet-barát vízi-közlekedés, szállítás, a hajózás aspektusából, nemzetközi - osztrák, szlovák - összehasonlításban. (Természetesen a téma az árvízvédelem témakörét is tartalmazza!) Előadásához csak egy kiegészítő megjegyzést tennék: Németh Miklós - a politika által vezérelt "szakértők" nyomására, és az MTA akkori vezetőinek utólagos állásfoglalása és javaslata alapján - a Nagymarosi Vízlépcső beruházást, először csak leállította! (A felfüggesztésre, majd az államközi szerződés felmondására csak a későbbiekben, ill. az Antall kormány idején került sor!) A fentieket - kérdésemre - egy konferencián személyesen is megerősítette! Ideje lenne, hogy az MTA tudományos, szakmai alapokon - figyelembe véve az elmúlt időszak fejleményeit is - állást foglaljon, és ajánlásokat fogalmazzon meg az Országgyűlés és a Kormány számára, a kétévtizedes, a nemzetközi és a jószomszédi kapcsolatokat is megmérgező, fenti probléma konszenzusos rendezésére, az árvíz-, belvíz-, aszály-, jégár-, kül-, és belföldi eredetű vízszennyezés elleni védelemre, a hajózás, a vízenergia-hasznosítás, öntözés, a vízi-, vízparti-, kerékpáros-, öko-turizmusfejlesztésére, stb. vonatkozóan! (Integrált ágazati-, területi-, hálózati-, intézményi tervezés, komplex fejlesztés és finanszírozás (EU+hazai társfinanszírozás), valamint a többcélú hasznosítás, munkahelyteremtés, vidékfejlesztés, stb. Ezekre vonatkozó részletes javaslatainkat az Új Széchenyi terv vitairatához korábban már elküldtük!) Ennek a 2011. első félévi magyar EU elnökség, ill. annak programjában is szereplő Európai Duna Stratégia / EDS ad aktualítást, de már nincs sok idő hátra! (Magyarországnak évtizedekig nem lesz még egy ilyen lehetősége a probléma rendezésére!)


Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

Dokumentumok és képek






A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1807