Brüsszelben már készül a Duna-stratégia, magyar kormánybiztos részvételével
Dátum: 2010. October 17. Sunday, 12:24
Rovat: Vízügyek


Brüsszelben már készül a Duna-stratégia, magyar kormánybiztos részvételével. Duna Vásár is volt magyar résztvevőkkel!

Kedves Kollégák!

Utólag értesültünk arról, hogy Brüsszelben, 2010.10.07-én, egy újabb Európai Duna Régió Stratégiával / EDRS foglalkozó, nemzetközi konferenciára került sor, a magyar kormánybiztos részvételével. Magyarországot a brüsszeli Duna Vásáron dél-alföldi fazekasok, kosárfonók és takácsok képviselték! (Ez utóbbi megnyugtató!)


Az utólagos tájékoztatás céljából, mellékelem a Duna TV Híradójának interneten elérhető linkjét, Baraczka Eszter tudósítását, valamint az EurActiv riportját. A Híradó 05:50-7:10 közötti része foglalkozik a témával.


http://www.dunatv.hu/musor/videotar?vid=664142

2010.10.07. Duna TV Híradó. Duna-stratégia Brüsszel, J. Hahn, Barsiné Pataky Etelka.

05:50 – 07:10



Az EurActiv riporterének kérdéseit, valamint a válaszok után logikusan felmerült megjegyzéseinket, és kérdéseinket az alábbiakban foglaljuk össze, kivonatosan:



Duna-stratégia készül Brüsszelben, a magyar kormánybiztos részvételével.



A mellékelt videó, és a vonatkozó riport legfontosabb megállapításai, és a feltett, de érdemben meg nem válaszolt kérdései:



Kivonat:

- Azt szeretnénk, ha a Duna valóban „kék” lenne - mondta Johannes Hahn, az EU regionális biztosa, aki Johann Strauss honfitársaként nem is fogalmazhatta volna meg világosabban az elképzeléseket. A vízminőség javítása mellett a stratégia középpontjában ott van még a hajózhatóság, az energiakapcsolatok és a szállítás fejlesztése. A Rajna teherforgalma ma kétszázszor akkora, mint a nála nagyobb Dunáé.

- Ahogy az Unió történelmében is jellemző volt, a dolgok általában valamilyen gazdasági együttműködéssel indulnak, és csak idővel válnak politikai projektté. Az Európai Unió így vált a szén- és acélipari együttműködést szolgáló Montánunióból egy olyan közösséggé, amelynek értékei vannak, és amely hozzájárult a német-francia megbékéléshez. Úgy vélem, hogy a Duna-stratégiában is ezt a modellt kell követni.



Kérdések Barsiné Pataky Etelka, EDRS kormánybiztoshoz / EurActiv részéről, kivonat:

- Ön, mint a Duna-stratégia magyarországi koordinátora, fontosnak tartja, hogy a stratégia keretében megerősítsék a Duna-menti országok civil katasztrófavédelmi mechanizmusait?

- A Duna-stratégia jelenleg a legtöbb ember fejében homályos fogalomként él, nem vagyunk tisztában vele, hogy mi lesz ennek a tartalma. Az európai régiók és városok hete keretében, Brüsszelben tartott Duna-régiós konferencián Ön úgy nyilatkozott, hogy "a Duna-stratégia a jó-szomszédságot hirdeti Közép-Európában, és hozzájárulhat a még gyümölcsözőbb kapcsolatok kialakításához az Unió és Kelet-Európa között.” Ezek szerint a Duna-stratégia inkább politikai célú együttműködés lesz?

- Mi az, amiben a Duna-stratégia pluszt nyújthat?

- Mennyire kell szoros, vagy rendszeres együttműködésre számítani az érintett országok között?

- A Duna-stratégiával kapcsolatos egyeztetéseken esett szó a Duna Bizottság és az EU belvízi hajózási szabályainak közelítéséről?

- Számíthatunk-e arra, hogy az 1948-as Dunai Egyezmény és az EU belvízi liberalizációs csomagja közötti esetleges jogi kollíziót a magyar elnökség megpróbálja feloldani?

- Terveznek ilyen lobbi-tevékenységet?

- Felmerül a kérdés, nem lehetne-e a fennmaradó pénzeket a Duna-stratégiába átcsoportosítani? ... Nem gondolja, hogy egy ilyen lépésbe a Duna-stratégiában nem érintett országok soha nem egyeznének bele?

- Említette, hogy az egyes projekteket nem feltétlenül kormányok, hanem akár civil szervezetek is koordinálhatják. Pályázatok alapján döntik el, hogy ki milyen projektek vihet?

- Mi a helyzet azokkal az országokkal, amelyek nem tagállamai az Uniónak. Ők hogyan tudnak bekapcsolódni a projektekbe?

- Nem fenyeget egyfajta kettős mérce az unión kívüli országokkal szemben?

- Éppen a Duna-stratégia véghajrájában lesz Magyarország kulcspozícióban, hiszen 2011 első felében esedékes az uniós tanácsi elnökség. Ez azt jelenti, hogy az Ön szerepe is meghatározó lesz a közösségi stratégia kialakításában, mint magyar Duna-koordinátor?

A mi kérdéseink:



- Az Európai Unió / EU a francia-német megbékélés után, hozzájárulhatna a magyar-szlovák megbékéléshez is! (lásd: BNV – HNB-ügy 20 év után! A Duna hajózhatóságának, árvízvédelmének, vízenergia-hasznosításának megoldása, a BNV-vita lezárása, valójában Magyarország érdeke is lenne!)

- Az árvíz-, belvíz-, aszály mellett a víz-, és nehézfém-, valamint a cianid-szennyezések kapcsán a Duna-stratégia a Tiszával is foglalkozik-e majd a témában közvetlenül is érintett román és magyar fél?

- A jó-szomszédi kapcsolatok erősítését – a politikai deklaráción túl – ideje lenne már, konkrét stratégiákra, programokra alapozni, az egységes európai belvízi hajózóút-hálózat megvalósításának elősegítése érdekében! Erre kellene koncentrálni, elkerülve a szétaprózódást, és divergenciát! Magyarország a kezdetektől fogva „fordítva ült és ül a lovon”, koncepció, stratégia, program nélkül, írt ki pályázatokat a „semmibe”! A több, mint 300 „projekt-ötlet” hogyan állhatna össze egy koherens programmá, stratégia nélkül? Ki ezért a felelős?

- Akkor a magyar EU-elnökség idején, ki képviseli a magyar érdekeket, és hogyan?



Ha valaki - az illetékesek helyett! - tudja a konkrét választ a feltett kérdésekre, kérem, értesítsen, talán még mindig nem késő!

Korábbi irásaimban már többször felhívtam a döntéshozók figyelmét arra, hogy a "Zöld Gazdaság"-ot csak a "Kék Gazdaság"-on keresztül érhetik el!

Az éghajlatváltozás Kárpát-medencei hatásai, az egyre szélsőségesebbé váló időjárás okozta károk (árvíz-, belvíz-, aszály-, víz-, nehézfém-, cianid-szennyezések, stb.) és azok nagyságrendje, még mindig nem ébresztették fel az illetékeseket, a szemlélet-, és paradigma-/para-"dogma"-váltás még mindig nem következett be. (Klíma-, energia-, árvíz-, aszály-, agrár-, turizmus-stratégiák felülvizsgálata, ill. kidolgozása, stb.?)

A Duna és a Tisza ügyében - a felülvizsgált és korszerűsített fenti stratégiák alapján - még mindig nem kezdődött érdemi párbeszéd az egyes szakterületek hazai képviselői között, a valódi "Nemzeti Konzultáció" és "Nemzeti Összefogás" még mindig késik, a jelenlegi Kormány érdemi változtatás nélkül folytatja a korábbi Kormányok elhibázott politikáját.

Érdekes módon, az Ajkai vörösiszap-katasztrófa bekövetkezte után, Kolontár védelme érdekében, pár nap alatt lehetett többszázméteres védőtöltést készíteni!

Miért kell mindig megvárni, amíg a katasztrófa bekövetkezik? A Tisza-völgyben most is másfél-millió ember élet-, és vagyonbiztonságát veszélyeztetik az egymást váltó Kormányok és Parlamentek a rossz és hibás döntések, ill. a döntés-képtelenség miatt!

Erre annak idején, ugyancsak felhívtuk a figyelmet, de válaszra sem méltatták a vészjelzéseket! Ideje lenne felébredni!


Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

Dokumentum és képek:






A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1862