Duna hajózhatóságának javítása: Magyar szakaszon ...
Dátum: 2010. October 24. Sunday, 12:44
Rovat: Zöld ügyek


Duna hajózhatóságának javítása: Magyar szakaszon "Hajóvonták találkozása továbbra is tilos?"

Kedves Kollégák!

A WWF Magyarország és a "Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosa" ismét hallatta a hangját! A WWF Magyarország még 2008. szeptemberében panasz-beadvánnyal fordult Fülöp Sándorhoz, a "Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosá"-hoz / JNOB, a KHEM által kiírt közbeszerzési pályázat-nyertes, VITUKI Konzorcium által készített fenti tárgyú tanulmányának előkészítésével, egyeztetésével kapcsolatban.


A panasz-beadványt a JNOB - "szakértők" bevonásával - hosszasan, tüzetesen, elsősorban nemzetközi jogi szempontból megvizsgáltatta, majd érdekes módon, több, mint 2 évvel később, 2010.10.20-án (!) - egy konferencia keretében, ill. annak szünetében tartott sajtótájékoztatón - ismertette, majd közzétette, a mellékelt állásfoglalását, megkérdőjelezve, ill. félre értelmezve Magyarország szinte valamennyi nemzetközi kötelezettségét (Duna Bizottság, Belgrádi Egyezmény, ENSZ-EGB, AGN és közös Egyezmény, stb. - hajózási paraméterek, stb.!?) a Duna - mint nemzetközi víziút - hajózhatóságának biztosítására vonatkozóan, ráadásul - többek között - az EU Víz Keretirányelvre történő, téves hivatkozással! (Az un. "erősen módosított víztestek"-re vonatkozóan csak a "jó ökológiai potenciál" elérése a célkitűzés! Ez úgy látszik elkerülte mindenki figyelmét!)

Az időzítés sem véletlen, ugyanis készül az EU Duna Régió Stratégiája / EDRS, valamint ugyancsak EU támogatással - 2005 óta - készül, és 2011. végére (!) végre elkészülne - a duzzasztás és vízlépcső-építés kizárásával! - a VITUKI által vezetett Konzorcium keretében a "Duna hajózhatóságának javít(gat)ása" c. tanulmány. Az ökológiai kockázatra történő utalással teljesen egyetértünk, bár ennek okát a magunk részéről a Bős-Nagymarosi Vízlépcsőrendszerre vonatkozó érvényes államközi szerződés teljesen egyoldalú, és indokolatlan felmondására vezetjük vissza! (A környezetvédők hol voltak akkor, amikor a Szigetközi vízpótlást - gravitációs megoldás helyett - "környezetkímélő" dízelmotoros szivattyúzással oldották meg? A Budapest Főváros szennyvízeinek tisztítatlanul a Duna sodorvonalába eresztése ellen annak idején miért nem szerveztek tüntetést?, stb.)

Akármilyen furcsának is tűnik, de teljesen egyetértünk a WWF-H-val abban, hogy a tanulmány nem terjed ki minden szóbajöhető megoldás vizsgálatára, hatáselemzésére, összehasonlító gazdasági-, gazdaságossági-, megtérülési-, környezet-, természetvédelmi vizsgálatára, stb. (Felhívjuk a JNOB-nak és "szakértői"-nek figyelmét az EU vízenergiára és hajózásra vonatkozó dokumentumainak részletesebb tanulmányozására, az EU-VKI eredeti angol-nyelvű preambulumának, a hivatkozott nemzetközi egyezmények hivatalos szövegével ill. annak - helyenként téves értelmezésű - magyar fordításának felülvizsgálatával együtt!)

Az már egy más kérdés, hogy a tervezőt a megbízó "gúzsba kötötte", amikor megtiltotta - ellentétben az EU-VKI-val - a duzzasztásos, vízlépcsős megoldás kidolgozását, és összehasonlító vizsgálatát! Ezt korábban többször irában, szóban szóvá tettük (www.realzoldek.hu honlapon megtalálhatók a cikkek, fényképek, térképek, videó-, és hangfelvételek!) felvetve az illetékes, mindenkori döntés-előkészítők és döntéshozók felelősségét is!

Egyúttal felhívjuk az illetékesek figyelmét - a tudomány területén, témában illetékes - dr. Ijjas István professzor, az MHT elnöke, az OKT tagja, és dr. Somlyódy László akadémikus vonatkozó cikkeire, előadásaira, valamint az MTA 2010.10.22-i, mellékelt állásfoglalására is.

Javasoljuk, hogy a "Zöld Ombudsman" a jövőben a szakértői közé vonjon be szakértőket a "környezetbarát víziközlekedés / hajózás / szállítás / logisztika / vízi-, vízparti-, kerékpáros-turizmus, stb." területéről is!

Ha esetleg nem ismer ilyen szakértőket, többet is tudunk ajánlani!

Végezetül felhívjuk a figyelmet, hogy a "Zöld Gazdaság"-ot csak a "Kék Gazdaság"-on keresztül lehet elérni!



Baráti üdvözlettel:

--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

Dokumentumok és képek:






A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1884