A MTA tisztségviselői 1983-ban és napjainkban egyaránt azt súgták ...
Dátum: 2010. September 22. Wednesday, 19:59 Rovat: Média
A Magyar Tudományos Akadémia tisztségviselői 1983-ban és napjainkban egyaránt azt súgják a politikusoknak, amit a politikusok hallani szeretnek, a Duna duzzasztása ökológiai agresszió a természettel szemben.
Napjainkban a helyzet annyiban változott, hogy a Magyar Tudományos Akadémia kutatóhelyeinek jelentését összegző 2008. évi összeállításban kimondásra került, hogy a hajózás biztosítása céljából a Duna duzzasztása nem kerülhető meg.
A magyar Duna szakaszon a hajózás csak az év kis részében folytatható, áll a Magyar Tudományos Akadémia kutatóhelyeinek 2008. évi tudományos eredményeit összegző kiadványban.
További megállapítások az MTA 2008.évi tudományos eredményeit összegző kiadványból:
A Duna menti országok számos változtatást vezettek be a hajózhatóság fenntartása érdekében, Magyarország ezekkel a változtatásokhoz nem alkalmazkodott.
Az eddigi szakértői vizsgálatok egyértelműen elengedhetetlennek ítélik a meder hagyományos karbantartása mellett a duzzasztás megépítését, áll a tudományos dolgozatban.
A fenti megállapításokat az MTA tisztségviselőinek a kommunikációjában nem kapnak nyilvánosságot, a politikusoknak nem lenne az ínyére Akadémiának a duzzasztás melletti kiállása.
A helyzet kínosan hasonlít az 1983-ban kialakult helyzethez. A Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottsága 1983-ban felkérte a Magyar Tudományos Akadémiát a vízlépcső beruházás komplex vizsgálatára. Az Akadémia 1983. december 20-án kiadott állásfoglalásában a várható környezeti és gazdasági károk miatt az építkezés jelentős időbeli elhalasztását javasolta, de komoly megfontolásra javasolta az építkezés leállítását is. Az Akadémia 1983-ban azt súgta a politikának, amit a politika elvárt az Akadémiától.
Magyarország és Csehszlovákia 1981-től tárgyalásba kezdtek a beruházás csúsztatásáról. A felek az 1977-es államközi szerződésben rögzített határidők öt évvel történő eltolásában állapodtak meg, amelyet 1983. október 10-én Prágában írtak alá.
Mivel magyar oldalon a határidő módosítását követően sem volt forrás az építkezés folytatásához, 1984. augusztus 1-én a Központi Bizottság áldásával megalakulhatott a Duna – Kör. (Zöldike)
|
|