2010.11.08. Bukarest - Duna Csúcs. Dunának, Oltnak (és az EU-nak) tényleg egy a
Dátum: 2010. November 10. Wednesday, 10:34
Rovat: Média


2010.11.08. Bukarest - Duna Csúcs. Dunának, Oltnak (és az EU-nak) tényleg egy a hangja?

Kedves Kollégák!

2010.11.08-án, Bukarestben "tetőzött a Duna"!

A Duna csúcsról szóló hazai és külföldi tudósításokból mellékelek egy csokorra valót!
Újdonság, hogy az Európai Duna Régió Stratégiáról / EDRS egyáltalán, ennyi hír látott napvilágot! Hogy a sajtó képviselőinek szelektív hallása, vagy a politikusok eltérő nyilatkozatai, vagy a hazai "média-cenzura" az oka annak, hogy időnként az az ember érzése, mintha a tudósítások nem is ugyanarról az eseményről szólnának.

http://www.dunatv.hu/kulfold/duna_csucs_bukarest.html
2010.11.08. Duna TV. Duna-csúcs Bukarestben. EU – EDRS – „Bukaresti Nyilatkozat” aláírása
Orbán Viktor, Emil Boc, Traian Basescu
Duna-térség összehangolt fejlesztése 14 ország részvételével, kulturális, gazdasági, térségfejlesztés, környezetvédelmi, szállítás, hajózási, energia, turizmus, …

A teljesen általános, semmitmondó frázisoktól, a konkrét, nevesített beruházások, fejlesztések felsorolásáig elég széles a skála.
Ezekből csak néhányat emelek ki, a "felemás" helyzet illusztrálására:
- Az Európai Bizottság korábban úgy fogalmazott, a stratégia nem számíthat arra, hogy számára a jövőben külön forrást különítenek el a kohéziós alapokból – „ehelyett a már létező EU-s források és alapok, továbbá más pénzügyi eszközök hatékonyabb felhasználásán alapul”...Leszögezik, hogy a Duna térsége kulcsfontosságú az ott élő népek, helyi közösségek jóléte és boldogulása szempontjából, ezért azt összehangolt módon, az EU pénzügyi forrásainak hatékony felhasználásával kell fejleszteni a jövőben. ...
- A regionális szintű együttműködést az érintett államok a szállításra, a közlekedésre, az energiarendszerek összekapcsolására, a környezetvédelemre, a víztartalékok megőrzésére és a kockázati tényezők megfelelő kezelésére egyaránt ki akarják terjeszteni
- A stratégia keretet biztosít a szomszédos országokkal megszakadt közúti és vasúti kapcsolatok felélesztéséhez. ..
- Különösképp felhívják a figyelmet arra, hogy a Duna térségében már rendelkezésre álló strukturális és kohéziós alapok lehetőségeit az eddigieknél is hatékonyabban kell felhasználni. ...
- Románia vezetői elmondták: a folyó mentén fekvő megyék gazdasági fellendülését, az életszínvonal emelését várják e projekttől, remélve, hogy új munkahelyek jönnek létre új beruházások révén. ...a Duna-stratégia elfogadásával olyan újfajta együttműködés kereteit hozzák létre, amely minden eddiginél dinamikusabb formában irányul a fejlesztésre. ...Emil Boc miniszterelnök „jelentős, regionális és európai” projektnek nevezte a Duna-stratégiát. Felhívta a figyelmet arra, hogy mostantól minden eddiginél konkrétabb tervekkel, elképzelésekkel kell megtölteni ezt az együttműködési formát, és ezek megvalósításába be kell vonni a helyi közösségeket. A Duna élő folyam, s mint ilyent, óvni, fejleszteni kell, felhasználva a legkülönbözőbb technológiákat ...„Remélem, hogy a magyar elnökségből származó előnyöket Románia is ki tudja majd használni oly módon, hogy közös programokat terjesztünk elő, és közelítsük az álláspontokat ott, ahol még eltérés mutatkozik” – mondta el korábban az ÚMSZ-nek Winkler Gyula, az Európai Parlament Regionális Fejlesztési Bizottságának póttagja. ... A régió kiemelt projektjei között sorolta fel Boc a Bécs–Budapest–Bukarest–Konstanca-gyorsvasút-vonalat, illetve két további Duna-híd megépítését Románia és déli szomszédai – Bulgária és Szerbia – között. Kiemelte a Duna-delta jelentőségét, mint Európának a maga nemében egyedülálló turisztikai és környezetvédelmi területét. ...
- Borbély László: környezetkímélő a folyami szállítás. ... „A Duna-stratégiának az Európai Unió alapdokumentumává kell válnia, és jó esély van rá, hogy erre a 2011 első felében esedékes magyar EU-elnökség alatt sor kerüljön” – fejtette ki lapunknak tegnap, a Duna-csúcs munkálatainak megkezdése után a helyszínen Borbély László. A környezetvédelmi tárcavezető 2008-ban fejlesztési miniszterként az eredetileg Ausztria és Románia által kezdeményezett Duna-stratégia „projektmenedzsere” volt.
- Borbély László szerint nagyon fontos tartalommal megtölteni a dokumentumot, ami azt jelenti, hogy a mintegy kilencmilliárd euró összértékű közös projekteket be kell indítani. Felvetésünkre elmondta, valóban felmerültek korábban olyan kételyek, hogy a különböző beruházások a folyó környezetére káros befolyással lehetnek, de ezek már eloszlottak. „Sokkal hatékonyabb, ha egy stratégián belül tudjuk tárgyalni a befektetési és a környezetvédelmi szempontokat. A hajózás hosszú távon olyan szállítási lehetőség, amely a közúti szállítás jelentette szennyezés megelőzését is szolgálja” – ecsetelte a folyami szállítás előnyeit lapunknak a miniszter...Borbély László román környezetvédelmi miniszter utalt a vízlépcsőkkel kapcsolatos magyar fenntartásokra. Úgy vélte, azért is sürgető a stratégia életbelépése, hogy ezeket a kérdéseket is mielőbb tisztázni lehessen. !!!?
- Traian Băsescu román államfő úgy fogalmazott, hogy a Duna-stratégia elfogadásával olyan újfajta együttműködés kereteit hozzák létre, amely minden eddiginél dinamikusabb formában irányul a fejlesztésre. ...Mint kiemelte, Románia hajózás szempontjából a Duna lehetséges potenciáljának tíz százalékát sem használja ki, és a Rajnával tett összehasonlítást. ...
- Teodor Baconschi és Michael Spindelegger többek közt azzal érvelt a Duna-stratégia mellett, hogy a folyam hajózhatóságának javításával olcsóbbá és környezetkímélőbbé válhat a szállítás. Utaltak az Ecostat közelmúltban közzétett elemzésére, amely szerint Európa-szerte az áruk alig 5,6 százalékát szállítják vízen.
- Barroso arra helyezte a hangsúlyt, hogy ennek a stratégiának rendkívül sokszínű területei vannak, így ez lehetőséget ad arra, hogy az érintett országok megtalálják számos témában a közös nevezőt. ...Szerinte ezáltal felgyorsulhat az a folyamat, amely fokozatosan kiegyenlítheti a régiók közötti fejlettségi különbségeket. ...Noha az elmúlt húsz évben rengeteg változás végbement a Duna-medencében, a régió egyes részei között még mindig nagyok a fejlődésbeli különbségek. ...
- A csúcs után tartott sajtótájékoztatón Emil Boc román miniszterelnök elmondta, hogy Románia egyik első számú prioritása a turizmus fejlesztése, a Duna Delta promoválása, a közös gáz és-villanyáram rendszerek fejlesztése mellett egy Budapest-Bukarest-Konstanca sebesvonat-vonal kiépítése valamint két új Duna-híd építése. ...
- Băsescu: A Dunának egy modern hajózási útvonallá kell válnia ...A stratégia jelentős terveket, kikötői és energetikai befektetéseket is jelent, nagyobb figyelmet fordít a környezetvédelemre, segíti a régiók és települések együttműködését.
- Tény, hogy az Európai Unió 96 milliárd eurót különített el a Duna-stratégia támogatására, új lendületet adhat a fejlesztéseknek ...Folytathatnánk még a sort, de felesleges. Ezek után, hogyan tovább? Tényleg "kikötésre kész" a Duna-stratégia?
2010.12.08-i határidőig már nem sok időnk van arra, hogy a Duna ne elválassza, hanem összekösse a Duna-menti népeket, nemzeteket! És mi lesz Széchenyi és Kossuth terveivel? (Duna hajózhatósága, Dunai Konföderáció, ...?)
Mi, magyarok, mikor nézünk már szembe az igazi problémáinkkal?

Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033


Dokumentum és képek:






A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1919